For lett styring
For lett styring
Hei.
Jeg har en 2004 modell Transporter shuttle, som tidligere har vært handicapbil. Styringen på denne er bittelitt for lett for meg. Jeg lurer nå på å tilbakeføre den til original.
Hvilke måter ble disse bygget om på?
Var det noen andre måter enn å skifte tannstangen som ble brukt når de lettet styringen?
Jeg har en 2004 modell Transporter shuttle, som tidligere har vært handicapbil. Styringen på denne er bittelitt for lett for meg. Jeg lurer nå på å tilbakeføre den til original.
Hvilke måter ble disse bygget om på?
Var det noen andre måter enn å skifte tannstangen som ble brukt når de lettet styringen?
Re: For lett styring
Du må bytte hele tannstanga!Duetto wrote:Hei.
Jeg har en 2004 modell Transporter shuttle, som tidligere har vært handicapbil. Styringen på denne er bittelitt for lett for meg. Jeg lurer nå på å tilbakeføre den til original.
Hvilke måter ble disse bygget om på?
Var det noen andre måter enn å skifte tannstangen som ble brukt når de lettet styringen?
Torsjonsstaven inni tannstangas ventilhus er slipt/dreid tynnere så det kreves mindre krefter på rattet for å få utslag. Denne fåes ikke som løs del, hverken fra Møller eller ZF, som produserer disse tannstengene for VW.
Nå begynner jo disse bilene å bli noen år, så vrakete biler finner en nok hos høggerne.
Re: For lett styring
Takk for svar.
Du har ikke noe bilde av en slik del?
Kan det være mulig å dreie seg en ny selv?
Jeg har tilgang på gravemaskin.
Du har ikke noe bilde av en slik del?
Kan det være mulig å dreie seg en ny selv?
Jeg har tilgang på gravemaskin.
Re: For lett styring
Skal du grave bilen ned eller? Hehe..Duetto wrote: Jeg har tilgang på gravemaskin.
Re: For lett styring
alltid kjekt med autokorrektur på mobilen.
Det skulle stått dreiemaskin.
Det skulle stått dreiemaskin.
Re: For lett styring
Hvordan er det å ta ut denne delen på tannstangen
Må jeg ta ut hele tannstangen, eller klarer jeg å skifte denne Torsjonsstaven med tannstangen i bilen?
Må jeg ta ut hele tannstangen, eller klarer jeg å skifte denne Torsjonsstaven med tannstangen i bilen?
Re: For lett styring
hvor skulle jeg montert denne?Torbo wrote:Du kan vel sette inn styringsdemper om det ikk fins?
Re: For lett styring
Har set at det fins på tegninger, men vet ikke om den er på alle?
Den sitter paralellt med tannstanga rett på baksiden.
Den vil gi behagelig styring om den fins - monteres.
Pluss flere andre fordeler, som mer stabil styring, mindre påvrikning fra underlaget o.a.
Den sitter paralellt med tannstanga rett på baksiden.
Den vil gi behagelig styring om den fins - monteres.
Pluss flere andre fordeler, som mer stabil styring, mindre påvrikning fra underlaget o.a.
Torbo
Re: For lett styring
Har hvertfall ikke på min. Er det noe slik som dette du tenker på? Ser at det er mer i bruk på forskjellige styresnekker, men ikke så mye på tannstang.Torbo wrote:Har set at det fins på tegninger, men vet ikke om den er på alle?
Den sitter paralellt med tannstanga rett på baksiden.
Den vil gi behagelig styring om den fins - monteres.
Pluss flere andre fordeler, som mer stabil styring, mindre påvrikning fra underlaget o.a.
http://www.summitracing.com/parts/ran-r ... dia/images
Re: For lett styring
Ringte til reptek.no i dag og diskuterte styring med de. Det er Reptek som endrer de fleste styringene på handicaputrustede biler her i vest.
De mente at den torsjonsdelen de dreier av i tannstangen skulle gå an å få som reservedel hos møller. Er det noen som kjenner til dette og vet delenummeret, eller har ett klipp fra ETKA med alle komponentene i tannstangen?
God Helg
De mente at den torsjonsdelen de dreier av i tannstangen skulle gå an å få som reservedel hos møller. Er det noen som kjenner til dette og vet delenummeret, eller har ett klipp fra ETKA med alle komponentene i tannstangen?
God Helg
Re: For lett styring
Det ble litt mer arbeid enn fryktet..
Stabilisatorstaget måtte ned.
Det samme måtte motorfeste og eksosanlegg.
Men nå er det gjort!
Nå må jeg bare ha en forhjulskontroll.
Er det noen som vet spissingen på 2,5 T5?
Dersom noen har lyst på en lettere styring enn original, så har jeg nå en
tannstang fra en handikaptilpasset bil liggende.....
Stabilisatorstaget måtte ned.
Det samme måtte motorfeste og eksosanlegg.
Men nå er det gjort!
Nå må jeg bare ha en forhjulskontroll.
Er det noen som vet spissingen på 2,5 T5?
Dersom noen har lyst på en lettere styring enn original, så har jeg nå en
tannstang fra en handikaptilpasset bil liggende.....