Zapperx's 2002 Multivan

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
zapperx
-
-
Posts: 763
Joined: 05 Jan 2008, 15:21
Location: Kråkerøy, Fredrikstad

Zapperx's 2002 Multivan

Post by zapperx »

Så, endelig står det Multivan på tunet!!!
Har lenge ment at dette er den perfekte familiebilen, så håper den innfrir!!
Bilen er en 2002 modell som har gått ca. 227 tusen og derfor bærer litt preg av alder her og der. Litt steinsprut, rifter i hevetak, litt plastikk skader og annet småtteri skal utbedres etter hvert. Jeg fikk pruta ned bilen en del grunnet disse feilene samt at siste service var "gjort av en kamerat" og derfor ikke stemplet noe sted. Jeg vil ha ting på stell, så bilen var hos NAF i går og heldigvis ingen store overraskelser der. Fikk påvist litt småting, men det er nesten å forvente på en ganske så omfattende driftstest.
Aller først så skal den en tur på Møller for å skifte regreim, et par bremseslanger og litt sånt før det skjønnhets messige skal påbegynnes.
Når Kona så bilen første gang så var det første ho sa "Vi skal senke den litt eller..... og andre felger......" Så dermed fikk far et par ting til på lista han egentlig ikke hadde planlagt i denne omgang :lol:
Jeg sier til meg selv hele tiden at dette skal være en famile- og turbil og ikke noe show n' shine, men på lista så står bla;
- 40mm senk
- 17 hjul
- Innvendig rens og polering
- Ettermontering av hengerfeste
- Montering av takbøyler/kajakkstativ
- Sykkelstativ på bakluke
- Markise
- Understellsbehandling
- +++++

Det fulgte ikke med det skapet med vask, så jakta etter et slikt et par dager før det dukka opp et i Ålesund traktene. Jobber litt med å få det sendt nedover da vi kjører den som campingbil og 5 seter i alle fall til å begynne med.

Det blir sikkert mye oppdatering, bilder og dumme spørsmål underveis :lol:

Image
Image
Image
Glenn Andersen
- 2002 T4 California Coach
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by Renax »

Gratulerer!
Er nok den perfekte familiebil ja. Jeg vurderte å kjøpe tilsvarende nå, da de er mer praktiske og mer pålitelige enn en T3.

Meen, jeg liker bedre T3, T4 er liksom en "normal" bil i dagens trafikkbilde.

Sent from my CATEE CT100 using Tapatalk
Martin Sandvik
-
-
Posts: 4573
Joined: 31 Oct 2003, 13:11
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030
Location: Heggedal
Contact:

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by Martin Sandvik »

Ta H&R 40mm senkefjærer og Bilstein B6 dempere så slipper du den rullinga i svingene.
zapperx
-
-
Posts: 763
Joined: 05 Jan 2008, 15:21
Location: Kråkerøy, Fredrikstad

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by zapperx »

Martin Sandvik wrote:Ta H&R 40mm senkefjærer og Bilstein B6 dempere så slipper du den rullinga i svingene.
Blir nok det Martin, for kjennes som om jeg kjører dobbeldekker....... :shock:
Glenn Andersen
- 2002 T4 California Coach
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by Buss Marius »

zapperx wrote:
Martin Sandvik wrote:Ta H&R 40mm senkefjærer og Bilstein B6 dempere så slipper du den rullinga i svingene.
Blir nok det Martin, for kjennes som om jeg kjører dobbeldekker....... :shock:
Nå vet ikke jeg hva slags erfaring du har med dobbeltdekkere, men jeg har eid et par og kjørt enda flere og akkurat dobbeltdekkere må vel være det minst krengende kjøretøy som finnes. Selv med godt slitte støtdempere så er de meget stabile. Den ene jeg hadde, hadde gått 2,53 mil km da jeg solgte den og den var fremdeles god å kjøre. Det er flere meget solide stabstag på disse
zapperx
-
-
Posts: 763
Joined: 05 Jan 2008, 15:21
Location: Kråkerøy, Fredrikstad

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by zapperx »

Da begynner jeg å få litt oversikt over hva som må gjøres av smått og stort på bilen. Som Martin nevner så bør litt senk og nye dempere på plass, for den krenger som ei gammal ei... :lol:
Ellers så er sånne små enkle ting som nye emblemer på bakluka på plass da de som stod på var sorte og det så egentlig bare merkelig ut. Multivan og TDI merket til T4 fantes ikke i sortimentet til Møller lenger da det var gått ut, så da ble det ny type merker isteden. Nye bak lamper er bestilt hos Martin sammen med konsoll slik at kaffekoppene får en sentral plass. Termomatter fra jK er i hus, Thule 542 er innkjøpt så da er det bare å sette boret i taket slik at takstativ kan handles inn, sykkelstativ ser ut til å ha ordna seg i dag og i morgen skal jeg handle noen Thule firkantskruer og ving muttere for enklere demontering og montering av skapa ved vask etc. Fikk tak i skap med vask i helga, men nå sitter jeg med et høyskap for mye som legges ut for salg. Må gå en runde på de skapa og etterstramme og sette på noen flere vinkler, for makan til dårlig kvalitet!!! Skal også se å få bestilt noen nye lister til høyskapet fra Trufa da de fortsatt kan levere disse.
Noe av det første jeg må se å få gjort er å lappa kanvasen på taket, for forrige eier har i bestefall forsøkt å tette hulla med en tøybit og spraylim. Lappene detter av visst du rører ved de, så må nok ta en tur på båtbua for å finne noen lapper som sitter. Skal også impregnere kanvasen slik at den tåler høstregnet....

Ellers så er jakten på orginalfelger i gang da jeg ikke vil ha de alufelgene som står på nå. Ser på 17" alu felger også, men det kommer nok ikke på før neste sesong.

Hele bilen skal renses innvendig og alle gardiner og trekk skal gjennom vaskemaskinen, og da er bilen turklar :D

Image


Image


Image
Glenn Andersen
- 2002 T4 California Coach
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by Rudeboy »

-Husk å ha boltkutter/boltsaks tilgjengelig når du skal montere Thule 542-skinnene, de medfølgende svært lange skruene er jo ment for M-113-serien... 8)

Gamle skap kan limes, de får endel vridninger i.l.a ett pendlerår opp og ned Østerdale og E-6, kan jeg love så ikke la dine skap (uansett om du beholder eller selger) være ok kun etter ettertight av skruer i vinkeljern. Ting skjer ved bruk av ting :wink:
zapperx
-
-
Posts: 763
Joined: 05 Jan 2008, 15:21
Location: Kråkerøy, Fredrikstad

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by zapperx »

Gleden var stor over å ENDELIG ha kjøpt Multivan. Deler på vei inn, småting blir fixa som perler på ei snor og reg.reim bytte skulle skje tirsdag 07:00 på Møller. Etter det så var det planlagt en prøvetur før Tinn som er årets desiderte bilhøydepunkt for min del. Men..... nå er jeg en del av statistikken..... Bilen ble kjørt på flakbil til Eidsvoll av Viking, og jeg sitter på toget hjem til Fredrikstad. Reg.reim havari!!!!!! Må få verkstedet til å se på det en av de nærmeste dagene, men byttemotor er vel det mest "lønnsomme". Fins det en gud, er bilen klar til Tinn....
#mekanikerønskes....
Glenn Andersen
- 2002 T4 California Coach
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by Renax »

Kondolerer:-(
Er ikke akkurat første regreimhavari på T4 2.5 tdi, var du innenfor intervall?

Holder vel stort sett å bytte topp? Kansje hel motor er billigere likevel?

Sent from my CATEE CT100 using Tapatalk
jakob
-
-
Posts: 2147
Joined: 22 Apr 2008, 15:48
Phone: 46809101
Location: Rena.
Contact:

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by jakob »

Byttemotor + jobb er ikke billig. Tenker fort 40000 lapper. Hadde en topp på overhalling skiftet en del deler i toppen. ( under 10 lapper)Sammen med arbeidet så bli det rett under 25 lapper. Jeg tviler på at stempler og blokk har tatt noen skade.

Lykke til.
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Rikskringkastingen
-
-
Posts: 2785
Joined: 29 Oct 2007, 23:17
Car: T3 Syncro
Location: Re / Vestfold

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by Rikskringkastingen »

Triste greier! Er det konstatert at det er kamakselreima som har røket? I tilfelle er det jo stor fare for motorskader, men i noen tilfeller har jeg opplevd at det har gått bra. Det er jo ganske fort gjort å få av toppdekselet. Da kan du gjerne se om det skader på kamaksel og ventilløftere. Ofte blir det avtrykk av knasten på kamakselen, og / eller sprekker, i toppen av løfteren. Ventilene i disse motorene treffer stempelet veldig rett på, så ofte vil ikke ventiltallerkenen bøye seg noe særlig. Men det hender at ventilstammen stukes, og kniper i styringen. Hvis du tar ut kamakselen og plukker ut alle løfterne, så vil du gjerne se at ventiler som er skadet, ikke fjærer skikkelig tilbake. Da kan du få en indikasjon på hvordan det har gått, uten at du trenger å demontere toppen. Hvis alle ventilene står i lik høyde, kan det kanskje være forsøket verd å skifte ut eventuelle skadede løftere, montere sammen med ny reim, og sjekke om motoren går reint etterpå. Som Raymond nevner, så går det som regel bra med stempler og råder, skadene pleier å begrense seg til toppen.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
zapperx
-
-
Posts: 763
Joined: 05 Jan 2008, 15:21
Location: Kråkerøy, Fredrikstad

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by zapperx »

Har hatt en liten ringerunde, og ikke alle var like interesserte i å påta seg jobben. "Oj..... Det blir dyrt!!!" er ikke en tillitsvekkende åpningsreplikk fra de i andre enden, så la fra meg telefonen og kjørte og snakket med et verksted personlig etter et tips fra en bekjent? 35 års erfaring fra et og samme merkeverksted samt en eldre kar som var "vw ekspert" gjorde at Rally Bilverksted/Bilxtra ble kontaktet. De har renomé på seg for å være nøyaktige og skikkelige og skulle selvfølgelig hjelpe meg.
Han var slett ikke så negativ som en del andre og hadde hatt inne tilsvarende tilfeller på T4/2.5tdi en 15-20 ganger. Han annslo at de også hadde hatt regreimbytte på disse oppunder 100 ganger opp igjennom årene så kjennskapen til bilen var stor.
Lett å skryte på seg erfaring, men akkuratt disse gutta tror jeg på!!

Han satt opp flere timer utover de neste 2 ukene utfra når delene skulle bestilles og når de kom. Håper skadene ikke er større enn at han da kan følge den tidsplanen!!!

Ble litt snakk om pris på regreimbytte siden det var planlagt på tirsdag, og det var visst flere måter å ta dette på. De "pakkeprisene" på en del verksteder er visst litt samlebånds rep der timing og justering ikke er så nøye og potensialet i motoren derfor ikke er optimalt. Jeg har ikke peiling på slikt, men godt å snakke med en som ser stoltheten i å levere ut en bil som går renere og bedre etter rep enn før. Alle kan bytte del for del, men ikke alle har yrkesstolthet og legger litt ekstra i det.
Så, bilen blir derfor hentet på henger ila helga, så da er det bare å vente på telefon på onsdag med "dommen"....
Støtt de lokale entusiastverkstedene!!!!
Glenn Andersen
- 2002 T4 California Coach
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by Renax »

Hva er planlagt gjort? Bytte motor, eller plukke litt og litt for å så fikse akkurat det som er ødelagt?


Sent from my CATEE CT100 using Tapatalk
zapperx
-
-
Posts: 763
Joined: 05 Jan 2008, 15:21
Location: Kråkerøy, Fredrikstad

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by zapperx »

Renax wrote:Hva er planlagt gjort? Bytte motor, eller plukke litt og litt for å så fikse akkurat det som er ødelagt?


Sent from my CATEE CT100 using Tapatalk

Han tar av toppen og sjekker status på den og tar det derfra. Motorbytte snakka vi ikke om engang da det uansett ble dyrere sa han.
Glenn Andersen
- 2002 T4 California Coach
zapperx
-
-
Posts: 763
Joined: 05 Jan 2008, 15:21
Location: Kråkerøy, Fredrikstad

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by zapperx »

Oppi all trøbbel med bilen så er det i alle fall positivt at jeg fikk henta meg et Votex sykkelstativ i dag!!
Har jakta på et slik et en stund og endelig dukka det opp :D
Syns dette er av de peneste stativene samt at det er i god stand så da var det verdt kjøreturen.
Det skal moddes litt slik at fatbiken står litt stødigere da 4" dekk ikke passer i så mange originale stativer :lol:
Image
Image
Image
Glenn Andersen
- 2002 T4 California Coach
zapperx
-
-
Posts: 763
Joined: 05 Jan 2008, 15:21
Location: Kråkerøy, Fredrikstad

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by zapperx »

I dag ble bilen henta på Eidsvoll med hjelp fra en bekjent som kjører bilfrakter og levert verkstedet her i Fredrikstad.
Får dommen onsdag eller torsdag, men prøver ikke å tenke på hvor mye det irriterer meg at reima gikk 16 mil før den stod parkert på Møller for nettopp..... regreimbytte :(

Når bilen ble levert verkstedet så plukka jeg ut alle gardinene og de ble vaska og henger nå til tørk. i Morgen kjører jeg innom og tar av trekket på madrassene og leverer de til rens. Henta noen Thuleskruer i dag som jeg skal bruke til å feste skapa med og venter ei pakke fra Martin med nye baklamper. Sykkelstativet og Thule "raingutters" er som sagt i hus og takbøyler blir bestilt før helga. Viktig å ikke stoppe opp og deppe, men å knuse på og ordne andre småting mens bilen er på verksted.

Fortsatt på jakt etter orginalfelger da jeg ikke liker de alufelgene som står på bilen.
Glenn Andersen
- 2002 T4 California Coach
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by Renax »

Er det ikke orginalfelger som står på da? Har sett slike på haugevis av T4...

Sent from my CATEE CT100 using Tapatalk
zapperx
-
-
Posts: 763
Joined: 05 Jan 2008, 15:21
Location: Kråkerøy, Fredrikstad

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by zapperx »

Renax wrote:Er det ikke orginalfelger som står på da? Har sett slike på haugevis av T4...

Sent from my CATEE CT100 using Tapatalk
Vil ha stålfelger med kapsler intill jeg finner noen fine 17" neste sesong. Alternativt noen ok 16" alu. Syns de felgene som står på nå blir for spinkle.
Ligger en del t4 stålfelger ute til salgs, men orker ikke kjøre land og strand rundt for å hente...
Glenn Andersen
- 2002 T4 California Coach
Indian
-
-
Posts: 3431
Joined: 24 Dec 2006, 13:38
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546
Location: Skjeberg

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by Indian »

Ble det en løsning på bilen din?
zapperx
-
-
Posts: 763
Joined: 05 Jan 2008, 15:21
Location: Kråkerøy, Fredrikstad

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by zapperx »

Indian wrote:Ble det en løsning på bilen din?
Tja.... Fikk en telefon forrige uke etter han hadde "åpna" den. Alle ventilene og annet rask var gått, så toppen måtte overhales/byttes. Den gode nyheten visstnok var at stempler var uskadd. Har egentlig lite peiling på alt han fortalte meg, men ja, det kom til å koste, men han skulle prøve å ha bilen klar neste uke. Ser den har stått på utsiden der noen dager så antar at han ordner toppen og venter på deler, men skal stikke innom i morgen for å få en status/dom. Tviler vel egentlig på at den er klar til uka :(
Hadde vært litt ok å få den klar til Tinn treffet :?
Glenn Andersen
- 2002 T4 California Coach
Indian
-
-
Posts: 3431
Joined: 24 Dec 2006, 13:38
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546
Location: Skjeberg

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by Indian »

Hvilket verkstedet er det du bruker? Jeg kjører fra Fredrikstad til Tinn.....
zapperx
-
-
Posts: 763
Joined: 05 Jan 2008, 15:21
Location: Kråkerøy, Fredrikstad

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by zapperx »

Indian wrote:Hvilket verkstedet er det du bruker? Jeg kjører fra Fredrikstad til Tinn.....
Rally bilverksted ved Ørebekk/FASVO.
Glenn Andersen
- 2002 T4 California Coach
Indian
-
-
Posts: 3431
Joined: 24 Dec 2006, 13:38
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546
Location: Skjeberg

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by Indian »

Mener du verkstedet som er i samme bygg som Leeres Motorsport?
zapperx
-
-
Posts: 763
Joined: 05 Jan 2008, 15:21
Location: Kråkerøy, Fredrikstad

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by zapperx »

Indian wrote:Mener du verkstedet som er i samme bygg som Leeres Motorsport?
Nei, bak Shell på Ørebekk (Pancoveien). Ligger ved bruktutsalget til FASVO.
De holdt vel til sammen med Leeres før ja....
Glenn Andersen
- 2002 T4 California Coach
Indian
-
-
Posts: 3431
Joined: 24 Dec 2006, 13:38
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546
Location: Skjeberg

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by Indian »

Jeg var innom Fasvo i går og så bilen din parkert utenfor. Ser ikke mye aktivitet rundt bilen. Har de gitt deg en dato for å hente bilen?
Post Reply