-88 Statkraft doka syncro 2,1
-
- Posts: 19
- Joined: 17 Jan 2012, 14:26
- Car: 1988 Transporter Syncro Doka
- Phone: 41548877
- Location: Narvik
-88 Statkraft doka syncro 2,1
Må starte en tråd på dokaen nå! Bilen kom til gårds for en drøy uke siden, og arbeidet er påbegynt. Har hatt bilen i en par år nå, men det måtte en 5 måneders tid i en japse-kasse til for å få motivasjon til å virkelig ta fatt på dette. Er en 18-åring med tynn økonomi, så planen er å få bilen på veien innen 20. mars slik at jeg kan skrape japsen og slippe å betale årsavgift for 2013 på den
Foreløpig har jeg byttet toppakkning på høyre side, siden den var blåst. Så nå er bilen i kjørbar stand. Videre er det en del rust på bilen jeg ikke har lyst å kjøre rundt med, så det blir spandert en lakkering på den. Men siden budsjettet er som det er, blir dette en garasjelakk med hjelp av en kjenning som er lakker-lærling. Jeg har i alle fall påbegynt slipe/pusse jobben, men den er ikke gjort over natten, så det blir små skritt, og sikkert ikke alt for mange oppdateringer nå i begynnelsen.
Slenger med noen bilder jeg tok på søndagen, da vi begynte med karosseri arbeidet. Har fått gjort litt mer idag.
Foreløpig har jeg byttet toppakkning på høyre side, siden den var blåst. Så nå er bilen i kjørbar stand. Videre er det en del rust på bilen jeg ikke har lyst å kjøre rundt med, så det blir spandert en lakkering på den. Men siden budsjettet er som det er, blir dette en garasjelakk med hjelp av en kjenning som er lakker-lærling. Jeg har i alle fall påbegynt slipe/pusse jobben, men den er ikke gjort over natten, så det blir små skritt, og sikkert ikke alt for mange oppdateringer nå i begynnelsen.
Slenger med noen bilder jeg tok på søndagen, da vi begynte med karosseri arbeidet. Har fått gjort litt mer idag.
1988 Transporter Syncro Doka
-
- Posts: 19
- Joined: 17 Jan 2012, 14:26
- Car: 1988 Transporter Syncro Doka
- Phone: 41548877
- Location: Narvik
Re: -88 Statkraft doka syncro 2,1
Har fått jobbet en del videre, men det tar tiid, så noen oppdatering har jeg ikke orket før nå!
Har fått pusset ned store deler av bilen nå, noe "knot" gjennstår, men luset i enden av tunellen begynner å skinne. Har fått rettet ut noen bulker også, og rustbeskytter er lagt noen steder. Spaklingen er også påbegynnt.
Har fått pusset ned store deler av bilen nå, noe "knot" gjennstår, men luset i enden av tunellen begynner å skinne. Har fått rettet ut noen bulker også, og rustbeskytter er lagt noen steder. Spaklingen er også påbegynnt.
1988 Transporter Syncro Doka
-
- -
- Posts: 4498
- Joined: 17 Jan 2009, 22:27
- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
- Location: Treungen Telemark
Re: -88 Statkraft doka syncro 2,1
Morro at ungdommene også ser gleden i disse bilene Vi trenger flere unge menn og kvinner i miljøet !
Gleder meg til å se framgangen og resultatet.
Gleder meg til å se framgangen og resultatet.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Re: -88 Statkraft doka syncro 2,1
Mvh Pickupman
-
- Posts: 19
- Joined: 17 Jan 2012, 14:26
- Car: 1988 Transporter Syncro Doka
- Phone: 41548877
- Location: Narvik
Re: -88 Statkraft doka syncro 2,1
Her har jeg vært dårlig å oppdatere, men jeg skal være den første til å innrømme at jeg har vært slapp når det kommer til å få gjort ting også.. En travel skolehøst med russetid og eksamener, samt typiske ungdommsinteresser som desverre har trumfet, har hatt mye å gjøre med dette.. Men nå har jeg hevet meg rundt, og torsdag som var kom det lakk på doka'n! Hadde en flink lakker-kompis, men da han ikke hadde sin egen sprøyte tilgjengelig ble det brukt en fra jula, dette vises hær og der, da spøyten har "spyttet" noe, men dette skal pusses bort med finfint papir, og da satser jeg på et bra resultat til slutt. Dette blir riktig nok ikke prioritert med det første. Men jevnt over er jeg fornøyd!
Nå gjentstår det bare å montere alt utvendig, bytte skiver og klosser og så skal den forhåpentlig vis bestå godkjenningen på fredag. Har vært borte i helgen og mandag, så nå skal jeg hive meg rundt på ettermiddagene.
Ellers har bilen fått montert nytt annlegg, med en 12tommers sub og to treveis 6x9'ere, og det fungerer fint. Har også montert ny kupevarmer til defa-anlegget, som ellers har motorvarmer og baterilader óg, ikke at dette kommer til å bli brukt med det første!
Det over ble skrevet på tirsdag, men ikke lagt ut. Resten av teksten er fra "nårtid"
Har nå fått montert det aller meste på bilen, stort sett er det bare noen utvendige pakkninger her og der, støtfanger og lister rundt hengslene til lemmene. Her skal jeg bruke gummilister fra en syncro-caravelle som var i samme størrelse og så tøffe ut etter min mening. Etter godkjenning gjennstår det fortsatt en god del ting som skal gjøres, men da er jeg godt på vei i alle fall!
Kommer senere med en liste over ting som skal gjøres, slik at jeg kan få innspill og slikt
Dagene går fort for tiden, med jobbing i garasjen den delen av døgnet jeg ikke er på jobb eller sover, derfor skrives innlegget på jobb fra telefonen, uten wifi.. Legger derfor ut bilder senere, antakeligvis ikveld
Nå gjentstår det bare å montere alt utvendig, bytte skiver og klosser og så skal den forhåpentlig vis bestå godkjenningen på fredag. Har vært borte i helgen og mandag, så nå skal jeg hive meg rundt på ettermiddagene.
Ellers har bilen fått montert nytt annlegg, med en 12tommers sub og to treveis 6x9'ere, og det fungerer fint. Har også montert ny kupevarmer til defa-anlegget, som ellers har motorvarmer og baterilader óg, ikke at dette kommer til å bli brukt med det første!
Det over ble skrevet på tirsdag, men ikke lagt ut. Resten av teksten er fra "nårtid"
Har nå fått montert det aller meste på bilen, stort sett er det bare noen utvendige pakkninger her og der, støtfanger og lister rundt hengslene til lemmene. Her skal jeg bruke gummilister fra en syncro-caravelle som var i samme størrelse og så tøffe ut etter min mening. Etter godkjenning gjennstår det fortsatt en god del ting som skal gjøres, men da er jeg godt på vei i alle fall!
Kommer senere med en liste over ting som skal gjøres, slik at jeg kan få innspill og slikt
Dagene går fort for tiden, med jobbing i garasjen den delen av døgnet jeg ikke er på jobb eller sover, derfor skrives innlegget på jobb fra telefonen, uten wifi.. Legger derfor ut bilder senere, antakeligvis ikveld
1988 Transporter Syncro Doka
-
- Posts: 19
- Joined: 17 Jan 2012, 14:26
- Car: 1988 Transporter Syncro Doka
- Phone: 41548877
- Location: Narvik
Re: -88 Statkraft doka syncro 2,1
Nå kommer det om sider en liten oppdatering med bilder!
Tror dette er fra dagen før grunning og lakkering
Underveis
'
Og morgenen etter
Så sto godkjenningen for tur. Hadde bilen til godkjenning på VW-verksted, og han som skulle ha godkjenningen var såppass entusiast av seg at han kjørte bilen i 5-10 minutter før han kjørte inn verksted-portene. Det hjalp nok litt at han er en kjenning av meg, men det er alltid artig å se at andre liker disse bilene! Bilen besto forøvrig uten en eneste feil, og nå er det skilter på den!
Coach-felgene er forøvrig veldig midlertidige, de blir å stå på til jeg får på spacere til noen andre felger.
Videre har jeg montert en alu-kasse på planet, og lagt noen gummimatter rundt, disse blir der til jeg har råd til å kle med aliminium.
Listene jeg har limt rundt hengslene stammer fra en Caravelle Syncro.
Det gjør også bukplaten jeg monterte her! Kommer bilder av den etterhvert.
Denne Caravellen som jeg tar deler fra er en veldig godt utstyrt 8-seter med sperre forran og bak (kommer til å ta den forran fra denne slik at jeg har forran óg bak) samt masse annet utstyr. Dårlig karosseri gjorde den til den perfekte delebil!
Tror dette er fra dagen før grunning og lakkering
Underveis
'
Og morgenen etter
Så sto godkjenningen for tur. Hadde bilen til godkjenning på VW-verksted, og han som skulle ha godkjenningen var såppass entusiast av seg at han kjørte bilen i 5-10 minutter før han kjørte inn verksted-portene. Det hjalp nok litt at han er en kjenning av meg, men det er alltid artig å se at andre liker disse bilene! Bilen besto forøvrig uten en eneste feil, og nå er det skilter på den!
Coach-felgene er forøvrig veldig midlertidige, de blir å stå på til jeg får på spacere til noen andre felger.
Videre har jeg montert en alu-kasse på planet, og lagt noen gummimatter rundt, disse blir der til jeg har råd til å kle med aliminium.
Listene jeg har limt rundt hengslene stammer fra en Caravelle Syncro.
Det gjør også bukplaten jeg monterte her! Kommer bilder av den etterhvert.
Denne Caravellen som jeg tar deler fra er en veldig godt utstyrt 8-seter med sperre forran og bak (kommer til å ta den forran fra denne slik at jeg har forran óg bak) samt masse annet utstyr. Dårlig karosseri gjorde den til den perfekte delebil!
1988 Transporter Syncro Doka
-
- -
- Posts: 4498
- Joined: 17 Jan 2009, 22:27
- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
- Location: Treungen Telemark
Re: -88 Statkraft doka syncro 2,1
Blir bra dette Jeg hadde aluplater på planet på min doka. det bråker fælt så fest dem i feks tec 7 eller noe lignende, IKKE popnagler ! Jo færre hull jo bedre
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
-
- -
- Posts: 5757
- Joined: 07 Aug 2009, 01:52
- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
- Location: Rjukan / Oslo
- Contact:
Re: -88 Statkraft doka syncro 2,1
Blir knasj dette
Da du har DOKA og plass på lasteplanet og skal ha større dekk,(tolker jeg deg til ) så få tak på en haseplåt frem istedefor reservehjulsbaljen. Da kan du bruke den bedre ute i sin rette miljø
Da du har DOKA og plass på lasteplanet og skal ha større dekk,(tolker jeg deg til ) så få tak på en haseplåt frem istedefor reservehjulsbaljen. Da kan du bruke den bedre ute i sin rette miljø
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
-
- Posts: 19
- Joined: 17 Jan 2012, 14:26
- Car: 1988 Transporter Syncro Doka
- Phone: 41548877
- Location: Narvik
Re: -88 Statkraft doka syncro 2,1
Tur-Bo wrote:Blir bra dette Jeg hadde aluplater på planet på min doka. det bråker fælt så fest dem i feks tec 7 eller noe lignende, IKKE popnagler ! Jo færre hull jo bedre
Takk for tipset! Hadde tenkt å poppe/skru, men da skal jeg droppe det
1988 Transporter Syncro Doka
-
- Posts: 19
- Joined: 17 Jan 2012, 14:26
- Car: 1988 Transporter Syncro Doka
- Phone: 41548877
- Location: Narvik
Re: -88 Statkraft doka syncro 2,1
Har orginal bukplate montert (fra syncro-caravelle) der reservehjulet var. Skal legge ut bilde av denducce999s wrote:Blir knasj dette
Da du har DOKA og plass på lasteplanet og skal ha større dekk,(tolker jeg deg til ) så få tak på en haseplåt frem istedefor reservehjulsbaljen. Da kan du bruke den bedre ute i sin rette miljø
Når det gjelder hjul er tanken 235/75 R15 på t4 felg, kan også legge ut bilder av disse, men venter på spacere for å få felgene på. Så tenker jeg å heve den med klosser fra brickyard, ettersom økonomien ikke tillater full pakke med nye fjærer ig dempere. Vet dette ikke er en "komplett" løsning, men det gir meg 30mm mer å fare med i terrenget
1988 Transporter Syncro Doka
-
- -
- Posts: 5757
- Joined: 07 Aug 2009, 01:52
- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
- Location: Rjukan / Oslo
- Contact:
Re: -88 Statkraft doka syncro 2,1
Se på demperforlengere på futbus, så får du tak på fremre fjører fra 2w T3 og bruker dobbel eller trippel mellomlegg på bakfjærerne så får du den billigste løsningen og hever ca 3-4 cm
Sent from my LT18i using Tapatalk 2
Sent from my LT18i using Tapatalk 2
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
-
- -
- Posts: 1077
- Joined: 26 Jul 2004, 18:02
- Car: T3 Syncro DJ '88
- Location: Kongsberg
Re: -88 Statkraft doka syncro 2,1
Syns jeg må kommentere siden jeg har nettopp dine plater på min nå, de sitter bom fast med popnagler, bare et lag med understellsmasse mellom metallene. funker som bare det, ikke en eneste lyd!Tur-Bo wrote:Blir bra dette Jeg hadde aluplater på planet på min doka. det bråker fælt så fest dem i feks tec 7 eller noe lignende, IKKE popnagler ! Jo færre hull jo bedre
Per Husaas - 1987\88 Caravelle C Syncro 2.1, 2015 Golf GTE
-
- -
- Posts: 1552
- Joined: 05 Mar 2011, 11:42
- Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2
- Location: Hå kommune
Re: -88 Statkraft doka syncro 2,1
Dette ser veldig lovende ut! Aldri feil med dokasyncro, og særlig ikke hvit Lø på med flere bilder!
-
- Posts: 19
- Joined: 17 Jan 2012, 14:26
- Car: 1988 Transporter Syncro Doka
- Phone: 41548877
- Location: Narvik
Re: -88 Statkraft doka syncro 2,1
Siden desember 2013 har doka'n vært avregistrert. Men da min samboer tok med seg caddyen vår til Tromsø i forbindelse med studier så jeg meg nødt til å ta den tilbake i drift. Skal ikke kommentere det at hun flyttet fra meg, men å få doka'n tilbake på veien var noe jeg så fram til! Som student har jeg ikke tatt meg råd til å ha 2 biler, men nå hadde jeg plutselig en unnskyldning.
På grunn av dårlig grunnarbeid før lakkeringen i 2013 gjorde jeg noen utbedringer på kanalene før den ble godkjent. I tillegg fikk den ny motor (fortsatt 2.1 WBX) samt servo De gamle stålfelgene fra caddyen fikk seg litt lakk og ny gummi i 215/70R15, som jeg synes passet fint med litt spacing. Kan legge ut noen bilder av bilen i ettermiddag.
Deretter sto EU-kontroll for tur, hvor den fikk 0 feil! Jeg var særdeles fornøyd med livet etter å ha fått bilen i drift igjen, men allerede samme kvelden som skiltene var satt på kom problemene:
Viscosekoblingen har satt seg over disse årene og etter noen kilometer var det fullstendig lås. I forbindelse med at bilen nå ikke var kjørbar ville den heller ikke gå i G-giret.
Viscoen ble byttet til en annen gammel visco, men den ga like lite 4wd som den andre ga 2wd. Tenker jeg blir nødt til å overhale den "stive" viscoen.
Hva gjelder girkassen er den også noe treg å få i 2.gir. Jeg har gått over og smurt/justert giroverføringen, samt byttet girarmen som går gjennom kassen fra der overføringen festes på kassa (hadde en slik med mindre slitasje). Alt uten noe hell. Når overføringen var koblet fra prøvde jeg å gire direkte på kassa, da gikk den i alle gir foruten G.. Hvis noen har tips er det bare å komme med dem!
For å oppsummere er jeg veldig fornøyd med å kjøre T3 igjen, men svært misfornøyd med at bilen som fungerte (relativt) plettfritt for noen år siden skal ha slike problemer med drivverket
På grunn av dårlig grunnarbeid før lakkeringen i 2013 gjorde jeg noen utbedringer på kanalene før den ble godkjent. I tillegg fikk den ny motor (fortsatt 2.1 WBX) samt servo De gamle stålfelgene fra caddyen fikk seg litt lakk og ny gummi i 215/70R15, som jeg synes passet fint med litt spacing. Kan legge ut noen bilder av bilen i ettermiddag.
Deretter sto EU-kontroll for tur, hvor den fikk 0 feil! Jeg var særdeles fornøyd med livet etter å ha fått bilen i drift igjen, men allerede samme kvelden som skiltene var satt på kom problemene:
Viscosekoblingen har satt seg over disse årene og etter noen kilometer var det fullstendig lås. I forbindelse med at bilen nå ikke var kjørbar ville den heller ikke gå i G-giret.
Viscoen ble byttet til en annen gammel visco, men den ga like lite 4wd som den andre ga 2wd. Tenker jeg blir nødt til å overhale den "stive" viscoen.
Hva gjelder girkassen er den også noe treg å få i 2.gir. Jeg har gått over og smurt/justert giroverføringen, samt byttet girarmen som går gjennom kassen fra der overføringen festes på kassa (hadde en slik med mindre slitasje). Alt uten noe hell. Når overføringen var koblet fra prøvde jeg å gire direkte på kassa, da gikk den i alle gir foruten G.. Hvis noen har tips er det bare å komme med dem!
For å oppsummere er jeg veldig fornøyd med å kjøre T3 igjen, men svært misfornøyd med at bilen som fungerte (relativt) plettfritt for noen år siden skal ha slike problemer med drivverket
1988 Transporter Syncro Doka
-
- -
- Posts: 321
- Joined: 17 Mar 2012, 20:47
- Car: Caravelle GL T3 1986, Transporter Reimo T3 1985
- Phone: 90752036
- Location: Gjøvik
Re: -88 Statkraft doka syncro 2,1
Demonter girspaken. ta den helt opp og ut med alle bevegelige deler. Rengjør og smør opp igjen. Du vil få et nytt liv etter dette
-
- Posts: 19
- Joined: 17 Jan 2012, 14:26
- Car: 1988 Transporter Syncro Doka
- Phone: 41548877
- Location: Narvik
Re: -88 Statkraft doka syncro 2,1
Når kassa ikke vil i G selv når jeg girer direkte på kassa vil det nok ikke det hjelpe...-OTO- wrote:Demonter girspaken. ta den helt opp og ut med alle bevegelige deler. Rengjør og smør opp igjen. Du vil få et nytt liv etter dette
1988 Transporter Syncro Doka