MBM Caravelle Syncro

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Skiftet en glødeplugg som var gåen i går også, så nå starter motoren lett og ryker lite. Men, noe er uansett galt for den fjusker litt til å begynne med så det kommer nok inn noe luft en plass.

Image
Last edited by Needforspace on 10 May 2018, 15:16, edited 1 time in total.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by OddN »

Tror du mangler sånn ca en halv glødeplugg der... kan restene ha gjort skade på ventilene?
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Ser ikke de alltid sånn ut da, ikke uvanlig på de jeg har byttet i alle fall.
Glødepluggene står vel inne i forkammeret også og blir vel pulverisert på vei ut derfra tipper jeg.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Hadde en liten lokaltur noen hundre meter fra hovedveien for noen dager siden. Artig hvor mange fine plasser som finnes rundt om.

Image

Image
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Kjørte en tur opp til Stadt i går.
Kjørte til Hoddevika først, men der var lite aktivitet og en del vind så da kjørte jeg opp på Kjerringa, altså Vestkapp platået.

Image


Image


Image

Image

Image

Image

Image

Sto der over natta, dette bildet er fra i dag tidlig, før jeg kjørte innom Ervika og Eltvik før jeg returnerte hjem. Var heldig med været, men glad jeg har en fungerende Kinavarmer. :wink:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Hatt trøbbel med eksos som sprekker og faller av så nå er jeg lei av å sveise den. Satte på et stag fra turboflensen til klemma før potta for å se om det avlaster nok.

Image
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
GLENN MARVIN
-
-
Posts: 515
Joined: 01 Jul 2012, 23:01
Car: T3SYNCRO
Phone: 91647900
Location: Kristiansand

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by GLENN MARVIN »

Synes den blir lavere og lavere den Syncro'n din. Ikke rart med alt utstyret du har :-) Vurderer du å senke den?

Her er det på tide at MBM lager et helt nytt eksosanlegg!
87 blå 112i Syncro halvpanel decoupler 2 diff rock n roll inr
87 blå 112i SiKaSyncro 2 diff
90 rød Coach 1,9 TDI
79 oransje Golf 1,5 automat

Kristiansand Bus-Depot.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Senke? Er jo det jeg holder på med ja. Begynner å hjelpe på nå.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Har en mellomaksel med slakk i. En hurtigløsning er da å hente frem en annen aksling med friske kryss.
Men, og her kommer utfordringen, den jeg tok av stod montert med Hardyplaten i girkasseenden. Den jeg hadde liggende hadde merking som sa Hardyplate fremme mot diffen. Mener at jeg har lest et sted at dette varierer fra diesel til bensin biler, uten at jeg skjønner hvorfor?
Gidder ikke vente så jeg skrur ihop med Hardyplaten mot girkassen nå.
Last edited by Needforspace on 15 May 2018, 15:37, edited 1 time in total.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by ducce999s »

Needforspace wrote:Har et mellomaksel med slakk i. En hurtigløsning er da å hente frem en annen aksling med friske kryss.
Men, og her kommer utfordringen, den jeg tok av stod montert med Hardyplaten i girkasseenden. Den jeg hadde liggende hadde merking som sa Hardyplate fremme mot diffen. Mener at jeg har lest et sted at dette varierer fra diesel til bensin biler, uten at jeg skjønner hvorfor?
Gidder ikke vente så jeg skrur ihop med Hardyplaten mot girkassen nå.

Stemmer, bensin og diesel har platen å hver sitt hold, ikke spør meg hvorfor!! Så bare montere slik den satt på din så blir alt bra :D
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Kjapp liten testtur ga positivt inntrykk. Er nesten ikke følbar slakk i ene krysset på den jeg tok av, men det har vert økende klirring fra Hardyplata og hjelper jo ikke på heller så nå funker det mye bedre med null lyd fra den delen av bilen.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Runner
-
-
Posts: 150
Joined: 24 Oct 2014, 11:28
Car: T3 1989 JX
Phone: 9+7-7-2-2-2-1+2
Location: Nordreisa

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Runner »

Needforspace wrote:Kjapp liten testtur ga positivt inntrykk. Er nesten ikke følbar slakk i ene krysset på den jeg tok av, men det har vert økende klirring fra Hardyplata og hjelper jo ikke på heller så nå funker det mye bedre med null lyd fra den delen av bilen.
Hvordan ser denne hardyplata ut? Er det noe som ikke var på tidlig syncro?
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Gummikringle med langsgående unbrako bolter begge veier.
Rundt disse boltene inni gummien er det noen stålhylser som blir slitt etter 30 år og dette gir klirring.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Har lenge hatt en "konsoll" over kjøkkenbenken som har hatt galvanisert overflate, ikke farge. Nå har jeg lakkert og montert noen brytere, wattmeter og noen ekstra dioder. Gleder meg til å teste ut på tur når det er litt mer behov for lys.

Image

Nattbelysning 1w

Image

Svak varmhvit 1w

Image

Kraftigere spotter som er koblet sammen med led strip i høytaket 30w

Image

Wattmeter som jeg ikke har fått testet noe særlig enda men det bør gi ganske god kontroll over forbruket.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by OddN »

Ser bra ut det der.

Jeg driver også og legger opp til "kupelyskontrollpanel" i syncroen. Tenkte å sette det over skyvedøra sånn at jeg kan nå det også fra utsiden.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Italjohn »

Har du noe mer info om wattmeteret?
Hvor er det kjøpt?
Trådløs type?
Ser ut til å være samme type som jeg har.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Kommer fra min venn Ali og er ikke trådløst nei.

https://www.aliexpress.com/item/DC-6-5- ... 4c4dwWQ0oC
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Jeg har sjekket litt og finner ut at med et batteri på 105Ah skal det være innafor å trekke ut omkring 650Wh som er måleeneheten på mitt instrument. Dette fra toppladet batteri. Fint om noen kyndige kan bekrefte eller korrigere.

Image

Forøvrig opplever jeg at jeg har en høyere spenning på batteriet etter en kjøretur på en time eller to enn jeg noensinne har etter opplading/vedlikeholdslading fra batteriladeren.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Runner
-
-
Posts: 150
Joined: 24 Oct 2014, 11:28
Car: T3 1989 JX
Phone: 9+7-7-2-2-2-1+2
Location: Nordreisa

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Runner »

Et 12 volt batteri på 105 Amp har i teorien totalt 1260 watt.

P(W) = I(A) × V(V)
1260w =105a x 12

eller

I(A) = P(W) / V(V)
105a= 1260/12

Dersom 650 watt er basert på at det tilsvarer ca. 50% av batteriets kapasitet, så stemmer jo det bra.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by OddN »

Runner wrote:Et 12 volt batteri på 105 Amp har i teorien totalt 1260 watt.

P(W) = I(A) × V(V)
1260w =105a x 12

eller

I(A) = P(W) / V(V)
105a= 1260/12

Dersom 650 watt er basert på at det tilsvarer ca. 50% av batteriets kapasitet, så stemmer jo det bra.
Helt riktig, bortsett fra at du må ha med tidsfaktoren når vi snakker om kapasitet. Batteriet har en kapasitet på 105 Amperetimer (Ah) og den totale teoretiske energien i batteriet et da 1260 Watt-timer (Wh). En nedtapping til ca 50 % er kanskje maks av hva man kan forvente av et blybatteri uten at det tar skade.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Det var dette jeg hadde i tankene uten så mange ord og tall ja. Varta sier vel 50% mener jeg, andre sier 70% men det er sannsynligvis AGM batteri.
Nå er det et deep cycle batteri jeg har så jeg tenker at jeg tar sjansen på 50% som en maks grense.
Last edited by Needforspace on 24 May 2018, 10:02, edited 1 time in total.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Siden det antydes at bilen min er blitt litt segen har jeg utfra metoden man tar det man har, laget et par spacere tilpasset behovet og MBM lean-problematikken. :shock:

Image

En på 26 mm og en på 32mm

Image

Et godt lag med Jota Mastic så går de vel i ett med alt annet når det har kommet på litt skitt.

Image

Image

Gikk nå fra 450 mm til 495 mm på venstre side men da er den bare kjørt noen få meter så det setter vel seg litt mer.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Utsikten under frokostinntak i bilen i dag.

Image
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Hadde en fin tur i slutten av forrige uke der jeg testet det nye wattmeteret.
Fra 1730 torsdag til 1000 fredag var forbruket fra AUX batteriet 125 Wh.
Har tidligere konkludert med at jeg har ca 600 Wh tilgjengelig fra fulladet batteri. Med andre ord har jeg nok strøm tilgjengelig for mer enn ett døgn, sikkert to også, med fornuftig bruk av lys og varme. Må si at jeg liker funksjonen på dette enkle og rimelige instrumentet.

Image

Noen bilder fra turen hører med også.

Image

Image

Grotlesanden

Image

Image

Myklebustsetra

Image

Image

Image

Førdedalen
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Har et litt merkelig fenomen ved venstresving og full gass. I en 9% stigning og 80 kmh i 3. gir får jeg en liten effektdupp i ca 0.3 sekund. Skjønner ikke helt hva dette kan være. Eneste feilkilde jeg klarer å finne er stoppsolenoiden og evt ledningsnettet knyttet til den.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Post Reply