T5-174/4Motion
T5-174/4Motion
Har nå ventet i 57 dager og må vente i mange dager til.
For å ha noe å fordrive tiden med tenkte jeg å lage et lite prosjekt her på forumet. Har lagt meke til at det er lite T5 prosjekter, så ett lite og enkelt er bedre enn ingen
hva venter vi på ?
-Caravelle vare. 174TDI 4Mo lang
-Frescogrømm met.
-cruisecontroll
-kjørecomputer
-skyvedør v. side
-hengerfeste
-Mørke ruter
-Tåkelys
-Festeskinner
-Friskluftfilter
-Alarm m innv. sensor
-EL.Innkl.speil
-Vannvarmer m/tidsur
-Climatronic
-Diff.Sperre
-Komfortpakke
-17" Alu. Felger
Lyd i bilen har jeg ikke bestillt, får finne på noe på egen hånd. Hadde tenkt Pioneer DEH-P70BT med forsterker og basskasse.
sannsynelig levering er satt til uke 42, og det er det fryktelig lenge det.
For å ha noe å fordrive tiden med tenkte jeg å lage et lite prosjekt her på forumet. Har lagt meke til at det er lite T5 prosjekter, så ett lite og enkelt er bedre enn ingen
hva venter vi på ?
-Caravelle vare. 174TDI 4Mo lang
-Frescogrømm met.
-cruisecontroll
-kjørecomputer
-skyvedør v. side
-hengerfeste
-Mørke ruter
-Tåkelys
-Festeskinner
-Friskluftfilter
-Alarm m innv. sensor
-EL.Innkl.speil
-Vannvarmer m/tidsur
-Climatronic
-Diff.Sperre
-Komfortpakke
-17" Alu. Felger
Lyd i bilen har jeg ikke bestillt, får finne på noe på egen hånd. Hadde tenkt Pioneer DEH-P70BT med forsterker og basskasse.
sannsynelig levering er satt til uke 42, og det er det fryktelig lenge det.
Last edited by TDIPOWER on 05 Mar 2006, 10:17, edited 2 times in total.
-
- -
- Posts: 4573
- Joined: 31 Oct 2003, 13:11
- Car: 2010 Multivan T5
- Phone: 40204030
- Location: Heggedal
- Contact:
"Hadde tenkt Pioneer DEH-P70BT med forsterker og basskasse"
Den spileren er bare helt kongem handsfri og spiler i ett. Selv om ikke dette er noe nytt på markede så er det jo nytt det med Bluetooth.
Kjøpte selv en slik og den fungerer helt topp.
Martin
Den spileren er bare helt kongem handsfri og spiler i ett. Selv om ikke dette er noe nytt på markede så er det jo nytt det med Bluetooth.
Kjøpte selv en slik og den fungerer helt topp.
Martin
Bruk mail martin@vwbus.no Jeg svarer ikke PM
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
-
- -
- Posts: 2578
- Joined: 19 Dec 2004, 21:48
- Car: Skoda Octavia 2014
- Location: Drammen
- Contact:
Må bare slenge inn at AVH-P5700DVD er en kongespiller den også.
http://pioneer.no/no/product_detail.jsp ... id=430-456
http://pioneer.no/no/product_detail.jsp ... id=430-456
Jeg har tidliger på forumet søkt om troverdig forklaring på hvordan 4 motion(Haldex2) virker. Jeg leste i dag at systemet har følgende Spek. : 98-2% til 2-98% trekk. Dette tror jeg på. Har jo lest i brosjyren at det er 100-0%, men det vil si at den "sleper" bakhjulene med seg. her er det jo akslinger og dif som skal drives, det blir vel feil vis det er bakhjulene som skal gjøre dette. blir nesten som å kjøre forhjulstrekk med litt håndbrekk på?
-
- -
- Posts: 12746
- Joined: 31 Oct 2003, 17:22
- Phone: 99454090
- Location: Nesbyen, Hallingdal
- Contact:
jeg har sagt det før og sier det igjen:
kjøper ikke den historien med at det er 0% bak ved vanlig kjøring.
For da må bakhjulene drive dif`n og det er alltid litt slakk og når dette går i inngrep skal slakken bearbeiden før hjulene begynner i drive, det går galt. Har du 2% drift bak er slaken allerede borte og inngrepet går ubemerket. men at man trenger 2% for å drive bak dif og akslinger den kan jeg være med på.
kjøper ikke den historien med at det er 0% bak ved vanlig kjøring.
For da må bakhjulene drive dif`n og det er alltid litt slakk og når dette går i inngrep skal slakken bearbeiden før hjulene begynner i drive, det går galt. Har du 2% drift bak er slaken allerede borte og inngrepet går ubemerket. men at man trenger 2% for å drive bak dif og akslinger den kan jeg være med på.
ENDELIG ER VENTETIDEN OVER!!!!!
Onsdag kunne jeg hente ut det nye vidunderet, og den skuffet ikke. idag har jeg hvert en tur til Geilo med litt ved. 20 cm snøslafs og 0,5 meter høye fonner var ikke noe probelm det var faktisk kjedelig enkelt å kjøre inn til hytta. jeg har til nå kjørt 900 km, og jeg sitter å smiler hele tiden.
Bilder kommer snart, skal prøve å få tatt noen i morgen.[/b][/i]
Onsdag kunne jeg hente ut det nye vidunderet, og den skuffet ikke. idag har jeg hvert en tur til Geilo med litt ved. 20 cm snøslafs og 0,5 meter høye fonner var ikke noe probelm det var faktisk kjedelig enkelt å kjøre inn til hytta. jeg har til nå kjørt 900 km, og jeg sitter å smiler hele tiden.
Bilder kommer snart, skal prøve å få tatt noen i morgen.[/b][/i]
Endelig en dag uten regn. den ble benyttet til å vaske bilene og ta noen bilder av "transporteren"
http://foto.vg.no/show_album.php?aid=937049
http://foto.vg.no/show_album.php?aid=937049
Bilen er utrolig nydelig å kjøre.
men det er noe jeg synnes er litt rart, på fredag kjørte jeg innom vekta.
og bilen veier 2 580 kg og jeg har ikke veldig mye inni. jeg er jo litt tjukk i hue ,men at det skulle slå så mye ut var jeg ikke oppmersom på.
i vognkortet står det 2 204 kg inkl. fører. da er det snakk om 375 kg som er kommet ekstra.
Er det noen som kan forklare dette?
men det er noe jeg synnes er litt rart, på fredag kjørte jeg innom vekta.
og bilen veier 2 580 kg og jeg har ikke veldig mye inni. jeg er jo litt tjukk i hue ,men at det skulle slå så mye ut var jeg ikke oppmersom på.
i vognkortet står det 2 204 kg inkl. fører. da er det snakk om 375 kg som er kommet ekstra.
Er det noen som kan forklare dette?
takker for hyggelige tilbake meldinger, sevlfølgelig er vi et firma sam tenker kvalitet. Kun det beste er bra nok ( ord som "bra nok" brukes ikke hos oss). har funnet en artikel som beskiver 4Mtion på en infomativ måte, som ikke en gang Møller klarer. Jeg har tidligere påstått at 100-0 drift ikke fungerer, endelig har jeg funnet en artikel som støtter dette. det er hele tiden min.4 bars trykk på "midt diffen" . "I rest my case"
Volkswagen Transporter:
Syncro er død - lenge leve 4Motion (dette er nok ikke styggt ment)
Da Volkswagen i 1998 introduserte et langt mer sofistikert 4WD-system på Golf, endret man samtidig benevnelsen fra Synco til 4Motion. På grunn av systemkompleksiteten lot det seg vanskelig gjøre å integrere dette systemet på de daværende Transportermodellene, og man måtte vente til et generasjonsskifte. Nå tilbys andre generasjon 4Motion også på Transporter, og brukerne kan glede seg over et betydelig raskere og mer fintfølende firehjulsdriftsystem, som også er mer stillegående og mindre vedlikeholdskrevende enn det Syncro var.
Henning Ivarson
Hemsedal
Helt siden Volkswagen Transporter første gang kunne bli utstyrt med firehjulsdrift på midten av 80-tallet, har 4WD-modellene vært svært populære og stått for rundt 40 prosent av det norske Transportersalget. Det tidligere Syncrosystemet var et relativt enkelt mekanisk system, basert på en viskokobling med lameller som ligger i et svært varmeømfintlig væskebad. Når forhjulene begynner å slure, stivner væsken og koblingen overfører gradvis også kraft til bakhjulene. Som omtalt en mange ganger tidligere benyttes viskokobling på en rekke bilmodeller, og er et billig hjelpemiddel fremfor fast innkoblet firehjulsdriftsystem. Ulempen med systemets enkle oppbygging er at innkoblingstiden i enkelte tilfeller kan være noe sårbar.
Langt mer avansert løsning
I 4Motionsystemet er viskokoblingen erstattet med en elektronisk styrt Haldexkobling som ved sluring bygger opp et oljetrykk som i sin tur låser lamellene. Grunnideen ble i sin tid utviklet av privatpersoner som drev rallycross, men som solgte patentet til Haldex i 1992. Dette svenske konsernet er en betydelig underleverandør til bilprodusenter over hele verden, og mest kjent for sine bremsekomponenter og hydrauliske kraftoverføringssystemer til lastebilindustrien.
Etter at Haldex overtok rettighetene til det nye firehjulsdriftsystemet, valgte de å inngå en utviklingsavtale med Volkswagen som på sin side fikk eksklusive produktrettigheter de første årene. Resultatet ble 4Motion som ble lansert på blant annet Golf i 1998. I fjor lanserte man andre generasjon 4Motion, samtidig som at Haldex inngikk en ny 5-års leverandøravtale med Volkswagen til en verdi på mellom 2 og 2,5 milliarder svenske kroner.
I fjor fornyet også Haldex sin avtale med Volvo, i tillegg til at de tegnet nye avtaler med både Land Rover og Ford. Dette har medført at Haldex nå i betydelig grad har utvidet kapasiteten på fabrikken i Landskrona, og at Tractiondivisjonen står for en stadig større del av den samlede konsernomsetningen på rundt 7 milliarder svenske kroner.
Rask respons
En av de største forbedringene på andre generasjon Haldex er at responstiden på innkoblingen er blitt betydelig raskere enn tidligere. Dette oppnås ved at oljen står under et konstant fortrykk på 4 bar og således er forberedt til lynraskt å bygge opp trykket videre slik at koblingen gradvis låses. I tillegg til å arbeide mekanisk og hydraulisk, blir 4Motion også i stor grad styrt elektronisk. Ved hjelp av bilens CAN-bussystem mottar systemet en rekke data fra andre styresystemer og tilpasser virkningsgraden etter det. Her kan eksempelvis nevnes turtall og gasspedalsignaler via motorstyringsenheten. Likeledes signaler fra en lengdeakselerasjonssensor og bremselysbryter og data om alle hjulhastigheter fra styreenheten til ABS-bremsene. Mens selve koblingen kjøpes av Haldex, er det Volkswagen selv som har utviklet dette elektroniske styresystemet.
At 4Motion kontinuerlig tilpasser seg både underlaget og kjørestilen på en optimal måte, kom klart til syne da fagpressen fikk anledning til å prøvekjøre systemet under vekslende forhold i Hemsedal. Her hadde en av bilene fått innmontert et testinstrument som normalt benyttes til feilsøking på verksteder og som viste oljetykket i systemet under kjøringen. Det stod aldri i ro, og varierte hele tiden fra hviletrykket på 4 bar til det maksimale på 40 avhengig av hvor mye hjulspinn man hadde på forhjulene.
Transporter 4Motion er i utgangspunktet utstyrt med den samme bakakselen som de forhjulsdrevne modellene, men er på noen punkter blitt tilpasset firehjulsdrift. Elektronisk differensialbrems er standard, men dersom underlaget var bløtt nok, opplevde vi naturligvis stopp.
Langt bedre gikk det da med en annen modell som var utstyrt med en ren mekanisk differensialsperre som kan leveres mot et tillegg på ca 7.800 kroner. Den kan kobles inn i hastigheter under 5 km/t, og bør aktiveres før man kommer opp i problemene.
Lengre serviceintervaller
4Motion leveres først og fremst i kombinasjon med produsentens 2,5-liters turbodieselmotor som kommer i to utgaver med effekter på 130 eller 174 hk og maks dreiemoment på respektive 340 og 400 Nm. Begge motorene er særdeles trekkvillige og sterkt medvirkende til den kjøregleden Transporter er kjent for å gi sjåførene. Motorene står i kombinasjon med en 6-trinns manuell girkasse - i utgangspunktet identisk med den man finner i de 2-hjulsdreven modellene, men som er utstyrt med et vinkeldrev og dessuten har noe lavere utveksling på de tre første girene og reversen.
Et tredje alternativ er 3,2-liters V6 bensinmotor på 235 hk. Dette er også den eneste motoren som kan kombinere 4Motion med en 6-trinns automatgirkasse med Tiptronic. Men da begynner det alvor å koste, og denne kombinasjonen finner man først og fremst på den svært luksuriøse MPV-modellen Multivan.
Sammenlignet med forrige generasjon Transporter med Synco, fremstår dagens 4Motionsystem som langt raskere og mer sofistikert. En ny innfesting på bakakselen har også bidratt il at systemet er mer stillegående, og bruk av syntetisk olje har dessuten medført at oljeskiftintervallet er doblet til 60.000 kilometer. Pristillegget for 4Motion er på ca. 17.000 kroner.
Volkswagen Transporter:
Syncro er død - lenge leve 4Motion (dette er nok ikke styggt ment)
Da Volkswagen i 1998 introduserte et langt mer sofistikert 4WD-system på Golf, endret man samtidig benevnelsen fra Synco til 4Motion. På grunn av systemkompleksiteten lot det seg vanskelig gjøre å integrere dette systemet på de daværende Transportermodellene, og man måtte vente til et generasjonsskifte. Nå tilbys andre generasjon 4Motion også på Transporter, og brukerne kan glede seg over et betydelig raskere og mer fintfølende firehjulsdriftsystem, som også er mer stillegående og mindre vedlikeholdskrevende enn det Syncro var.
Henning Ivarson
Hemsedal
Helt siden Volkswagen Transporter første gang kunne bli utstyrt med firehjulsdrift på midten av 80-tallet, har 4WD-modellene vært svært populære og stått for rundt 40 prosent av det norske Transportersalget. Det tidligere Syncrosystemet var et relativt enkelt mekanisk system, basert på en viskokobling med lameller som ligger i et svært varmeømfintlig væskebad. Når forhjulene begynner å slure, stivner væsken og koblingen overfører gradvis også kraft til bakhjulene. Som omtalt en mange ganger tidligere benyttes viskokobling på en rekke bilmodeller, og er et billig hjelpemiddel fremfor fast innkoblet firehjulsdriftsystem. Ulempen med systemets enkle oppbygging er at innkoblingstiden i enkelte tilfeller kan være noe sårbar.
Langt mer avansert løsning
I 4Motionsystemet er viskokoblingen erstattet med en elektronisk styrt Haldexkobling som ved sluring bygger opp et oljetrykk som i sin tur låser lamellene. Grunnideen ble i sin tid utviklet av privatpersoner som drev rallycross, men som solgte patentet til Haldex i 1992. Dette svenske konsernet er en betydelig underleverandør til bilprodusenter over hele verden, og mest kjent for sine bremsekomponenter og hydrauliske kraftoverføringssystemer til lastebilindustrien.
Etter at Haldex overtok rettighetene til det nye firehjulsdriftsystemet, valgte de å inngå en utviklingsavtale med Volkswagen som på sin side fikk eksklusive produktrettigheter de første årene. Resultatet ble 4Motion som ble lansert på blant annet Golf i 1998. I fjor lanserte man andre generasjon 4Motion, samtidig som at Haldex inngikk en ny 5-års leverandøravtale med Volkswagen til en verdi på mellom 2 og 2,5 milliarder svenske kroner.
I fjor fornyet også Haldex sin avtale med Volvo, i tillegg til at de tegnet nye avtaler med både Land Rover og Ford. Dette har medført at Haldex nå i betydelig grad har utvidet kapasiteten på fabrikken i Landskrona, og at Tractiondivisjonen står for en stadig større del av den samlede konsernomsetningen på rundt 7 milliarder svenske kroner.
Rask respons
En av de største forbedringene på andre generasjon Haldex er at responstiden på innkoblingen er blitt betydelig raskere enn tidligere. Dette oppnås ved at oljen står under et konstant fortrykk på 4 bar og således er forberedt til lynraskt å bygge opp trykket videre slik at koblingen gradvis låses. I tillegg til å arbeide mekanisk og hydraulisk, blir 4Motion også i stor grad styrt elektronisk. Ved hjelp av bilens CAN-bussystem mottar systemet en rekke data fra andre styresystemer og tilpasser virkningsgraden etter det. Her kan eksempelvis nevnes turtall og gasspedalsignaler via motorstyringsenheten. Likeledes signaler fra en lengdeakselerasjonssensor og bremselysbryter og data om alle hjulhastigheter fra styreenheten til ABS-bremsene. Mens selve koblingen kjøpes av Haldex, er det Volkswagen selv som har utviklet dette elektroniske styresystemet.
At 4Motion kontinuerlig tilpasser seg både underlaget og kjørestilen på en optimal måte, kom klart til syne da fagpressen fikk anledning til å prøvekjøre systemet under vekslende forhold i Hemsedal. Her hadde en av bilene fått innmontert et testinstrument som normalt benyttes til feilsøking på verksteder og som viste oljetykket i systemet under kjøringen. Det stod aldri i ro, og varierte hele tiden fra hviletrykket på 4 bar til det maksimale på 40 avhengig av hvor mye hjulspinn man hadde på forhjulene.
Transporter 4Motion er i utgangspunktet utstyrt med den samme bakakselen som de forhjulsdrevne modellene, men er på noen punkter blitt tilpasset firehjulsdrift. Elektronisk differensialbrems er standard, men dersom underlaget var bløtt nok, opplevde vi naturligvis stopp.
Langt bedre gikk det da med en annen modell som var utstyrt med en ren mekanisk differensialsperre som kan leveres mot et tillegg på ca 7.800 kroner. Den kan kobles inn i hastigheter under 5 km/t, og bør aktiveres før man kommer opp i problemene.
Lengre serviceintervaller
4Motion leveres først og fremst i kombinasjon med produsentens 2,5-liters turbodieselmotor som kommer i to utgaver med effekter på 130 eller 174 hk og maks dreiemoment på respektive 340 og 400 Nm. Begge motorene er særdeles trekkvillige og sterkt medvirkende til den kjøregleden Transporter er kjent for å gi sjåførene. Motorene står i kombinasjon med en 6-trinns manuell girkasse - i utgangspunktet identisk med den man finner i de 2-hjulsdreven modellene, men som er utstyrt med et vinkeldrev og dessuten har noe lavere utveksling på de tre første girene og reversen.
Et tredje alternativ er 3,2-liters V6 bensinmotor på 235 hk. Dette er også den eneste motoren som kan kombinere 4Motion med en 6-trinns automatgirkasse med Tiptronic. Men da begynner det alvor å koste, og denne kombinasjonen finner man først og fremst på den svært luksuriøse MPV-modellen Multivan.
Sammenlignet med forrige generasjon Transporter med Synco, fremstår dagens 4Motionsystem som langt raskere og mer sofistikert. En ny innfesting på bakakselen har også bidratt il at systemet er mer stillegående, og bruk av syntetisk olje har dessuten medført at oljeskiftintervallet er doblet til 60.000 kilometer. Pristillegget for 4Motion er på ca. 17.000 kroner.
-
- -
- Posts: 735
- Joined: 02 Jan 2005, 22:12
- Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)
- Location: Bergen
er det standard med diffbrems på 4motion? har nettopp kjørt en 130 hk
4motion firmabil her i bergen på nysnøen og ble ikke særlig imponert over denne..dessuten utrolig mye bråk når antispinn slår inn..føler og at det er en helt annen kvalitet på type 4 modellen..disse virker "solide"
iforhold til t5
4motion firmabil her i bergen på nysnøen og ble ikke særlig imponert over denne..dessuten utrolig mye bråk når antispinn slår inn..føler og at det er en helt annen kvalitet på type 4 modellen..disse virker "solide"
iforhold til t5
-
- -
- Posts: 12746
- Joined: 31 Oct 2003, 17:22
- Phone: 99454090
- Location: Nesbyen, Hallingdal
- Contact:
-
- -
- Posts: 7775
- Joined: 15 Mar 2005, 12:29
- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
- Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø
Traction
Har kun sittet på med tractioncontrol på en Mondeo, det bråkte så fælt at presten som kjørte stengte av hele greia og kjørte med Gud som Ledsager
Synes meg i grunnen ment for folk som aldri har sett snø, altså noe bortkasta her hjemme. (Vel. Uttafor her er det daglig tullinger som skal polere islagte veier med spinning, tok tia på en for to dager siden :
minutter med polering av isen med sine dekk... At det går a )
mvh,
Yngve S
Synes meg i grunnen ment for folk som aldri har sett snø, altså noe bortkasta her hjemme. (Vel. Uttafor her er det daglig tullinger som skal polere islagte veier med spinning, tok tia på en for to dager siden :
minutter med polering av isen med sine dekk... At det går a )
mvh,
Yngve S
Det er vel ikke noe diffbrems på 4Motion. de kaller det elektronisk diffbrems. i virkeligheten er dette kun ett tractioncontroll system som jobber sammen med ABS bremsene, bakdelen med dette er at den kutter motoreffekten også. jeg har mekanisk sperre bak på bilen min dette har jeg desverre ikke fått prøvd ennå. det er jo ikke noe snø sør for Oslo.
Endelig kom dagen jeg har ventet på, jobber litt på nye E18 ved Mysen. faktisk i sandtaket, der vi sveiser ny vannledning og da må mann jo kjøre helt frem til arbeidsstedet Dette har vi gjort tidligere i vinter også, men da har det hvert frost, ikke i dag. masse herlig løs sand å kjøre seg fast i og en gravemaskin til å hjelpe hvis det skulle gå galt. det gjorde det ikke. bilen egner seg nok ikke til noe Dakar rally, men jeg kom da opp bakkene der Nissa King cab slet for å komme opp. 4Motion er faktisk ett bra sytem. jeg skal innrømme at jeg la inn sperre på bakakselen før jeg prøvde å kjøre opp bakken, kanskje det hadde gått uten også.