"Flea" 1986 GL Syncro
-
- Posts: 23
- Joined: 07 Jun 2006, 21:17
- Car: T3 kran, T4 tdi Syncro "multivan"
- Location: Tronheim
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
Herrlig å se gamle "Drømmebilen" min få full makeover ! Dette er noe vi bilentusiaster alle skulle koste på/prioritere minst en gang i livet, å redde en "Drømmebil" det ble ikke meg men heldigvis fikk GL'n som fortjent til slutt.For dette var min drømmebil fra den dagen for 29år siden ( minus30 dager)
jeg i måneden før jeg fylte 18 var utplassert på verkstedet hos Møller i Trondheim ( gikk i salgshallen i lunsjene og ,"siklet" på blant annet ny T3 Club Joker og fikk låne med demovideon til Syncro introduksjonen med kommentarene lest av John Hervig Carlsen (Norges offisielle motorsport kommentator før i verden) hvor blant annet streng formaning om at front differensial sperren kunn måtte benyttes under" EKSTREMT Jeg gjentar EKSTREMT vanskelige kjøreforhold" så der og da ble drømmen om Syncro med to sperrer og multivan interiør satt (for det var faktisk avbildet idet norske brosjyrematriellet) kjøpte min første T3 i de ukene, 80mod sika 2.0 hvit med krokanstiper RF regga Block watne montørbil med def 3'gir som ble motor donor Så 16 år senere havnet "Drømmebilen" som prosjekt m/def topp og kasse i mitt eie .
jeg i måneden før jeg fylte 18 var utplassert på verkstedet hos Møller i Trondheim ( gikk i salgshallen i lunsjene og ,"siklet" på blant annet ny T3 Club Joker og fikk låne med demovideon til Syncro introduksjonen med kommentarene lest av John Hervig Carlsen (Norges offisielle motorsport kommentator før i verden) hvor blant annet streng formaning om at front differensial sperren kunn måtte benyttes under" EKSTREMT Jeg gjentar EKSTREMT vanskelige kjøreforhold" så der og da ble drømmen om Syncro med to sperrer og multivan interiør satt (for det var faktisk avbildet idet norske brosjyrematriellet) kjøpte min første T3 i de ukene, 80mod sika 2.0 hvit med krokanstiper RF regga Block watne montørbil med def 3'gir som ble motor donor Så 16 år senere havnet "Drømmebilen" som prosjekt m/def topp og kasse i mitt eie .
bent lervik
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
Ja det skal bli kjekt å få denne igjen. Lakk er ferdig på alle dører og luker. Avventer nå bilder av siste strøkene med fargen på bilen.
Hans Sæle
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
wow.! Ser godt ut. Grundig til verks
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
Så da var taket lakkert hvertfall.
Begynner å bli vel klar til å få denne igjen nå
Hans Sæle
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
Tøfft
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
-
- -
- Posts: 4333
- Joined: 07 Jun 2005, 14:19
- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
- Location: Måløy
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
Enig.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
Trenger å få tilbake denne nå.
Ting har tatt for lang tid der og tiden har gått for fort her. Rundt 5. mai gikk det opp for meg at det snart har gått ett år. Ved siste oppdatering fra verksted om at bilen blir klar en gang i juni satte jeg foten ned. Jeg satte siste frist 27. mai = 365 dager siden de startet prosjektet, og bestilte flybilett.
Dette kan medføre "tap" av dieselvarmer og sydde tepper samt litt målere for olje og turbotrykk. Penger jeg sikkert kan tåle å spare, men likevel kan det bli litt surt om det uteblir, kjenner jeg.
20 dager burde være nok til å få alt klart. Håpet er at taktikkskifte, fra tykkeste tålmodighet til jernhånd, vil bære frukter. De har uansett klart å tære gjennom tålmodigheten min nå. Godt gjort i grunn, det skal de ha.
Hjemme venter Penta AMG 15" felger med All Terrain som er klare for tur.
På hjemturen blir det stop på Jylland for å handle litt deler av en kar i SydFyn klubben.
Tar nok fergen til Kr.Sand på søndagen. Spørs om noen i BusDepotet er våken da
Ting har tatt for lang tid der og tiden har gått for fort her. Rundt 5. mai gikk det opp for meg at det snart har gått ett år. Ved siste oppdatering fra verksted om at bilen blir klar en gang i juni satte jeg foten ned. Jeg satte siste frist 27. mai = 365 dager siden de startet prosjektet, og bestilte flybilett.
Dette kan medføre "tap" av dieselvarmer og sydde tepper samt litt målere for olje og turbotrykk. Penger jeg sikkert kan tåle å spare, men likevel kan det bli litt surt om det uteblir, kjenner jeg.
20 dager burde være nok til å få alt klart. Håpet er at taktikkskifte, fra tykkeste tålmodighet til jernhånd, vil bære frukter. De har uansett klart å tære gjennom tålmodigheten min nå. Godt gjort i grunn, det skal de ha.
Hjemme venter Penta AMG 15" felger med All Terrain som er klare for tur.
På hjemturen blir det stop på Jylland for å handle litt deler av en kar i SydFyn klubben.
Tar nok fergen til Kr.Sand på søndagen. Spørs om noen i BusDepotet er våken da
Hans Sæle
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
Jadda!!
-
- -
- Posts: 5757
- Joined: 07 Aug 2009, 01:52
- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
- Location: Rjukan / Oslo
- Contact:
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
Ble topp det derre
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
Angrer litt på at jeg sendte den ned med de legohjulene der. Ser rimelig døft ut, men har ordentlige sko på lur i Bergen.
2 uker igjen nå, så står den på trappen.
Forhåpentligvis med dieselvarmer og tepper sydd.
Stay tuned for more!
2 uker igjen nå, så står den på trappen.
Forhåpentligvis med dieselvarmer og tepper sydd.
Stay tuned for more!
Hans Sæle
-
- -
- Posts: 4333
- Joined: 07 Jun 2005, 14:19
- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
- Location: Måløy
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
Bra om de fikk litt fart på seg etter opp strammingen, blir meget bra det her ja.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
CLK-felger? Kan være tøft med rette dekkene.hansstef wrote:Angrer litt på at jeg sendte den ned med de legohjulene der. Ser rimelig døft ut, men har ordentlige sko på lur i Bergen.
2 uker igjen nå, så står den på trappen.
Forhåpentligvis med dieselvarmer og tepper sydd.
Stay tuned for more!
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
Jo, men ikke når man har Penta AMG på hyllen.OddN wrote:
CLK-felger? Kan være tøft med rette dekkene.
Hans Sæle
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
Ja. Føler jeg kan presse mer på frister etter at de ble ferdig med sveis og lakk. Det er ting jeg ikke ville ha snarveier på. Resten er i verste fall opprettbart.Needforspace wrote:Bra om de fikk litt fart på seg etter opp strammingen, blir meget bra det her ja.
Jeg har forholdt meg relativt nøytral i uttalelser med respekt for at de kan opprettholde et godt forhold til meg gjennom rabbatering av de prisene de har gitt fra start. Jeg har fått de med på forhandlinger. Noe som gjenstår å gjøre når jeg ser og tar på det endelige resultatet.
Mange av deres kunder er skandinaviske så de trenger godereferanser herfra. Spesielt nå som kronen er svak. Heldigvis for meg er Zlotyen ca. på tilsvarende nivå som et år siden. Fornøyd med at de ikke har Euro.
Hans Sæle
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
Okei, da var bilen hjemme i Bergen.
99% smertefri hjemtur, bortsett fra at kjørelys og viskere kuttet i Kristiansand.
Problem med x- kontakten. Skal prøve å løse det etter denne beskrivelsen:
http://forum.club8090.co.uk/viewtopic.php?t=137576
I tillegg kjørte jeg med en luft lekkasje på slangen mellom filter og pumpe slik at diesel renner tilbake I filter hver gang jeg stopper motoren. En del kinning for å starte, men den springer til liv. Må byttes altså.
Må erstatte med noe midlertidig, noen som kjenner dimensjon på indre diameter?
Vil en vanlig gummislange klappe sammen fra undertrykket tro?
99% smertefri hjemtur, bortsett fra at kjørelys og viskere kuttet i Kristiansand.
Problem med x- kontakten. Skal prøve å løse det etter denne beskrivelsen:
http://forum.club8090.co.uk/viewtopic.php?t=137576
I tillegg kjørte jeg med en luft lekkasje på slangen mellom filter og pumpe slik at diesel renner tilbake I filter hver gang jeg stopper motoren. En del kinning for å starte, men den springer til liv. Må byttes altså.
Må erstatte med noe midlertidig, noen som kjenner dimensjon på indre diameter?
Vil en vanlig gummislange klappe sammen fra undertrykket tro?
Hans Sæle
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
Så bra at du har fått bilen hjemhansstef wrote:Okei, da var bilen hjemme i Bergen.
99% smertefri hjemtur, bortsett fra at kjørelys og viskere kuttet i Kristiansand.
Problem med x- kontakten. Skal prøve å løse det etter denne beskrivelsen:
http://forum.club8090.co.uk/viewtopic.php?t=137576
I tillegg kjørte jeg med en luft lekkasje på slangen mellom filter og pumpe slik at diesel renner tilbake I filter hver gang jeg stopper motoren. En del kinning for å starte, men den springer til liv. Må byttes altså.
Må erstatte med noe midlertidig, noen som kjenner dimensjon på indre diameter?
Vil en vanlig gummislange klappe sammen fra undertrykket tro?
Når det gjelder dieselslangene, så er vel eneste grunnen til at de slangene er gjennomsiktige at du skal kunne se evt luft i systemet... Så å midlertidig bytte de ut med gummislange skulle vel ikke ha noe å si.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
Har midlertidig fikset kjørelys/viskere ved å tyvkoble strøm til x-kontakten ut fra tenningsbryter.
Regner med dette bekrefter at tenningsbryter er kjeltringen her?
Fant først en dårlig kontakt rød/gul på kjørelysreleet. Men det var altså bare halve problemet.
Ingen tegn til svidde komponenter bak sikringsskapet, men ønsker å oppgradere til kraftigere pærer. Rele-kit fra Ikketema kjøpt inn.
Regner med dette bekrefter at tenningsbryter er kjeltringen her?
Fant først en dårlig kontakt rød/gul på kjørelysreleet. Men det var altså bare halve problemet.
Ingen tegn til svidde komponenter bak sikringsskapet, men ønsker å oppgradere til kraftigere pærer. Rele-kit fra Ikketema kjøpt inn.
Hans Sæle
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
Lurer på om jeg kan ha en caster vinkel som er helt feil på høyre side av bilen.
Jeg tenkte jo ikke på at ved restaurering vil hjulbuene fremme gå tilbake til original form, som betyr at jeg kan få subbing I bakkant med store hjul. 215/75 15" er på nå. Altså ikke de største. Klaringen på venstre hjul er bra. Ingen problem, men på høyre er det veldig lite klaring på halv høyresving.
Bilen trekker også svakt til høyre kjennes det ut som.
Hjulstillingen min er et år gammel nå. Lurer på hva som kan ha skjedd her? Høyre hjul står merkbart lenger bak.
Har målt bakkant av hjulbuen og avstand fra B-stolpe skjøt er lik på begge sider.
Jeg tenkte jo ikke på at ved restaurering vil hjulbuene fremme gå tilbake til original form, som betyr at jeg kan få subbing I bakkant med store hjul. 215/75 15" er på nå. Altså ikke de største. Klaringen på venstre hjul er bra. Ingen problem, men på høyre er det veldig lite klaring på halv høyresving.
Bilen trekker også svakt til høyre kjennes det ut som.
Hjulstillingen min er et år gammel nå. Lurer på hva som kan ha skjedd her? Høyre hjul står merkbart lenger bak.
Har målt bakkant av hjulbuen og avstand fra B-stolpe skjøt er lik på begge sider.
Hans Sæle
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
Har de hatt av bærearmer og slikt for å komme til? 225/70R16 tar ikke borti noe sted for meg og er vel større enn det du har på? Jeg har ikke gjort noe med hjulbuene i det hele tatt.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
De har ikke hatt av noe. Bilen var bra under bortsett fra gasspedal.
Da bilen ble levert nevnte mekaniker at enkelte bolter I understell hadde vært litt løse og at de hadde etterstrammet. Hvilke vet jeg ikke.
Da bilen ble levert nevnte mekaniker at enkelte bolter I understell hadde vært litt løse og at de hadde etterstrammet. Hvilke vet jeg ikke.
Hans Sæle
-
- -
- Posts: 4333
- Joined: 07 Jun 2005, 14:19
- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
- Location: Måløy
Re: "Flea" 1986 GL Syncro
Jeg har 55mm på begge sider til hjul. 225/70-16 målt på nederste punkt på fremre hjulbue bakom hjulene.
Heller ikke gjort noe med karosseri.
Heller ikke gjort noe med karosseri.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com