Motorolje i T3-motorer

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
bcx238h
-
-
Posts: 328
Joined: 15 Nov 2013, 17:49
Car: T3 1989 syncro DJ
Phone: Hex: 586 0CF9
Location: Eldste, nordligste by i verden

Motorolje i T3-motorer

Post by bcx238h »

Hei og hå... :wink:

Det finnes riktignok et emne fra før om hva slags motorolje noen bruker i en turbodieselmotor, men jeg tror at det burde også finnes et hovedemne om akkurat dette.

Som jeg skrev i emnet om tenningspluggene, så hadde det vært nokså lurt med en oversikt over "forbruksmaterialene".

Personlig bruker jeg Titan Universal XT - SAE 20W-50 fra Fuchs i våres DJ-motor. Fungerer kjempebra!!!

Starter og går uten problemer...ingen bankelyder eller noe lignende.
SYNCRO - Kjøre seg fast der ingen annen kommer til!
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Motorolje i T3-motorer

Post by Renax »

Jeg kjører whatever merke 15-40 mineralolje på JX motorer, men pleier å ta en QMI motorrens og behandling ved første oljeskift på en "ny" bil.
Og bytter normalt hyppigere enn hver 10000km, gjerne ned mot 5000...

Sent from my X506-3G using Tapatalk
bcx238h
-
-
Posts: 328
Joined: 15 Nov 2013, 17:49
Car: T3 1989 syncro DJ
Phone: Hex: 586 0CF9
Location: Eldste, nordligste by i verden

Re: Motorolje i T3-motorer

Post by bcx238h »

Renax wrote:Jeg kjører whatever merke 15-40 mineralolje på JX motorer, men pleier å ta en QMI motorrens og behandling ved første oljeskift på en "ny" bil.
Og bytter normalt hyppigere enn hver 10000km, gjerne ned mot 5000...
Jeg brukte også 15W-40 i min CS -motor.
Siden faren min alltid hadde et 200l fat av denne oljen på verkstedet sitt, skiftet jeg også oljen oftere enn anbefalt.
SYNCRO - Kjøre seg fast der ingen annen kommer til!
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Motorolje i T3-motorer

Post by subwoofer »

Bor ikke du nordpå? 20W-50 er ikke egnet for vinterbruk. Det er såvidt den kommer ut av kanna når det er fem minusgrader...
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
bcx238h
-
-
Posts: 328
Joined: 15 Nov 2013, 17:49
Car: T3 1989 syncro DJ
Phone: Hex: 586 0CF9
Location: Eldste, nordligste by i verden

Re: Motorolje i T3-motorer

Post by bcx238h »

subwoofer wrote:Bor ikke du nordpå? 20W-50 er ikke egnet for vinterbruk. Det er såvidt den kommer ut av kanna når det er fem minusgrader...
Sant nok...men motoren starter uten problemer.
Oljetrykk og -temperaturen befinner seg i det vanlige området.

Her langs kysten blir det jo ikke så kaldt, de siste dager rundt -10ºC, laveste var rundt -14ºC.

For å si det sånn...i Tyskland er det utrolig mange som anbefaler på det sterkeste å bruke 20W-50 i de "gamle" motorer.

Jeg er fornøyd... :)
SYNCRO - Kjøre seg fast der ingen annen kommer til!
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Motorolje i T3-motorer

Post by subwoofer »

Lagrene i motoren din er nok ikke like fornøyd. De har lite, om noen, smøring i lang tid. Greia med oljetrykk er ikke å ha mest mulig, men å ha akkurat nok.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Motorolje i T3-motorer

Post by Renax »

Ja, boka mi tilsier at jeg bør bytte til 10-40 om man kommer under 5 minus jevnlig... på sommerstid med over 15 pluss er nok 20-50 helt topp, spesielt om man ofte bikker 25° ute...

Siden vi her på vestlandet ligger mellom 5 og 15°C året rundt kjører jeg også 15-40 året rundt...

I instruksjonsboka til bilen er det forøvrig en tabell med hvilken olje som er andbefalt ved hvilken temp;-)

Sent from my X506-3G using Tapatalk
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Motorolje i T3-motorer

Post by subwoofer »

Hvorfor skal dere ha så tykke oljer? Og hvorfor vil dere ha noe annet enn den laveste W-ratingen for valgt olje? Jo større x er i xW- jo lengre tid tar det før olja er tynn nok til at du har full oljestrøm til rådelagrene.

WBXene er forøvrig konstruert med klaringer beregnet på xW-30-oljer, -40 hvis olja blir veldig varm pga utetemperatur. Trenger du -50-olje for å få minimum oljetrykk har du en motor som er veldig nær å lage ekstra ventilasjonshull i seg selv.

Husk at 90-95% av slitasjen skjer ifm kaldstart og oppvarming. I tillegg stjeler (for) tykk olje hk som kunne vært brukt til å flytte bilen isteden.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
winallyouget
-
-
Posts: 156
Joined: 17 Mar 2013, 18:56
Car: VW T3, 1,9 TD, 1982
Phone: 46788898
Location: Verdal
Contact:

Re: Motorolje i T3-motorer

Post by winallyouget »

subwoofer wrote:Hvorfor skal dere ha så tykke oljer? Og hvorfor vil dere ha noe annet enn den laveste W-ratingen for valgt olje? Jo større x er i xW- jo lengre tid tar det før olja er tynn nok til at du har full oljestrøm til rådelagrene.

WBXene er forøvrig konstruert med klaringer beregnet på xW-30-oljer, -40 hvis olja blir veldig varm pga utetemperatur. Trenger du -50-olje for å få minimum oljetrykk har du en motor som er veldig nær å lage ekstra ventilasjonshull i seg selv.

Husk at 90-95% av slitasjen skjer ifm kaldstart og oppvarming. I tillegg stjeler (for) tykk olje hk som kunne vært brukt til å flytte bilen isteden.
Helt enig. 10W-40 er universalt til alle slags motorer.


Michael
Hilsen,

Michael Winall Youget

- Blogg om reiser med Polarekspressen
turbot3
-
-
Posts: 131
Joined: 04 Dec 2009, 11:24
Car: T3 1990 Dj
Phone: 90033925
Location: oslo

Re: Motorolje i T3-motorer

Post by turbot3 »

Vel jeg kjørte Mobil1 5-50 fullsyntetisk i min gamle Dj, har aldri hatt en så lettstartet bil noen gang startet bare jeg så på nøkkelen :D og enting er helt klart det ble ikke mye slitasje
på den starteren.
Men om oljetrykket var riktig vet jeg ikke.
syncro 90 1,9TD 16" sperre foran og bak halvpanel
coach 2,1 90mod
bcx238h
-
-
Posts: 328
Joined: 15 Nov 2013, 17:49
Car: T3 1989 syncro DJ
Phone: Hex: 586 0CF9
Location: Eldste, nordligste by i verden

Re: Motorolje i T3-motorer

Post by bcx238h »

Skjønner jo poenget med tjukke og tynne oljer...

VW anbefaler på det sterkeste til å IKKE bruke halvsyntetiske eller syntetiske oljer i denne motoren. Oljepumpa er ikke så "tett" laget som pumper som produseres i dag. Så når oljen blir varmere og dermed mer flytende, synker oljetrykket fordi pumpehjulet må bevege oljen med mindre motstand.

Når man velger veldig tynn olje som blir enda tynnere når der blir varmt, får man garantert lavere oljetrykk hele tida. Og om det er VW sitt ønske tviler jeg på.

Så 15W-40 er nok bra...10W-40 også...

Fuchs sin 20W-50 som jeg bruker, er tillatt ned til 0ºF som tilsvarer -17ºC. Det holder her oppe.

Han som hadde Syncro'en før kjørte vel 0W-30. Det sørget for at støtstanger klapret. At motoren starter lettere er logisk, men ikke alt som er tilsynelatende en fordel er godt for motoren.

Boksermotorer er annerledes bygdt opp en rekkemotorer og V-motorer. I en boksermotor må oljen smøre deler som ikke finnes i de andre motorer, og når oljen hele tida renner fortere tilbake enn motorens utviklere har foreskrevet, så er det vel ulogisk å bruke noe annet smøremiddel.
Last edited by bcx238h on 26 Jan 2014, 19:42, edited 1 time in total.
SYNCRO - Kjøre seg fast der ingen annen kommer til!
Neergård
-
-
Posts: 5000
Joined: 17 Jul 2010, 01:46
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848
Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag

Motorolje i T3-motorer

Post by Neergård »

Må huske at syntetiske oljer kan beholde sin viskositet bedre ved høye temp enn mineral også da.
Og "tillatt" temperatur er langt fra gunstig :-)

Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Rikskringkastingen
-
-
Posts: 2785
Joined: 29 Oct 2007, 23:17
Car: T3 Syncro
Location: Re / Vestfold

Re: Motorolje i T3-motorer

Post by Rikskringkastingen »

bcx238h wrote:VW anbefaler på det sterkeste til å IKKE bruke halvsyntetiske eller syntetiske oljer i denne motoren. Oljepumpa er ikke så "tett" laget som pumper som produseres i dag. Så når oljen blir varmere og dermed mer flytende, synker oljetrykket fordi pumpehjulet må bevege oljen med mindre motstand.

Når man velger veldig tynn olje som blir enda tynnere når der blir varmt, får man garantert lavere oljetrykk hele tida. Og om det er VW sitt ønske tviler jeg på.
Har du noen dokumentasjon på denne anbefalingen? Jeg jobber med VW, og hos oss har vi ikke pleid å bruke noe annet enn helsyntetisk 5W-40 på disse motorene. Jeg trodde bare VW hadde oppgitt oljenorm 502.00 for disse motorene, og det er vel stort sett bare helsyntetiske oljer som oppfyller denne oljenormen. Jeg kan ikke huske at jeg har sett noe som helst i verkstedlitteraturen som tilsier at det skal brukes mineralolje på vannboxerne.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
bcx238h
-
-
Posts: 328
Joined: 15 Nov 2013, 17:49
Car: T3 1989 syncro DJ
Phone: Hex: 586 0CF9
Location: Eldste, nordligste by i verden

Re: Motorolje i T3-motorer

Post by bcx238h »

Neergård wrote:Må huske at syntetiske oljer kan beholde sin viskositet bedre ved høye temp enn mineral også da.
Og "tillatt" temperatur er langt fra gunstig :-)
Hva sørger for høye oljetemperaturer?

Når jeg kjører bilen min på en måte at oljen har sin vanlig temperatur og ikke overbelaste motoren, så har oljen alltid sine beste smøreegenskaper.

Men når man driver med trimming og andre motormanipulasjoner, så blir oljen mer belastet og den kommer i et grenseområde.

Så 95ºC er en veldig god temperatur for olje. Temperaturer opp til 120ºC kan oljen også tåle når det er snakk om kortvarige perioder.

Men hvorfor "dør" mange DJ motorer i Tyskland pluss girkasser?

De kjørers av "idioter" (beklager uttrykket) på Autobahn'en. Bare fordi motoren går som en klokke og yter bra effekt er det ikke noen unnskyldning til å misbruke dem. Måtte reparere alt for mange biler (motorer) sammen med faren min som ble rett og slett mishandlet.

De gamle er ikke bygd som motorer i dag!
De holder mye lengere når man steller dem godt!

Motorer i dag ble bygd for å holde 2500 driftstimer. Utover dette ... heldig gris ... eller ikke.
Da kan dere regne ut, hvor mange km det blir. Og de går på limiten nesten hele demmes liv.

Så jeg prøver bare å bevare en eldre motor. Og jeg stoler på oppfinnerens råd! 8)
SYNCRO - Kjøre seg fast der ingen annen kommer til!
bcx238h
-
-
Posts: 328
Joined: 15 Nov 2013, 17:49
Car: T3 1989 syncro DJ
Phone: Hex: 586 0CF9
Location: Eldste, nordligste by i verden

Re: Motorolje i T3-motorer

Post by bcx238h »

Rikskringkastingen wrote: Har du noen dokumentasjon på denne anbefalingen? Jeg jobber med VW, og hos oss har vi ikke pleid å bruke noe annet enn helsyntetisk 5W-40 på disse motorene. Jeg trodde bare VW hadde oppgitt oljenorm 502.00 for disse motorene, og det er vel stort sett bare helsyntetiske oljer som oppfyller denne oljenormen. Jeg kan ikke huske at jeg har sett noe som helst i verkstedlitteraturen som tilsier at det skal brukes mineralolje på vannboxerne.
VW har hatt opprinnelig norm 501 01 for bensinmotorer og sugdiesel. Dessverre har VW etter produksjonen av T3 kommet på idéen til å sammenfatte normer. Dermed kom 501 01 inn i den nyere 502 00.

Likevel skulle verkstedene "huske" bruk av de "gamle" normer og ikke gå med på VW sin nye "longlife" taktikk. Denne taktikken skulle få bileiere til å kjøre lengere med sammen oljen siden fullsyntetiske oljer "holder lenger".

Men bare pga. en "ny" norm blir ikke "gammel mekanikk" modernere.

Så enhver som skifter oljen og filter etter 7500km - 10.000km følger den gamle norm 501 01.

Enhver som kjører fullsyntetisk multi formål olje og ikke kjører 30.000km og mer slik oljer etter norm 502 00 o.l. er utviklet for, den bedrar seg selv.

Jeg har sammen med faren min tatt service på Mercedes Actros lastebiler... her er intervallene 120.000km ... men ... det er også over 10liter mer plass enn nødvendig i oljesystemet. Og etter 120.000km har man etterfylt nok.
SYNCRO - Kjøre seg fast der ingen annen kommer til!
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Motorolje i T3-motorer

Post by Renax »

bcx238h wrote: Så enhver som skifter oljen og filter etter 7500km - 10.000km følger den gamle norm 501 01.

Enhver som kjører fullsyntetisk multi formål olje og ikke kjører 30.000km og mer slik oljer etter norm 502 00 o.l. er utviklet for, den bedrar seg selv.
Fordi ny syntetisk olje ikke virker de første 10000km, og så kompanserer for dette med å vere supergod de neste 20000? Eller en den nye olja simpelten bedre, både i smøreegenskaper og holdbarhet?

Og om jeg på 2008mod T5 2.5 TDi ønsker å bytte olje hver 10000km så må jeg kjøre mineralolje, fordi den følger normen som tilsier hyppigere oljeskift?

Forstår ikke helt logikken din.
Motoren har godt av: Den best smørende oljen, i alle temperaturer den blir utsatt for, ved -10°C, og småkjøring er olja kansje aldri over 30°C... ved motorveikjøring over lange strekk er det gjerne over 100°C i snitt.
At du ikke belaster motoren er vel ingen unnskyldning for å kjøre på dårlig olje? Men at du har dårlig smørende olje er grunnlag for å ikke belaste motoren, derfor kjører jeg meget forsiktig, til olja blir varm.

At en ny norm har erstattet den gamle, har kansje sammenheng i at teknologien har gitt oss oljer som er bedre enn de gamle i alle tilfeller? Men jeg er igen enig i at nye normer ikke gjør gammel teknologi bedre, så oljeskift senest hver 10000km er enda et must for de gamle.
Longlife oljeskift er ikke utviklet for å forlenge motorenes levetid, snarere tvert imot. Men først og fremst vil ikke ola nordmann ha en bil som må på service hver 10000, når andre tilbyr serviceintervall på 30000+. Det er rett og slett upraktisk for en person som selger bilen etter 3 år...

For oss som har disse gamle bilene er det ingen grunn til å ikke ta nytte av den nye høyteknologiske olja, men smuss og drit vil samle seg opp i denne like mye som i den gamle, og derfor er hyppige oljeskift enda et must.


For de som vil ha virkelig god olje, sjekk ut Royal Purple;-)

Det var kveldens lengste stil fra meg, god kveld:-)

Sent from my X506-3G using Tapatalk
Rikskringkastingen
-
-
Posts: 2785
Joined: 29 Oct 2007, 23:17
Car: T3 Syncro
Location: Re / Vestfold

Re: Motorolje i T3-motorer

Post by Rikskringkastingen »

bcx238h wrote:VW har hatt opprinnelig norm 501 01 for bensinmotorer og sugdiesel. Dessverre har VW etter produksjonen av T3 kommet på idéen til å sammenfatte normer. Dermed kom 501 01 inn i den nyere 502 00.
Jeg har tilgang på den originale reparasjonshåndboka fra desember 1992 her. Og du har rett, den sier at DJ skal bruke 500.00 eller 501.01. Disse spesifikasjonene er senere erstattet av 502.00. Men 502.00 er ikke noen longlifeolje. VW har vel oppgitt skifteintervall på 15000 km / 12 måneder på DJ, og det er max selv om VW egentlig sier at disse motorene kan kjøres på de nyeste longlifeoljene med norm 504.00 og 507.00. Disse oljene har lengre skifteintervall på andre motorer, som er laget for longlifeintervaller. De eldre longlifeoljene med norm 503.00, 506.00 og 506.01 skulle ikke brukes i motorer eldre enn årsmodell 1999. Men jeg er enig med deg i at det i beste fall er unødvendig å bruke Longlife III-olje med norm 504.00/507.00. (Denne olja er ganske dyr.) Og i verste fall er det ugunstig for motoren med slik olje med 5W-30-viskositet. Du har sikkert rett i at det kan være gunstig å kjøre noe kortere intervaller enn 15000 km også.

Her er en (noen år gammel) oversikt over frigitte oljer for 501.01 of 505.00: http://www.my-gti.com/2530/ Det finnes faktisk to 20W-50-oljer der, en fra Agip og en fra Mobil, men de aller fleste er 10W-40. Legg merke til at den Fuchs-olja du bruker ikke står i lista, Fuchs oppgir heller ikke noen VW-norm for denne olja. Men det står også i rephåndboka: "Kun i unntakstilfeller: Multigradolje tilsvarende API-SF eller SG." Så der er jo Fuchsolja innenfor. I denne lista over godkjente 502.00/505.00-oljer, er det oppgitt flere Fuchsoljer: http://www.my-gti.com/2534/.

Så vidt jeg kan huske fra min tid som mekaniker, skulle rekkefirerne som kom med hydrauliske ventilløftere i 1985 ha syntetisk olje. Jeg lurer på om det kan ha noe med renseegenskapene til olja å gjøre. Jeg husker ganske mange biler vi hadde inne på verkstedet på nittitallet som tikket kraftig i løfterne. Nå selger vi nesten ikke ventilløftere lenger, og det er lenge siden jeg har hørt den typiske tikkelyden som blir kraftigere og kraftigere, og plutselig blir borte før den begynner på igjen. Jeg lurer på om ikke det har med oljekvaliteten å gjøre. DJ har en litt annen type hydrauliske ventilløftere, men jeg tror ikke jeg ville brukt mineralolje på en boxer med hydrauliske løftere. Og jeg ville ikke brukt 20W-50 på vinteren i vårt klima. Jeg vil ikke anbefale noe tykkere enn 10W-40.

Litt mer om de forskjellige oljenormene her:
http://www.oilspecifications.org/articl ... lained.php
http://www.my-gti.com/2543/volkswagen-o ... -audi-seat

Det er mulig den gamle 500.00-normen omfattet både bensin og diesel. Jeg er usikker på om 501.01 også omfattet diesel. Men normene fra 502 til 504 er for bensin, og 505 til 507 er for diesel.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
turbot3
-
-
Posts: 131
Joined: 04 Dec 2009, 11:24
Car: T3 1990 Dj
Phone: 90033925
Location: oslo

Re: Motorolje i T3-motorer

Post by turbot3 »

Vel uansett olje eller ikke ta vare på bilen din å bytt etter 6000. FORDI? Motoren din fortjener det! hvis ikke kjøp deg en annen bil du kan hærpe!
syncro 90 1,9TD 16" sperre foran og bak halvpanel
coach 2,1 90mod
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Motorolje i T3-motorer

Post by subwoofer »

Men ikke bytt til 20W-50, i mine øyne er det jevngodt med å la være å skifte. Jeg har nemlig forsøkt å helle 20W-50 ved 0 grader, ikke f#%¤ om noe sånt skal brukes i mine motorer om det er mindre enn 20+ ute, og selv da ser jeg ikke poenget så lenge syntetisk olje har bedre egenskaper på absolutt alle områder. Syntetisk tåler overtemperatur bedre enn mineralolje også, og mengden viskositetsendrende tilsatsstoffer er mindre i syntetolje.

Og alle sammen: les dere litt opp på hva tallene betyr. Det er ingen (innenfor toleranser, selvfølgelig) forskjell i viskositet på 15W-40 og 5W-40 ved driftsvarm motor, men 5W-40 begynner å smøre motoren mye tidligere ved kaldstart. Så det er igrunn en no-brainer hva man skal velge.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Motorolje i T3-motorer

Post by Renax »

Leste forøvrig i instruksjonsboka mi at bensinmotorene kun skulle kjøres på 5w-30 i nødstilfeller, isåfall på lave turtall og liten belastning.
20w50 er også nevnt, den må absolutt ikke kjøres i kaldere klima enn - 10°C, og da er det en no-brainer at den ikke er gunstig i norge vinterstid.

Sent from my X506-3G using Tapatalk
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Motorolje i T3-motorer

Post by OddN »

Dette er ikke noe enkelt tema, da alle har sterke meninger, og utviklingen på oljer går videre, uten at gamle instruksjonsbøker blir oppdatert.

Min instruksjonsbok har også den begrensningen som Renax refererer til, dog med tillegget "Gjelder ikke for lettløpsoljer" Det referes til VW 500.00 som lettløpsolje.

Videre står det i tabellen at 5W-30 er egnet under -10grader. 15W-50 er egnet fra ca -15 grader og oppover.

Da har jeg tolket det dithen at en olje som oppfyller kravet til 5W kan brukes uansett hvor kaldt det er, og at en olje som oppfyller kravet til 50 kan brukes uansett hvor varmt det er. Ergo er 5W-50 midt i blinken. Kjøpte tidligere Mobil 1 men etter at vi fikk Biltema her i nærheten og de også hadde en olje med denne spesifikasjonen til en brøkdel av prisen, gikk jeg over til den. Først på Opelen, da den kunne være forsøkskanin, og deretter på AAZ'en. Har ingen negative erfaringer så langt. Syncroen er lettstartet i -15 og har ingen tegn på lavt oljetrykk når den er varm, selv på varme sommerdager.
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Motorolje i T3-motorer

Post by subwoofer »

Ved realistiske temperaturer er ikke 5W det samme for -30 og -50, dessverre. Det er en betraktelig forskjell i viskositet ved norske vintertemperaturer.

Det er sjelden et problem med for lavt oljetrykk med -50-oljer, problemet er heller det motsatte. Hvis oljetrykket når opp til regulator/overløpstrykket vil deler av oljestrømmen avledes tilbake til bunnpanna istedenfor å sendes til lagrene der den faktisk trengs. Mengden olje som pumpes per omdreining er konstant, spørsmålet er hvor olja tar veien.

I tillegg har det seg slik at motstanden i pumpa er proporsjonal med oljetrykket, så med unødvendig tykk olje stjeler pumpa hk helt unødvendig. Hvis du har så tykk olje at du ligger på makstrykk biter det dobbelt, det koster unødvendig mye krefter og motoren smøres og kjøles dårligere enn den skal.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Motorolje i T3-motorer

Post by OddN »

subwoofer wrote:Ved realistiske temperaturer er ikke 5W det samme for -30 og -50, dessverre. Det er en betraktelig forskjell i viskositet ved norske vintertemperaturer.

Det er sjelden et problem med for lavt oljetrykk med -50-oljer, problemet er heller det motsatte. Hvis oljetrykket når opp til regulator/overløpstrykket vil deler av oljestrømmen avledes tilbake til bunnpanna istedenfor å sendes til lagrene der den faktisk trengs. Mengden olje som pumpes per omdreining er konstant, spørsmålet er hvor olja tar veien.

I tillegg har det seg slik at motstanden i pumpa er proporsjonal med oljetrykket, så med unødvendig tykk olje stjeler pumpa hk helt unødvendig. Hvis du har så tykk olje at du ligger på makstrykk biter det dobbelt, det koster unødvendig mye krefter og motoren smøres og kjøles dårligere enn den skal.
Så konklusjonen er altså at 5W-40 er bedre som helårsolje enn for eksempel 5W-50, så lenge oljetrykket ikke blir for lavt på varm motor?
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Motorolje i T3-motorer

Post by subwoofer »

Jepsi pepsi...

Og hvis du virkelig trenger -50 er det enten VELDIG varmt, du kjører VELDIG hardt eller så er lagrene og/eller turboen på de siste knærne sine.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
klystèr
-
-
Posts: 1325
Joined: 22 Feb 2004, 10:38
Location: Drammen,Buskerud
Contact:

Re: Motorolje i T3-motorer

Post by klystèr »

noe som også bør vurderes ved valg av olje er å ikke kjøre for "ny" olje
moderne SM merket olje har lavare innhold av ZDDP som eldre motorer bl.a WBX med "flat tappet" kam liker.
Jørn Tangen
Post Reply