Gastons T3 syncro westfalia - 1.9 tdk
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: Gastons T3 syncro westfalia - 1.9 tdk
Til informasjon så er Ryan sin vekt nok til å rive gjengene når vi ble litt ivrig (mild hopping på armen). Da hadde vi også renset ut gjengene nøye og det var nok svært lite friksjon for å rotere mutteren.
Hans Sæle
Re: Gastons T3 syncro westfalia - 1.9 tdk
hansstef wrote:Til informasjon så er Ryan sin vekt nok til å rive gjengene når vi ble litt ivrig (mild hopping på armen). Da hadde vi også renset ut gjengene nøye og det var nok svært lite friksjon for å rotere mutteren.
"Mild hopping" kan vel nesten kvalifisere til en dobling av momentet... Så tanken her er vel å stå på enden av latmannsarmen og kun la tyngdekraften gjøre jobben.
Og som tommelfingerregel kan vi si at en 100kg person skal ha 0,5 meter arm, 50kg person en meter arm, osv. Vel og merke når armen holdes vinkelrett på vektbelastningen (altså parallelt med bakken).
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
Re: Gastons T3 syncro westfalia - 1.9 tdk
Vært på mekkehotell på sotra i helga
Fått glimrende hjelp av Hans til å gå over mange av punktene fra eu-kontrollen (+ noen ekstra)
-Øvre og nedre bærekule begge sider
-Powerflex foringer nedre bærearm foran
-Powerflex D-foringer på anti-roll baren
-Rustfrie bremseskjold foran
-Ny drivknute indre+ytre høyre foran
-Nytt hjullager begge sider foran
-Powerflex-foring og bolt på wishbonene foran
-Powerflex-foringer på styre-racket.
-Nye droplinks - måtte gjenbruke de gamle foringene her, hadde ikke handla inn
-Nye servoslanger montert, men har ikke fått fatt i servo-reim i rett lengde enda
Et godt stykke arbeid lagt ned på en lørdag og søndag!
Noen skritt nærmere eu-godkjenning altså.
Mangler fremdeles:
Hjullager begge sider bak (mulig de bare skal strammes)
Et endeledd på styringa
Servoreim
Nytt oppheng på diffen foran
og mest drit: feste drivstofftank...... har handla inn patentbånd, så får prøve å få til no greier.
Fått glimrende hjelp av Hans til å gå over mange av punktene fra eu-kontrollen (+ noen ekstra)
-Øvre og nedre bærekule begge sider
-Powerflex foringer nedre bærearm foran
-Powerflex D-foringer på anti-roll baren
-Rustfrie bremseskjold foran
-Ny drivknute indre+ytre høyre foran
-Nytt hjullager begge sider foran
-Powerflex-foring og bolt på wishbonene foran
-Powerflex-foringer på styre-racket.
-Nye droplinks - måtte gjenbruke de gamle foringene her, hadde ikke handla inn
-Nye servoslanger montert, men har ikke fått fatt i servo-reim i rett lengde enda
Et godt stykke arbeid lagt ned på en lørdag og søndag!
Noen skritt nærmere eu-godkjenning altså.
Mangler fremdeles:
Hjullager begge sider bak (mulig de bare skal strammes)
Et endeledd på styringa
Servoreim
Nytt oppheng på diffen foran
og mest drit: feste drivstofftank...... har handla inn patentbånd, så får prøve å få til no greier.
Last edited by gaston on 15 Mar 2016, 22:11, edited 2 times in total.
-
- -
- Posts: 4498
- Joined: 17 Jan 2009, 22:27
- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
- Location: Treungen Telemark
Re: Gastons T3 syncro westfalia - 1.9 tdk
Blir bra detta da, klarte dere å få inn foringene bare med skrutvinge ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Re: Gastons T3 syncro westfalia - 1.9 tdk
Japp, det gikk fint!
-
- -
- Posts: 1917
- Joined: 04 Jan 2011, 14:49
- Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
- Phone: 92023467
- Location: Lommedalen i Bærum
Re: Gastons T3 syncro westfalia - 1.9 tdk
Mitt intrykk er at disse PowerFlex foringene er laget for at hobbymekkeren skal klare å bytte dem selv, med enkle midler. Derimot er det ofte et H.... å få ut originale VW foringer, før de nye enkelt settes inn.
Re: Gastons T3 syncro westfalia - 1.9 tdk
Jepp. Det som ikke var så kult å få løs var de orginale hylsene.!
Re: Gastons T3 syncro westfalia - 1.9 tdk
Servotyring oppe og kjøre. Det var luksus.
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: Gastons T3 syncro westfalia - 1.9 tdk
Det var en kjekk helg detta, Emil!
Bare å komme utom så tar vi bak også
Bare å komme utom så tar vi bak også
Hans Sæle
Re: Gastons T3 syncro westfalia - 1.9 tdk
Gjerne!hansstef wrote:Det var en kjekk helg detta, Emil!
Bare å komme utom så tar vi bak også
Nå skal bilen på tur til nordvestlandet på fredag, er ikke så bekymra for de lagrene bak, men må vel ta dem før etterkontrollen.
Hva som gjenstår på lista nå:
-Rust på bremserør foran. Har laget klar de rørene jeg trenger, bare å montere når det blir tørt på bakken.
-Feste bremseslanger foran. FIXET
-Mer enn 25% rust på bremseskive foran. Her håper jeg fremdeles på at litt hard bremsing skal gjøre jobben. Ikke mye rust å spore i mine øyne.
-Forskjellig bremsekraft bak Merker ikke noe særlig til at det trekker mot noen side... Blir å justere i blinde. Tips?
-Servo ute av drift. - Fixet i dag.
-Slitasje på endeledd, styring. Kommer med broren min fra London på torsdag.
-Hjullager BEGGE sider bak. - Har ikke forsøkt å stramme opp enda. Har evt. nye lagre klare.
-Wishbonebolten på venstre side er løs. (skremmende løs!) - Fixet
-Nedre bærekule begge sider - Fixet
-Tank-bånd rustet sønder. (bestilt nye rustfrie). Frister lite å senke motor/girkasse for å ta dette nå. Prøver en fiks med patentbånd, ala mr Hans Sæle.
-Diff foran dårlige fester. Powerflexforinger til framdiffen kommer også på torsdag.
-Støvmansjett på indre foran høyre side.- Fixet
Re: Gastons T3 syncro westfalia - 1.9 tdk
Da skal samtlige punkter, minus endeledd på styringa, være reparert. Har time for hjulstilling på onsdag.
Hadde innbrudd i bilen her om dagen...
Mista to fiskestenger, en flaske whiskey og en LÅST sykkellås. Mulig mer også, har ikke helt oversikt.
Nå er problemet at startmotor, batteri eller kontakten disse i mellom, ikke funker som det skal...
Tok ut startmotor her om dagen og koblet rett på batteriet. Fikk den av og til til å snurre. Forsøkte å kortslutte batteriet noen millisekunder. Kom bare av og til noen gnister.
Pusset og vasket polene på batteriet. Fikk snurr på startern umiddelbart. Monterte alt i bilen igjen og fikk mer fart på startern enn noensinne.
Dagen etter var det helt dødt igjen. Bare et lite klikk. Får vel gå over jordinga mellom girkasse og kaross au.
Signal på 12v fra tenningslås er i orden.
Er dette tendenser som kan indikere at det er noe gærent med batteriet? Det er under et år gammelt og fra biltema. Lyser grønt i displayet, og er fulladet med vedlikeholdslader.
Tips til feilsøk mottas med glede!
Hadde innbrudd i bilen her om dagen...
Mista to fiskestenger, en flaske whiskey og en LÅST sykkellås. Mulig mer også, har ikke helt oversikt.
Nå er problemet at startmotor, batteri eller kontakten disse i mellom, ikke funker som det skal...
Tok ut startmotor her om dagen og koblet rett på batteriet. Fikk den av og til til å snurre. Forsøkte å kortslutte batteriet noen millisekunder. Kom bare av og til noen gnister.
Pusset og vasket polene på batteriet. Fikk snurr på startern umiddelbart. Monterte alt i bilen igjen og fikk mer fart på startern enn noensinne.
Dagen etter var det helt dødt igjen. Bare et lite klikk. Får vel gå over jordinga mellom girkasse og kaross au.
Signal på 12v fra tenningslås er i orden.
Er dette tendenser som kan indikere at det er noe gærent med batteriet? Det er under et år gammelt og fra biltema. Lyser grønt i displayet, og er fulladet med vedlikeholdslader.
Tips til feilsøk mottas med glede!
Re: Gastons T3 syncro westfalia - 1.9 tdk
Da forsto jeg omsider hvordan man måler seg frem til spenningsfall og fant syndebukken...
Der kabelen fra starteren møter polskoen på batteriet var det samla seg skit.
Det jeg tror er historien her:
Bilen spiser servoreimer. Dette hadde dannet et sort støvbelegg over batteripolene, lurt seg inn overalt og brutt kontakten rundt om.
Startproblemene ble hyppigere og hyppigere ettersom den spiste reim. Frister ikke veldig å sette på ny reim nå med en gang.
Men da endte det godt denne gangen også.
Der kabelen fra starteren møter polskoen på batteriet var det samla seg skit.
Det jeg tror er historien her:
Bilen spiser servoreimer. Dette hadde dannet et sort støvbelegg over batteripolene, lurt seg inn overalt og brutt kontakten rundt om.
Startproblemene ble hyppigere og hyppigere ettersom den spiste reim. Frister ikke veldig å sette på ny reim nå med en gang.
Men da endte det godt denne gangen også.
-
- -
- Posts: 4333
- Joined: 07 Jun 2005, 14:19
- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
- Location: Måløy
Re: Gastons T3 syncro westfalia - 1.9 tdk
Bra, du får gjøre en rettejobb på reimhjulene dine først som sist.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Re: Gastons T3 syncro westfalia - 1.9 tdk
Har du noe info om hvordan det gjøres? Kan hele servopumpa shuffles inn ut?Needforspace wrote:Bra, du får gjøre en rettejobb på reimhjulene dine først som sist.
-
- -
- Posts: 4333
- Joined: 07 Jun 2005, 14:19
- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
- Location: Måløy
Re: Gastons T3 syncro westfalia - 1.9 tdk
Ser ikke uten videre opplagt ut for meg, men med skiver i mellom kan den flyttes en vei i alle fall. Dette er det andre med bedre greie på her.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
-
- -
- Posts: 2055
- Joined: 18 Jul 2009, 21:41
- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
- Location: Bergen
Re: Gastons T3 syncro westfalia - 1.9 tdk
Pumpen kan ikke beveges tror jeg. Dog er det vel mulig å flippe på reimhjulet, men om du har satt det på feil vei skal skjevheten være synlig for øye. mener jeg.gaston wrote:Har du noe info om hvordan det gjøres? Kan hele servopumpa shuffles inn ut?Needforspace wrote:Bra, du får gjøre en rettejobb på reimhjulene dine først som sist.
Hans Sæle
Re: Gastons T3 syncro westfalia - 1.9 tdk
Får titte på det reimhjulet neste gang jeg blir nødt til å rote nedi der.
Idag ble bila endelig godkjent for 2 nye år
Idag ble bila endelig godkjent for 2 nye år
Re: Gastons T3 syncro westfalia - 1.9 tdk
Fått vært en del på tur med bila i det siste
2 ukers drømmeferie rundt på nordvestlandet etter påske.
Bergen-Sogndal-Stad-Sunnmørsalpene-Ålesund/Alnes
Samt en del kortere turer i helgene.
Fantastisk med camper og fremkommelighet
2 ukers drømmeferie rundt på nordvestlandet etter påske.
Bergen-Sogndal-Stad-Sunnmørsalpene-Ålesund/Alnes
Samt en del kortere turer i helgene.
Fantastisk med camper og fremkommelighet
-
- -
- Posts: 4498
- Joined: 17 Jan 2009, 22:27
- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
- Location: Treungen Telemark
Re: Gastons T3 syncro westfalia - 1.9 tdk
Wow !!! Likte særlig varianten med snø levegg
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
-
- -
- Posts: 4333
- Joined: 07 Jun 2005, 14:19
- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
- Location: Måløy
Re: Gastons T3 syncro westfalia - 1.9 tdk
Flotte bilder. Perfekt bruk av bilen!
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Re: Gastons T3 syncro westfalia - 1.9 tdk
Fantastisk turbil
Med så mye utstyr med på tur, ble vi dog enige om noen oppgraderinger til neste år.
Takbøyler og skiboks, dieselvarmer og fungerende sperrer.
Men er det noen her som har noen tips i forhold til å få reimhjulet på servopumpa på linje med det andre reimhjulet?
Savner servoen..
Med så mye utstyr med på tur, ble vi dog enige om noen oppgraderinger til neste år.
Takbøyler og skiboks, dieselvarmer og fungerende sperrer.
Men er det noen her som har noen tips i forhold til å få reimhjulet på servopumpa på linje med det andre reimhjulet?
Savner servoen..
Re: Gastons T3 syncro westfalia - 1.9 tdk
Er det JX-servopumpe og brakett? Og JX reimhjul? Vet det er forskjellig hjul på servopumpa om den kommer fra en DJ i forhold til JX. Selve pumpa er lik, men hjulet har annen offset.
Hvor mye feil er den?
Hvor mye feil er den?
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt