Zapperx's 2002 Multivan

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
zapperx
-
-
Posts: 763
Joined: 05 Jan 2008, 15:21
Location: Kråkerøy, Fredrikstad

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by zapperx »

Indian wrote:Jeg var innom Fasvo i går og så bilen din parkert utenfor. Ser ikke mye aktivitet rundt bilen. Har de gitt deg en dato for å hente bilen?
Nei ikke fått noen dato. De skulle plukke rein toppen og sende den til Hansen Motorsport mener jeg det var. Imens skulle jeg skaffe servopumpe og den ligger nok på posten å venter. Skal ringe de å verifisere i morgen at toppen er sendt. Om ikke så kjenner jeg pulsen kommer til å stige litt. Kan umulig ta lange stunden å plukke rein toppen å sende den med posten, men var innom på fredag og da var ikke noe gjort.
Jeg som hadde så mange turplaner i høst som nå går i dass!!! :(
Hadde blandt annet planlagt en solotur til Danmarks strender, med lange fatbiketurer langs stranda og camping på Grenen. Kan se ut som om den ryker nå når ukene går....
Blir nok ennå en tur til Tinn og Buscamp med Touran istedet for buss også...... :? Arrrrghhh!!!! :(
Glenn Andersen
- 2002 T4 California Coach
Indian
-
-
Posts: 3431
Joined: 24 Dec 2006, 13:38
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546
Location: Skjeberg

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by Indian »

Hvorfor Hansen Motorsport? Høres tungvint ut å sende toppen i posten. Det finnes mekaniske verksteder i nærheten. Sarpsborg Motor og Max Motor i Fredrikstad........som er nærmere. Et nytt verksted åpnet for en stund siden like i nærheten av Weng i Halden.
Jeg sendte et topplokk til Sarpsborg Motor og han leverte etter 2 dager
zapperx
-
-
Posts: 763
Joined: 05 Jan 2008, 15:21
Location: Kråkerøy, Fredrikstad

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by zapperx »

Indian wrote:Hvorfor Hansen Motorsport? Høres tungvint ut å sende toppen i posten. Det finnes mekaniske verksteder i nærheten. Sarpsborg Motor og Max Motor i Fredrikstad........som er nærmere. Et nytt verksted åpnet for en stund siden like i nærheten av Weng i Halden.
Jeg sendte et topplokk til Sarpsborg Motor og han leverte etter 2 dager
Takk for hyggelig telefonsamtale i kveld "Indian" :D
Er vel sånn at verksteder bruker sine foretrukede sammarbeidspartnere av ulike grunner.
Som sagt på telefon så håper jeg at jeg får vite mer i morgen, og aller helst en dato på når den er klar.
Glenn Andersen
- 2002 T4 California Coach
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by Rudeboy »

Sleng ut no bilder, da vel 8)
zapperx
-
-
Posts: 763
Joined: 05 Jan 2008, 15:21
Location: Kråkerøy, Fredrikstad

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by zapperx »

Rudeboy wrote:Sleng ut no bilder, da vel 8)
Kommer i kveld Yngve :D
Glenn Andersen
- 2002 T4 California Coach
zapperx
-
-
Posts: 763
Joined: 05 Jan 2008, 15:21
Location: Kråkerøy, Fredrikstad

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by zapperx »

Bilen ble henta ut fra verksted forrige uke etter regreim havariet og toppen ble bytta og nå virker alt til å funke som gull!! Bestemt meg for ikke å dvele så mye mer ved det, men se det som penger tapt og fortsette med planene vi har for bilen :)

Mens bilen har stått på verkstedet så har det vært handla inn litt småtteri og noen planer er lagt for oppgradering i tiden som kommer. Måtte bytte baklamper da de originale var sprukket, så nye ble bestilt hos Martin. Må også få bytta blinklysa fremme da det av en eller annen grunn sitter et sota på venstresia. Fikk som nevnt tak i stativ til bakluka, men å ha brukt dette et pr dager så er det klart at det må moddes litt for å passe til fatbiken. Er også klart at det må bestilles nye dempere og fjører da det svaier som gamle MS Peter Wessel...
Heldigvis så kan de ufattelig kjedelige sommerhjula tas av snart og erstattes av stålfelger med kapsler. Til våren blir det nye diskre 16".
Image
Image
Glenn Andersen
- 2002 T4 California Coach
zapperx
-
-
Posts: 763
Joined: 05 Jan 2008, 15:21
Location: Kråkerøy, Fredrikstad

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by zapperx »

Siden jeg er ukependler så betyr det en liten stusselig hybel i ukedagene, men når Multivanen står parkert på utsiden så har en jo med seg hytta, så i går etter jobb hev jeg meg i bilen for en liten microtur i nærområdet. Osensjøen ligger en halvtimes biltur fra Rena og byr på en knallflott sandstrand og ellers flott innlandsnatur. Hadde planer om å villcampe, men den flotte stranda frista og driveren av campingplassen var en svært hyggelig nederlender som jeg hadde en lengre prat med så fant ut at det var greit å sjekke ut plassen. Alle dusj, toalett, vaske fasiliteter var åpne og meget gode så de 200,- han skulle ha var helt ok. Hadde ikke med meg kontanter så "da betaler du neste gang"... :)
Rigga meg til helt nede ved stranda og fikk meg en deilig middag med dertillhørende kvalitetsøl og en aquevit. Resten av kvelden gikk til litt organisering i bilen før det ble litt lek og moro på stranda.
Etter å ha kommet seg forholdsvis tidlig i posen så våkna jeg halv seks i dag tidlig og starta dagen med et særdeles forfriskende bad i Osensjøen før det ble kokt kaffe og frokosten ble inntatt.
Så var det bare å pakke sammen og komme seg tilbake til Rena og på jobb. Snakk om fantastisk start på dagen!!!
Hverdagscamping er undervurdert og dette blir garantert ikke siste gang!
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Glenn Andersen
- 2002 T4 California Coach
zapperx
-
-
Posts: 763
Joined: 05 Jan 2008, 15:21
Location: Kråkerøy, Fredrikstad

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by zapperx »

Har også fått handla inn litt Thule-ting så da blir det å sette boret i taket til uka :)
Image
Glenn Andersen
- 2002 T4 California Coach
jakob
-
-
Posts: 2147
Joined: 22 Apr 2008, 15:48
Phone: 46809101
Location: Rena.
Contact:

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by jakob »

Du inspirerer Glenn.
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
zapperx
-
-
Posts: 763
Joined: 05 Jan 2008, 15:21
Location: Kråkerøy, Fredrikstad

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by zapperx »

jakob wrote:Du inspirerer Glenn.
Takk Raymond!! Tenkt på dette en stund, og slike microekspedisjoner er jo helt knall. Et lite avbrekk fra hverdagen som lader batteriene, gjør at en finner roen og koser seg glugg i hjel!! Skal bli flere av disse:)
Glenn Andersen
- 2002 T4 California Coach
jakob
-
-
Posts: 2147
Joined: 22 Apr 2008, 15:48
Phone: 46809101
Location: Rena.
Contact:

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by jakob »

Så lenge tante grønn ikke er tvangs innlagt så hadde det vært gøy å bli med..
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
zapperx
-
-
Posts: 763
Joined: 05 Jan 2008, 15:21
Location: Kråkerøy, Fredrikstad

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by zapperx »

Skjedd lite med bilen da den for tiden kun fungerer som bruksbil, men har noen deler liggende nå så må se å få satt av litt tid snart.
Martin ordna nye dempere og fjører som vil gjøre susen mtp kjørekomfort!!
Image
Image
Glenn Andersen
- 2002 T4 California Coach
Tysfjord
-
-
Posts: 162
Joined: 26 Dec 2012, 23:27
Car: T4 1998 tdi
Phone: 91615762
Location: Kjøpsvik, Tysfjord

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by Tysfjord »

Hei! Martin leverte akkurat samme settet med fjærer og demperne til meg, kan love at du vil kjenne forskjell :-) Etter en veldig trivelig tur innom Biltilsynet har jeg dette i vognkortet også :-)

Mvh.
Tor Asgeir
T4 1998 tdi

Caravelle er en fin bil :-)
zapperx
-
-
Posts: 763
Joined: 05 Jan 2008, 15:21
Location: Kråkerøy, Fredrikstad

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by zapperx »

Er det slik at biltilsynet må ha målebrev på hjulstilling også ved godkjenning? Måtte ha det på T5'n og er vel ikke noen forskjell på T4 eller??
Glenn Andersen
- 2002 T4 California Coach
Neergård
-
-
Posts: 5000
Joined: 17 Jul 2010, 01:46
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848
Location: Røra, Inderøy, Nord-Trøndelag

Zapperx's 2002 Multivan

Post by Neergård »

Ved endring i høyde må du medbringe dokumentasjon på hjulstilling ja.

edit - for å innskrive i vognkort ja!
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Tysfjord
-
-
Posts: 162
Joined: 26 Dec 2012, 23:27
Car: T4 1998 tdi
Phone: 91615762
Location: Kjøpsvik, Tysfjord

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by Tysfjord »

Ja, Neergård har helt rett. Må ta 4 hjulskontroll og ta med papiret på dette til biltilsynet. Samt papirene på senkesettet. Nå rota de fælt på verkstedet jeg var på, litt tidligere var jeg innom dem på periodisk kontroll. Da fikk jeg 2 er feil for ulovlig modifisering av for og bakstilling, samt for dekk og felger (245/45-17). Og de tok ikke 4 hjulskontroll pga slakk i et endeledd på styring. Skiftet den, og tilbake på kontroll. Da hadde de faktisk oversett slakk i bærebroforingene.. Hjem igjen, bestilte powerflex foringer hos Martin og skiftet foran og bak for sikkerhets skyld :-) Ble veldig bra, bilen stødig som et fjell :-) Så sjekk disse samtidig. Da fikk jeg tatt kontroll og så bar det til biltilsynet. Vips, så var både senking og alternativ dekk og hjuldimensjon i vognkortet :-) Lønner seg nok å ha dette greit, særlig hvis du er ute for noe.

Tor Asgeir
T4 1998 tdi

Caravelle er en fin bil :-)
zapperx
-
-
Posts: 763
Joined: 05 Jan 2008, 15:21
Location: Kråkerøy, Fredrikstad

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by zapperx »

Ikke mye tid til bilen for tia, men den tar meg rundt mellom jobb, hjem og flotte fatbike-turer... 8)
Image
Image
Image
Glenn Andersen
- 2002 T4 California Coach
zapperx
-
-
Posts: 763
Joined: 05 Jan 2008, 15:21
Location: Kråkerøy, Fredrikstad

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by zapperx »

Deilig å ha med seg varmebu og skifterom når en er på sykkeltur :D
Image
Glenn Andersen
- 2002 T4 California Coach
zapperx
-
-
Posts: 763
Joined: 05 Jan 2008, 15:21
Location: Kråkerøy, Fredrikstad

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by zapperx »

Fikk omsider for noen uker siden montert HR fjørene og Bilsteindemperne som jeg har hatt liggende en stund. Det syns ikke så godt på dette bildet, men den ble betraktelig lavere og ikke minst mye bedre å kjøre. Den har satt seg litt mer nå så høyden ser riktig så fin ut. Nå jakter jeg på noen fine 17" hjul til den. Hadde nok kledd 18" ennå bedre, men bilen skal brukes på tur, som familiebil, pendlebil og alt annet så viktigere at den er god å kjøre enn ser bra ut ;)
Image

Fikk selvsagt godkjent senkinga og alt derfor i orden i vognkortet.
Image

På lørdag forrige uke så hang lysa seg opp, og etter et besøk hos Møller på mandag så var det klart at dette var synderen. Ante ikke hva alle de ledningene var for noe når de satt i bilen men fant ut etter et par søk at det er lysforsterkersett. Når det ble fjerna så virker alt som det skal igjen. Brent rele og dårlige kontakter førte til at lysa ikke lot seg skru av, vifta starta når jeg satt på fjernlys og ellers bare surr.....
Image

Neste på lista nå er å få borra noen hull i taket og få på takstativene. Også disse har ligget alt for lenge, men snart kajakk sesong så da må de på.
Image
Glenn Andersen
- 2002 T4 California Coach
Jørre
-
-
Posts: 946
Joined: 09 Nov 2003, 19:32
Car: T4 Transporter Syncro,
Phone: nittisøttentolvti
Location: Troms

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by Jørre »

Fin og ryddig tråd!
Knips i vei :)
T5 4 Motion 07
T4 Transporter Syncro 03, lang utg
T4 Transporter Syncro 03, kort utg selges, reg som personbil.
T4 2001 med T5 Multivan Highline-seter, solgt, se link :)
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=56&t=10504

Jørn
zapperx
-
-
Posts: 763
Joined: 05 Jan 2008, 15:21
Location: Kråkerøy, Fredrikstad

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by zapperx »

Henta bilen på verksted i dag etter en tur for å ta service og utbedre et par småting i forstillinga som jeg har utsatt. Da har jeg vel vært igjennom lista med ting som gjøres så bilen går forhåpentligvis så det griner i månedene fremover.... :?
Nå bør jeg vel snart komme meg på tur og ikke bare dunke opp og ned mellom Fredrikstad og Rena. Finfin bil, men pendlebil.... nja... kunne vel funnet noe mer behagelig/økonomisk...
Har ennå ikke fått bora hull til takstativene så det må gjøres snart, og så må det inn en annen radio/CD da den halter litt og helst liit mer/bedre lyd.
Største problemet nå er vel at både jeg og bilen lider av store komplekser pga de bitte bitte små hjula som står på.... Senk og så små og stygge hjul funker ikke for meg.... Jakten på noen fine diskrete 17" felger er dermed i gang... :D

Skulle lenge ha vaska litt innvendig og utvendig, og i dag så ble det gjort mens jeg fikk meg en knallfin sykkeltur i marka :lol: Bilen fikk seg en vask og polering og ser riktig så fin ut. Enkelte ganger så føles det helt rett å kjøpe slike tjenester....
Ellers så lurer jeg på om jeg skal omregge den til 7 seter eller ikke.... :? Hadde vært greit å kunne ta ut skapa og kjøre som 5 seter på familieturene fremover... Om så blir, så satser jeg på å låne meg to seter til visninga da jeg ikke ser helt plass i familieøkonomien nå til å handle to seter.
Image
Image
Image
Image
Glenn Andersen
- 2002 T4 California Coach
jostein
-
-
Posts: 952
Joined: 12 May 2007, 20:18
Phone: 90096263
Location: Asker

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by jostein »

Kan vel også bare regges om til 5 seter personbil. Så kan du ta ut og inn skap som du vil. Har hørt noe om at "alle" setene skal være i bilen ved EU kontroll, for kontroll av seler osv.
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1

Blir aldri ferdig
zapperx
-
-
Posts: 763
Joined: 05 Jan 2008, 15:21
Location: Kråkerøy, Fredrikstad

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by zapperx »

Da ble det noen nye "ventehjul" frem til jeg finner noen 17" jeg liker. Hadde håpt i finne denne felgen i 16" men den er ikke så lett å finne her hjemme, men syns disse er blant de fineste originalhjula til T4, så de duger så lenge.
Har også handla Plasti-dip og skal lakke felta mellom vinduene sort for litt Eurovan look :)
Ellers er bilen pakka og klar for ferietur til Bornholm i morgen. Første familietur med bilen :D (og vi har goood plass for en gangs skyld...)
Image
Glenn Andersen
- 2002 T4 California Coach
zapperx
-
-
Posts: 763
Joined: 05 Jan 2008, 15:21
Location: Kråkerøy, Fredrikstad

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by zapperx »

Bilen funka knall bra på tur!! Masse plass til familiens 3 medlemmer og mer enn nok plass til bagasje for en liten ukes tur. Bodde i leiligheter i Gudhjem så ble ikke overnatting i bilen denne gang.
Måtte selvsagt ha med sykkelen på tur og fikk meg noen fine timer på sti også. Mer og mer overbevist om at dette er rett bil for mitt bruk og interesser :lol:
Image
Image
Image

Markise blir bestilt til helga og impregnering til tak-kanvasen er kjøpt inn i dag. Ellers er det alltid litt plukk å ta tak i ved ledig tid, men må se å få på takbøylene snart og ikke minst gi den en runde med understellsbehandling.
Glenn Andersen
- 2002 T4 California Coach
zapperx
-
-
Posts: 763
Joined: 05 Jan 2008, 15:21
Location: Kråkerøy, Fredrikstad

Re: Zapperx's 2002 Multivan

Post by zapperx »

I dag kom det en pakke fra Caravan.no og det er jo moro :)
Reimo Tour Easy 2. Hadde dette til en Transporter jeg hadde for noen år siden og siden det funka såpass bra så ble det dette igjen.
Image
Glenn Andersen
- 2002 T4 California Coach
Post Reply