Multivan 2.0-180 hk/2011mod.
Multivan 2.0-180 hk/2011mod.
Hei! Har prøvd en 2.0/180hk-4motoion multivan.Synes bilen var et trivelig bekjentskap,komfortabel og svært god og kjøre.
Motoren var litt i overkant turtallsavhengig i forhold til type bil etter min smak.Har hørt at det har vært noen havarier på disse motorene i Caravelle og Transporter uten at jeg har noen god kilde på området ..
Noen her som kjenner til saken..?
Motoren var litt i overkant turtallsavhengig i forhold til type bil etter min smak.Har hørt at det har vært noen havarier på disse motorene i Caravelle og Transporter uten at jeg har noen god kilde på området ..
Noen her som kjenner til saken..?
-
- -
- Posts: 4573
- Joined: 31 Oct 2003, 13:11
- Car: 2010 Multivan T5
- Phone: 40204030
- Location: Heggedal
- Contact:
Re: Multivan 2.0-180 hk/2011mod.
Har nå jobbet med VW og har nå mye kontakt med T5 kunder, aldri hørt om havari på 180tdi, et par girkasse har en hørt om.
Bruk mail martin@vwbus.no Jeg svarer ikke PM
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
-
- -
- Posts: 5000
- Joined: 17 Jul 2010, 01:46
- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
- Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag
Multivan 2.0-180 hk/2011mod.
ambulanser har slitt med motorene, men ikke hørt om andre enn ambulanser som har havarert.Martin Sandvik wrote:Har nå jobbet med VW og har nå mye kontakt med T5 kunder, aldri hørt om havari på 180tdi, et par girkasse har en hørt om.
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Re: Multivan 2.0-180 hk/2011mod.
Ok! Det er en ambulansesjofør som har advart meg mot 180hk motoren.Bare han alene kjente til flere havari.. Litt bekymringsverdig!
-
- -
- Posts: 5000
- Joined: 17 Jul 2010, 01:46
- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
- Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag
Multivan 2.0-180 hk/2011mod.
husk at ambulanser ikke nødvendigvis har de bedre vilkår, står riktignok i varm garasje, men det er ikke driftsvarm motor i det øyeblikk bilen startes til utrykning med flat pedal. samt når ambulansen kommer til skadested osv, så stoppes som regel motoren, i allefall de ganger jeg har observert dem, uten å la motor gå seg ned noenting...motorola wrote:Ok! Det er en ambulansesjofør som har advart meg mot 180hk motoren.Bare han alene kjente til flere havari.. Litt bekymringsverdig!
Hyppigere serviceintervall har blitt løsningen for ambulanser.
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Re: Multivan 2.0-180 hk/2011mod.
Du har uten tvil flere gode poeng i det sier.Høyt turtall og hard belastning på en kald turbodiesel er svært ugunstig.Neergård wrote:husk at ambulanser ikke nødvendigvis har de bedre vilkår, står riktignok i varm garasje, men det er ikke driftsvarm motor i det øyeblikk bilen startes til utrykning med flat pedal. samt når ambulansen kommer til skadested osv, så stoppes som regel motoren, i allefall de ganger jeg har observert dem, uten å la motor gå seg ned noenting...motorola wrote:Ok! Det er en ambulansesjofør som har advart meg mot 180hk motoren.Bare han alene kjente til flere havari.. Litt bekymringsverdig!
Hyppigere serviceintervall har blitt løsningen for ambulanser.
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Samtidig er ikke dette di eneste tubodieslene som har vært brukt
som ambulanser.
Re: Multivan 2.0-180 hk/2011mod.
Enig i det. Har tidligere hatt MB270cdi og gamle T5 2.5 tdi som ambulanser og de funket fint med vår bruk. Noen få motorhavari når de var rulla over 400k. Som sagt de nye VW T5 180BITDI er noe helt annet. Av 18 biler levert til oss i 2011 har 10-11 stk nå fått byttet motor. Selv med endret intervall til 15k skjer det fortsatt... Har noen som må bytte for andre gang nå og de er ikke gått over 200K.motorola wrote:Du har uten tvil flere gode poeng i det sier.Høyt turtall og hard belastning på en kald turbodiesel er svært ugunstig.Neergård wrote:husk at ambulanser ikke nødvendigvis har de bedre vilkår, står riktignok i varm garasje, men det er ikke driftsvarm motor i det øyeblikk bilen startes til utrykning med flat pedal. samt når ambulansen kommer til skadested osv, så stoppes som regel motoren, i allefall de ganger jeg har observert dem, uten å la motor gå seg ned noenting...motorola wrote:Ok! Det er en ambulansesjofør som har advart meg mot 180hk motoren.Bare han alene kjente til flere havari.. Litt bekymringsverdig!
Hyppigere serviceintervall har blitt løsningen for ambulanser.
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Samtidig er ikke dette di eneste tubodieslene som har vært brukt
som ambulanser.
Itillegg plages vi med tårnlager og skilt lys. Men det er vel som forventet
-
- -
- Posts: 863
- Joined: 12 May 2006, 13:12
- Car: T1, 3 og 4 +Golf1
- Location: Haugesund (Rogaland)
- Contact:
Re: Multivan 2.0-180 hk/2011mod.
Kan noe som helst hyppig serviceintervall kompensere for slik kjøring som ambulanser utsettes for, og da spesielt dette med at de stopper motoren tvert på skadestedet uten å la motor gå seg ned i temperatur ??
(er ikke dette definisjonen på å be om skjevt topplokk? Og havari på turbo?)
(er ikke dette definisjonen på å be om skjevt topplokk? Og havari på turbo?)
-
- -
- Posts: 5000
- Joined: 17 Jul 2010, 01:46
- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
- Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag
Multivan 2.0-180 hk/2011mod.
hele tida ny olja gjør at slitasjepunkter ikke oppstår like fort. Det har i alle fall vært løsninga for ambulanser.CarlOtto wrote:Kan noe som helst hyppig serviceintervall kompensere for slik kjøring som ambulanser utsettes for, og da spesielt dette med at de stopper motoren tvert på skadestedet uten å la motor gå seg ned i temperatur ??
(er ikke dette definisjonen på å be om skjevt topplokk? Og havari på turbo?)
Men du har absolutt noen kommentarer som er ganske velkjente problemer med slik behandling ja.
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Re: Multivan 2.0-180 hk/2011mod.
Burde tydeligvis vært montert både motorvarmer og turbotimer på ambulansene skjønner jeg
Tidl. daain83.
Tidl. daain83.
Re: Multivan 2.0-180 hk/2011mod.
De stoppes ikke tvert etter hardkjøring hver gang liksom.... Som sagt så har den gamle T5en og Mercedesene tålt dette kjøremønstret helt fint. Ikke noe turbohavari eller motorhavari.
Jeg tror dere lager dere et scenario hvor dere tror det forgår vill kjøring med turtallskutt og flat pedal og at man kommer på låste hjul inn og vrir tenninga av.
Sånn er det overhodet ikke!!!! Ikke i nærheten engang!!
Er ingen av dere her inne ambulansearbeider og kan bekrefte?
Jeg tror dere lager dere et scenario hvor dere tror det forgår vill kjøring med turtallskutt og flat pedal og at man kommer på låste hjul inn og vrir tenninga av.
Sånn er det overhodet ikke!!!! Ikke i nærheten engang!!
Er ingen av dere her inne ambulansearbeider og kan bekrefte?
Re: Multivan 2.0-180 hk/2011mod.
Det er også VELDIG overdramatisert at turboen må "roe" seg ned etter kjøring. Virker jo som om folk tror dette er en KJEMPEturbo som trenger mye kjøling!
Har stor turbo på Cosworthen jeg har, og der er det viktig at den får kjølt seg etter kjøring. Men her snakker vi en hverdagsbil vs en trimmet bil. Tror dere alle som kjører turbobiler sitter i 2-3 min i bilen etter de er kommet frem til handlesenteret før de slukker bilen? Hehe.. Det tror ikke jeg..
Har stor turbo på Cosworthen jeg har, og der er det viktig at den får kjølt seg etter kjøring. Men her snakker vi en hverdagsbil vs en trimmet bil. Tror dere alle som kjører turbobiler sitter i 2-3 min i bilen etter de er kommet frem til handlesenteret før de slukker bilen? Hehe.. Det tror ikke jeg..
-
- -
- Posts: 5000
- Joined: 17 Jul 2010, 01:46
- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
- Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag
Re: Multivan 2.0-180 hk/2011mod.
Neida, de kjører ikke med flat pedal hver eneste gang, har jeg skrevet det lenger opp? Men under utrykning så er mye mer pedal for å komme ut til pasient. Vesentlig mindre så lenge det er en pasient i bil, men ikke ta ting helt ut av sammenheng her!
Når en bil kommer til skadested, så stoppes bilen. Eksos og skadde pasienter er en ekstremt dårlig kombinasjon!
Greit at det kanskje går roligere inn til stasjon, og inn til mottaket på sykehuset, men det er og vil forbli en bil som ikke har de aller beste vilkår!
Jeg har selv vært passasjer i ambulanse, og ved relativt normal kjøring så var det vesentlig mer turtall her enn hva jeg kjører sjøl, fra første stund.
Ikke glem at ambulanser er stappfulle av utstyr, og at de da veier mot maks av totalvekt hele tida...
At andre motorer holdt bedre sier da vel heller ikke noe om at dette er uskadelig behandling? Enkelte motorer tåler en behandling bedre enn en annen. Andre motorer tåler noe helt annet igjen.
Og det gjelder ikke bare turboen som skal roe seg ned, det er hele motoren generelt som må få tid til å gå seg ned om den er hardt belasta. Hva en Cosworth tåler betyr egentlig ganske lite, dessverre, når det er snakk om en ny T5 med motor av en ganske annen type. At det er diesel betyr også en del, om man sammenligner med bensin...
Man kan heller ikke skjule under teppet at det er omtrent BARE ambulanser dette er rapportert om sålangt! I flere områder er det KUN ambulanser.
Når en bil kommer til skadested, så stoppes bilen. Eksos og skadde pasienter er en ekstremt dårlig kombinasjon!
Greit at det kanskje går roligere inn til stasjon, og inn til mottaket på sykehuset, men det er og vil forbli en bil som ikke har de aller beste vilkår!
Jeg har selv vært passasjer i ambulanse, og ved relativt normal kjøring så var det vesentlig mer turtall her enn hva jeg kjører sjøl, fra første stund.
Ikke glem at ambulanser er stappfulle av utstyr, og at de da veier mot maks av totalvekt hele tida...
At andre motorer holdt bedre sier da vel heller ikke noe om at dette er uskadelig behandling? Enkelte motorer tåler en behandling bedre enn en annen. Andre motorer tåler noe helt annet igjen.
Og det gjelder ikke bare turboen som skal roe seg ned, det er hele motoren generelt som må få tid til å gå seg ned om den er hardt belasta. Hva en Cosworth tåler betyr egentlig ganske lite, dessverre, når det er snakk om en ny T5 med motor av en ganske annen type. At det er diesel betyr også en del, om man sammenligner med bensin...
Man kan heller ikke skjule under teppet at det er omtrent BARE ambulanser dette er rapportert om sålangt! I flere områder er det KUN ambulanser.
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Re: Multivan 2.0-180 hk/2011mod.
Ok. Så her har VAG konstruert en motor som er perfekt for dem selv med tanke på at den holder garanti tida for vanlig brukere men knapt noe mer... De sikrer seg godt med arbeid i åra fremover!Neergård wrote:Neida, de kjører ikke med flat pedal hver eneste gang, har jeg skrevet det lenger opp? Men under utrykning så er mye mer pedal for å komme ut til pasient. Vesentlig mindre så lenge det er en pasient i bil, men ikke ta ting helt ut av sammenheng her!
Når en bil kommer til skadested, så stoppes bilen. Eksos og skadde pasienter er en ekstremt dårlig kombinasjon!
Greit at det kanskje går roligere inn til stasjon, og inn til mottaket på sykehuset, men det er og vil forbli en bil som ikke har de aller beste vilkår!
Jeg har selv vært passasjer i ambulanse, og ved relativt normal kjøring så var det vesentlig mer turtall her enn hva jeg kjører sjøl, fra første stund.
Ikke glem at ambulanser er stappfulle av utstyr, og at de da veier mot maks av totalvekt hele tida...
At andre motorer holdt bedre sier da vel heller ikke noe om at dette er uskadelig behandling? Enkelte motorer tåler en behandling bedre enn en annen. Andre motorer tåler noe helt annet igjen.
Og det gjelder ikke bare turboen som skal roe seg ned, det er hele motoren generelt som må få tid til å gå seg ned om den er hardt belasta. Hva en Cosworth tåler betyr egentlig ganske lite, dessverre, når det er snakk om en ny T5 med motor av en ganske annen type. At det er diesel betyr også en del, om man sammenligner med bensin...
Man kan heller ikke skjule under teppet at det er omtrent BARE ambulanser dette er rapportert om sålangt! I flere områder er det KUN ambulanser.
Jeg syns det er veldig kjedelig at dette ødelegger for en ellers god bil.
-
- -
- Posts: 5000
- Joined: 17 Jul 2010, 01:46
- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
- Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag
Re: Multivan 2.0-180 hk/2011mod.
Tror du skal spare deg for den bekymringen gitt...Zipperno wrote:Ok. Så her har VAG konstruert en motor som er perfekt for dem selv med tanke på at den holder garanti tida for vanlig brukere men knapt noe mer... De sikrer seg godt med arbeid i åra fremover!Neergård wrote:Neida, de kjører ikke med flat pedal hver eneste gang, har jeg skrevet det lenger opp? Men under utrykning så er mye mer pedal for å komme ut til pasient. Vesentlig mindre så lenge det er en pasient i bil, men ikke ta ting helt ut av sammenheng her!
Når en bil kommer til skadested, så stoppes bilen. Eksos og skadde pasienter er en ekstremt dårlig kombinasjon!
Greit at det kanskje går roligere inn til stasjon, og inn til mottaket på sykehuset, men det er og vil forbli en bil som ikke har de aller beste vilkår!
Jeg har selv vært passasjer i ambulanse, og ved relativt normal kjøring så var det vesentlig mer turtall her enn hva jeg kjører sjøl, fra første stund.
Ikke glem at ambulanser er stappfulle av utstyr, og at de da veier mot maks av totalvekt hele tida...
At andre motorer holdt bedre sier da vel heller ikke noe om at dette er uskadelig behandling? Enkelte motorer tåler en behandling bedre enn en annen. Andre motorer tåler noe helt annet igjen.
Og det gjelder ikke bare turboen som skal roe seg ned, det er hele motoren generelt som må få tid til å gå seg ned om den er hardt belasta. Hva en Cosworth tåler betyr egentlig ganske lite, dessverre, når det er snakk om en ny T5 med motor av en ganske annen type. At det er diesel betyr også en del, om man sammenligner med bensin...
Man kan heller ikke skjule under teppet at det er omtrent BARE ambulanser dette er rapportert om sålangt! I flere områder er det KUN ambulanser.
Jeg syns det er veldig kjedelig at dette ødelegger for en ellers god bil.
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Re: Multivan 2.0-180 hk/2011mod.
Så du mener det er uproblematisk at ambulanser sliter med å nå 100k på denne motoren?Neergård wrote:Tror du skal spare deg for den bekymringen gitt...Zipperno wrote:Ok. Så her har VAG konstruert en motor som er perfekt for dem selv med tanke på at den holder garanti tida for vanlig brukere men knapt noe mer... De sikrer seg godt med arbeid i åra fremover!Neergård wrote:Neida, de kjører ikke med flat pedal hver eneste gang, har jeg skrevet det lenger opp? Men under utrykning så er mye mer pedal for å komme ut til pasient. Vesentlig mindre så lenge det er en pasient i bil, men ikke ta ting helt ut av sammenheng her!
Når en bil kommer til skadested, så stoppes bilen. Eksos og skadde pasienter er en ekstremt dårlig kombinasjon!
Greit at det kanskje går roligere inn til stasjon, og inn til mottaket på sykehuset, men det er og vil forbli en bil som ikke har de aller beste vilkår!
Jeg har selv vært passasjer i ambulanse, og ved relativt normal kjøring så var det vesentlig mer turtall her enn hva jeg kjører sjøl, fra første stund.
Ikke glem at ambulanser er stappfulle av utstyr, og at de da veier mot maks av totalvekt hele tida...
At andre motorer holdt bedre sier da vel heller ikke noe om at dette er uskadelig behandling? Enkelte motorer tåler en behandling bedre enn en annen. Andre motorer tåler noe helt annet igjen.
Og det gjelder ikke bare turboen som skal roe seg ned, det er hele motoren generelt som må få tid til å gå seg ned om den er hardt belasta. Hva en Cosworth tåler betyr egentlig ganske lite, dessverre, når det er snakk om en ny T5 med motor av en ganske annen type. At det er diesel betyr også en del, om man sammenligner med bensin...
Man kan heller ikke skjule under teppet at det er omtrent BARE ambulanser dette er rapportert om sålangt! I flere områder er det KUN ambulanser.
Jeg syns det er veldig kjedelig at dette ødelegger for en ellers god bil.
Skulle nesten tro du hadde en fot innenfor Møller konsernet??
Re: Multivan 2.0-180 hk/2011mod.
Jeg er uenig med deg.Neergård wrote:Neida, de kjører ikke med flat pedal hver eneste gang, har jeg skrevet det lenger opp? Men under utrykning så er mye mer pedal for å komme ut til pasient. Vesentlig mindre så lenge det er en pasient i bil, men ikke ta ting helt ut av sammenheng her!
Når en bil kommer til skadested, så stoppes bilen. Eksos og skadde pasienter er en ekstremt dårlig kombinasjon!
Greit at det kanskje går roligere inn til stasjon, og inn til mottaket på sykehuset, men det er og vil forbli en bil som ikke har de aller beste vilkår!
Jeg har selv vært passasjer i ambulanse, og ved relativt normal kjøring så var det vesentlig mer turtall her enn hva jeg kjører sjøl, fra første stund.
Ikke glem at ambulanser er stappfulle av utstyr, og at de da veier mot maks av totalvekt hele tida...
At andre motorer holdt bedre sier da vel heller ikke noe om at dette er uskadelig behandling? Enkelte motorer tåler en behandling bedre enn en annen. Andre motorer tåler noe helt annet igjen.
Og det gjelder ikke bare turboen som skal roe seg ned, det er hele motoren generelt som må få tid til å gå seg ned om den er hardt belasta. Hva en Cosworth tåler betyr egentlig ganske lite, dessverre, når det er snakk om en ny T5 med motor av en ganske annen type. At det er diesel betyr også en del, om man sammenligner med bensin...
Man kan heller ikke skjule under teppet at det er omtrent BARE ambulanser dette er rapportert om sålangt! I flere områder er det KUN ambulanser.
Jeg dro frem Cosworth, fordi jeg har, og kjenner til varmen som genereres. Når jeg kjører litt på, kommer tempen opp i 700 grader (på etanol). 1000 gjerne på bensin. Da trengs det å kjøles ned! En vanlig motor kommer ALDRI opp mot de temperaturene! Er det jeg vil frem til..
Står det i manualen på f.eks Transporter/Caravelle at bilen skal gå på tomgang lenge etter du har parkert den? Vi snakker en HELT vanlig bil, er ikke noe ekstrembil akkurat dette Ved vanlig kjøring som alle stort sett har, er det ikke behov for at den skal kjøles ned.
-
- -
- Posts: 5000
- Joined: 17 Jul 2010, 01:46
- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
- Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag
Re: Multivan 2.0-180 hk/2011mod.
Nei, det er ikke snakk om ekstrembil...
nei, jeg har ikke føtter innafor møllerkonsernet - jeg jobber i et privat verksted som har avtale for å være merkeverksted. Helt irrelevant i denne sammenhengen.
Nei, en vanlig motor kommer aldri opp de temperaturer som bl.a. cossie gjør.
Nei, det står kanskje ikke i manualen for T5b at den skal gå seg ned, det vet jeg faktisk ikke helt sikkert da jeg aldri har sjekka.
Ja, ved vanlig kjøring trengs den aldri å kjøles ned, helt enig. Ved vanlig kjøring!!
En ambulanse er fullasta til enhver tid. Eneste du kan hive ut og inn er stort sett pasienten til et sted fra 5-150kg, og de sliter med å holde maksvekta!
De skal kjøre raskest forsvarlige måte for å komme ut til et skadested. Så lenge det ikke er forsvarlig å ta seg god tid skal de RASKEST mulig ut. Det medfører at høyrefoten naturligvis presses litt lenger ned da det kan stå om liv på minutter!
En kald motor er ikke laget for å presses. En full bil vil nødvendigvis bli presset for dette formålet, er ikke til å komme unna. Raskest mulig opp i fart etter en hver hindring som passeres, rundkjøringer, kryss osv.
Den varme bilen som kommer frem blir stoppa av hensyn til pasient osv.
Dersom siste biten består av mange kryss og evt andre hindringer så har det vært mye av og på gass før de er fremme. Når dette er sammen med en tidsfaktor så er det ikke lenger normal kjøring.
Jeg er ikke imponert over at motoren ikke tåler ambulansebruk ved ordinært vedlikehold, misforstå meg ikke på det!
Poenget er at det ikke betyr at en bil som faktisk HAR normale driftsvilkår (eller fornuftige om man vil) vil få samme problem, som det er antydet ganske tydelig.
Det er vilkår som de fleste ambulanser gis i form av sin tjeneste, som ikke er sammenlignbare med de en ordinær sjåførs bilhold gir.
Derfor mener jeg man ikke kan dra den type slutning.
nei, jeg har ikke føtter innafor møllerkonsernet - jeg jobber i et privat verksted som har avtale for å være merkeverksted. Helt irrelevant i denne sammenhengen.
Nei, en vanlig motor kommer aldri opp de temperaturer som bl.a. cossie gjør.
Nei, det står kanskje ikke i manualen for T5b at den skal gå seg ned, det vet jeg faktisk ikke helt sikkert da jeg aldri har sjekka.
Ja, ved vanlig kjøring trengs den aldri å kjøles ned, helt enig. Ved vanlig kjøring!!
En ambulanse er fullasta til enhver tid. Eneste du kan hive ut og inn er stort sett pasienten til et sted fra 5-150kg, og de sliter med å holde maksvekta!
De skal kjøre raskest forsvarlige måte for å komme ut til et skadested. Så lenge det ikke er forsvarlig å ta seg god tid skal de RASKEST mulig ut. Det medfører at høyrefoten naturligvis presses litt lenger ned da det kan stå om liv på minutter!
En kald motor er ikke laget for å presses. En full bil vil nødvendigvis bli presset for dette formålet, er ikke til å komme unna. Raskest mulig opp i fart etter en hver hindring som passeres, rundkjøringer, kryss osv.
Den varme bilen som kommer frem blir stoppa av hensyn til pasient osv.
Dersom siste biten består av mange kryss og evt andre hindringer så har det vært mye av og på gass før de er fremme. Når dette er sammen med en tidsfaktor så er det ikke lenger normal kjøring.
Jeg er ikke imponert over at motoren ikke tåler ambulansebruk ved ordinært vedlikehold, misforstå meg ikke på det!
Poenget er at det ikke betyr at en bil som faktisk HAR normale driftsvilkår (eller fornuftige om man vil) vil få samme problem, som det er antydet ganske tydelig.
Det er vilkår som de fleste ambulanser gis i form av sin tjeneste, som ikke er sammenlignbare med de en ordinær sjåførs bilhold gir.
Derfor mener jeg man ikke kan dra den type slutning.
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Re: Multivan 2.0-180 hk/2011mod.
Der er jeg enig med deg!Neergård wrote:Nei, det er ikke snakk om ekstrembil...
nei, jeg har ikke føtter innafor møllerkonsernet - jeg jobber i et privat verksted som har avtale for å være merkeverksted. Helt irrelevant i denne sammenhengen.
Nei, en vanlig motor kommer aldri opp de temperaturer som bl.a. cossie gjør.
Nei, det står kanskje ikke i manualen for T5b at den skal gå seg ned, det vet jeg faktisk ikke helt sikkert da jeg aldri har sjekka.
Ja, ved vanlig kjøring trengs den aldri å kjøles ned, helt enig. Ved vanlig kjøring!!
En ambulanse er fullasta til enhver tid. Eneste du kan hive ut og inn er stort sett pasienten til et sted fra 5-150kg, og de sliter med å holde maksvekta!
De skal kjøre raskest forsvarlige måte for å komme ut til et skadested. Så lenge det ikke er forsvarlig å ta seg god tid skal de RASKEST mulig ut. Det medfører at høyrefoten naturligvis presses litt lenger ned da det kan stå om liv på minutter!
En kald motor er ikke laget for å presses. En full bil vil nødvendigvis bli presset for dette formålet, er ikke til å komme unna. Raskest mulig opp i fart etter en hver hindring som passeres, rundkjøringer, kryss osv.
Den varme bilen som kommer frem blir stoppa av hensyn til pasient osv.
Dersom siste biten består av mange kryss og evt andre hindringer så har det vært mye av og på gass før de er fremme. Når dette er sammen med en tidsfaktor så er det ikke lenger normal kjøring.
Jeg er ikke imponert over at motoren ikke tåler ambulansebruk ved ordinært vedlikehold, misforstå meg ikke på det!
Poenget er at det ikke betyr at en bil som faktisk HAR normale driftsvilkår (eller fornuftige om man vil) vil få samme problem, som det er antydet ganske tydelig.
Det er vilkår som de fleste ambulanser gis i form av sin tjeneste, som ikke er sammenlignbare med de en ordinær sjåførs bilhold gir.
Derfor mener jeg man ikke kan dra den type slutning.
En ambulanse blir nok presset mer enn en vanlig bruksbil. Det er ikke til å stikke under en stol.
Vet ikke hvordan det var med 2,5 der kontra 2,0 nå, men vil tippe 2,5 motoren var bedre.
Men uansett, folk får det til å hører ut som om en Transporter må stå på tomgang i flere minutter, for noen har "hørt" at turbomaskiner må det. Som sagt, på en helt vanlig standard motor skal det ikke være nødvendig.
-
- -
- Posts: 5000
- Joined: 17 Jul 2010, 01:46
- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
- Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag
Re: Multivan 2.0-180 hk/2011mod.
da er vi vel egentlig veldig enig kjører min t4 på tomgang et par minutter etter å ha kjørt tungt eller kjørt hardt på vei hjem, ellers er gårdsveien nedkjøring nok ja.Kall'n wrote:Der er jeg enig med deg!Neergård wrote:Nei, det er ikke snakk om ekstrembil...
nei, jeg har ikke føtter innafor møllerkonsernet - jeg jobber i et privat verksted som har avtale for å være merkeverksted. Helt irrelevant i denne sammenhengen.
Nei, en vanlig motor kommer aldri opp de temperaturer som bl.a. cossie gjør.
Nei, det står kanskje ikke i manualen for T5b at den skal gå seg ned, det vet jeg faktisk ikke helt sikkert da jeg aldri har sjekka.
Ja, ved vanlig kjøring trengs den aldri å kjøles ned, helt enig. Ved vanlig kjøring!!
En ambulanse er fullasta til enhver tid. Eneste du kan hive ut og inn er stort sett pasienten til et sted fra 5-150kg, og de sliter med å holde maksvekta!
De skal kjøre raskest forsvarlige måte for å komme ut til et skadested. Så lenge det ikke er forsvarlig å ta seg god tid skal de RASKEST mulig ut. Det medfører at høyrefoten naturligvis presses litt lenger ned da det kan stå om liv på minutter!
En kald motor er ikke laget for å presses. En full bil vil nødvendigvis bli presset for dette formålet, er ikke til å komme unna. Raskest mulig opp i fart etter en hver hindring som passeres, rundkjøringer, kryss osv.
Den varme bilen som kommer frem blir stoppa av hensyn til pasient osv.
Dersom siste biten består av mange kryss og evt andre hindringer så har det vært mye av og på gass før de er fremme. Når dette er sammen med en tidsfaktor så er det ikke lenger normal kjøring.
Jeg er ikke imponert over at motoren ikke tåler ambulansebruk ved ordinært vedlikehold, misforstå meg ikke på det!
Poenget er at det ikke betyr at en bil som faktisk HAR normale driftsvilkår (eller fornuftige om man vil) vil få samme problem, som det er antydet ganske tydelig.
Det er vilkår som de fleste ambulanser gis i form av sin tjeneste, som ikke er sammenlignbare med de en ordinær sjåførs bilhold gir.
Derfor mener jeg man ikke kan dra den type slutning.
En ambulanse blir nok presset mer enn en vanlig bruksbil. Det er ikke til å stikke under en stol.
Vet ikke hvordan det var med 2,5 der kontra 2,0 nå, men vil tippe 2,5 motoren var bedre.
Men uansett, folk får det til å hører ut som om en Transporter må stå på tomgang i flere minutter, for noen har "hørt" at turbomaskiner må det. Som sagt, på en helt vanlig standard motor skal det ikke være nødvendig.
Tror nok 2.5 var bedre ja, virker mer robust mot slik behandling. Men det har jeg ikke noe grunnlag for å si egentlig...
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Re: Multivan 2.0-180 hk/2011mod.
Det har nå vært kjørt ambulanse i Norge i mange mange år. Jeg har drevet med dette siden 90-tallet og ikke vært borti lignende som det denne 2.0 BITDI motorn viser seg å være.Neergård wrote:Nei, det er ikke snakk om ekstrembil...
nei, jeg har ikke føtter innafor møllerkonsernet - jeg jobber i et privat verksted som har avtale for å være merkeverksted. Helt irrelevant i denne sammenhengen.
Nei, en vanlig motor kommer aldri opp de temperaturer som bl.a. cossie gjør.
Nei, det står kanskje ikke i manualen for T5b at den skal gå seg ned, det vet jeg faktisk ikke helt sikkert da jeg aldri har sjekka.
Ja, ved vanlig kjøring trengs den aldri å kjøles ned, helt enig. Ved vanlig kjøring!!
En ambulanse er fullasta til enhver tid. Eneste du kan hive ut og inn er stort sett pasienten til et sted fra 5-150kg, og de sliter med å holde maksvekta!
De skal kjøre raskest forsvarlige måte for å komme ut til et skadested. Så lenge det ikke er forsvarlig å ta seg god tid skal de RASKEST mulig ut. Det medfører at høyrefoten naturligvis presses litt lenger ned da det kan stå om liv på minutter!
En kald motor er ikke laget for å presses. En full bil vil nødvendigvis bli presset for dette formålet, er ikke til å komme unna. Raskest mulig opp i fart etter en hver hindring som passeres, rundkjøringer, kryss osv.
Den varme bilen som kommer frem blir stoppa av hensyn til pasient osv.
Dersom siste biten består av mange kryss og evt andre hindringer så har det vært mye av og på gass før de er fremme. Når dette er sammen med en tidsfaktor så er det ikke lenger normal kjøring.
Jeg er ikke imponert over at motoren ikke tåler ambulansebruk ved ordinært vedlikehold, misforstå meg ikke på det!
Poenget er at det ikke betyr at en bil som faktisk HAR normale driftsvilkår (eller fornuftige om man vil) vil få samme problem, som det er antydet ganske tydelig.
Det er vilkår som de fleste ambulanser gis i form av sin tjeneste, som ikke er sammenlignbare med de en ordinær sjåførs bilhold gir.
Derfor mener jeg man ikke kan dra den type slutning.
Det starter med økende oljeforbruk.... til man havner i den situasjonen at man må ha flere liter med seg på hvert oppdrag. Så må man inn til VW verksted å få oljen målt og veid, og oljepåfylling blir så plombert. Værsågod kjør 1000km og kom tilbake for ny vurdering. I flere tilfeller viser seg at man ikke kommer sålangt før man må ringe VW forhandler og be om lov til å fylle litt olje for nå er det snart fritt...
Her er det en som ikke er ambulanse som tydeligvis har måttet bytte motor. Blir sikkert flere av dem etterhvert...
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=45375854
-
- -
- Posts: 4573
- Joined: 31 Oct 2003, 13:11
- Car: 2010 Multivan T5
- Phone: 40204030
- Location: Heggedal
- Contact:
Re: Multivan 2.0-180 hk/2011mod.
Jeg har kjørt 60000 med min 180TDI, alt jeg gjorde var service og EGR ventil, aldri hatt behov for etterfylling av olje en eneste gang.
Bruk mail martin@vwbus.no Jeg svarer ikke PM
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
Re: Multivan 2.0-180 hk/2011mod.
Martin Sandvik wrote:Jeg har kjørt 60000 med min 180TDI, alt jeg gjorde var service og EGR ventil, aldri hatt behov for etterfylling av olje en eneste gang.
Ok. Tydeligvis er det noe med ambulanser den motorn ikke tåler.
Ja, de er tunge, går stort sett fullastet hele tiden.
Ja, de kjøres litt hardere enn vanlig.
Ja, de startes opp "kalde"(20 gr.) og kjøres umiddelbart.
Men de får fullt vedlikehold/oljeskift hver 15000km hos VW forhandler. De sjekkes daglig med tanke på oljemengde etc.
Bare 30% av oppdragene er akutte, resten kjøres etter fartsgrenser og som hvilken som helst annen bil.
Hvorfor ryker motorene??
-
- -
- Posts: 5000
- Joined: 17 Jul 2010, 01:46
- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
- Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag
Re: Multivan 2.0-180 hk/2011mod.
20 grader er kaldt i motorsammenheng!Zipperno wrote:Martin Sandvik wrote:Jeg har kjørt 60000 med min 180TDI, alt jeg gjorde var service og EGR ventil, aldri hatt behov for etterfylling av olje en eneste gang.
Ok. Tydeligvis er det noe med ambulanser den motorn ikke tåler.
Ja, de er tunge, går stort sett fullastet hele tiden.
Ja, de kjøres litt hardere enn vanlig.
Ja, de startes opp "kalde"(20 gr.) og kjøres umiddelbart.
Men de får fullt vedlikehold/oljeskift hver 15000km hos VW forhandler. De sjekkes daglig med tanke på oljemengde etc.
Bare 30% av oppdragene er akutte, resten kjøres etter fartsgrenser og som hvilken som helst annen bil.
Hvorfor ryker motorene??
Det er hva jeg tror er den største årsaken, sammen med at de da er fullastet og i 30% (som du viser til) går på utrykning som gjør at man kjører hardere enn normalt.
Tidligere motorkonstruksjoner kan ikke direkte sammenliknes da det fortløpende kommer strengere miljøkrav som gir dårligere vilkår for motorers drift, se bare EGR som er et av de verste vilkår for motorens ve og vel, foruten rask oppvarming av kjølevann.
Deretter er vekt et problem, all vekt må ned, overflødig metall i form av overflødige marginer skjæres vekk.
Når marginer skjæres vekk så ender man desverre nærmere dette og tilsvarende problemer. Av og til dukker det da tydeligvis opp problemer som ikke forutsett eller ble avduket i normale biler (2.0 har jo vært i bruk lenge) og man skulle kanskje ikke gått fra 2.5 som virker å ha litt mer å gå på...
Uansett er det reklamasjonsrett igjen på disse om man kjøper privat, for de som er skeptisk. Så får man heller vurdere å skifte litt oftere, eller ha forsikring med maskinskade, så er det ikke store økonomiske problemet som det medfører i det minste, om det skulle skje.
Bruk av motorvarmer tror jeg også vil være av ekstrem gevinst på disse, tør nok ikke kjøpe en uten om jeg skal kjøpe en sjøl en gang...
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
- -
- Posts: 4333
- Joined: 07 Jun 2005, 14:19
- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
- Location: Måløy
Re: Multivan 2.0-180 hk/2011mod.
Jeg har en 140hp 2.0L som har fungert helt greit i 53000k Den får oftest varmet seg med webastoen før start.
Den får service når den ber om det og det ligger an til nr to ved 78000k Jeg er ikke glad i motoren og foretrekker 2.5l 131hpen som står hjemme.
Jeg tror selv uten problem med min at grensene er litt vel strekt med 180hp motoren som sliter med å gjøre jobben i ambulansene og tenker på at noen blir jo brukt til å dra vogner på 2.5tonn i tusenvis av kilometer hver sommer. Det vet vi gjerne ingenting om når vi skal kjøpe oss en bruktbil. ...
Den får service når den ber om det og det ligger an til nr to ved 78000k Jeg er ikke glad i motoren og foretrekker 2.5l 131hpen som står hjemme.
Jeg tror selv uten problem med min at grensene er litt vel strekt med 180hp motoren som sliter med å gjøre jobben i ambulansene og tenker på at noen blir jo brukt til å dra vogner på 2.5tonn i tusenvis av kilometer hver sommer. Det vet vi gjerne ingenting om når vi skal kjøpe oss en bruktbil. ...
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com