
Jeg er verken dreven mekaniker eller lakkerer, men synes det er veldig gøy å prøve ut og lære litt på veien, så jeg forsøker gjøre de meste selv.
Det første jeg gjorde var å senke bilen 40 mm med H&R fjærer. En meget kurrant operasjon.
Deretter bars det igang med rustsliping og litt "redneck bodywork"; retting av de verste bulkene med hammer og kubein. En fagmann ville nok grine, men resultatet ble nesten ok for meg. Mye bedre enn det var i allefall

Når det kom til lakkering, så dro egentlig de fleste parameter ned; jeg har aldri lakkert med sprøyte før, jeg lakket med en koppsprøyte fra Biltema, jeg hadde ikke mer enn 12-15 grader i garasjen og jeg var litt usikker på hvor mye jeg skulle tynne lakken. Forøvrig lakket jeg med en 1k akryllakk (fra Norbond), og det trekker vel også ned... Etter å ha funnet en innstilling på sprøyta som jeg var fortrolig med, gikk jeg først i gang med panser, tak og bakluke i mattsvart (S-9000-N). 2 strøk. Gikk overraskende greit, men resultatet ble en noe ru overflate (og litt ujevn dekning på taket). Det hevdes at lav temperatur kan være årsak til at lakken ikke flyter skikkelig ut.
Når resten av bilen skulle lakkes hadde jeg nok 15+ grader i garasjen. Fortsatt for lavt, men sånn ble det bare... Resten av bilen skulle være matt antrasitt (S-7500-N). Selve lakkinga gikk greit, selv om det også nå ble litt (men mye bedre) ru overflate (skulle vel ikke forvente noe annet...) jeg ble skuffet over fargen. Her mistenker jeg at Norbond har gjort en feil, for fargen ble langt brunere enn jeg hadde sett for meg.
Akkurat dette ble jeg ganske skuffet over, men siden bilen måtte bli ferdig, så hadde jeg ikke noe annet valg enn bare legge den lakken jeg hadde.
Etter tørking og montering fikk bilen nye hjul. Audi RS felger 8,5" x 18", ET35, sprayet med PlastiDip. Dekkene er 245/40-18. Funker helt fint!
Nedefor ser dere før og etterbilde. Stor forskjell i løpet av noen påskedager

Fornøyd med innsatsen og læringskurven, og noenlunde fornøyd med resultatet.

