Page 2 of 3

Re: LT 4x4

Posted: 07 Dec 2013, 00:53
by Tur-Bo
Kanskje camper ideen er verdt å tenke mer på :shock:

http://suchen.mobile.de/wohnwagen-inser ... res=EXPORT

Re: LT 4x4

Posted: 11 Dec 2013, 16:39
by Tur-Bo
Fikk svar fra Møller i dag på hjulstørrelser, hengervekt og nedklassing, " Vi har ingen data i våre arkiver på din bil og har derfor sendt din henvendelse videre til Tyskland, det kan ta litt tid før de svarer"
He he...Venter fortsatt i spenning.

Re: LT 4x4

Posted: 18 Dec 2013, 12:46
by Tur-Bo
Mangler fortsatt diesel pumpe og Instrumenter, men ble kontaktet av en kar i Trøndelag som muligens har de delene jeg trenger, ett hyggelig forummedlem fra samme distrikt har sagt seg villig til å hjelpe meg med å få plukket av de delene jeg trenger. Håper det blir prøvestarting utpå nyåret. :) Har også fått tak i et sett med pent brukte dekk i dimmensjonen 255/85 X 16
Ellers har jeg fjernet et stk, dårlig lasteplan, det var gjort på 5 min. :)
Image

Re: LT 4x4

Posted: 22 Dec 2013, 12:37
by Tur-Bo
Den kassa der hadde jo blitt en fin camper, men jeg venter litt med camper biten. Vil få bilen på veien først og finne ut av om det er en bil som er brukandes som tur bil. Min forrige 2wd Lt var såpass lavt gearet at den var slitsom på langtur. Misstenker at denne er enda værre.

Re: LT 4x4

Posted: 23 Dec 2013, 13:29
by Tur-Bo
Førerhytta mi er faktisk ikke så rusten, kun det ene bakre hjørne som trenger litt nytt stål, og litt i ramma til lasteplanet, skulle være gjort på en lørdag å fikse det. Dieselpumpe og instrumentpanel er lokalisert. Så nå er prioriteringen å få den kjørbar, testkjøre, vaske, nytt plan, godkjenning og så får jeg begynne med oppussinga. Satser på en rullende restaurering her.

Re: LT 4x4

Posted: 02 Jan 2014, 12:56
by Renax
LT skal da ikke kjøres fortere enn 80, og i slik fart var rwd lt50'en helt ok gearet, klarte vel nesten 130 på gearet. Det var helt ok med 2.4td sekser.
Isolasjon på motorkassen hjelper mye, men i høy fart er det vindstøy som blir plagsomt...
Regner med 4wd er litt lavere giret enn 2wd, men tviler på at det er mye, er vel fortsatt 5 trinn? (4+lavgir)

Sent from my X506-3G using Tapatalk

Re: LT 4x4

Posted: 02 Jan 2014, 17:37
by Tur-Bo
Den rwd 45 en som jeg hadde var slitsom i alt over 70 km/t :-( . Kunne ikke føre en normal samtale i 80 kmt uten å heve stemmen betraktelig, og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg prøvde å legge inn neste gear, som ikke eksisterte !
Denne 4x4 har samme 5 trinnskasse, hvor 1 gear er latterlig lavt gearet, i tillegg er det jo høy og lav reduksjonskasse som på en vanlig 4x4. Blir spennende å se hvor seint den går på lavserie med 1 gear innkoblet ;-)

Re: LT 4x4

Posted: 02 Jan 2014, 18:54
by Renax
Vanlig lt har latterlig lavt 1 gir, så om du har lavserie i tilleg vil jeg tro det giret knapt kan gå 2-3km/t.

vi lå greit i hundre før man måtte heve stemmen over det som er normalt (kjører man gamle biler blir man vandt til å regulere volum etter hastighet...)

Sent from my X506-3G using Tapatalk

Re: LT 4x4

Posted: 11 Mar 2014, 01:21
by Tur-Bo
Da har'n fått nye glødeplugger ( hvorfor i helv.....følger det ikke med muttere på de nye? :-( ) dieselpumpe og rør er på plass igjen, instrumentpanel med turteller var på vei inn, men undertegnede oppdaget at det ikke er heeeeelt likt det som har stått der en gang, lysbryter passer ikke på kontakt og ingen ting som passer på sigtenner, men en hel masse andre to pols kontakter. Prøvestart ble utsatt da det viste seg at alle releene er borte ! :-( . jeg har endel T3 releer, må bare finne ut av hvem som skal hvor .

Re: LT 4x4

Posted: 12 Jun 2017, 15:08
by Tur-Bo
Er i gang med denne igjen, har knota fælt med å finne ut hva slags releer som skal være der og hvor de skal stå, men tror jeg nærmer meg. Glødereleet koster 1800 kr hos møller og kr 50 på lier opphuggeri [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES]. Time for nedklassing er bestillt . Bytte tannreim, vannpumpe, dekk etc er i gang. Instrumentene har blitt tilpasset og noen nye har blitt plassert .Image

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

Re: LT 4x4

Posted: 12 Jun 2017, 15:10
by Tur-Bo
Regner med at den skal godkjennes til lastebil under 3500 kg.

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

Re: LT 4x4

Posted: 12 Jun 2017, 17:18
by Buss Marius
Tur-Bo wrote:Regner med at den skal godkjennes til lastebil under 3500 kg.

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk
De heter vel varebil det da :shock:

Re: LT 4x4

Posted: 12 Jun 2017, 19:06
by OddN
Ja, under 3500 kg heter det varebil uansett om det er lasteplan eller lukket varerom.

Re: LT 4x4

Posted: 12 Jun 2017, 19:36
by Tur-Bo
Samma det vel..bare kjærringa kan kjøre hageavfall med den :lol:

Re: LT 4x4

Posted: 12 Jun 2017, 20:33
by Needforspace
Stor hage? :D

Re: LT 4x4

Posted: 13 Jun 2017, 00:47
by Tur-Bo
Needforspace wrote:Stor hage? :D
Kjerring med egen motorsag :mrgreen: ...og rydde gen..utfordringen er å holde henne unna garasjen og alle "skattene" mine

Re: LT 4x4

Posted: 14 Jun 2017, 23:05
by Tur-Bo
Hmmm...var det ikke flere kommentarer her da ? merkelig, noen som har sletta?

Re: LT 4x4

Posted: 14 Jun 2017, 23:10
by Tur-Bo
Kjempa med svinghjulsbolten i evigheter her en kveld, lang latmannsarm, varme og slegge hjalp ikke en dritt, den satt som i sju stein. Det gjorde ikke saken noe bedre at jeg manglet verktøyet til å holde fast reimhjulet med og at bolten lå så dypt inni svingningsdemperen at det ble vinkel på armen: Plutselig kom det et gammelt triks til meg , latmansarmen ble lagt inn mellom fjærbladene og så et lite rapp på starteren og voila!

Re: LT 4x4

Posted: 17 Jun 2017, 17:56
by Tur-Bo
Sleit med veivbolten i 2 timer før jeg plutselig ble påminnet om et gammelt triks, låse latmannsarmen i ramma og så et lite rapp på starteren..voila ! Image

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

Re: LT 4x4

Posted: 17 Jun 2017, 18:04
by Tur-Bo
Så har den fått ny regreim, vannpumpe, dieselpumpereim, og er i live !! Sleit med å få diesel fram til dysene og begynte å frykte det værste. Pumpa hadde stått ubrukt i x antall år. Men etter å ha tømt tre gamle 64 amph batteri startet den opp og vel så det. Full rulle med en gang. Måtte skru tomgangsstopperen helt ut og slakke wire maksimalt. Men nå går den. Ingen bremser henger ( 7 år uten å rulle en meter ) ImageImageImageImageImage

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

Re: LT 4x4

Posted: 17 Jun 2017, 18:26
by OddN
Fantastisk patina :-)

Re: LT 4x4

Posted: 17 Jun 2017, 21:40
by Needforspace
Blir ikke mye av hagerusket som når destinasjon.
Stimulere bil med fantastiske muligheter. Om du setter en passelig camper oppå der får du større enn han andre....

Re: LT 4x4

Posted: 17 Jun 2017, 23:12
by ducce999s
Bare å spraye klarlakk over hele bilen slik at du bevarer patina på den :-)

Sent fra min E6553 via Tapatalk

Re: LT 4x4

Posted: 17 Jun 2017, 23:20
by Tur-Bo
For sent gutter, den er allerede grovvasket ;-) Jeg får nok pes for å komme drassende med gamle biler, om jeg ikke skal friste sjebenen med å komme med en som er mosegrodd :-)

Re: LT 4x4

Posted: 18 Jun 2017, 00:15
by pigland
Høythengene luftfilterinntak er jo kjekt når elva/bekken skal forseres. Står det i noen instruksjonsboka eller andre steder hvor dypt den kan gå?
Hva blir nyttelast hvis du får den under 3.500 kg?