Bytte av hjullager fremme T4 Multivan

Her kan du legge inn guider og forklaringer på diverse saker og ting.
Post Reply
lassemann
-
-
Posts: 158
Joined: 12 Mar 2010, 18:45
Car: 2004 T4 Multivan
Phone: 91114856
Location: Fredrikstad

Bytte av hjullager fremme T4 Multivan

Post by lassemann »

Oppdaget tilfeldigvis en liten slark i venstre fremhjul i våres ved omlegg til sommerhjul som viste seg å være hjullagereret kun etter 150' kjørte km. Det er kanskje vanlig at hjullager må byttes nå, men det er første gang jeg bytter dette på T4. Jeg er ikke fagmann, bare litt praktisk anagt og liker å gjøre ting selv.. Jeg gjorde det på denne måten:


NB! Klikk på bildene så blir de større..


Sånn er utgangspunktet: Jeg startet med å avlaste fjæringen. La en 22mm pipe mellom øvre bærearm og karrosseri. Fikk ikke tatt et ordentelig av dette desverre.. Løsne stabstag og støtdemper. Sitter med felles bolt på nedre bærearm.


Image

Jeg har to vertøysett fra Biltema som fungerer ypperlig til jobben; Art 19-1289 (Glidehammersett) og art 19-1319 (hjullager avdragersett):


Image

Sikkelig lagerkit er viktig. Kjøpte mitt på Torshov bilrekvisite på en 30% kampanje de hadde for en tid siden. Merke FAG med nødvendige strekkbolter, muttere, låseskive osv.


Image

På med glidehammeren


Image

3-4 kraftige slag så er ytterdelen av navet ute. Heter det spindelen? Ytterdelen av lageret sitter igjen. Jeg slo dette av med en litt kraftig dor. Gikk helt greit.


Image

Det ser da slik ut. Det sitter en låseskive helt ytterst som holder lageret på plass - fjern denne:


Image

På med mengder av rustoppløsning og på tide med en kopp kaffe mens vi venter på virkningen..

Image

Løsne boltene til nedre bærekule og gi fullt svingutslag på rattet slik at tannstangen står lengst ut på den siden lageret skal skiftes. Da får man akkuratt ut drivakselen..


Image

Sett på plass lageravdragersettet og begynn å skru:


Image

Vips! så ser det slik ut:

Image

Image

Ta litt fint smergelpapir og og puss bort rust inne i navet og smør med fett ytterst. da vil lageret gå lettere inn. Entre lageret forsiktig inn i åpningen. Jeg slo det forsiktig inn ca 5 mm før jeg monterte lageravdragersettet med presskive tilpasset diameteren på lageret.

Image

Det gikk inn som smør..

Image

Så var vi tilbake til utgangspungtet, men med nytt lager i navet..

Image


Ganske enkel jobb synes jeg og noen tusinger spart. Jeg brukte ca 3 timer på jobben. Ekstra deilig er det jo og ha gjort jobben selv også.. :D

mvh
lassemann
t21500
-
-
Posts: 1104
Joined: 23 Aug 2004, 18:55
Phone: 9081tjueen99
Location: Orkanger

Re: Bytte av hjullager fremme T4 Multivan

Post by t21500 »

Husket du å bytte senterbolten? Mener denne skal byttes hver gang man er ute med den...
Pål Strand
Neergård
-
-
Posts: 5000
Joined: 17 Jul 2010, 01:46
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848
Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag

Bytte av hjullager fremme T4 Multivan

Post by Neergård »

t21500 wrote:Husket du å bytte senterbolten? Mener denne skal byttes hver gang man er ute med den...
Den skal skiftes ja ;-)
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
daain83
-
-
Posts: 352
Joined: 14 Oct 2012, 13:41
Location: Søgne, Vest-Agder

Re: Re: Bytte av hjullager fremme T4 Multivan

Post by daain83 »

Neergård wrote:
t21500 wrote:Husket du å bytte senterbolten? Mener denne skal byttes hver gang man er ute med den...
Den skal skiftes ja ;-)
Ser tydelig bolten på bildet over så jeg regner med han byttet den :-P

Sendt fra mobilen min.
lassemann
-
-
Posts: 158
Joined: 12 Mar 2010, 18:45
Car: 2004 T4 Multivan
Phone: 91114856
Location: Fredrikstad

Re: Bytte av hjullager fremme T4 Multivan

Post by lassemann »

He, he.. Dere er så opptatt av om jeg har gjort jobben ordentlig.. Bolten er byttet, den fulgte jo med settet :wink: Boltene til nedre bærekule bytta jeg ikke. Regner med at det går bra siden de var nye for et år siden. I morgen går bilen (forhåpentligvis) til Ystad i Sverige og så ferge til Bornholm. Meningen med tråden var uansett å lage en DIY for dummiser slik at vi kan spare noen tusinger, for billig er det jo ikke på verksted dette!

God sommer!

mvh
lassemann
CAMPEKSPRESSEN
Posts: 65
Joined: 30 Sep 2008, 23:47
Location: Tønsberg

Re: Bytte av hjullager fremme T4 Multivan

Post by CAMPEKSPRESSEN »

Takker for fine bilder og instruksjon.
Mitt værste mareritt, alle skruer i kjøretøyene mine ble skifta ut til tommer uten at alarmen varslet.
Sven Ole
VW California Coach Syncro. 2,5 TDI. 2002 Teknoblå
VW Schw. Type 7 (166) 1943. 4 x W.
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Bytte av hjullager fremme T4 Multivan

Post by Der Postmeister »

lassemann wrote:He, he.. Dere er så opptatt av om jeg har gjort jobben ordentlig.. Bolten er byttet, den fulgte jo med settet :wink: Boltene til nedre bærekule bytta jeg ikke. Regner med at det går bra siden de var nye for et år siden. I morgen går bilen (forhåpentligvis) til Ystad i Sverige og så ferge til Bornholm. Meningen med tråden var uansett å lage en DIY for dummiser slik at vi kan spare noen tusinger, for billig er det jo ikke på verksted dette!

God sommer!

mvh
lassemann

Så dette nå først. De boltene til nedre bærekule er strekkbolter, så de SKAL byttes hver gang.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Post Reply