Da har den noe shabby T4'en fått en liten shinings i løpet av påska. Skal bruke den til å frakte MX og RR sykler, så finish er ikke i høysetet. Det jobbes etter prinsippet "ser bra ut langt ifra, men langtifra bra ut"
Jeg er verken dreven mekaniker eller lakkerer, men synes det er veldig gøy å prøve ut og lære litt på veien, så jeg forsøker gjøre de meste selv.
Det første jeg gjorde var å senke bilen 40 mm med H&R fjærer. En meget kurrant operasjon.
Deretter bars det igang med rustsliping og litt "redneck bodywork"; retting av de verste bulkene med hammer og kubein. En fagmann ville nok grine, men resultatet ble nesten ok for meg. Mye bedre enn det var i allefall
Når det kom til lakkering, så dro egentlig de fleste parameter ned; jeg har aldri lakkert med sprøyte før, jeg lakket med en koppsprøyte fra Biltema, jeg hadde ikke mer enn 12-15 grader i garasjen og jeg var litt usikker på hvor mye jeg skulle tynne lakken. Forøvrig lakket jeg med en 1k akryllakk (fra Norbond), og det trekker vel også ned... Etter å ha funnet en innstilling på sprøyta som jeg var fortrolig med, gikk jeg først i gang med panser, tak og bakluke i mattsvart (S-9000-N). 2 strøk. Gikk overraskende greit, men resultatet ble en noe ru overflate (og litt ujevn dekning på taket). Det hevdes at lav temperatur kan være årsak til at lakken ikke flyter skikkelig ut.
Når resten av bilen skulle lakkes hadde jeg nok 15+ grader i garasjen. Fortsatt for lavt, men sånn ble det bare... Resten av bilen skulle være matt antrasitt (S-7500-N). Selve lakkinga gikk greit, selv om det også nå ble litt (men mye bedre) ru overflate (skulle vel ikke forvente noe annet...) jeg ble skuffet over fargen. Her mistenker jeg at Norbond har gjort en feil, for fargen ble langt brunere enn jeg hadde sett for meg.
Akkurat dette ble jeg ganske skuffet over, men siden bilen måtte bli ferdig, så hadde jeg ikke noe annet valg enn bare legge den lakken jeg hadde.
Etter tørking og montering fikk bilen nye hjul. Audi RS felger 8,5" x 18", ET35, sprayet med PlastiDip. Dekkene er 245/40-18. Funker helt fint!
Nedefor ser dere før og etterbilde. Stor forskjell i løpet av noen påskedager
Fornøyd med innsatsen og læringskurven, og noenlunde fornøyd med resultatet.
T4 2.5 TDI - crossmobil
-
- -
- Posts: 222
- Joined: 31 Dec 2012, 09:26
- Car: t4
- Phone: 46554057
- Location: 5258 BLOMSTERDALEN
Re: T4 2.5 TDI - crossmobil
Kanonbra....på med tank dekselet, så er den jo komplett;)
-
- -
- Posts: 185
- Joined: 04 Oct 2013, 22:48
- Car: Vw T4 caravelle, passat 3bg
- Location: Modum
Re: T4 2.5 TDI - crossmobil
Tommel opp:) ble good det;)
Sent fra min LG-P880 via Tapatalk
Sent fra min LG-P880 via Tapatalk
Re: T4 2.5 TDI - crossmobil
Takk! Tankdekselet var hardt grepet av rust, så jeg tror jeg må til høgger'n og finne et nytt. Tenker det blir matt svart.
Litt irritert over gråfargen, men det får holde til rusten spruter ut igjen neste gang...
Litt irritert over gråfargen, men det får holde til rusten spruter ut igjen neste gang...
Re: T4 2.5 TDI - crossmobil
Tanklokket koster ca. 550kr på møller, kanskje verdt det å få et nytt istedenfor et med litt mindre rust?
Alexander Malerbakken
1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
Re: T4 2.5 TDI - crossmobil
Disse bilene er perfekte som cross/RR-transport, hva har du tenkt å gjøre innvendig?
Jeg har jåla opp min litt for at raceweekends skal bli litt behagligere.
Jeg har jåla opp min litt for at raceweekends skal bli litt behagligere.
Alexander Malerbakken
1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
1995 Transporter 2,4D Syncro Turbo (Lang&lav)
1994 Getta(Golf med Ventofront) 1,6 -94(Lav&dum)
Re: T4 2.5 TDI - crossmobil
Norbond innrømmer feilblanding og vil sende meg ny lakk - det er bra
Men det blir ikke gjort før til høsten igjen. Spørsmålet er bare: hvilken farge skal jeg går for?
Når jeg ser på bilen nå, så ser jeg at den hadde kledd en skarp rød farge, i kontrast mot det svarte.
Eller så går jeg for det jeg hadde tenkt; antrasitt - noe mørkere/blåere enn den som er der nå.
Innspill?
Men det blir ikke gjort før til høsten igjen. Spørsmålet er bare: hvilken farge skal jeg går for?
Når jeg ser på bilen nå, så ser jeg at den hadde kledd en skarp rød farge, i kontrast mot det svarte.
Eller så går jeg for det jeg hadde tenkt; antrasitt - noe mørkere/blåere enn den som er der nå.
Innspill?
-
- -
- Posts: 1050
- Joined: 18 Jan 2008, 19:36
- Car: T4 00mod 2,5tdi 102hk
- Phone: 932 fem tre 574
- Location: aust agder, arendal ,saltrød
Re: T4 2.5 TDI - crossmobil
Litt mere gråt så tror jeg fargen blir bra men det er min mening er jo din bil og du som bestemmer.
Vist den er ru i laken så gå over den med 800 eller finere våtslip pappir. Lettere og holde ren også når den ikke er ru i lakken.
Vist den er ru i laken så gå over den med 800 eller finere våtslip pappir. Lettere og holde ren også når den ikke er ru i lakken.
Glenn therkildsen sen 75mod den nyskjerige sørlending
caravelle 00mod 2,5tdi 8seter
du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse
kongen av skrive feil er sikkert meg det
caravelle 00mod 2,5tdi 8seter
du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse
kongen av skrive feil er sikkert meg det
Re: T4 2.5 TDI - crossmobil
Fargen var grei nok den, å våtsliping med 1000 papir så blir den røffe overflaten mye bedre. To-farga er jo og kult
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
For tiden uten VW buss, men....
-
- -
- Posts: 368
- Joined: 01 Nov 2013, 20:46
- Car: T4 1996 2.4D
- Phone: 48339502
- Location: Bergen
Re: T4 2.5 TDI - crossmobil
Syns det så meget kult ut. Er på samme tanke selv,jeg har rød bil men er sånn falmet rød/hvit no så jeg skal ha svart panser,tak og bakluken og resten rødt med enten røde eller svarte felger tenker jeg. Så ble meget motivert når jeg så din:-)
Sent fra min GT-P5110 via Tapatalk
Sent fra min GT-P5110 via Tapatalk
Vw caravelle 2.4D 1995 mod