Page 1 of 2

Angstwagen 1990 Coach V.3 JX> 1Z> AEL

Posted: 01 Apr 2013, 21:51
by Larsern
Da er besluttningen tatt, 1.9Tdi(1Z) har ruslet 100Tkm uten problemer, så nå er det inn med noe nytt, har en Audi A6 (C4) 2.5 TDI AEL 140hk med 6-trinns manuell stående. Har tatt litt mål og kikket litt på nett, så dette er grei skuring. Ser for meg å bruke litt mere tid på dette, da det ikke er rett frem som med 1Z (brukte 3 dager, inkl å lage nytt ledningsnett) Skal ta litt bilder uti uka, må ta ut gamlehjertet og slakte donorbilen.
Mvh Bjørn Tore

Re: Angstwagen 1990 Coach V.3 JX> 1Z> AEL

Posted: 01 Apr 2013, 21:54
by Tur-Bo
Herlig motor den Audien, men du er vel klar over at du trenger et nytt clutchhus ?

Re: Angstwagen 1990 Coach V.3 JX> 1Z> AEL

Posted: 01 Apr 2013, 22:38
by martins.macs
Det spørs jo hva du skal bruke bilen til og hva er grunn til å gå fra 1.9TDI til 2.5TDI Audi motor? Speed and action eller rolig søndagstur.

Du får jo 140+hk med en lett modifisert 1.9TDI (afn) motor. 1.9 motorene passer jo rett inn i T3 med relativt lite arbeid mens 2.5TDI motrene er større, tyngre og kan gi en god del arbeid å få instalert bak i T3. Og ikke sikkert at man får det godkjent så lett som en 1.9 som sitter på originale motorfester.

:roll:

Re: Angstwagen 1990 Coach V.3 JX> 1Z> AEL

Posted: 01 Apr 2013, 22:49
by Larsern
Her snakker vi om å bruke 6-trinnskasse også. Lei av høyt motorturtall, og jeg har vel ca 110 hk i den 1Z'en nå. Her snakker vi om langtraverkomfort, og ha nok kraft til å ha med tilhenger. Bilen har campinginnredning og veier ca 2300 kg turklar.

Bjørn Tore

Re: Angstwagen 1990 Coach V.3 JX> 1Z> AEL

Posted: 01 Apr 2013, 22:56
by vwooosh...!!!
Spennende..! Håper du får litt mer 'lunk' i varmeapparatet en det mann får med Tdi'n.

Angstwagen 1990 Coach V.3 JX> 1Z> AEL

Posted: 01 Apr 2013, 23:34
by Neergård
vwooosh...!!! wrote:Spennende..! Håper du får litt mer 'lunk' i varmeapparatet en det mann får med Tdi'n.
Blir ikke det spøtt bedre med AEL heller! 2.5 r5 fra Audi 100 og A6 er om mulig enda kaldere når de er justert optimalt. Får ikke driftstemperatur på min AAT (115hk utgaven) som riktignok er chippa til 148hk, før etter minst 2.5 mil når temp er +5 grader eller kaldere.

Imidlertid finnes det fra AEL montert i Volvo 850 og V70 en vannstuss med glødeplugger for varming av kjølevannet. Dette funker rimelig bra. Må finne en måte å styre dette på da.

Re: Angstwagen 1990 Coach V.3 JX> 1Z> AEL

Posted: 01 Apr 2013, 23:49
by Larsern
Stuss med plugger finnes på alle biler med "Nordic pakke" blir styrt av motorstyringen. Skal sjekke litt i de koblingsskjemaene jeg har, hvilke "pinner" som har utgang for dette. Enkel oppkobling, trenger bare rele som greier strømmen.
BT

Angstwagen 1990 Coach V.3 JX> 1Z> AEL

Posted: 01 Apr 2013, 23:57
by Neergård
Larsern wrote:Stuss med plugger finnes på alle biler med "Nordic pakke" blir styrt av motorstyringen. Skal sjekke litt i de koblingsskjemaene jeg har, hvilke "pinner" som har utgang for dette. Enkel oppkobling, trenger bare rele som greier strømmen.
BT
Fra hvor langt tilbake?
Golf med automat er foruten, mente at AEL heller aldri kom med. Det skal sjekkes i morgen ;-)

Re: Angstwagen 1990 Coach V.3 JX> 1Z> AEL

Posted: 02 Apr 2013, 00:03
by Larsern
Passat fra 94-96 vet jeg hadde, da jeg styrte mye med det da jeg laget ledningsnett til 1Z. Skal sjekke det opp, mener Audiene hadde det også

Re: Angstwagen 1990 Coach V.3 JX> 1Z> AEL

Posted: 02 Apr 2013, 09:14
by martins.macs
Larsern wrote:Her snakker vi om å bruke 6-trinnskasse også. Lei av høyt motorturtall, og jeg har vel ca 110 hk i den 1Z'en nå. Her snakker vi om langtraverkomfort, og ha nok kraft til å ha med tilhenger. Bilen har campinginnredning og veier ca 2300 kg turklar.

Bjørn Tore
Ok, skjønner. Det blir spennende å følge med!

:)

Re: Angstwagen 1990 Coach V.3 JX> 1Z> AEL

Posted: 02 Apr 2013, 22:37
by Bugman
Larsern wrote:Her snakker vi om å bruke 6-trinnskasse også. Lei av høyt motorturtall, og jeg har vel ca 110 hk i den 1Z'en nå. Her snakker vi om langtraverkomfort, og ha nok kraft til å ha med tilhenger. Bilen har campinginnredning og veier ca 2300 kg turklar.

Bjørn Tore
Vippe opp-ned, slik at du ikke får 6 gir bakover?
Altså samme metode som beskrevet i trådet til Allan sin Den utvalgte?

Interessant og god idé å forsøke å få ned turtallet, ja!

Re: Angstwagen 1990 Coach V.3 JX> 1Z> AEL

Posted: 02 Apr 2013, 23:15
by Neergård
Larsern wrote:Passat fra 94-96 vet jeg hadde, da jeg styrte mye med det da jeg laget ledningsnett til 1Z. Skal sjekke det opp, mener Audiene hadde det også
Finnes ikke på delefilm (originalt altså) på audi A6 -97, hverken stusser for glødeplugg eller pluggene.
Tror de har det på C5, altså f.o.m. 98.

Tror dette blir en knall løsning i T3.
6-trinns kassa har trolig samme utveksling som den jeg har i min Audi. Der er det ca 1350-1400 o/min ved 80km/t og 2000 o/min gir 115km/t

Re: Angstwagen 1990 Coach V.3 JX> 1Z> AEL

Posted: 03 Apr 2013, 00:12
by Larsern
Ser ut til at du har rett, finner ikke noe jeg heller. Men å lage til en styring til dette er løsbart. Tror jeg kømmer til å kjøre en Diesel vannvarmer fra BMW E46 som jeg har liggende. Kikket litt på muligheter for å bygge om til en enkel styring av denne, greit å ha 5 kw med varme ekstra. Har 2 kw med varmluft i dag. Så 7 kw totalt er vel nok om det skulle krype ned under 0?

BT

Re: Angstwagen 1990 Coach V.3 JX> 1Z> AEL

Posted: 03 Apr 2013, 00:12
by Larsern
Ser ut til at du har rett, finner ikke noe jeg heller. Men å lage til en styring til dette er løsbart. Tror jeg kømmer til å kjøre en Diesel vannvarmer fra BMW E46 som jeg har liggende. Kikket litt på muligheter for å bygge om til en enkel styring av denne, greit å ha 5 kw med varme ekstra. Har 2 kw med varmluft i dag. Så 7 kw totalt er vel nok om det skulle krype ned under 0?

BT

Angstwagen 1990 Coach V.3 JX> 1Z> AEL

Posted: 03 Apr 2013, 09:11
by Neergård
5kw ekstra varme er passe på denne motoren. Kjør gjerne chip også, kan få opptil ca 180-190hk på denne. Forbruket går også ned da, ved normal kjøring. Motoren tåler det finfint.

Re: Angstwagen 1990 Coach V.3 JX> 1Z> AEL

Posted: 03 Apr 2013, 22:04
by Larsern
Prøve meg med litt bilder......

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Slik ser bilen ut i dag, bilder av donorbil kommer etter hvert. Det blir flipover av gearkassa ja, upraktisk med så mange gear bakover, :-)

BT

Re: Angstwagen 1990 Coach V.3 JX> 1Z> AEL

Posted: 07 Apr 2013, 11:24
by VonZu
Supert navn på bilen!

Hvis du ikke allerede har sett det før:
http://www.brick-yard.co.uk/forum/audi- ... page1.html

Re: Angstwagen 1990 Coach V.3 JX> 1Z> AEL

Posted: 02 Sep 2015, 00:47
by Larsern
Da er nymotoren kommet på verkstedet, gearkasse blir en 012, da 01E kassa er 6 cm lengre og har en mer komplisert gear sjalte mekanisme. Kommer litt bilder og info etterhvert. Har tatt grove mål, det ser ut til at det meste skal gå greit, bare litt i tvil om jeg greier å få motoren lav nok slik at jeg får beholde motorlokket orginalt. Er greit å ha den stueplassen under senga til div.

Re: Angstwagen 1990 Coach V.3 JX> 1Z> AEL

Posted: 06 Nov 2015, 18:15
by Larsern
Endret donor til en med AAT motor (115hk), må prøve å få dette godkjent. Har ikke gjort så mye annet en å samlet deler og grubblet.

Re: Angstwagen 1990 Coach V.3 JX> 1Z> AEL

Posted: 07 Jul 2018, 01:58
by Larsern
Har hatt litt kontakt med Biltilsyn, dratt frem bilen fra skogen og fjernet et par store musebol.
Å få godkjent motorbytte til Audi A6 C4 AAT 115hk @ 4000rpm 265Nm @ 2250rpm kan nok bli en utfordring.
Det blir med en gang stillt spørsmål om moment og at dette er mye høyere en orginalt:
1.6TD 1588 ccm 51kW – 69hp @4500 RPM 138Nm @ 2500 rpm, eller 2109ccm bensin med 82Kw 112Hp @4800rpm 174Nm @ 2800rpm

Men man får håpe at det finnes en løsning, Oettinger WBX6, SA 2.6 og Porshe B32 er jo gode eksempler, ikke så mye av de på Norske veier da, :-)

Venter i spenning på svar fra tilsynet, ha en fin helg!

BT

Re: Angstwagen 1990 Coach V.3 JX> 1Z> AEL

Posted: 29 Aug 2018, 02:03
by Larsern
Brev sendt til SFOOR (Statens vegvesens spesialistgruppe for ombygde kjøretøy)

Har kikket litt på nett etter fremgangsmåte for godkjenning av motorbytte i min 1990 Vw Caravelle PX28229
Bilen er en 1.6TD 1588 ccm 51kW – 69hp @ 4500 RPM 138Nm @ 2500rpm

Bilene var og levert med 2109ccm bensin med 82Kw 112Hp @4800rpm 174Nm @ 2800rpm
Plan er å bruke motor og gear fra Audi C4 2.5 TDI med 115 hk @4000rpm 265Nm @ 2250rpm fra donorbil med regnr: ( det har jeg ikke for hånden)
Grunnen til oppgraderingen er at med full oppakning og 3-5 personer i bilen, er det store problemer med å følge normal trafikk, samt at driftsikkerheten med denne overbelastede motoren er dårlig. Den ønskede forbedringen med motorbyttet er økning i dreiemoment, slik at man kan følge normal trafikk, effekten vil være ca den samme som på bensinutgaven.
Bremser og drivverk blir oppgradert til minimum det samme som på donorbilen, Sør Afrika/ Oettinger modell. Har erfaringer med at bremsene orginalt er marginale, så her er det et ønske med oppgradering uansett utfall av motorbytte søknad.

Andre utgaver som er produsert av dette karosseriet:
I sør Afrika ble de produsert frem til Juni 2002, med 5 sylindret bensinmotor, 2.3, 2.5 og 2.6L
Det er levert biler/ ombyggingssett fra firmaet Oettinger 3.2/ 3.7 6syl boxer med 140HK 240Nm/ 180 HK 275Nm
, det skal være en eller flere registrerte biler i Norge.
Porshe B32 med 3.2 (3125ccm) 170Kw @ 231hp 5900rpm 284Nm@ 4800rpm, dette er en bil som var produsert i ca 16 eksemplarer.

Har kikket litt på nett etter søknadsskjema (SFOOR?)
Finner ikke dette, så prøver her å beskrive mine planer, ønsker tilbakemelding på fremgangsmåte og evt skjema

Mvh
Bjørn Tore Røshol[/color]

Fikk tilbakemelding på telefon, om at det er greit med effekten, da den er innenfor i forhold til en 112 bensiner. Men dokumentasjon på at karosseriet tåler dreiemomentet er utfordringen. Oettinger er vel eneste muligheten, men å få noe dokumentasjon på dette må være en umulig oppgave? Ombyggingen ble solgt av Vw forhandler, men finnes det noe info om hva ombyggingen gikk ut på og at karosseriet hadde styrke nok til dreiemomentet?

Re: Angstwagen 1990 Coach V.3 JX> 1Z> AEL

Posted: 29 Aug 2018, 09:32
by Der Postmeister
Dokumentasjon på at KAROSSERIET tåler dreiemoment??

Kan de ikke bare si at dette får du ikke lov til.

Re: Angstwagen 1990 Coach V.3 JX> 1Z> AEL

Posted: 29 Aug 2018, 10:42
by Buss Marius
Jøss, er de så opptatt av dreiemoment også. Det var som f...
Jeg henter jo min donorbil, med samme motor, i bergen i morgen. Jeg sitter med motstridende data på hvor store motorer som ble levert i LT. ACL motoren på 94hk finner jeg noen steder beskrevet med 200nm og andre med 220nm. Jeg tror 220 er det riktige. Jeg vil da få en økning i Nm på 20,45% Det er ingen tvil om at102hk på 195nm var et alternativ fra 83 til 92, men 109hk versjonen er litt mer ukjent. den ble levert i lt28, 31 og 35 fra 88 til 92 og hadde 200nm. Begge de to motorene har samme motorkode, DV som gjør det litt forvirrende.
Alternativt får jeg fikse den gamle T4 motoren som står i Garasjen. Må vel bytte noen ventiler etter Vannpumpe havari > reimhavari. Så beholder jeg pumpe, dyser og elektronikk fra AAT motoren. Det er jo motorblokken som er det viktige.

Re: Angstwagen 1990 Coach V.3 JX> 1Z> AEL

Posted: 30 Aug 2018, 21:29
by Italjohn
BT du må hjelpe meg med å få godkjent min 1,9TD når den tid kommer :D

Johnny.

Re: Angstwagen 1990 Coach V.3 JX> 1Z> AEL

Posted: 31 Aug 2018, 12:19
by Needforspace
Jeg har fått godkjenning på å kappe ut hele ståltaket på min bil i kombinasjon med Rico høytaket. Når jeg i prosessen nevnte muligheten for at jeg på et senere tidspunkt kunne komme til å søke om større motor, feks en AFN så fikk jeg beskjed om at det KUNNE bli et spørsmål om jeg fikk det med endringene i taket pga øket dreiemoment så dette har jeg hørt før. Altså at det ikke bare er effekt man ser på lenger.