Endelig bestilt chiptuning
-
- -
- Posts: 205
- Joined: 03 Jun 2009, 15:16
- Car: Vw Multivan 2003
- Location: Frogner(Sørum)
- Contact:
Endelig bestilt chiptuning
Ja,
Da har jeg avtalt time hos ultimo for å gi motoren litt astmamedisin
Er veldig spent på hvor merkbart det blir, og har lånt med meg litt utstyr som gjør at jeg kan måle temmelig nøyaktig akselerasjon.
Kan gjerne informere litt her på forumet om det er noe interesse for det ?
Torsdag er den store dagen !
Da har jeg avtalt time hos ultimo for å gi motoren litt astmamedisin
Er veldig spent på hvor merkbart det blir, og har lånt med meg litt utstyr som gjør at jeg kan måle temmelig nøyaktig akselerasjon.
Kan gjerne informere litt her på forumet om det er noe interesse for det ?
Torsdag er den store dagen !
-
- -
- Posts: 735
- Joined: 02 Jan 2005, 22:12
- Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)
- Location: Bergen
Re: Endelig bestilt chiptuning
Vet du mer detaljert hva de skal gjøre? Monterer de en boks eller går de inn i "hjernen" og justerer der?
-
- -
- Posts: 4333
- Joined: 07 Jun 2005, 14:19
- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
- Location: Måløy
Re: Endelig bestilt chiptuning
Denne kan tunes ved hjelp av data, ingen fysiske inngrep.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
-
- -
- Posts: 205
- Joined: 03 Jun 2009, 15:16
- Car: Vw Multivan 2003
- Location: Frogner(Sørum)
- Contact:
Re: Endelig bestilt chiptuning
Det er ingen boks nei..
Har forstått det slik at ultimo er blandt de fremste på tuning av biler.
Det de sier er at de henter ut info fra bilen, sender data til Tyskland, for så å få annen data tilbake..
Spennende å se hvordan den er i forhold til en original 150hk.. Noen som vet?
Jeg vil jo få høyere dreiemoment på en chippet 102hk enn original 151hk, men det er vel andre faktorer som spiller inn også.
Har erfaring fra en chippet(ts-racing) t5 130hk mot en original 174 hk, og der er 130 hk merkbart sprekere. Er mye raskere gassrespons på den som er chippet. Er nok ikke så stor forskjell i reell hastighet.
Gleder meg uansett!
Har forstått det slik at ultimo er blandt de fremste på tuning av biler.
Det de sier er at de henter ut info fra bilen, sender data til Tyskland, for så å få annen data tilbake..
Spennende å se hvordan den er i forhold til en original 150hk.. Noen som vet?
Jeg vil jo få høyere dreiemoment på en chippet 102hk enn original 151hk, men det er vel andre faktorer som spiller inn også.
Har erfaring fra en chippet(ts-racing) t5 130hk mot en original 174 hk, og der er 130 hk merkbart sprekere. Er mye raskere gassrespons på den som er chippet. Er nok ikke så stor forskjell i reell hastighet.
Gleder meg uansett!
Re: Endelig bestilt chiptuning
Det kan vel skyldes at effekten legges på et lavere turtall, og der man trenger den.
Det kan bli interessant det her......
Det kan bli interessant det her......
Torbo
Re: Endelig bestilt chiptuning
Hva er motorkoden din? Axl?
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
-
- -
- Posts: 4333
- Joined: 07 Jun 2005, 14:19
- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
- Location: Måløy
Re: Endelig bestilt chiptuning
Var ute og kjørte litt med min T4 i går, lenge siden sist, utrolig god bil må jeg si og den gikk godt også, tror den går bedre enn nye bilen selv om den bare er moderat chippet.
Last edited by Needforspace on 09 Jan 2013, 15:58, edited 2 times in total.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
-
- -
- Posts: 205
- Joined: 03 Jun 2009, 15:16
- Car: Vw Multivan 2003
- Location: Frogner(Sørum)
- Contact:
Re: Endelig bestilt chiptuning
Hei,
motorkoden er ACV
Hadde en 97-modell Caravelle i familien for en tid tilbake som var tunet hos Flissundet, og den gikk veldig godt.
Den er vel noe lettere enn Multivan`en, men det er vel en annen motor på 03 kontra 97?
Det var i hvert fall forskjellig måte å tune de på...
Jeg skal visst få et ganske nøyaktig tall på hk/nm fra han som leverer dataene fra Tyskland, så det blir spennende å se.
Ultimo er vel ikke de som skryter på seg for mye effekt i hvert fall.
Mulig jeg har tilgang til å bremse bilen i rulle også, men venter tilbakemeldig fra en bekjent der
motorkoden er ACV
Hadde en 97-modell Caravelle i familien for en tid tilbake som var tunet hos Flissundet, og den gikk veldig godt.
Den er vel noe lettere enn Multivan`en, men det er vel en annen motor på 03 kontra 97?
Det var i hvert fall forskjellig måte å tune de på...
Jeg skal visst få et ganske nøyaktig tall på hk/nm fra han som leverer dataene fra Tyskland, så det blir spennende å se.
Ultimo er vel ikke de som skryter på seg for mye effekt i hvert fall.
Mulig jeg har tilgang til å bremse bilen i rulle også, men venter tilbakemeldig fra en bekjent der
-
- -
- Posts: 5000
- Joined: 17 Jul 2010, 01:46
- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
- Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag
Endelig bestilt chiptuning
Er forskjell på motorstyringa med skille ved årsmodell 2000 og senere.
Før dette er det vel ikke mulig med vanlig tuning, hjernen må vel ut av bilen så vidt jeg erindrer. 2000 og senere kan man bare koble seg opp til med utstyret, om jeg husker riktig.
Mvh Frode.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Før dette er det vel ikke mulig med vanlig tuning, hjernen må vel ut av bilen så vidt jeg erindrer. 2000 og senere kan man bare koble seg opp til med utstyret, om jeg husker riktig.
Mvh Frode.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
- -
- Posts: 7775
- Joined: 15 Mar 2005, 12:29
- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
- Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø
Re: Endelig bestilt chiptuning
Endringa kom i 2000, men resten skal jf forumet, Ultimo, Flissundet motorservice, Møller og Albjerk være rekti, det.
Re: Endelig bestilt chiptuning
Så er det vel litt forskjeller på hjernen til Axl og Acv tenker jeg!
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
-
- -
- Posts: 5000
- Joined: 17 Jul 2010, 01:46
- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
- Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag
Endelig bestilt chiptuning
Skille kommer med innføring av 2000 modell ja, var ikke helt godt skrevet i forrige innlegg.Rudeboy wrote:Endringa kom i 2000, men resten skal jf forumet, Ultimo, Flissundet motorservice, Møller og Albjerk være rekti, det.
Mvh Frode.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
- -
- Posts: 5000
- Joined: 17 Jul 2010, 01:46
- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
- Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag
Endelig bestilt chiptuning
Tror nok det jeg også, uten at jeg har sjekka dette.jakob wrote:Så er det vel litt forskjeller på hjernen til Axl og Acv tenker jeg!
Mvh Frode.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Re: Endelig bestilt chiptuning
Neergård wrote:Skille kommer med innføring av 2000 modell ja, var ikke helt godt skrevet i forrige innlegg.Rudeboy wrote:Endringa kom i 2000, men resten skal jf forumet, Ultimo, Flissundet motorservice, Møller og Albjerk være rekti, det.
Mvh Frode.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hmm???
Fikk høre at skille var ved endring av motorkontakt fra 8 til 10 pinner... og det skillet skulle være sent 98 modeller eller de første 99???
Går ikke god for denne påstanden da den kom fra min bror, som måtte sette boks i sin desember registrert caravelle 97. Hadde bilen vært 1 år nyere kunne de tunet var beskjed fra verksted???
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
-
- -
- Posts: 5000
- Joined: 17 Jul 2010, 01:46
- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
- Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag
Endelig bestilt chiptuning
Kan sjekke helt konkret på jobb. Har ikke gjort det enda, og forskjellen fysisk er som du sier såvidt jeg husker om antall pinner ja.
Mvh Frode.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Frode.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Re: Endelig bestilt chiptuning
Skal slippe å sjekke det for min del. Men det hadde vært artig å vist når det skille går. Kan du skjekke om det samme gjelder 151hk? For etter noe jeg fant i går så skrives det at alle 151hk før 2000 er ahy og etter er axg...........opplysningen værsegod....Neergård wrote:Tror nok det jeg også, uten at jeg har sjekka dette.jakob wrote:Så er det vel litt forskjeller på hjernen til Axl og Acv tenker jeg!
Mvh Frode.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Vwbus Mjøsa!
NT2K
T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
-
- -
- Posts: 7775
- Joined: 15 Mar 2005, 12:29
- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
- Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø
Re: Endelig bestilt chiptuning
Endring i ACV motor 2000, kontaktpi endra i 98'ish.
Next ?
Next ?
-
- -
- Posts: 205
- Joined: 03 Jun 2009, 15:16
- Car: Vw Multivan 2003
- Location: Frogner(Sørum)
- Contact:
Re: Endelig bestilt chiptuning
Ja,
da er det tid for litt oppdatering her:
For å gjøre handlingsmønsteret kort..
Ankom Frode Sørensen(Ultimo)på Råholt.
Han koblet pc til bilen, lastet ut litt info, sendte det videre, ventet, og fikk info tilbake som ble plottet inni bilen
Ut på prøvetur.. Bilen gikk bedre, ingen tvil om det, men noen revolusjon ble det ikke. Jeg ble fortalt før vi dro ut på testing at de hadde en mulighet til, med noe høyere effekt.
Dette var fortsatt godt innefor hva bilen ville tåle, så jeg bestemte meg for å prøve den.
Å for en bil... Jeg merket det allerede ut i fra gårdsplassen til Frode! Det virket som om bilen hadde gått ned 500kg. Mye rasker respons på gassen, kreftene kommer litt før osv... Vi dro ut på noen øde landeveier på Råholt for å teste litt i fart. Nå kan ikke bilen sammenlignes med den jeg hadde. Du merker tydelig at turboen slår inn rett under 2000omdreininger, og kreftene varer også lengre ut i registeret pga effekten.
Så til litt målinger:
Info:
Bil: Volkswagen Multivan 2003 ACV
Km: 145 000
Innveid vekt med meg bak rattet og diverse unødvendig stæsj i bilen: 2280kg
Dekk: Continental Vanco pigg 195/70-15
Temperatur: minus 4 grader, vindstille
Strekningen er en langstrekke med bittelitt stigning for at motoren skal jobbe, og ikke trille
Måleapparat er en Mio GPS med farstmålefunksjon.(brukes egentlig sykkelrelatert) Denne er temmelig nøyaktig, men likevel så er det jo sammenligningen mellom original og tunet bil som er viktig, og apparatet er det samme. Alle målinger er gjort 5 ganger, og tiden er snittet av det(var marginale forskjeller)
Har ikke testet 0-100 pga feilkilder som min giring f.eks blir vanskelig å få noe vettug ut av
Målingene er som følger:
40- 80 3. gir Original: 7,30 Tunet: 6,21
50-100 4. gir Original: 15,94 Tunet: 11,93
70-100 4.gir Original: 8,32 Tunet: 6,11
80-120 5.gir Original: 17,41 Tunet: 11,63
Jeg trodden nesten tallene skulle gi enda større forskjell fra original til nå, men det er først og fremst hvordan bilen virker i det daglige som er viktig.
Multivanen vår brukes som turbil, og det innebærer noen lengre bakker på vei til hytta f.eks. Første "hinder" er RV4 opp til Lygnaseter. Det går fint, for all del, men det er enten nesten bånn gass i 5. gir, eller 4. gir med høyt turtall. Nå ligger den uproblematisk i 5.gir, og girer du ned i 4. øker bilen ganske bra i fart.
Ligger man i 100km/t i 5.gir på E6, er det merkbar akselrasjon om man strekker ut høyrefoten. Ikke at det egentlig er noe man har bruk for i det daglige, men det sier litt om hvor bra med krefter det nå er i bilen.
Jeg fikk ikke testet den i benken, men bilen anslås å ha ca 140hk/330nm
Forbruket mitt vil garantert gå ned, for jeg merker allerede at jeg må gi mye mindre gass for å holde den samme farten som før.
Moro
Stor takk til Frode hos Ultimo for fantastisk service, og ikke minst "ny" bil.
Husk at medlemmer på forumet har spesialpris hos Ultimo.
Espen
da er det tid for litt oppdatering her:
For å gjøre handlingsmønsteret kort..
Ankom Frode Sørensen(Ultimo)på Råholt.
Han koblet pc til bilen, lastet ut litt info, sendte det videre, ventet, og fikk info tilbake som ble plottet inni bilen
Ut på prøvetur.. Bilen gikk bedre, ingen tvil om det, men noen revolusjon ble det ikke. Jeg ble fortalt før vi dro ut på testing at de hadde en mulighet til, med noe høyere effekt.
Dette var fortsatt godt innefor hva bilen ville tåle, så jeg bestemte meg for å prøve den.
Å for en bil... Jeg merket det allerede ut i fra gårdsplassen til Frode! Det virket som om bilen hadde gått ned 500kg. Mye rasker respons på gassen, kreftene kommer litt før osv... Vi dro ut på noen øde landeveier på Råholt for å teste litt i fart. Nå kan ikke bilen sammenlignes med den jeg hadde. Du merker tydelig at turboen slår inn rett under 2000omdreininger, og kreftene varer også lengre ut i registeret pga effekten.
Så til litt målinger:
Info:
Bil: Volkswagen Multivan 2003 ACV
Km: 145 000
Innveid vekt med meg bak rattet og diverse unødvendig stæsj i bilen: 2280kg
Dekk: Continental Vanco pigg 195/70-15
Temperatur: minus 4 grader, vindstille
Strekningen er en langstrekke med bittelitt stigning for at motoren skal jobbe, og ikke trille
Måleapparat er en Mio GPS med farstmålefunksjon.(brukes egentlig sykkelrelatert) Denne er temmelig nøyaktig, men likevel så er det jo sammenligningen mellom original og tunet bil som er viktig, og apparatet er det samme. Alle målinger er gjort 5 ganger, og tiden er snittet av det(var marginale forskjeller)
Har ikke testet 0-100 pga feilkilder som min giring f.eks blir vanskelig å få noe vettug ut av
Målingene er som følger:
40- 80 3. gir Original: 7,30 Tunet: 6,21
50-100 4. gir Original: 15,94 Tunet: 11,93
70-100 4.gir Original: 8,32 Tunet: 6,11
80-120 5.gir Original: 17,41 Tunet: 11,63
Jeg trodden nesten tallene skulle gi enda større forskjell fra original til nå, men det er først og fremst hvordan bilen virker i det daglige som er viktig.
Multivanen vår brukes som turbil, og det innebærer noen lengre bakker på vei til hytta f.eks. Første "hinder" er RV4 opp til Lygnaseter. Det går fint, for all del, men det er enten nesten bånn gass i 5. gir, eller 4. gir med høyt turtall. Nå ligger den uproblematisk i 5.gir, og girer du ned i 4. øker bilen ganske bra i fart.
Ligger man i 100km/t i 5.gir på E6, er det merkbar akselrasjon om man strekker ut høyrefoten. Ikke at det egentlig er noe man har bruk for i det daglige, men det sier litt om hvor bra med krefter det nå er i bilen.
Jeg fikk ikke testet den i benken, men bilen anslås å ha ca 140hk/330nm
Forbruket mitt vil garantert gå ned, for jeg merker allerede at jeg må gi mye mindre gass for å holde den samme farten som før.
Moro
Stor takk til Frode hos Ultimo for fantastisk service, og ikke minst "ny" bil.
Husk at medlemmer på forumet har spesialpris hos Ultimo.
Espen
Re: Endelig bestilt chiptuning
Jeg har samme bil som du, hva betalte du for herligheten da( tuningen)?
-
- -
- Posts: 205
- Joined: 03 Jun 2009, 15:16
- Car: Vw Multivan 2003
- Location: Frogner(Sørum)
- Contact:
Re: Endelig bestilt chiptuning
Prisen er 3840,- for medlemmer
Re: Endelig bestilt chiptuning
ink moms?Benkø wrote:Prisen er 3840,- for medlemmer
Arild
T4 02mod 151hk tdi
T4 02mod 151hk tdi
-
- -
- Posts: 5000
- Joined: 17 Jul 2010, 01:46
- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
- Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag
Endelig bestilt chiptuning
Må ut å teste verdier på min en dag også når tror jeg utrolig til økning på mellomaks da, håper jeg får mitt prosjekt i mål en dag!
Mvh Frode.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Frode.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
- -
- Posts: 205
- Joined: 03 Jun 2009, 15:16
- Car: Vw Multivan 2003
- Location: Frogner(Sørum)
- Contact:
Re: Endelig bestilt chiptuning
Prisen er ink moms
Ja, forskjellen var stor ja, enda større i praksis enn på papiret
Ja, forskjellen var stor ja, enda større i praksis enn på papiret
Re: Endelig bestilt chiptuning
40- 80 3. gir Original: 7,30 Tunet: 6,21
50-100 4. gir Original: 15,94 Tunet: 11,93
70-100 4.gir Original: 8,32 Tunet: 6,11
80-120 5.gir Original: 17,41 Tunet: 11,63
Ikke mer, sier du?
Dette er jo utrolig bra! Det kan da ikke være mer å hente uten at det går på bekostning av diverse ting!
50-100 4. gir Original: 15,94 Tunet: 11,93
70-100 4.gir Original: 8,32 Tunet: 6,11
80-120 5.gir Original: 17,41 Tunet: 11,63
Ikke mer, sier du?
Dette er jo utrolig bra! Det kan da ikke være mer å hente uten at det går på bekostning av diverse ting!
Torbo
Re: Re: Endelig bestilt chiptuning
Den prisen er det absolutt ikke noe å si påBenkø wrote:Prisen er ink moms
Ja, forskjellen var stor ja, enda større i praksis enn på papiret
For en som ikke er så godt kjent i geografiens verden, hvor er dette ?
Sent from my LT15i using Tapatalk 2