91 Syncro Hightop Westfalia

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Post Reply
Club Joker
Posts: 43
Joined: 21 Sep 2011, 00:06
Car: T3 1989 Club Joker
Location: Lofoten

91 Syncro Hightop Westfalia

Post by Club Joker »

Ja da var prosjekt nr 2 i gang.. Skal forsøke å poste mer underveis i dette prosjektet....
-Ombygging av en 91 Caravelle Sync til Westfalia Hightop.
Syntes at man må ha en high top sync oxo....
Har en del spm til å begynne med...

Har hørt at man ikke får godkjent ombygd rwd til syncro, så da blir det event ombygging av caravellen istedet, den er oxo i meget bedre karroserimessig stand.

Noen som vet om det må godkjennes at den blir ombygd til camper?

Noen som har sett ombygde Westys med flatt tak innvendig, ikke den buede fasongen? Og vet framgangsmåte?
90,Caravelle,SYNCRO,Kombi
90,Caravelle,SYNCRO,Multivan
90,5dørs,Halvpanel,SYNCRO
90,Vanagon,Pop top Westfalia,ATLANTIC
89,High top Westfalia,Club Joker
87,High top Westfalia, Joker
87,Pop top Westfalia,Joker
86,DOKA 112i SYNCRO
85,Small pop top, 112i
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 91 Syncro Hightop Westfalia

Post by OddN »

Spennende prosjekt.

Mike ghia har en veldig detaljert tråd om dette på the Samba.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 91 Syncro Hightop Westfalia

Post by OddN »

Når det gjelder godkjenning, så vil denne aldri oppfylle kravene for å registreres som campingbil. Den vil bli personbil med det antall sitteplasser du måtte få plass til. I utgangspunktet 4.
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: 91 Syncro Hightop Westfalia

Post by Tur-Bo »

Men høytaket kan du montere uten at noen bryr seg, med mindre du kapper alle avstivingsbjelkene og ikke erstatter de med noe da .
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 91 Syncro Hightop Westfalia

Post by OddN »

Hvis du vil ha flatt tak innvendig, sånn at alt ser helt originalt ut, er det lurt å lese denne:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... ht=hightop
Club Joker
Posts: 43
Joined: 21 Sep 2011, 00:06
Car: T3 1989 Club Joker
Location: Lofoten

Re: 91 Syncro Hightop Westfalia

Post by Club Joker »

Hei og takk for svar- ja det må se helt orginalt ut- Er litt sånn petimeter når det kommer til slikt... Lurer på om Jeg skal ta den 86 joker high topen og bygge den om til syncro istedet- Da vil jeg jo ha orginalbil med rett kode etc, men har hørt at dette ikke lar seg godkjenne... Hvorfor?
Har oxo event vurdert om Westy skal bli syncro, men vi (jeg og Westy) er vel ikke blitt helt enige ennå...
Har forøvrig en 86 orginal Westfalia poptop oxo, som jeg vurderer ombygd til Sync, men det blir prosjekt 3.... Eller kanskje pop top syncro som prosjekt 2 hmm??
90,Caravelle,SYNCRO,Kombi
90,Caravelle,SYNCRO,Multivan
90,5dørs,Halvpanel,SYNCRO
90,Vanagon,Pop top Westfalia,ATLANTIC
89,High top Westfalia,Club Joker
87,High top Westfalia, Joker
87,Pop top Westfalia,Joker
86,DOKA 112i SYNCRO
85,Small pop top, 112i
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: 91 Syncro Hightop Westfalia

Post by Tur-Bo »

Skal du bygge om fra 2wd til syncro , må det kuttes og sveises i bærende konstruksjon foran( feste for hjelperamma til framdiffen) og i det øyeblikket man gjør det så er ikke biltilsynet med på morroa lenger. Da forlanger de at det må godkjennes av vw først og det er sletts ikke mulig. Ingen vil gå god for at det er en forsvarlig ombygging. Rett og slett fordi man er så redd for et eventuellt erstattningsansvar at ingen ting er ok hvis det ikke kan dokumenteres. I allefall ikke på biler nyere enn 1972, er de eldre gjelder reglemanget fra noen og tredve, derfor kunne jokgel bygge sin bay og få den godkjent. :)

Det er ingen liten jobb, men bygg om en syncro til camper i en eller annen variant, så slipper du alt køddet med godkjenning.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: 91 Syncro Hightop Westfalia

Post by Rudeboy »

-Hvorfor ? Fordi vi feiler ved Stortingsvalg.

Les deg opp på kjøretøyyforskriften, mener det er der de "nye" campingbilreglene (som kom 010109, trur jeg det var) står.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 91 Syncro Hightop Westfalia

Post by OddN »

Club Joker wrote:Hei og takk for svar- ja det må se helt orginalt ut- Er litt sånn petimeter når det kommer til slikt... Lurer på om Jeg skal ta den 86 joker high topen og bygge den om til syncro istedet- Da vil jeg jo ha orginalbil med rett kode etc, men har hørt at dette ikke lar seg godkjenne... Hvorfor?
Har oxo event vurdert om Westy skal bli syncro, men vi (jeg og Westy) er vel ikke blitt helt enige ennå...
Har forøvrig en 86 orginal Westfalia poptop oxo, som jeg vurderer ombygd til Sync, men det blir prosjekt 3.... Eller kanskje pop top syncro som prosjekt 2 hmm??
Er helt enig i tankegangen om at det må se mest mulig originalt ut.

Men når du snakker om "originalbil med rett kode" vil den uansett fremgangsmåte fremstå som ombygget. Hvis du bygger jokeren om til syncro vil den bla fremdeles ha en "H" i chassisnr som angir Hannover som produksjonsted. Alle syncroer har "G" for Graz. På klistremerke under dashbordet vil det jo fremdeles stå girkassekoden for en 2wd. Og hvis du bygger syncroen om til Joker, vil denne fremdeles fremstå som Caravelle (kode 255 ) og ikke som joker.

Synes bare det var verd å nevne når du begynner å snakke om originalbil og rette koder. Jeg tror uansett fremgangsmåte at en åpen dialog med nærmeste trafikkstasjon er viktig.

Når det gjelder hevetak ombygging så er det noe enklere å få til å se originalt ut. Men en del sveisearbeid der og.
Post Reply