MBM Caravelle Syncro

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Er det skrevet noe sted hva man bør forvente i levetid på glødeplugger? Nå har det røket en igjen med meg og bilen ryker og hoster ved oppstart. Skal lokalisere så fort som mulig og skifte den. Kunne jo skiftet alle fire men når jeg punkterer lapper jeg vanligvis bare ett dekk....
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Rudeboy »

var det ikke så at om du satte i en ny glødeplugg ville den slites ned hurtigere, dvs om alle de andre var mer slitt ville det tæres mer på den nye ?

Mener å ha blitt forklart sånt noe for omlag 10 år tilbake, dette ble gjentatt da jeg og Glenn Harald knota med Tyskerbrakka mens Rainman sto og knota med en av hans biler. Jaja, mange urban legends der ute så jeg er åpen for korrigering.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by OddN »

Needforspace wrote:Er det skrevet noe sted hva man bør forvente i levetid på glødeplugger? Nå har det røket en igjen med meg og bilen ryker og hoster ved oppstart. Skal lokalisere så fort som mulig og skifte den. Kunne jo skiftet alle fire men når jeg punkterer lapper jeg vanligvis bare ett dekk....
Jeg har bestandig tidligere vært tilhenger av å bytte alle selv om en ryker. Av samme grunn bytter jeg som regel begge nærlyspærene selv om bare en ryker. Hvorfor? Jo rett og slett fordi de har vist seg å ha en gitt levetid, og at den andre sannsynligvis ryker om kort tid, og da er det masse ekstraarbeid å bytte på nytt. Har ikke noe belegg for at det faktisk gjelder glødeplugger, men på halogenpærer har jeg erfart dette gang på gang.

Men da en av glødepluggene på konas Kia tok kveld ble jeg på det sterkeste frarådet å bytte de andre. Rett og slett fordi de hadde en lei tendens til å knekke når man demonterte de. Så beskjeden fra fagfolka var å forsiktig skru ut og bytte den som var gåen, men å la de andre stå så lenge de var i orden.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Har sånt å gjøre på, den lille ekstra jobben med å løse skinna er ikke noe problem syns jeg. Er det rette pluggen er ikke det heller noe heft, værst er vel nr 2
Kan ikke se noen god grunn for at en ny skal ha innvirkning positivt eller negativt for levetid på de andre eller seg selv.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Nybygd traktorvei utforsket. :D
Kjørte helt til enden... :wink:

Image

Image

Image

Image
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Rudeboy »

Oooooooooooooh, me gusto :D
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by OddN »

Flott avstikker. Men med nesten modne multebær i forgrunnen, så avslører du vel ikke hvor dette er? :D
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Er egentlig ikke så glad i multer selv og har faktisk sett en del sånn rundt om i det siste, men jeg har ikke leita etter store mengder da. Blåbærene er snart modne også og de liker jeg bedre. :wink:
Blir flere turer opp i dette området fremover, det er helt sikkert.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Image

Spiser glødeplugger denne motoren. Sylinder nr 1 denne gangen. :wink:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Runewilliam_Mercury1952
-
-
Posts: 309
Joined: 25 Aug 2015, 22:41
Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Runewilliam_Mercury1952 »

Med slike skader på glødepluggene, så ville jeg sjekket timing og målt ut pumpeslaget(justert innsprøytning tidspunkt)

Hilsen Rune Waltoft
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Hadde nok ikke skadet det, men da må jeg kjøpe utstyr som jeg må lære å bruke og kunne navnet på. Kan bli utfordrende det. :shock:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by hansstef »

Hans Sæle
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Bra! Er det der alt som trengs eller må man ha noe slags adapter i tillegg? :D
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by hansstef »

Den jeg har benyttet er bare en adapter, hjemmelager støtstang og måleur med setskrue.

Men den linken jeg sendte ser da ut til å være komplett opplegg.
Hans Sæle
Harald
-
-
Posts: 612
Joined: 10 Jun 2009, 01:37
Location: Vestfold

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Harald »

Needforspace wrote:Hadde nok ikke skadet det, men da må jeg kjøpe utstyr som jeg må lære å bruke og kunne navnet på. Kan bli utfordrende det. :shock:
Gjør det heller før enn senere. Er ikke akkurat godt for turboen din at det glødepluggene faller fra hverandre... Biter av metall som blåses gjennom motoren og treffer turbinen som spinner i 100000 rpm fører til skade og dermed ubalanse i turbo og påfølgende turbohavari.
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Skal se på tenning og glødepluggproblemet så snart som mulig, takk for tips.

Har vært på en tre dagers tur i fjellheimen.
Kjørte fra Sandane til Skjolden.

Image

Lurte på å kjøpe padlebrett, men fant ikke prislappen.

Videre inn til Fortun og opp i Fortundalen etter tips fra en hyggelig mann på Shellstasjonen. Tipset fikk jeg i fjor, men det har ikke passet før nå.

Det går vei ca 30km innover og opp til 1100m ovh.

Image

Image

Image

Image

Image

Mye fine veier, noen kjører man helst med bil med en del bakkeklaring og alt er grusveier.

Kjørte ned igjen til Fortun, etter en hyggelig prat på Shell kjørte vi opp på Sognefjellet, når det er så bratt og nærmere 30 grader ute så blir det en imponerende effekt i varmeapparatet, dette er nok også nødvendig da kjølevifta stadig slår inn på andre trinnet. Oljetemperaturen var så vidt over 100grader. Jeg er veldig glad for at jeg har montert oljekjøler.

Image

Alltid mye spesiellt å se i disse områdene.
Vi kjørte til Lom for å spise litt før vi begynte hjemover på R15
Fant en fin plass ved Pollfoss hvor vi campet til neste dag før vi kjørte over Gamle Strynefjellsvei.

Image

Fargene på vannene oppe i fjellet er helt utrolige.

Image

Image

Image

Image

Har funnet ut hva nølingen som kommer under belastning er for noe, dette har vert stabilt en stund, men forverret seg nå under turen.
Til slutt, rett etter tanking, var det full stopp. Jeg har en pumpe på dieselslangen ala påhengsmotor og på grunn av for mye motstand i dieselfilteret har den implodert. Får skaffe et nytt filter, nå har jeg et lite "engangsfilter" som en nødløsning og bilen er mer turtallsvillig enn tidligere.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Når Raymond ikke er hjemme...

Image

Image
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Som bildene over viser har vi hatt en rundtur herfra til Elverum og tilbake. Kjøpte 1 m dieselslange på Biltema der. Kunne sikkert kjøpt den nærmere her men nå ble det nå sånn.
Har hatt litt problem med dieseltilførselen selv om jeg skiftet dieselfilteret i forrige uke. Jeg har hatt en sånn påhengsmotor blære for å pumpe med i et par år. Denne har ikke klart seg helt fint i varmen den siste tiden, den virker å ha fått vanen med å kollapse og stenge helt for gjennomstrømning. Jeg stoppet på en rasteplass et stykke nord for Rena for å montere min nyinnkjøpte slange i stedet men fikk en masse arbeid for å få frem diesel. Er det mulig å få vapor lock når filter er på den andre siden av 50 grader? Pumpa var forøvrig non touchable med sikkert 75-80 grader. Jeg måtte kutte ut filteret og montere et sånt lite inline filter midlertidig. Har kjørt 50 mil med dette i går og i dag det er ikke noe som tyder på at jeg har begrensning i dieseltilførselen. Kjøpte et nytt filter i dag for å montere i håp om at det "gamle" er skitten og at det derfor ligger noen begrensninger der.
Noen bilder fra turen.

Image

Camping Strynefjell

Image

Image

Camping Venabygdsfjell

Image

Image

Image

Til sist middag på Strynefjellet i dag.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Egentlig ikke nødvendig med dieselfilter når driten stopper i inngående banjonippel.

Image
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Da har jeg sett litt på timingen på AAZen. Målte den til 0,67 før, nå er den 0,98.
Resultatet er litt hardere gange, litt svartrøyk, jeg kjører med boost-pin, og litt lavere ladetrykk. Jeg merker en viss effektøkning i mellom registeret.
Så, skal jeg bare la den være sånn og håpe på litt bedre driftsøkonomi og lenger levetid på glødepluggene?
Må nok skaffe en eller annen intercooler løsning snart uansett.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Har vert på en liten tur med jentungen som co-driver, ikke så mange nye plasser men fin tur uansett.

Image

Valgte en ny plass for variasjonen og ikke minst dekning på telefonen for meldeplikten. Gamle Strynefjellsvei er full av fine plasser uansett.

Image

Videre ned til Lom for å klatre i tårnet der.

Image

Kjørte opp til Juvasshytta siden jeg ikke kom lenger enn til Raubergstulen forrige gang. Nå med oljekjøler så går det greit helt opp.

Image

Image

Image

Etterpå kjørte vi litt opp forbi Elveseter og stoppet på en spesiell rasteplass der.
Samme som Jed i CVC lå på når de passerte motsatt vei på sin tur.

Image

Image

Image

Av ni biler der i natt var det 7 VW busser, Amaroken og Focusen var vekk før vi slo opp øynene i dag.

Image

Her oppe var det akkurat like spooky som alltid, men vi kjørte forbi og enda lenger opp.

Image

Til veien sluttet, som vanlig.
Teknisk gikk det greit, ikke lenger problem med dieseltilførselen og justeringen av timingen ser ut til å ha hjulpet, først og fremst på at den er lettstartet men også mer drag i mellomregisteret og muligens noe bedre driftsøkonomi.

Vi så 7! forskjellige T3er på turen.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Rudeboy »

-Takket være Jan & Anina er det ikke bare Campervanculture som har overnatta der, ja - kjempested. Vi var der i 2012 etter Vestlandstreffet, ble endel pene snaromveier med hårnålskurver og Norges høyeste veg før vi kom oss hjem.

Filmlocation/sanatoruimet har vi ikke vært ved enda, så det slitent ut ? Mener det "skal" gjøres "noe" der, var snakk om det i media. Sist sett i Villmark 2-filmen, forresten.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Slitent ja, veldig. Er meg en gåte at de klarer å skaffe nok penger til å rehabilitere og lage hotell av dette. Skal visstnok stå klart med et par etasjer om to år.

Image

Image
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by OddN »

Så da er det best å skynde seg, skal man oppleve Harastølen som spøkelseshus...

Kikket på kartet og det viser seg at jeg har vært nærmere enn jeg ante, riktignok på mc. Vi kjørte over Sognefjellet for noen år siden, og da kom vi ned i Skjolden og kjørte fv55 til Hella hvor vi tok ferga over til Vangsnes. Målet for turen var Harleytreff på Voss. Hadde nok ikke hatt noe oppe på Harastølen å gjort med fullasta H-D Ultra Glide men nå vet jeg i allefall hvor dette er.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: MBM Caravelle Syncro

Post by Needforspace »

Siden i fjor har det skjedd ting der oppe. Nå har de bestemt at det skal rehabiliteres og de har hatt både teater og visning av Villmark ll på lerret. Så nå er det satt opp gjerde rundt hele bygget og skilting om politianmeldelse om man går inn i bygningene.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Post Reply