Hei!
Har nylig skaffet meg en 1979 mod. Transporter 2L. Tenkte å ta et oljeskift på denne snart. Noen som har anbefalinger på hvilken olje jeg skal bruke?
Olje
Re: Olje
Hei, jeg melder meg på denne tråden jeg også, da jeg sitter og prøver å bli klok på motorolje selv.
Jeg har en passe sliten motor (2.0L luftkjølt) som bruker en del olje, og ryker litt svart når den er kald. Jeg tok nettopp et oljeskift på denne, og fylte da på med en mineralbasert 10W-40 olje.
Bilen brukes bare om sommeren. Ville det ha vært smart å velge 20W-50 istedenfor 10W-40?
Jeg vet at det første tallet (xxW) sier noe om hvor pumpbar/tynn oljen er i kulde, og det neste sier noe om virkositet ved 100c (eller noe slikt). Høyere tall er tykkere olje. Men, hva opplyser egentlig det første tallet om? Det kan jo ikke direkte relateres til det siste viskositetstallet, da dette skulle tilsi at oljen var tynnere i kulde enn i varme.
Burde det ha vært en 'sticky' olje-tråd her på forumet et sted?
Jeg har en passe sliten motor (2.0L luftkjølt) som bruker en del olje, og ryker litt svart når den er kald. Jeg tok nettopp et oljeskift på denne, og fylte da på med en mineralbasert 10W-40 olje.
Bilen brukes bare om sommeren. Ville det ha vært smart å velge 20W-50 istedenfor 10W-40?
Jeg vet at det første tallet (xxW) sier noe om hvor pumpbar/tynn oljen er i kulde, og det neste sier noe om virkositet ved 100c (eller noe slikt). Høyere tall er tykkere olje. Men, hva opplyser egentlig det første tallet om? Det kan jo ikke direkte relateres til det siste viskositetstallet, da dette skulle tilsi at oljen var tynnere i kulde enn i varme.
Burde det ha vært en 'sticky' olje-tråd her på forumet et sted?
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-
Member of Team Syncronaut.
-hans christian-
Member of Team Syncronaut.
-
- -
- Posts: 12747
- Joined: 31 Oct 2003, 17:22
- Phone: 99454090
- Location: Nesbyen, Hallingdal
- Contact:
Re: Olje
Det kan tyde på det, men det er en million meninger, så det er nesten umulig.
min erfaring med luftkjølt er dårlig på syntetisk. Det rant tvert igjennom, så jeg har alltid brukt mineral etter den erfaringa. Da slutta moteren og bruke olje, og lekkasjene ellers stoppa.
Nå kjører jeg bare vann biler, og bruker syntetisk da disseer bygd for dette. Jeg bruker da kun Castrol. Noe dyrere, men jeg er sikker på jeg har igjen for dette senere.
min erfaring med luftkjølt er dårlig på syntetisk. Det rant tvert igjennom, så jeg har alltid brukt mineral etter den erfaringa. Da slutta moteren og bruke olje, og lekkasjene ellers stoppa.
Nå kjører jeg bare vann biler, og bruker syntetisk da disseer bygd for dette. Jeg bruker da kun Castrol. Noe dyrere, men jeg er sikker på jeg har igjen for dette senere.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Re: Olje
Slik jeg har forstått er det ingen fordel at olja er tjukk når motoren er kald, så 5-50 vil være bedre for kaldstarter, og lik ved driftstemp.
Og instruksjonsboka har delvis rett, mtp forskjellig olje i forsjellige temperaturer, men jeg tror syntetisk 5-50 ville stått om det fantes;-)
Sent from my CATEE CT100 using Tapatalk
Og instruksjonsboka har delvis rett, mtp forskjellig olje i forsjellige temperaturer, men jeg tror syntetisk 5-50 ville stått om det fantes;-)
Sent from my CATEE CT100 using Tapatalk
-
- -
- Posts: 807
- Joined: 13 Jan 2013, 23:47
- Location: Bergen
Re: Olje
Hadde ALDRI brukt syntetisk iallefall på gammel motor.
Hadde en veteran Toyota. Ble kjøpt med Mobil 1 på Motoren. Den kakla som bare hælvete fra toppen. (ventilene).
Skiftet til 10-40 Mineral og alle ulyder var dønn vekk!
Er av den klare oppfatning at kun motorer med hydrauliske løftere trenger synt-olje.
4-takts påhengsen min skal også KUN ha Mineralolje. Mekaniske løftere der og....
Hadde en veteran Toyota. Ble kjøpt med Mobil 1 på Motoren. Den kakla som bare hælvete fra toppen. (ventilene).
Skiftet til 10-40 Mineral og alle ulyder var dønn vekk!
Er av den klare oppfatning at kun motorer med hydrauliske løftere trenger synt-olje.
4-takts påhengsen min skal også KUN ha Mineralolje. Mekaniske løftere der og....
1996 California 2,5 TDI - solgt..
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
Re: Olje
Når jeg ser på tabellen som Emmet har lagt ut her, så skjønner jeg ikke helt sammenhengen mellom de de forskjellige oljevektene.
Jeg har alltid trodd at f.eks en SAE 15W-40 er en "40-olje" når motoren har driftstemperatur. Dermed, så har jeg forstått det slik at en 5W-40 er akkurat lik ved driftstemperatur, men er lettere pumpbar (tynnere) ved lav temperatur og berde egnet på vinterstid. Hvis dette resonementet stemmer, så skulle den øvre temperaturen være lik for alle oljer som slutter på 40, inkludert en ren SAE40-olje.
Men, ut i fra tabellen, så stemmer altså ikke dette. ??
vær så snill: Opplys meg!
Jeg har alltid trodd at f.eks en SAE 15W-40 er en "40-olje" når motoren har driftstemperatur. Dermed, så har jeg forstått det slik at en 5W-40 er akkurat lik ved driftstemperatur, men er lettere pumpbar (tynnere) ved lav temperatur og berde egnet på vinterstid. Hvis dette resonementet stemmer, så skulle den øvre temperaturen være lik for alle oljer som slutter på 40, inkludert en ren SAE40-olje.
Men, ut i fra tabellen, så stemmer altså ikke dette. ??
vær så snill: Opplys meg!
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-
Member of Team Syncronaut.
-hans christian-
Member of Team Syncronaut.