Angstwagen 1990 Coach V.3 JX> 1Z> AEL

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Angstwagen 1990 Coach V.3 JX> 1Z> AEL

Post by Buss Marius »

Var det ikke noen på TheSamba som hadde en oversikt over vridnigsstivhet i karosserier og der hadde T3 høyere stivhet enn T4. Egentlig ikke så rart at T3 karosseriet er stivt, det måtte tåle hele smellen ved en kolisjon, nesten uten deformasjons soner, der T4 og andre har vesentlig lenger deformasjons soner.
Larsern
Posts: 44
Joined: 11 Feb 2005, 23:17
Car: T3 Coach TDI Reimo
Phone: 90729577
Location: Malmefjorden ved Molde
Contact:

Re: Angstwagen 1990 Coach V.3 JX> 1Z> AEL

Post by Larsern »

Da har det løsnet litt, 2.5Tdi er bare å glemme pga moment. Porshe B32 er det gitt avslag på, dokumentasjon som ble brukt var fra orginal instruksjonsbok og brosjyre. Noe annet finnes vel ikke, det var en bil som ble bygd i 2 eksemplarer for Paris Dakar og 9 til promotion hos forhandlere. Jeg fikk "avslag" på min forespørsel til Møller om Oettinger ombyggingen som ble solgt over disk hos VW forhandlerne, begrunnelse: dem forholds seg kun til det som ble levert fra fabrikk. Jeg sendte kontra spørsmål på den, så mulig det kan komme mer info fra den kanten. Men, skal dere kjøpe ny bil, det finnes importører som er mer imøtekommende, slik tenker i hvertfall jeg.

Så konklusjon så langt er at man ikke kommer så mye over 170 NM i dreiemoment. Har en begrunnelse som jeg skal prøve på i en seriøs søknad nå, skal bare finne en donor bil på motor. Lofoten med godkjent bil neste sommer er målet. Go hælg!
Larsern
Posts: 44
Joined: 11 Feb 2005, 23:17
Car: T3 Coach TDI Reimo
Phone: 90729577
Location: Malmefjorden ved Molde
Contact:

Re: Angstwagen 1990 Coach V.3 JX> 1Z> AEL

Post by Larsern »

Italjohn wrote:BT du må hjelpe meg med å få godkjent min 1,9TD når den tid kommer :D

Johnny.

Det skal vi få til, om jeg får noe fornuft utav dette......

BT
Larsern
Posts: 44
Joined: 11 Feb 2005, 23:17
Car: T3 Coach TDI Reimo
Phone: 90729577
Location: Malmefjorden ved Molde
Contact:

Re: Angstwagen 1990 Coach V.3 JX> 1Z> AEL

Post by Larsern »

Buss Marius wrote:Jøss, er de så opptatt av dreiemoment også. Det var som f...
Jeg henter jo min donorbil, med samme motor, i bergen i morgen. Jeg sitter med motstridende data på hvor store motorer som ble levert i LT. ACL motoren på 94hk finner jeg noen steder beskrevet med 200nm og andre med 220nm. Jeg tror 220 er det riktige. Jeg vil da få en økning i Nm på 20,45% Det er ingen tvil om at102hk på 195nm var et alternativ fra 83 til 92, men 109hk versjonen er litt mer ukjent. den ble levert i lt28, 31 og 35 fra 88 til 92 og hadde 200nm. Begge de to motorene har samme motorkode, DV som gjør det litt forvirrende.
Alternativt får jeg fikse den gamle T4 motoren som står i Garasjen. Må vel bytte noen ventiler etter Vannpumpe havari > reimhavari. Så beholder jeg pumpe, dyser og elektronikk fra AAT motoren. Det er jo motorblokken som er det viktige.
Tror du skal prøve med en søknad, da jeg har en følelse av at det finnes litt fornuft i de som ser på sakene. Begrunn med at du er en sinke i trafikken og trenger litt mer effekt/ dreiemoment. Det har tidligere gått igjennom søknader med litt mer dreiemoment, og dette er jo en "lastebil". Tror du får dette til.

Bjørn T
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Angstwagen 1990 Coach V.3 JX> 1Z> AEL

Post by Buss Marius »

Larsern wrote:
Buss Marius wrote:Jøss, er de så opptatt av dreiemoment også. Det var som f...
Jeg henter jo min donorbil, med samme motor, i bergen i morgen. Jeg sitter med motstridende data på hvor store motorer som ble levert i LT. ACL motoren på 94hk finner jeg noen steder beskrevet med 200nm og andre med 220nm. Jeg tror 220 er det riktige. Jeg vil da få en økning i Nm på 20,45% Det er ingen tvil om at102hk på 195nm var et alternativ fra 83 til 92, men 109hk versjonen er litt mer ukjent. den ble levert i lt28, 31 og 35 fra 88 til 92 og hadde 200nm. Begge de to motorene har samme motorkode, DV som gjør det litt forvirrende.
Alternativt får jeg fikse den gamle T4 motoren som står i Garasjen. Må vel bytte noen ventiler etter Vannpumpe havari > reimhavari. Så beholder jeg pumpe, dyser og elektronikk fra AAT motoren. Det er jo motorblokken som er det viktige.
Tror du skal prøve med en søknad, da jeg har en følelse av at det finnes litt fornuft i de som ser på sakene. Begrunn med at du er en sinke i trafikken og trenger litt mer effekt/ dreiemoment. Det har tidligere gått igjennom søknader med litt mer dreiemoment, og dette er jo en "lastebil". Tror du får dette til.

Bjørn T
Svaret jeg fikk fra Møller for 3 år siden var at de ikke hadde noe info om VW LT, men da søkte jeg også om å få økt vekten. Mulig det var vekten de ikke hadde noe info om. Jeg sendte faktisk i dagen henvendelse til Møller, der jeg skrev at jeg hadde funnet en 109hk motor fra en 89 modell og at jeg gjerne ville ha bekreftelse på at dette var en motor som ble levert i kombinasjon med de bremsene jeg har. Jeg la med lenke til Wikipedia og til en tysk brosjyre fra -89 der 109 hesteren står, som en av 6... Forskjellig diesel motorer som var tilgjengelig. Jeg lar dermed møller få en mulighet til, til å bekrefte sin service vennlighet. Bremseskiven finnes altså i en størrelse når det gjelder diameter og tykkelse og calippere finnes i versjonen med og uten holder for ABS sensor, dette er endringene i løpet av modellens 20årige produksjon. Bak er alt likt fra 75 til 95, bortsett fra LT35e som kom ca i -85 og har større bremser (Syncro 16)
Larsern
Posts: 44
Joined: 11 Feb 2005, 23:17
Car: T3 Coach TDI Reimo
Phone: 90729577
Location: Malmefjorden ved Molde
Contact:

Re: Angstwagen 1990 Coach V.3 JX> 1Z> AEL

Post by Larsern »

Buss Marius wrote:
Larsern wrote:
Buss Marius wrote:Jøss, er de så opptatt av dreiemoment også. Det var som f...
Jeg henter jo min donorbil, med samme motor, i bergen i morgen. Jeg sitter med motstridende data på hvor store motorer som ble levert i LT. ACL motoren på 94hk finner jeg noen steder beskrevet med 200nm og andre med 220nm. Jeg tror 220 er det riktige. Jeg vil da få en økning i Nm på 20,45% Det er ingen tvil om at102hk på 195nm var et alternativ fra 83 til 92, men 109hk versjonen er litt mer ukjent. den ble levert i lt28, 31 og 35 fra 88 til 92 og hadde 200nm. Begge de to motorene har samme motorkode, DV som gjør det litt forvirrende.
Alternativt får jeg fikse den gamle T4 motoren som står i Garasjen. Må vel bytte noen ventiler etter Vannpumpe havari > reimhavari. Så beholder jeg pumpe, dyser og elektronikk fra AAT motoren. Det er jo motorblokken som er det viktige.
Tror du skal prøve med en søknad, da jeg har en følelse av at det finnes litt fornuft i de som ser på sakene. Begrunn med at du er en sinke i trafikken og trenger litt mer effekt/ dreiemoment. Det har tidligere gått igjennom søknader med litt mer dreiemoment, og dette er jo en "lastebil". Tror du får dette til.

Bjørn T
Svaret jeg fikk fra Møller for 3 år siden var at de ikke hadde noe info om VW LT, men da søkte jeg også om å få økt vekten. Mulig det var vekten de ikke hadde noe info om. Jeg sendte faktisk i dagen henvendelse til Møller, der jeg skrev at jeg hadde funnet en 109hk motor fra en 89 modell og at jeg gjerne ville ha bekreftelse på at dette var en motor som ble levert i kombinasjon med de bremsene jeg har. Jeg la med lenke til Wikipedia og til en tysk brosjyre fra -89 der 109 hesteren står, som en av 6... Forskjellig diesel motorer som var tilgjengelig. Jeg lar dermed møller få en mulighet til, til å bekrefte sin service vennlighet. Bremseskiven finnes altså i en størrelse når det gjelder diameter og tykkelse og calippere finnes i versjonen med og uten holder for ABS sensor, dette er endringene i løpet av modellens 20årige produksjon. Bak er alt likt fra 75 til 95, bortsett fra LT35e som kom ca i -85 og har større bremser (Syncro 16)
Jeg tenker selvfølgelig på søknad til Biltilsynet, mulig dem godtar dokumentasjonen din, den kommer jo fra VAG og dem har en viss prosent å strekke seg med. Prøv en rett frem søknad og vis til tekniske data og diameter på bremser etc.

Bjørn T
Larsern
Posts: 44
Joined: 11 Feb 2005, 23:17
Car: T3 Coach TDI Reimo
Phone: 90729577
Location: Malmefjorden ved Molde
Contact:

Re: Angstwagen 1990 Coach V.3 JX> 1Z> AEL> Nytt forsøk

Post by Larsern »

Har vurdert mange motorer og muligheter etter jeg fikk nei på forrige forsøk, det finnes TDI Pumpedyse og annet, men effekt og dreiemoment er ikke helt innafor. Har veldig lyst på 5'er i bilen. Dette er en av de mest holdbare motorene VAG konsernet har laget, samt lyden er flott. Så da gjør jeg et siste forsøk i å sende en søknad til mitt lokale Biltilsyn, mulig levert personlig i brevs form? Man kan da ikke gi opp, ønsker meg selv lykke til
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Angstwagen 1990 Coach V.3 JX> 1Z> AEL

Post by Buss Marius »

Jeg spurte egentlig om regelverket for å bruke TUV som kontroll instans og fortalte att bilen var en sinke i trafikken og dermed trafikkfarlig, at forbruket ville gå ned med mer avansert motor og utslippene enda mer. Jeg la en link til Wikipediasiden som jeg har skrevet selv og der står det meste om bremser godt beskrevet. Jeg fikk da tillatelse til å sette i 116hk 2,5 TDI
Du får søke om tilatelse til å bruke TUV som godkjennings instans på ombygningen. Og så bruke et TUV verksted i nord Tyskland for å godkjenne den.
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: Angstwagen 1990 Coach V.3 JX> 1Z> AEL

Post by ducce999s »

Har en med Audi 5 bensin som er godkjent. Hvis du trenger referanser

Sent fra min H9436 via Tapatalk
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
D-Sync
Posts: 23
Joined: 07 Jun 2006, 21:17
Car: T3 kran, T4 tdi Syncro "multivan"
Location: Tronheim

Re: Angstwagen 1990 Coach V.3 JX> 1Z> AEL

Post by D-Sync »

Hvis det er diesel 5’R som er tingen så fikk man jo Audi 100 med både sug og turbo. Versjoner fra 1980 til 1987 ish disse var 2.0 liter og kommer nok i nærheten med tanke på NM.
( intercooler og andre «effekt/moment» tiltak kan jo komme i ettertid .Bent
bent lervik
Larsern
Posts: 44
Joined: 11 Feb 2005, 23:17
Car: T3 Coach TDI Reimo
Phone: 90729577
Location: Malmefjorden ved Molde
Contact:

Re: Angstwagen 1990 Coach V.3 JX> 1Z> AEL

Post by Larsern »

Du er inne på noe der Bent, men det hadde vært supert å få godkjent med en "moderne" TDI motor, så man får klamre seg til det siste strået som finnes. Søknaden er sånn ca ferdig, og da får man bare krysse styrestagene og håpe på godt ladetrykk.

Bjørn T
Post Reply