Ja der er helt rett. Har olja GL4 merking og LS skal du i teorien være trygg.Chewie wrote:Men er det korrekt forstået at der i en T3 girkasse er både hypoidtannhjul, "vanlige gir-tannhjul" og (i mitt tilfelle) limited slip differential?
Og det vil da betyde at det ville være bedst at bruke en GL4/5 LS olje, men som er "gul-metall-vennlig"? (Min teori er da GL-4 for "vanlige gear" + GL-5 for hypoidtannhjulene = GL4/5)
Hvordan finner man isf. ut, hvilke oljer som ikke er aggressive mot "gult" metal?
Olje til girkasse med 40% sperre
Re: Olje til girkasse med 40% sperre
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
-
- -
- Posts: 955
- Joined: 26 Sep 2016, 12:23
- Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
- Phone: 93211119
- Location: Molde
- Contact:
Re: Olje til girkasse med 40% sperre
Har funnet en ny olje som passer til LS girkasseer.
https://www.fuchs.com/no/no/special/pro ... ae-75w-90/
https://www.brickwerks.co.uk/gear-oil-t ... e-lsd.html
TITAN SINTOPOID LS SAE 75W-90 API GL-4/-5/-5 incl. LS
Produktbeskrivelse
TITAN SINTOPOID LS SAE 75W-90 er en helsyntetisk og veldig skjærestabil girolje med LS-tilsetninger for differensialer med differensialbrems.
Den oppfyller kravene til API GL-4 noe som også gjør den egnet til enkelte manuelle girkasser.
Anvendelsesområder
TITAN SINTOPOID LS SAE 75W-90 er utviklet som girolje med multifunksjonell bruksprofil.
På grunn av den unike tilsetningsteknologien kan TITAN SINTOPOID LS SAE 75W-90 brukes i akslinger med høy belastning, utstyrt med enten konvensjonelle eller limited slipdifferensialer, samt i meget belastede manuelle girkasser i personbiler. Kan også brukes som problemløser, for eksempel når det oppstår girstøy. TITAN SINTOPOID SAE 75W-90 er blandbar og kompatibel med konvensjonelle giroljemerker.
Det bør likevel unngås å blande den med andre giroljer, da det kan svekke fordelene ved produktet. Det anbefales å skifte olje når man går over til TITAN SINTOPOID SAE 75W-90.
Se det nyeste sikkerhetsdatabladet for informasjon om produktsikkerhet og avhending.
Egenskaper og fordeler
• Multifunksjonell olje
• God girkomfort selv i eldre girkasser
• Gir maksimal slitasjebeskyttelse for belastede hypoiddrev
• Eliminerer ubehagelig akselstøy (ved rulling)
• Hindrer effektivt støy når LS-differensialen låses
• Usedvanlig termisk stabil, beskytter mot slita-sje og gir ekstra sikkerhet samt jevn bruk selv ved veldig høye oljetemperaturer som oppstår under lange kjøreperioder ved maksimal hastighet.
https://www.fuchs.com/no/no/special/pro ... ae-75w-90/
https://www.brickwerks.co.uk/gear-oil-t ... e-lsd.html
TITAN SINTOPOID LS SAE 75W-90 API GL-4/-5/-5 incl. LS
Produktbeskrivelse
TITAN SINTOPOID LS SAE 75W-90 er en helsyntetisk og veldig skjærestabil girolje med LS-tilsetninger for differensialer med differensialbrems.
Den oppfyller kravene til API GL-4 noe som også gjør den egnet til enkelte manuelle girkasser.
Anvendelsesområder
TITAN SINTOPOID LS SAE 75W-90 er utviklet som girolje med multifunksjonell bruksprofil.
På grunn av den unike tilsetningsteknologien kan TITAN SINTOPOID LS SAE 75W-90 brukes i akslinger med høy belastning, utstyrt med enten konvensjonelle eller limited slipdifferensialer, samt i meget belastede manuelle girkasser i personbiler. Kan også brukes som problemløser, for eksempel når det oppstår girstøy. TITAN SINTOPOID SAE 75W-90 er blandbar og kompatibel med konvensjonelle giroljemerker.
Det bør likevel unngås å blande den med andre giroljer, da det kan svekke fordelene ved produktet. Det anbefales å skifte olje når man går over til TITAN SINTOPOID SAE 75W-90.
Se det nyeste sikkerhetsdatabladet for informasjon om produktsikkerhet og avhending.
Egenskaper og fordeler
• Multifunksjonell olje
• God girkomfort selv i eldre girkasser
• Gir maksimal slitasjebeskyttelse for belastede hypoiddrev
• Eliminerer ubehagelig akselstøy (ved rulling)
• Hindrer effektivt støy når LS-differensialen låses
• Usedvanlig termisk stabil, beskytter mot slita-sje og gir ekstra sikkerhet samt jevn bruk selv ved veldig høye oljetemperaturer som oppstår under lange kjøreperioder ved maksimal hastighet.
Følg meg på https://www.facebook.com/norwayvanagon/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
-
- -
- Posts: 955
- Joined: 26 Sep 2016, 12:23
- Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
- Phone: 93211119
- Location: Molde
- Contact:
Re: Olje til girkasse med 40% sperre
Svar fra MPM motor oils
Hi Johnny,
Your story is completely correct regarding the GL4 and GL5 in the past, but now the additives are no longer sulphur-based, so this will no longer hold on.
The modern gearboxes (front-wheel drive) are nearly always integrated with the differentials and you see more and more product that they have the combination off GL 4/5.
If you give me the car details, we can check if you have the right oil for this recommendation.
For this gearbox we recommend: 10000LS - MPM GEAR OIL SAE 90 GL-5 MINERAL LIMITED SLIP
https://www.mpmoil.nl/products/10000LS/ ... mited-slip
The specification you have provided is a mineral oil, this has not changed so it will remain so otherwise there should be a new specification. A synthetic oil is not always better, as I said this has to do with the construction of the gearbox
This is a choice from the gearbox manufacture, the mineral properties, will in this case outperform the synthetic ones. It is not that a synthetic oil is better than a mineral oil, it depends on the materials and operating conditions. And the manufacturer records this in specifications.
Met vriendelijke groet, Best regards, Mit freundliche Grüßen,
Pim van Hoorn
Senior Product Manager
Technical Product Management
Etter at jeg sendte han opplysninger om biltype og girboks, samt oppgav Ford M2C104 oljen var det denne de anbefalte:
https://www.mekonomen.no/bil/reservedel ... -10001LSno
Det vil si samme type olje som Biltema selger.
Biltema sin olje til formålet. Art.nr. 36-9750 (179,-)
https://www.biltema.no/bil---mc/bildele ... 2000033853
Hi Johnny,
Your story is completely correct regarding the GL4 and GL5 in the past, but now the additives are no longer sulphur-based, so this will no longer hold on.
The modern gearboxes (front-wheel drive) are nearly always integrated with the differentials and you see more and more product that they have the combination off GL 4/5.
If you give me the car details, we can check if you have the right oil for this recommendation.
For this gearbox we recommend: 10000LS - MPM GEAR OIL SAE 90 GL-5 MINERAL LIMITED SLIP
https://www.mpmoil.nl/products/10000LS/ ... mited-slip
The specification you have provided is a mineral oil, this has not changed so it will remain so otherwise there should be a new specification. A synthetic oil is not always better, as I said this has to do with the construction of the gearbox
This is a choice from the gearbox manufacture, the mineral properties, will in this case outperform the synthetic ones. It is not that a synthetic oil is better than a mineral oil, it depends on the materials and operating conditions. And the manufacturer records this in specifications.
Met vriendelijke groet, Best regards, Mit freundliche Grüßen,
Pim van Hoorn
Senior Product Manager
Technical Product Management
Etter at jeg sendte han opplysninger om biltype og girboks, samt oppgav Ford M2C104 oljen var det denne de anbefalte:
https://www.mekonomen.no/bil/reservedel ... -10001LSno
Det vil si samme type olje som Biltema selger.
Biltema sin olje til formålet. Art.nr. 36-9750 (179,-)
https://www.biltema.no/bil---mc/bildele ... 2000033853
Last edited by Italjohn on 27 Jul 2023, 08:20, edited 2 times in total.
Følg meg på https://www.facebook.com/norwayvanagon/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
-
- -
- Posts: 955
- Joined: 26 Sep 2016, 12:23
- Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
- Phone: 93211119
- Location: Molde
- Contact:
Re: Olje til girkasse med 40% sperre
Følg meg på https://www.facebook.com/norwayvanagon/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
-
- -
- Posts: 955
- Joined: 26 Sep 2016, 12:23
- Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
- Phone: 93211119
- Location: Molde
- Contact:
Re: Olje til girkasse med 40% sperre
Nyttig info
https://www.t3-pedia.de/index.php?title ... rre_im_2WD
https://www.caranddriver.com/news/a3476 ... ssic-cars/
https://www.honestjohn.co.uk/forum/post ... tm?t=17054
https://www.t3-pedia.de/index.php?title ... rre_im_2WD
https://www.caranddriver.com/news/a3476 ... ssic-cars/
https://www.honestjohn.co.uk/forum/post ... tm?t=17054
Følg meg på https://www.facebook.com/norwayvanagon/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/
Min T3 camper prosjekt tråd: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=45156
Min youtube kanal: https://www.youtube.com/@Italjohn
Instagram: https://www.instagram.com/italjohn/