Motorolje i T3-motorer
-
- -
- Posts: 5167
- Joined: 06 Feb 2005, 23:30
- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
- Location: porsgrunn
Re: Motorolje i T3-motorer
Kjører kun 5-40 helsyntetisk... Med prolong innblandet..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Re: Motorolje i T3-motorer
Har motor med høyt oljeforbruk, derfor velger jeg olje også ut ifra økonomiske hensyn. Jeg har landet på Biltema sin mineral 20w-50 'Classic'. Bilen brukes kun i sommerhalvåret. Det høres ihvertfall ut til at motoren har det ganske godt med denne oljen. Det er pen lyd i den, og den ryker heller ikke veldig mye bortsett fra litt ved oppstart. Oljetemperaturen synes å ligge innenfor riktig område også.
Bilen er en T2, med 2.0L innsprøytningsmotor. Dette er vel samme motor som sitter i tidlig T3, men da med to forgassere.
Bilen er en T2, med 2.0L innsprøytningsmotor. Dette er vel samme motor som sitter i tidlig T3, men da med to forgassere.
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-
Member of Team Syncronaut.
-hans christian-
Member of Team Syncronaut.
-
- -
- Posts: 621
- Joined: 10 Jul 2012, 22:33
- Car: T4 2000mod
- Phone: 97731973
- Location: Arendal (Froland)
Re: Motorolje i T3-motorer
Jeg for min del bruker 0-40 fullsyntetisk mobil-olje, ble anbefalt av subwofer å bruke en tynnere olje en det jeg brukte før, da jeg brukte en 10-40mineralsk olje. har kjørt nå i 2 år med den syntetiske, helt topp ALDRI mere ventilklakking å så å si null fobruk, motoren er knusktørr...Kommer aldri til å bruke anna olje på denne bilen mere...
-
- -
- Posts: 155
- Joined: 03 Jul 2012, 15:13
- Car: Karmann Gypsy 89
- Phone: 92817777
- Location: Karmøy
Re: Motorolje i T3-motorer
Hva med olje til AAZ? klarte ikke å lese meg fem til en anbefaling der.
-------------------------------------
Arne
Arne
Re: Motorolje i T3-motorer
AAZ er ikke kresen på olje, men 5w40 synth er bra. Om du har noe ventiltikking eller høyt oljeforbruk kan du gå til 10w40 halvsynth, eller mineral. Isåfall bør du også bytte litt hyppigere.
-
- -
- Posts: 200
- Joined: 02 Jun 2012, 23:38
- Car: T3 1986 DJ T5 2007 4 MOTION Porsche 914 4 1972
- Location: Røyken
Re: Motorolje i T3-motorer
Kjørte siste 200000 km på WB 2,1 DJ på Biltema 5W50 syntetisk. (360000 km totalt) Helt uten vintilslamring og oljeforbruk. ( Var plaget med det med 10W40 Texaco delsynt) 8-10000 km mellom skift på blandet kjøring. Solgte bilen som delebil da rusten tok overhånd. Tror den olja er grei. Fikk blinking i oljelampa etter rask motorkjøring etter 160000 km og satte på trykkmåler og prøvde flere oljer. Denne olja ga best trykk ved tomgang.
-
- -
- Posts: 4333
- Joined: 07 Jun 2005, 14:19
- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
- Location: Måløy
Re: Motorolje i T3-motorer
Litt frem og tilbake her, stort sett anbefales vel 5w-40 synt til AAZ ser det ut til så kom sistemann med klar oppfatning av at det er bedre med 5W-50 synt.
Jeg har kjørt noen år med 5w-40 synt og ser et oljeforbruk på ca 1L /1000km. Mulig det lekker litt, men tror det er bare noen få dråper, det meste går nok gjennom motoren. Tømte siste dråpene ut av en 10L i dag så da må jeg bestemme meg for hva jeg skal kjøpe. Vurderer 5w-50 for å se om det gjør noe med forbruket om ikke noen fraråder det på det sterkeste da....
Jeg har kjørt noen år med 5w-40 synt og ser et oljeforbruk på ca 1L /1000km. Mulig det lekker litt, men tror det er bare noen få dråper, det meste går nok gjennom motoren. Tømte siste dråpene ut av en 10L i dag så da må jeg bestemme meg for hva jeg skal kjøpe. Vurderer 5w-50 for å se om det gjør noe med forbruket om ikke noen fraråder det på det sterkeste da....
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
-
- -
- Posts: 955
- Joined: 26 Sep 2016, 12:23
- Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
- Phone: 93211119
- Location: Molde
- Contact:
Re: Motorolje i T3-motorer
Jeg skal også straks fylle olje på min AAZ og vil veldig gjerne høre andres anbefalinger.
Fra Samba: VW manual says to use 5W-40 synthetic oil in Tdi's.
https://www.biltema.no/bilpleie/motorol ... 2000035839
https://www.biltema.no/bilpleie/motorol ... 2000038192
Her fra instuksjonsboken som fulgte med Golfen med min AAZ motor.
Fra Samba: VW manual says to use 5W-40 synthetic oil in Tdi's.
https://www.biltema.no/bilpleie/motorol ... 2000035839
https://www.biltema.no/bilpleie/motorol ... 2000038192
Her fra instuksjonsboken som fulgte med Golfen med min AAZ motor.
Følg meg på https://www.facebook.com/norwayvanagon/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
-
- -
- Posts: 4333
- Joined: 07 Jun 2005, 14:19
- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
- Location: Måløy
Re: Motorolje i T3-motorer
Kan se ut på det diagrammet at de anbefaler 5w-50 over 15 grader ute, så altså først og fremst om sommeren.
En annen viktig ting som også står der er at det er på trykkingstidspunktet disse opplysningene gjelder og at det skjer en utvikling. At motorer er konstruert for den oljen man hadde da de var nye betyr altså ikke at de må ha den gamle teknologien men kan fungere bedre på nyere oljetyper. ikke alle er villige til å se den.
En annen viktig ting som også står der er at det er på trykkingstidspunktet disse opplysningene gjelder og at det skjer en utvikling. At motorer er konstruert for den oljen man hadde da de var nye betyr altså ikke at de må ha den gamle teknologien men kan fungere bedre på nyere oljetyper. ikke alle er villige til å se den.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
-
- -
- Posts: 7775
- Joined: 15 Mar 2005, 12:29
- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
- Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø
Re: Motorolje i T3-motorer
505 men ikke 506, var det så ?
Re: Motorolje i T3-motorer
Du kan godt fylle 506.xx også, men det er unødvendig dyrt da dette er oljer for LL (long life) skifteintervaller. Og det er vel ikke så mange her som har beholdt dette systemet med sensor som registrerer oljekvalitet og forurensning når de har byttet motor. Når kom det egentlig på VW's diesler?Rudeboy wrote:505 men ikke 506, var det så ?
Jeg har brukt denne:
https://www.biltema.no/bilpleie/motorol ... 2000035834
etter at Subwoofer på første side i denne tråden anbefalte å å gå ned ifra 5W-50 som jeg brukte før.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
-
- -
- Posts: 4333
- Joined: 07 Jun 2005, 14:19
- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
- Location: Måløy
Re: Motorolje i T3-motorer
Men i klartekst, hva gjør jeg galt ved å kjøre 5w-50 kontra 5w-40 på min AAZ som ganske riktig fungerer fint, starter lett og drar godt men bruker ca 1L pr 1000km?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Re: Motorolje i T3-motorer
subwoofer wrote:Ved realistiske temperaturer er ikke 5W det samme for -30 og -50, dessverre. Det er en betraktelig forskjell i viskositet ved norske vintertemperaturer.
Det er sjelden et problem med for lavt oljetrykk med -50-oljer, problemet er heller det motsatte. Hvis oljetrykket når opp til regulator/overløpstrykket vil deler av oljestrømmen avledes tilbake til bunnpanna istedenfor å sendes til lagrene der den faktisk trengs. Mengden olje som pumpes per omdreining er konstant, spørsmålet er hvor olja tar veien.
I tillegg har det seg slik at motstanden i pumpa er proporsjonal med oljetrykket, så med unødvendig tykk olje stjeler pumpa hk helt unødvendig. Hvis du har så tykk olje at du ligger på makstrykk biter det dobbelt, det koster unødvendig mye krefter og motoren smøres og kjøles dårligere enn den skal.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
-
- -
- Posts: 4333
- Joined: 07 Jun 2005, 14:19
- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
- Location: Måløy
Re: Motorolje i T3-motorer
Joda. Jeg har lest det. Jeg har sjelden minusgrader i motoren ved oppstart og så godt som aldri tosifret med blå grader. Men jeg har et oljeforbruk, ikke så høyt, har snakket med folk som har fått beskjed om at den to år gamle VW bilen deres ikke bruker for mye olje med samme forbruk.
Men jeg ønsker å redusere forbruket om det er enkle midler tilgjengelig. Derfor spør jeg om det er en god eller dårlig løsning å gå fra 5W-40 til 5W-50 fra Tema.
Jeg har forøvrig ikke temperaturer over 100°C heller takket være oljekjøleren som jeg jo har kjøpt med Subwoofer.
Men jeg ønsker å redusere forbruket om det er enkle midler tilgjengelig. Derfor spør jeg om det er en god eller dårlig løsning å gå fra 5W-40 til 5W-50 fra Tema.
Jeg har forøvrig ikke temperaturer over 100°C heller takket være oljekjøleren som jeg jo har kjøpt med Subwoofer.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Re: Motorolje i T3-motorer
Je ser at dette er et evigvarende svar med teorier og personlige svar.
Dette er noe jeg også egentlig lurer på, men jeg vet mitt eget svar:
Når jeg kjøper oljer til mine biler prøver jeg å kjøpe samme merke og samme olje til samme bil. Jeg kjøper aldri " no name" oljer eller private label oljer. som Biltema og andre butikkkjeders no name produkter. Av den grunn at jeg ikke vet hva jeg får. Jeg hadde en bilteknisk lærer på fagskolen som kom med et eksempel om en kunde som hadde kjøpt billig olje og kamakselen hadde knekt fordi den oljen manglet additiver som var påkrevd av produsenten.
Jeg kjøper kjent merkevare som er prisgunstig og prisvært og som klarer spesifikasjonene vw 505000. fordi det ligger mye forskning og utviklingsarbeide bak.
Her er noen linker om olje specs:
https://www.oilspecifications.org/volkswagen.php
https://www.oilspecifications.org/artic ... lained.php
https://www.blauparts.com/blog/vw-oil-specs-german.html
http://www.oljetorget.no/butikk/no/cont ... fikasjoner
Dette er noe jeg også egentlig lurer på, men jeg vet mitt eget svar:
Når jeg kjøper oljer til mine biler prøver jeg å kjøpe samme merke og samme olje til samme bil. Jeg kjøper aldri " no name" oljer eller private label oljer. som Biltema og andre butikkkjeders no name produkter. Av den grunn at jeg ikke vet hva jeg får. Jeg hadde en bilteknisk lærer på fagskolen som kom med et eksempel om en kunde som hadde kjøpt billig olje og kamakselen hadde knekt fordi den oljen manglet additiver som var påkrevd av produsenten.
Jeg kjøper kjent merkevare som er prisgunstig og prisvært og som klarer spesifikasjonene vw 505000. fordi det ligger mye forskning og utviklingsarbeide bak.
Her er noen linker om olje specs:
https://www.oilspecifications.org/volkswagen.php
https://www.oilspecifications.org/artic ... lained.php
https://www.blauparts.com/blog/vw-oil-specs-german.html
http://www.oljetorget.no/butikk/no/cont ... fikasjoner
Bor i Oslo
Re: Motorolje i T3-motorer
Kan du være mer spesifikk?Needforspace wrote:Kan se ut på det diagrammet at de anbefaler 5w-50 over 15 grader ute, så altså først og fremst om sommeren.
En annen viktig ting som også står der er at det er på trykkingstidspunktet disse opplysningene gjelder og at det skjer en utvikling. At motorer er konstruert for den oljen man hadde da de var nye betyr altså ikke at de må ha den gamle teknologien men kan fungere bedre på nyere oljetyper. ikke alle er villige til å se den.
Gammel motor trenger på ingen måte å ha godt av senere olje som er designet for longlife intervall eller "advanced aftertreatment systems such as Diesel Particulate Filters (DPFs) and Three Way Catalysts (TWC)". Særlig ville jeg aldri brukt en moderne low HTHS olje i gammel motor.... dette er olje hvor en reduserer smørebeskyttelsen for å tyne ut litt lavere drivstofforbruk. Går greit på nye motorer som er laget for det. Men eldre motor skal ha olje som møter HTHS >=3.5 mPas. https://addinol.de/en/products/lubrican ... -oil/hths/
At man ikke får tak i oljer som møter de gamle standarden som er spesifisert er en ting (f.eks. API SL er i dag superseeded av API SN), da disse er erstattet at nyere som skal være 100% tilbakekompatibel bare forbedret, men det er noe helt annet når en plutselig ikke bare tar et steg frem, men tar et steg til siden i tillegg....
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
Re: Motorolje i T3-motorer
Det må i tilfelle bety at det ble brukt en olje som ikke oppfyller standardene som står i boka.. Så hvilken farge det er på flaska og hvilket navn som står stavet ut i fine bokstaver blir da underordnetMA wrote: Jeg hadde en bilteknisk lærer på fagskolen som kom med et eksempel om en kunde som hadde kjøpt billig olje og kamakselen hadde knekt fordi den oljen manglet additiver som var påkrevd av produsenten.
Vet ikke om du er klar over det, men Biltema 5W-40 full synt. oppfyller VW 505.00.MA wrote: Jeg kjøper kjent merkevare som er prisgunstig og prisvært og som klarer spesifikasjonene vw 505000. fordi det ligger mye forskning og utviklingsarbeide bak.
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
-
- -
- Posts: 200
- Joined: 02 Jun 2012, 23:38
- Car: T3 1986 DJ T5 2007 4 MOTION Porsche 914 4 1972
- Location: Røyken
Re: Motorolje i T3-motorer
Jeg brukte Biltema 5W50 syntetisk de siste 200000 km på min DJ. Den gikk like fint da rusta stoppet den. Da hadde den gått 360000 km. Ventilklakking forsvant etter overgang til den oljen.
Byttet på 8-10000 km.
Byttet på 8-10000 km.