Ulyd av og til fra motorrom når man slipper gassen

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
oak
-
-
Posts: 118
Joined: 08 Nov 2005, 20:40
Location: Sande i Vestfold

Ulyd av og til fra motorrom når man slipper gassen

Post by oak »

Hei, har ved 2-3 anledninger de siste par tusen km hørt en ulyd jeg lurer på hva er for noe. 2007 T5 174 dpf automat.

Det har hver gang skjedd ved rolig kjøring (30-50?) ved litt av og på på gassen (typisk køkjøring) så har det vært en slaga romle/male/gnage lyd når jeg går av gassen. Forsvinner så fort jeg gir på igjen, eller når motoren har stabilisert seg på lavere turtall. Først jeg tenkte på er et dårlig lager eller lignende.

Vanskelig å diagnostisere nærmere da problemet kun har dukket opp i et minutt eller to av gangen, og da mens jeg kjører.

Bilen har nylig hatt turbo/manifold ute samt skiftet dpf.


Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
'07 VW T5 California, 174HK tip.
Stein
-
-
Posts: 1195
Joined: 20 Aug 2004, 20:41
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790
Location: Inderøy, Nord Trøndelag

Re: Ulyd av og til fra motorrom når man slipper gassen

Post by Stein »

Sjekk medløperhjul på dynamo og AC. Dersom de løper dårlig kan du få mystiske lyder når du slipper gassen brått.
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
oak
-
-
Posts: 118
Joined: 08 Nov 2005, 20:40
Location: Sande i Vestfold

Re: Ulyd av og til fra motorrom når man slipper gassen

Post by oak »

Takk for tips. Skal se litt nærmere på disse.
'07 VW T5 California, 174HK tip.
Gullsakar
-
-
Posts: 122
Joined: 14 Aug 2013, 17:46
Car: T5 2010 4M

Re: Ulyd av og til fra motorrom når man slipper gassen

Post by Gullsakar »

Har du funnet ut noe her?
Har en liknende lyd når jeg såvidt er på gassen i lave hastigheter.. høres nesten ut som en kaffetrakter..:)
bilen skal snart inn å få byttet hele slangesystemet til n75 ventilen men jeg tror ikke det er der det ligger.. egentlig..
oak
-
-
Posts: 118
Joined: 08 Nov 2005, 20:40
Location: Sande i Vestfold

Re: Ulyd av og til fra motorrom når man slipper gassen

Post by oak »

Har ikke gransket eller funnet ut noe mer, og har vel egentlig ikke hørt lyden ved å brått slippe gassen siden sist jeg la inn innlegg her.

Men jeg har lagt merke til ved et par anledninger en lyd som kan være den samme som beskrevet, men som høres i det jeg stanser motoren. Etter motoren har stanset høres det ut som noe med et dårlig lager roterer/subber i 2-3 sekunder. En kompis syntes det hørtes ut som noe som vibrerer. Høres ut som den er ved høyre side i motorrommet (altså på venstre side når man står foran bilen), dvs i området rundt luftfilterboksen, eller mellom denne og motoren.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
'07 VW T5 California, 174HK tip.
Stein
-
-
Posts: 1195
Joined: 20 Aug 2004, 20:41
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790
Location: Inderøy, Nord Trøndelag

Re: Ulyd av og til fra motorrom når man slipper gassen

Post by Stein »

Og nede i bunnen på den siden har du en kompressor til AC, som drives via en Gateskobling.
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Gullsakar
-
-
Posts: 122
Joined: 14 Aug 2013, 17:46
Car: T5 2010 4M

Re: Ulyd av og til fra motorrom når man slipper gassen

Post by Gullsakar »

oak wrote:Har ikke gransket eller funnet ut noe mer, og har vel egentlig ikke hørt lyden ved å brått slippe gassen siden sist jeg la inn innlegg her.

Men jeg har lagt merke til ved et par anledninger en lyd som kan være den samme som beskrevet, men som høres i det jeg stanser motoren. Etter motoren har stanset høres det ut som noe med et dårlig lager roterer/subber i 2-3 sekunder. En kompis syntes det hørtes ut som noe som vibrerer. Høres ut som den er ved høyre side i motorrommet (altså på venstre side når man står foran bilen), dvs i området rundt luftfilterboksen, eller mellom denne og motoren.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Da kan jeg nesten garantere at det er n75 ventilen din som vibrerer.
Dette blir fikset på mange ifølge mitt lokale vw verksted.
De setter inn en vibrasjonsdemper eller no sånn.. Desverre for din del da ikke dekket av garantien men sikkert ikke det mest kostbare.
oak
-
-
Posts: 118
Joined: 08 Nov 2005, 20:40
Location: Sande i Vestfold

Re: Ulyd av og til fra motorrom når man slipper gassen

Post by oak »

Lyden har kommet tilbake ved et par anledninger og jeg benyttet anledningen i dag til å gjøre lyd-, og videoopptak med mobilen.

Fra motorrommet når motoren stoppes. Legg merke til en romlende lyd + noe som subber eller vibrerer. Den høfrekvente pipingen er fra noe elektronikk.
https://drive.google.com/file/d/0B5PJix ... sp=sharing

Tok også video ut av et åpent vindu i det jeg kjørte opp en bakke med en mur slik at lyden ble reflektert inn i bilen mens jeg gir gass og slipper opp noen ganger. Ikke så lette å høre kanskje, men man kan høre det på første og tredje gasspådrag. Nytt fra i dag er at hvis jeg gir bra på før jeg slipper opp så kommer det en lyd som minner om "waste-gate" på trimmede turbobiler.
https://drive.google.com/file/d/0B5PJix ... sp=sharing

En annen ting jeg har lagt merke til, er at hver gang bilen er i en slik modus at denne lyden lar seg fremprovosere så har jeg også en dypere bass-undertone i motoren, akkurat som om jeg skulle hatt grovere eksosanlegg eller hull i potta. Siden jeg har nytt DPF så tenkte jeg kanskje det var dette som laget litt annen lyd ifb. regenerering, men i følge vagcom har det ikke vært noen forsøk på regenering ennå.
'07 VW T5 California, 174HK tip.
nathmac
Posts: 11
Joined: 07 Aug 2017, 02:25
Car: 2006, T5 California 174 4motion
Location: Sandefjord

Re: Ulyd av og til fra motorrom når man slipper gassen

Post by nathmac »

Jeg vet dette er lenge siden men fant du noen gang ut av dette?
Post Reply