En doka..eller?

Transporter 1950-1967
Post Reply
Bugman
-
-
Posts: 2206
Joined: 24 Apr 2007, 19:48
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms

En doka..eller?

Post by Bugman »

Er det noen av dere andre som har sett dette før?

Image

Image

Image

Image

Stig (Caravelle nord) og jeg fant denne litt mer enn middels interessant på vår ekskursjon under Arctic Sun Bus Meeting 2013!

De av oss som er skarpøyde ser at det er noe som ikke stemmer på bildet..

Men har dere vært borti at dette er gjort (også) på andre biler?

Jeg mener selv at selve bilen er en sen '50-taller...men av naturlige årsaker er det litt vanskelig og tidfeste denne helt korrekt.

Innspill?
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: En doka..eller?

Post by Der Postmeister »

Kan dere ha snubla over en av de dokaene som ble bygget før VW begynte med de? De er litt lengre i hytta enn de regulære samt jeg mener å huske at sidedøra er hengsla motsatt av VW produksjonen. Den der er verdt mer studie. Trur du skal kontakte VW museet med chnr. Dette kan være noe gøy.

hvis det er en slik, så er det ikke bygd av VW, men jeg lurer på om det er Binz som bygde de basert på varebiler.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: En doka..eller?

Post by Buss Marius »

Binz produserte ca 250 Dokaer fra 53 til 58+59 De var bassert på Sika og hadde bakdøren feil veg. Noen hadde varerom i baksetet og andre hadde baksete. VW startet Doka produksjon i 58 så bare noen få Binz dokaer ble produsert i 59.

Denne ser ut til å ha framhengslet bakdør og sideruten på v side bak ser ut til å være blendet, noe som gjør at den ser lengre ut. Dessuten ser det ut til at bjelkene under planet går gjennom baksetet. En merkelig kombinasjon....

Det ser ut som om den har varerom under planet, dette hadde vel ikke T1 Dokaene i det hele tatt. Heller ikke Binz bilene.

Når kom speilegg blinklysene?
Bugman
-
-
Posts: 2206
Joined: 24 Apr 2007, 19:48
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms

Re: En doka..eller?

Post by Bugman »

Joda! Kjenner til den tidlige historien til doka'n!

Og det er jo interessant i seg sjøl!

Men det som ser ut til å ha skjedd her...

... er at de har flyttet bakveggen på en sika noe lengre bak, og fjernet dørken i planet på akkurat den biten.

For området i mellom førerkabin og bakvegg har rammeverk som av alle ting er laget av treverk.
Og takseksjon etc. ser ut til å være "bukket" til/laget av en hendt smed eller liknende.

Så bilen ser (for meg) ut til å være en form for hjemmelaget doka.

Noen som vet om slike konvertereinger har vært gjort på andre biler?

Tar jeg muligens feil i mine antakelser?

Og denne trur jeg står best der den står... forøvrig! :wink:
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Tistlo
-
-
Posts: 1371
Joined: 18 Nov 2010, 23:40
Car: plenty
Phone: 97419035
Location: Voss, Hordaland

Re: En doka..eller?

Post by Tistlo »

ingen blinklys framme - ivertfall 50tals. ombygginga ser heimalaga ut, for dei har jo beholdt plan-ramma frå sikaen intakt baki varerommet. artig bil, berre til å få henta den heim enn at den står å råtner vekk i skogen.
- 97419035 -
T3 luftkjølt x3
T3 2wd x1
T3 syncro pickup x5
T3 syncro x6
T3 syncro 16" x2
+luftkjølt ukjent mengd.
entusiasme>sunn fornuft
Post Reply