Page 6 of 7

Re: 90 Westfalia California :-)

Posted: 20 Aug 2013, 19:28
by Caravelle nord
I påventa av å få justert dieselpumpa 110% rikti,så har æ egentli styra me unøttie teng i dag.

Plastpanelet forran girstanga har fått ei luftedysa te..unødvendig,men æ sætt et personli præg på bilen. Lakka me varmebestandi svart matt lakk :mrgreen:
Image

Image

Image
Æ e førnøyd iallefall :D

Så har æ sett inn spjell te luftinga/varmen i døran..dæm e ikke i funksjon på min bil pga 3 spaka på varmeapparatet. Men alt e kjækkt å ha. Likeså dissa. Dissan blei også lakka me matt svart varmebestandig lakk..så dæm slapp å vær"dassblå"

Sånn her så det ut før...
Image

Sånn e det nu...
Image
Å æ e førnøyd me detta åsså...like unødvendig,men komlættering av VW dela e det :)
Alt e kjækt å ha.
Image
Ufunksjonibelt,men alikavæll fint å ha...å finar einn et åpent hull :)

Så har æ faktisk jort nåkka såm ikke e ufunksjonibelt og unødvendig. Fant på en 81 mod bus innvendig baklukeåpner..mæst sannsynli heimelaga,men det funka. Så den patenten skrudd æ ut,å monterte inn i min bil. Så nu gleda æ mæ te å våkkne i en kokvarm bil,å bære slæpp bakluka opp,å nyt fugglekvitter :D
Image

Image

Image
Alt i alt så e æ førnøyd me dagen :mrgreen:

Re: 90 Westfalia California :-)

Posted: 20 Aug 2013, 21:04
by Rapidspeed
Nice:)

Re: 90 Westfalia California :-)

Posted: 20 Aug 2013, 21:30
by Tur-Bo
Blir bra dette Stig, kan bare opplyse om at de luftegreiene i dørene har ingen funksjon i det hele tatt og de oppi taket er det visst heller ingen som bruker , så ikke vær lei deg over den manglende spaken :D

Re: 90 Westfalia California :-)

Posted: 20 Aug 2013, 21:34
by Rapidspeed
De funker med 4de spaken Jåååstein...:)

Re: 90 Westfalia California :-)

Posted: 20 Aug 2013, 21:40
by Tur-Bo
Rapidspeed wrote:De funker med 4de spaken Jåååstein...:)
Mener du de luftegreiene i dørene ? De har jo ingen åpning til kanalen i døren..i allefall ikke på de jeg har sett på. Og de der greiene oppi taket slipper nok ut noe når den fjerde spaken brukes...kun kald luft ? Eller er det varm i tillegg ? Har i allefall aldri hatt noen nytte av dem :? På Trolljegeren er de i ferd med å ryke i søppla. :D

Re: 90 Westfalia California :-)

Posted: 20 Aug 2013, 21:43
by Rapidspeed
Kun kaldluft dessverre..

Re: 90 Westfalia California :-)

Posted: 20 Aug 2013, 22:13
by Caravelle nord
Æ har mærka at det plastdækkslet forran girstanga bli vældi varmt,så æ håpa at den dysa på en måte vill slæpp ut litt varme :)

Re: 90 Westfalia California :-)

Posted: 20 Aug 2013, 23:44
by OddN
Tur-Bo wrote:
Rapidspeed wrote:De funker med 4de spaken Jåååstein...:)
Mener du de luftegreiene i dørene ? De har jo ingen åpning til kanalen i døren..i allefall ikke på de jeg har sett på. Og de der greiene oppi taket slipper nok ut noe når den fjerde spaken brukes...kun kald luft ? Eller er det varm i tillegg ? Har i allefall aldri hatt noen nytte av dem :? På Trolljegeren er de i ferd med å ryke i søppla. :D
De luftedysene i dørene (de som på nyere biler er tapet igjen, men som på eldre biler har en sånn skyvehendel) er luftutslipp fra kupeen på de bilene som ikke har utlufting i de bakerste sidevinduene. De har ingen forbindelse med friskluftskanalen som går igjennom døra. Fungerer visstnok dårlig på de bilene som har støydempingslister i forkant av dørene.

Re: 90 Westfalia California :-)

Posted: 07 Sep 2013, 16:26
by Caravelle nord
Har klargjort før jakt-tur..nyvaska.
Image

Men før det,så har æ gjort reint under snurresætan på bægge siden. Fjærna gammel dritt og grease..å lagt i nytt.
Norges reinaste snurresæta :)
Image

Image

Så har æ sett opp et 6W solcellepanel,å kobbla det te fritidsbatteriet. Ænklet å kåm te klipa å kobble på å av ved behov.
Image

Å så har Tæmplet fått nytt golv i bodelen..grått og meir tidsriktig i.f.t resten av innredninga på bilen..fra Biltema te kr.199.-
Æ syns det blei vældi bra.
Image

Nu e vi klar før harejakt på Sørøya i Finnmark.

Re: 90 Westfalia California :-)

Posted: 07 Sep 2013, 21:45
by jostein
Den bakluke åpneren er original. Vi hadde sånn på 82/83mod 10 seters BUS'n jeg er vokst opp i, pluss midterste vindu på midten, hadde rød wire i gummilista og et håndtak til å dra den ut med. Som en nødutgang gjennom vindu.

Re: 90 Westfalia California :-)

Posted: 08 Sep 2013, 10:44
by Bugman
jostein wrote:Den bakluke åpneren er original. Vi hadde sånn på 82/83mod 10 seters BUS'n jeg er vokst opp i, pluss midterste vindu på midten, hadde rød wire i gummilista og et håndtak til å dra den ut med. Som en nødutgang gjennom vindu.
Stemmer på en prikk, Jostein!
Denne wiren er nok henta fra en slik minibuss.

Ang. åpning av sidevindu, så fikk vel de senere modellene en slik hammer til å "knalle" gjennom ruta, istedenfor!

God tur, Stig!

Før logg over hvordan bilen oppfører seg på denne Finnmarks-turen!?

Får håpe du får akkurat nok futt, nå! :mrgreen:

Re: 90 Westfalia California :-)

Posted: 08 Sep 2013, 16:20
by Caravelle nord
Den e nokk enda slapp i fisken dessverre. Så må vell kryp t Sulland å få justert rikti. Had også en oljelekkasje fra toppdekslet,men d trur æ at æ har fått tætta nu. Ellers går turen supert :D

Re: 90 Westfalia California :-)

Posted: 10 Sep 2013, 17:10
by Bugman
Caravelle nord wrote:Den e nokk enda slapp i fisken dessverre. Så må vell kryp t Sulland å få justert rikti. Had også en oljelekkasje fra toppdekslet,men d trur æ at æ har fått tætta nu. Ellers går turen supert :D
Hei, Stig!

Så du var innom tråden til Alf:

http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=4&t=36953

Du kan jo også forsøke den AAZ-pumpa som hører til motoren - med (Rover) "Boost-pinne" fra Brickwerks?!

Dere honet sylindrene litt, men gjorde dere ellers noe med motor?

Hva med kompresjonstest - altså hvilket kompresjonstrykk målte dere evt. på hver av sylindrene?
Og timinga er helt 100% rett?
Motoren får ikke (alt) for mye diesel?

Har du forsøkt å kople "forbi" intercooler? Jeg tenker at den kanskje er gått full av (fastgrodd) dritt mens den ikke var tilkoplet!?

Re: 90 Westfalia California :-)

Posted: 13 Sep 2013, 09:49
by Caravelle nord
Ætter nånn fine daga på Sørøya på jakt,så susa æ heimåver i går. Det va dessverre ikke my fugel el hare å se dær,så jakta e nåkk åver før i år.
Men vi hadde en flott tur å en super camp. Gassovn i forteltet va en høydare. Bilen går så dær,å forbruket ligg på rundt 1 l pr mil. Nåkka æ syns e alt før mye.
Men et par flotte bilda fra camp-området og bilen kan dåkker få se.

Image
I bot`n av denna stranda campa vi. Et flott friområde me bænka,toalætt og kaldvannsdusj..

Image
Stemningsbilde me levanes lys.

Image
Å han Yngve har jo lært oss å ikke steike mat i bilen,så da æ diska opp me heimlaga karbonada,så blei di stekt på grillen...sånn såm all ainna mat såm blei laga te middag.
Frokosten laga vi på primusen ute.

Re: 90 Westfalia California :-)

Posted: 26 Oct 2013, 09:23
by Caravelle nord
Da e valget dessverre tatt...denna lægges ut før salg nu.
Litt småfeil e det,så litt rep må påregnes.
Kan nævnes i farta..
* Nye bremserør og slanger bør monteres fra vangen(bremseveskefordeleren) forann og bak.
* En demper bak er gåen,så begge bør skiftes.
* Litt kakking framme i forstillingen(noen foringer)
* Litt dårlig fritidsbatteri.
* 2 halvslitte vinterdekk(men funker denne sessongen)
* Oljelekarsje enten fra toppdekselpakkningen(ny) eller motorvarmerellementet(Har ikke funnet ut av det enda)
* Dieselpunpa bør justeres etter motorkonverteringa fra 1.6 TD te 1.9 TD.
* Litt plateskøytrust finnes,men ikke noe alvorlig.

Re: 90 Westfalia California :-)

Posted: 01 Nov 2013, 15:13
by Bugman
Hei, Stig!

Da får man si som tyskerne sa da Boble-produksjonen opphørte..

"Es hast Spass Gemacht!!"

Altså at det har vært moro!

Og kanskje blir det en dag igjen en VW-camper!?

Re: 90 Westfalia California :-)

Posted: 03 Nov 2013, 13:25
by Caravelle nord
E vest ikke heit færdi me denna enda. Ska kjør den søråver førstkommende fredag. I går bytta æ laderegulatoren på dynamoen. Kosta kr.198.-
Nu har æ strøm i massevis og laddespenning på 14.5V :)
Tidligere spenning va på 14.0-14.1V,men amp va lav vill æ tru.

Re: 90 Westfalia California :-)

Posted: 09 Nov 2013, 20:07
by Caravelle nord
Da er bilen åverlevert ny eier fra Drammen.
Å e nu byttet ut i en Nissan X-Trail 2002 modell.

90 Westfalia California :-)

Posted: 18 Aug 2015, 13:28
by Syncrobuss
Eieren i Drammen/Vestfossen har nå solgt den videre til meg. Den hentes i løpet av uka.

Problemer med girkassen opplyste selger om. Ødelagte tenner på skiftearmen ut av kassa er årsaken.

Noen som har en slik? Det skal være samme på 4 og 5 trinns samt syncro. Det er den som sitter bak lokket til ryggelysbryteren og gjennom til girstangen. Tre bolter med 11mm hode ved ryggelysbryteren, en fjær, en metallkopp. Sett den i fri og ut kommer den. Må løsne kula/girvelgeren først...kanskje et slag med en trekloss på girsiden.

Image

Re: 90 Westfalia California :-)

Posted: 18 Aug 2015, 14:14
by OddN
Gratulerer med fin høytakcamper.

Re: 90 Westfalia California :-)

Posted: 18 Aug 2015, 14:29
by Syncrobuss
Takk OddN!

Det blir nok en høytakcamper med syncrokonvertering og tre lys foran girspaken.

Jeg har alle delene, men skal snakke litt med statens vegvesen først. Har ikke tid før neste sommer, så da har en god tid. Er det noen her som har fått godkjennt en slik ombygging? Noen som vet noe?

Stig/Caravelle nord ordnet med godkjenning fra SV av en 1,9 installasjon. Det sitter en AAZ i bilen men den er ikke vist for "endelig godkjenning ved en kontrollstasjon i distriktet" (som det ordrett står i brevet fra SV). Jeg trenger dokumentasjon om hvor/hvilken bil motoren kom fra. Snakket med Caravelle nord på telefon for litt siden og det har han ikke. Noen som kan hjelpe til med et tips om et chassinummer fra en hugger? Eller andre tips på hvordan komme rundt problemet.

Re: 90 Westfalia California :-)

Posted: 18 Aug 2015, 15:59
by OddN
Syncro høytakscamper er enda tøffere.

Men jeg vet ikke om noen som har gjort det her i landet. Det forutsetter jo litt sveising i såkalte bærende konstruksjoner, blant annet innfestingen til tannstanga. Ligger mange tråder på The Samba om dette.

Jeg har en mistanke om at det er enklere å få godkjent høytakombygging på en syncro...

California ble forresten aldri levert i syncroutgave, men det skal jo ikke ha noe praktisk å si, så lenge både Joker og Atlantic ble det.

Re: 90 Westfalia California :-)

Posted: 23 Aug 2015, 00:58
by Bugman
Syncrobuss wrote:Takk OddN!

Det blir nok en høytakcamper med syncrokonvertering og tre lys foran girspaken.

Jeg har alle delene, men skal snakke litt med statens vegvesen først. Har ikke tid før neste sommer, så da har en god tid. Er det noen her som har fått godkjennt en slik ombygging? Noen som vet noe?

Stig/Caravelle nord ordnet med godkjenning fra SV av en 1,9 installasjon. Det sitter en AAZ i bilen men den er ikke vist for "endelig godkjenning ved en kontrollstasjon i distriktet" (som det ordrett står i brevet fra SV). Jeg trenger dokumentasjon om hvor/hvilken bil motoren kom fra. Snakket med Caravelle nord på telefon for litt siden og det har han ikke. Noen som kan hjelpe til med et tips om et chassinummer fra en hugger? Eller andre tips på hvordan komme rundt problemet.
Stig brukte nok ikke den motoren som stod i den Golfen med AAZ som han kjøpte... Og da mener jeg å huske at det må ha vært den motoren som eier av Golfen hadde kjøpt fra en hugger der sør.
Så det kan nok bli vanskelig.
Om ikke Stig da husker nummeret på den Passaten han hentet den første AAZ'en ifra?! :wink:

Re: 90 Westfalia California :-)

Posted: 05 Sep 2015, 21:56
by Syncrobuss
Har ikke hatt tid til bilen før nå.

Re: 90 Westfalia California :-)

Posted: 05 Sep 2015, 23:36
by OddN
Uff da, den veiva så ikke bra ut. Her er kanskje løsningen å frese TDI-spor i veiva og så montere TDI reimskive...