"Flea" 1986 GL Syncro

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: "Flea" 1986 GL Syncro

Post by Needforspace »

Sperren går av uten vacuum så om du kobler vekk og den slipper har du feil i utgangspunktet. Det er imidlertid ikke noe mer arbeid å koble det om i stedet for å koble vekk.
Bra du har fått den i gang igjen, synd du ikke kom til Tinn. :D
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: "Flea" 1986 GL Syncro

Post by hansstef »

Needforspace wrote:Sperren går av uten vacuum så om du kobler vekk og den slipper har du feil i utgangspunktet. Det er imidlertid ikke noe mer arbeid å koble det om i stedet for å koble vekk.
Bra du har fått den i gang igjen, synd du ikke kom til Tinn. :D
Koblet om slangene uten resultat. Koblet av begge slangene og heller ikke da ville sperren slippe taket :evil:
Hans Sæle
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: "Flea" 1986 GL Syncro

Post by Needforspace »

Det var verre, min koblet ut lett, fjæren var nok, men jeg reagerte på veldig lite undertrykk i systemet. Skal gå over en gang til og sjekke at det ikke ligger en åpen ende og tuller. Har koblet vekk systemet for fremdiffen.
Jeg måtte skifte til en ny aktuator på sperra bak for å få den til å virke tilfredsstillende.

Det midterste løpet på ventilene i dashen er konstantvakuum som blir fordelt enten på øverste eller nederste "kanal". Det er alltid vakuum på den ene ledningen til en sperre. Du må koble vekk ventilen, det midterste løpet, for å sikre at du ikke har tap av vakuum om du har en aktuator som ikke er i bruk. Og det har jo du, som meg.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: "Flea" 1986 GL Syncro

Post by hansstef »

Needforspace wrote:Det var verre, min koblet ut lett, fjæren var nok.....
Hvor sitter denne fjæren du snakker om?

Er det denne?
https://www.brickwerks.co.uk/spring-t3- ... witch.html
Hans Sæle
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: "Flea" 1986 GL Syncro

Post by Needforspace »

Mulig, den er inni kassa og der har ikke jeg vert. Når du fjerner aktuator skal stempelet gå i ytre posisjon og det er et lett fjærtrykk som sørger for det.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: "Flea" 1986 GL Syncro

Post by hansstef »

Kan vel stemme at jeg har glemt å sjekke vandringen på aktuatoren i all hui og hast.
Hans Sæle
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: "Flea" 1986 GL Syncro

Post by Tur-Bo »

hansstef wrote:
Needforspace wrote:Det var verre, min koblet ut lett, fjæren var nok.....
Hvor sitter denne fjæren du snakker om?

Er det denne?
https://www.brickwerks.co.uk/spring-t3- ... witch.html
Dette tror jeg er den fjæra som sitter på bryteren til framdiffen, som gjør at den ikke er så lett å dra ut ved en feil, selv om den ser litt kraftig ut på bildet.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: "Flea" 1986 GL Syncro

Post by Needforspace »

Tror kanskje du har rett Jostein. Den ser sånn ut ja.
For øvrig kommer vakuumet til systemet fra en T på røret til bremseservoen, plassert ved tanken formet som tre kuler under bilen.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Turbotuv
Posts: 93
Joined: 05 Apr 2010, 23:23
Car: T3
Phone: 46852262
Location: Bergen

Re: "Flea" 1986 GL Syncro

Post by Turbotuv »

Den fjæren dere snakker om ligger inne glidehylsen til velgerarmen.
Hvis du tar av vakuumklokken og drar i armen manuelt så skal du få sperren koblet fra.
Det er vanlig at disse sitter seg da velgerarmen er i rustfritt og hylsen i aluminium.
Da irrer det og fjæren er ikke lenger sterk nok til å koble ut sperren selv med vakuum i systemet.
Husk at den også blir "låst" fast hvis drivverket står i spenn. Jekk opp det ene bakhjulet for å være sikker.
Pleier å klare å løsne det manuelt ved å dra ut og dytte den inn med smøremiddel 200 ganger... minst...
Stikk et tynt skrujern gjennom splinthullet, sett tau i denne og nøkk den ut hvis den sitter godt.
Så er det veldig viktig å få det tett rundt ved montering.
Jeg pleier å bruke de originale gummislangebitene fylt med gris til dette.

Lykke til og god helg..
1986 T3 Doka Syncro AFN 1,9 TDI (Boris)
1990 T3 Caravelle AVF PD 1,9 TDI (Busse)
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: "Flea" 1986 GL Syncro

Post by Needforspace »

Sperren hadde satt seg på fremdiffen til den blå, samme diff jeg skal ha inn i den bilen jeg har nå. Her er et par bilder av hvordan jeg gjorde det for å få den løs og fungerende uten å åpne diffen, mekanismen er vel den samme om det er diff eller kasse.

Ved hjelp av batteridrill og vinkelsliper lagde jeg en alternativ tapp for å låse fast i staget.
Image

Så var det bare å begynne på de 200 gangene med overtaling....

Image

Fungerte helt fint etterpå.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: "Flea" 1986 GL Syncro

Post by Needforspace »

Forøvrig syns jeg at de originale gummislangene med ringen på midten er fine til å konservere koblingen til staget/aktuatoren når man bare forstår hvordan de er tenkt brukt. Å fylle med fett eller noe bra fra en boks er et godt tips. :D
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: "Flea" 1986 GL Syncro

Post by hansstef »

Sperren var helt fin den og aktuatoren også I grunn. Problemet er at noen har knekt et gammelt aktuatorstag inne i akslingen på diffen. Dette overså jeg i en noe hastig monteringsprosess.

Nå må jeg få den tappen ut av hullet i akslingen på en eller annen måte. Usikker på om det er plass til å borre uten å slippe girkassen ned IGJEN :/

Ellers har jeg for n-te gang sjekket timinen på register, samt fått låne meg et ur til å justere pumpeløftet ordentlig. Jeg er nå fornøyd hvordan det ser ut, men motoren har utrolig hard gange på bellastning. Den går forsåvidt jevnt og fint uten last, men jeg tør ikke å kjøre bilen ut fra parkeringsplassen.
Hans Sæle
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: "Flea" 1986 GL Syncro

Post by Tur-Bo »

hansstef wrote:Sperren var helt fin den og aktuatoren også I grunn. Problemet er at noen har knekt et gammelt aktuatorstag inne i akslingen på diffen. Dette overså jeg i en noe hastig monteringsprosess.

Nå må jeg få den tappen ut av hullet i akslingen på en eller annen måte. Usikker på om det er plass til å borre uten å slippe girkassen ned IGJEN :/

Ellers har jeg for n-te gang sjekket timinen på register, samt fått låne meg et ur til å justere pumpeløftet ordentlig. Jeg er nå fornøyd hvordan det ser ut, men motoren har utrolig hard gange på bellastning. Den går forsåvidt jevnt og fint uten last, men jeg tør ikke å kjøre bilen ut fra parkeringsplassen.
Jeg gjorde det samme på sikaen, spraya med wd40, venta et døgn, så tapet jeg fast en tynnere slange på støvsugeren og klarte å suge ut den biten som lå inni der.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: "Flea" 1986 GL Syncro

Post by hansstef »

Tur-Bo wrote: Jeg gjorde det samme på sikaen, spraya med wd40, venta et døgn, så tapet jeg fast en tynnere slange på støvsugeren og klarte å suge ut den biten som lå inni der.
Dette må prøves. Den skal jo i teorien være slakk inni der og låses av pinnen som star på kryss. :D
Hans Sæle
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: "Flea" 1986 GL Syncro

Post by Needforspace »

Burde være mulig å hjelpe støvsugeren med et lite skrujern i hullet til låsesplinten eller dytte der med trykkluft også.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: "Flea" 1986 GL Syncro

Post by hansstef »

Needforspace wrote:Burde være mulig å hjelpe støvsugeren med et lite skrujern i hullet til låsesplinten eller dytte der med trykkluft også.
Den kom ut med smurning og magnet. Det satt en låsepin inni der også, som jeg ikke så sist gang jeg kikket. Sperre kobler ut på fjæren. Problemet jeg nå har oppdaget er mangel på vacuum til å koble den inn :lol: :roll: :cry:
Jeg får vacuum på kun en av slangene. Gir seg ikke denne bilen.

Motoren min er et eget kapittel som jeg er nær å gi opp. Siste forsøk nå blir å skifte dyser til JX dyser og se om den går finere da. Hvis ikke så tar jeg ut igjen denne motoren :cry: En annen bekymring med denne motoren er at det bobler svakt ved gjengene på glødepluggen til første sylinder. Happy days! :shock:
Hans Sæle
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: "Flea" 1986 GL Syncro

Post by Needforspace »

Skal jo være litt for at vi skal føle hva vi holder på med, men du har kanskje fått mer enn din del.

Om du leiter frem ventilene framme under dashen og kobler fra den øverste og nederste slangen så skal det være vakuum på disse vekselvis når motoren går. Vakuum "kommer" fra ( vakuum kommer ikke forsåvidt) slangen i midten og blir fordelt på de to andre etter innstilling på ventilen. Kan være en grei plass å begynne feilsøket.
Men, dette visste du sikkert fra før? :roll:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: "Flea" 1986 GL Syncro

Post by hansstef »

hansstef wrote:Motoren min er et eget kapittel som jeg er nær å gi opp. Siste forsøk nå blir å skifte dyser til JX dyser og se om den går finere da. Hvis ikke så tar jeg ut igjen denne motoren :cry: En annen bekymring med denne motoren er at det bobler svakt ved gjengene på glødepluggen til første sylinder. Happy days! :shock:
Nytt her: Ovenevnte motor ble kastet i bosset. Atter en AAZ er nå bygget opp installert og startet.
Grunnlaget for bossing av forrige motor var slitte foringer og ventilavtrykk i stempler, samt mitt generelle frustrasjonsnivå.

Overhalte en toppen med plansliping, bytte av ventiler, tetninger og løftere etc. Deretter ny toppakning og samtlige andre pakninger og simringer som kan byttes. Motoren starter meget lett og med litt justering går den nå fint. Litt hard gange i starten, grunnet fast kaldstarts instilling som avanserte tenningen noe for meget. Lett trimming kommer siden.

Nå må jeg fokusere på vacuum problemene. Bremsekraft som en følge, hvilket gjør det litt tvilsomt å legge ut på veien.
Hans Sæle
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: "Flea" 1986 GL Syncro

Post by hansstef »

hansstef wrote:Motoren min er et eget kapittel som jeg er nær å gi opp. Siste forsøk nå blir å skifte dyser til JX dyser og se om den går finere da. Hvis ikke så tar jeg ut igjen denne motoren :cry: En annen bekymring med denne motoren er at det bobler svakt ved gjengene på glødepluggen til første sylinder. Happy days! :shock:
Nytt her: Ovenevnte motor ble kastet i bosset. Atter en AAZ er nå bygget opp installert og startet.
Grunnlaget for bossing av forrige motor var slitte foringer og ventilavtrykk i stempler, samt mitt generelle frustrasjonsnivå.

Overhalte en topp med plansliping, bytte av ventiler, tetninger og løftere etc. Deretter ny toppakning og samtlige andre pakninger og simringer som kan byttes. Motoren starter meget lett og med litt justering går den nå fint. Litt hard gange i starten, grunnet fast kaldstarts instilling som avanserte tenningen noe for meget. Lett trimming kommer siden.

Nå må jeg fokusere på vacuum problemene. Bremsekraft mangler som en følge, hvilket gjør det litt tvilsomt å legge ut på veien.
Hans Sæle
Rapidspeed
-
-
Posts: 5167
Joined: 06 Feb 2005, 23:30
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170
Location: porsgrunn

Re: "Flea" 1986 GL Syncro

Post by Rapidspeed »

hansstef wrote:
hansstef wrote:Motoren min er et eget kapittel som jeg er nær å gi opp. Siste forsøk nå blir å skifte dyser til JX dyser og se om den går finere da. Hvis ikke så tar jeg ut igjen denne motoren :cry: En annen bekymring med denne motoren er at det bobler svakt ved gjengene på glødepluggen til første sylinder. Happy days! :shock:
Nytt her: Ovenevnte motor ble kastet i bosset. Atter en AAZ er nå bygget opp installert og startet.
Grunnlaget for bossing av forrige motor var slitte foringer og ventilavtrykk i stempler, samt mitt generelle frustrasjonsnivå.

Overhalte en toppen med plansliping, bytte av ventiler, tetninger og løftere etc. Deretter ny toppakning og samtlige andre pakninger og simringer som kan byttes. Motoren starter meget lett og med litt justering går den nå fint. Litt hard gange i starten, grunnet fast kaldstarts instilling som avanserte tenningen noe for meget. Lett trimming kommer siden.

Nå må jeg fokusere på vacuum problemene. Bremsekraft som en følge, hvilket gjør det litt tvilsomt å legge ut på veien.
Ventilavtrykk i stempler??
Det har de ifra fabrikk...
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: "Flea" 1986 GL Syncro

Post by hansstef »

Rapidspeed wrote:
Ventilavtrykk i stempler??
Det har de ifra fabrikk...
Merkene jeg fant er ikke fra fabrikkens tiltenkte virkemåte, men fra en kollisjon mellom stempel og ventil :wink:
Hans Sæle
Rapidspeed
-
-
Posts: 5167
Joined: 06 Feb 2005, 23:30
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170
Location: porsgrunn

Re: "Flea" 1986 GL Syncro

Post by Rapidspeed »

Legg gjerne ut bilde.... for de originale merkene ser ut som om det har vært en kollisjon..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: "Flea" 1986 GL Syncro

Post by hansstef »

Få updates her, men det har skjedd litt.

Bilen ruller og går. Om en uke setter jeg av gårde mot Dolomittene. En T3 syncro til slår følge på turen og en tredje T3 møtes oss kanskje for siste halvdel av turen :)

Skal se om ikke jeg kan komme tilbake med en skildring i form av bilder senere.
Hans Sæle
4x4syncro
-
-
Posts: 801
Joined: 28 Aug 2011, 12:36
Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
Phone: 95294695
Location: Nittedal

Re: "Flea" 1986 GL Syncro

Post by 4x4syncro »

Nice 8) tror det blir en konge tur dette :D kanskje du får prøvd sperrende der nede også :D
Åsmund

T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: "Flea" 1986 GL Syncro

Post by OddN »

God tur. Det høres ut som en fantastisk reise :-)

Og gi oss gjerne reisebrev med bilder her underveis...
Post Reply