LT28 Karmann model L prosjekt
-
- -
- Posts: 1917
- Joined: 04 Jan 2011, 14:49
- Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
- Phone: 92023467
- Location: Lommedalen i Bærum
Re: LT28 Karmann model L prosjekt
Da er det minst 2 på dette forumet med Karaman Lt L
Inspiser, kjøpt og betalt i Tromsø i dag, Så får vi bare se hvilken dag vi får reist opp å hentet den.
Min er -89, hvilken årsmodell er din?
Inspiser, kjøpt og betalt i Tromsø i dag, Så får vi bare se hvilken dag vi får reist opp å hentet den.
Min er -89, hvilken årsmodell er din?
Re: LT28 Karmann model L prosjekt
Min er 87:-) bare en full årsavgift igen:-)
Fram med prosjekttråd så snart du henter!
Fram med prosjekttråd så snart du henter!
Re: LT28 Karmann model L prosjekt
Hvis du ikke begrenser det til L, men inkluderer H, så er vi så langt 3Buss Marius wrote:Da er det minst 2 på dette forumet med Karaman Lt L
'87 LT 31 D Karmann H2 campingbil
'94 LT 35 TD varebil. tidl. byggebil, nå sannsynlig motordonor
ex: '89 T3 112i Westfalia C.J m/hevetak (solgt), '86 LT 31D pickup (vraket)
+ ymse kjøretøy fra mange land, mest fransk
'94 LT 35 TD varebil. tidl. byggebil, nå sannsynlig motordonor
ex: '89 T3 112i Westfalia C.J m/hevetak (solgt), '86 LT 31D pickup (vraket)
+ ymse kjøretøy fra mange land, mest fransk
Re: LT28 Karmann model L prosjekt
Men hvor er prosjekttrådene?
Re: LT28 Karmann model L prosjekt
Pyntet på den idag:-)
Ble den ikke fin?
Den har også blitt vikarierende hverdagsbil, ettersom min andre bil mangler noen deler... fin å kjøre til Kiwi med, Rema er bare å glemme:-)
Ble den ikke fin?
Den har også blitt vikarierende hverdagsbil, ettersom min andre bil mangler noen deler... fin å kjøre til Kiwi med, Rema er bare å glemme:-)
Re: LT28 Karmann model L prosjekt
Faktisk polert den, ble ganske overrasket av hvilke farger som kom fram, og hvor fin den ble. Synes selvsagt dårlig på bilder...
Høyre før, venstre etter:
Må finne en måte å feste portapottien på. (Dette står høyt på prioritetslista)
Bør få hengt opp taktrekk helt bak, ble revet ned etter noe søl.
Bør spyle gjennom avløpsrør fra kjøkkenvasken, det renner dårlig her.
Bør bytte ferskvannspumpe, (røyk i forrige uke, får ikke rotert den med fingrene engang, sitter dønn.)
Ellers er det bare å pakke å reise. vet ikke hvor ruta går, men har planer om Lyngdal (besøke slekt), muligens Sverige (harryhandel), og Lærdal (mer slekt).
Ellers rundtom dit man gjerne ender når man reiser på tur uten kart og kompass, slike "oi, her var det fint. Hvor er vi?" steder:-) man kan jo også kjøre ganske langt i Sverige for å komme fra Lyngdal til Lærdal på en ukes tid:-)
Tenker å reise på Onsdag, men som med det meste annet på denne "planlagte" reisen er det høyst usikkert:-)
Høyre før, venstre etter:
Må finne en måte å feste portapottien på. (Dette står høyt på prioritetslista)
Bør få hengt opp taktrekk helt bak, ble revet ned etter noe søl.
Bør spyle gjennom avløpsrør fra kjøkkenvasken, det renner dårlig her.
Bør bytte ferskvannspumpe, (røyk i forrige uke, får ikke rotert den med fingrene engang, sitter dønn.)
Ellers er det bare å pakke å reise. vet ikke hvor ruta går, men har planer om Lyngdal (besøke slekt), muligens Sverige (harryhandel), og Lærdal (mer slekt).
Ellers rundtom dit man gjerne ender når man reiser på tur uten kart og kompass, slike "oi, her var det fint. Hvor er vi?" steder:-) man kan jo også kjøre ganske langt i Sverige for å komme fra Lyngdal til Lærdal på en ukes tid:-)
Tenker å reise på Onsdag, men som med det meste annet på denne "planlagte" reisen er det høyst usikkert:-)
-
- -
- Posts: 4333
- Joined: 07 Jun 2005, 14:19
- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
- Location: Måløy
Re: LT28 Karmann model L prosjekt
Blir på veien i noen av disse områdene på samme tid, skal se etter deg.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
-
- -
- Posts: 1917
- Joined: 04 Jan 2011, 14:49
- Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
- Phone: 92023467
- Location: Lommedalen i Bærum
Re: LT28 Karmann model L prosjekt
Vi kom hjem fra NordNorge i går, nå driver vi og vasker og jeg polerer fronten for å få bort fluer og gjøre det lettere å fjerne fluer etter neste tur. Ferdig med "førerhytta" Nå gjenstår alkoven.
Dere får tråkke litt hardere på gassen og få med dere VWbus treffet i Båstad i Sverige. Eh nei foresten denne kjøres med bånn gass hele tiden, untatt når man bremser..... Dere får kjøre litt lenger på hver økt da...
Vi har planer om å dra sørover på tirsdag eller onsdag, for å henge oss på konvoien fra Drammen til Båstad. Vi må returnere på lørdag formiddag. Det hadde jo vært artig å møtes.
Vår er helt original innvendig, det er knapt satt i en skrue eller montert opp en lampe, vi mangler altså de små forbedringene som er på deres. Derimot er vår uoriginal utvendig, da den er lakkert i samme beige som oppe, fra øverst på det brune og ned.
Vårt kjøleskap virker kunn når motoren lader, hvordan er det på deres?
Ellers gikk henteturen på nesten 2200km + 10 ferger uten problemer, dog har vi etterfylt tilsammen 4 liter vann og 0,5 liter olje og fylt Diesel 5 ganger
Øst for Elverum kjørte vi på vekta, vi hadde 120kg å gå på, (40kg forran og 80 bak) da var tankmåleren øverst på det røde og 30liter i ferskvannstanken. I aluminiumskassen bakpå var det 90kg vinterdekk
Dere får tråkke litt hardere på gassen og få med dere VWbus treffet i Båstad i Sverige. Eh nei foresten denne kjøres med bånn gass hele tiden, untatt når man bremser..... Dere får kjøre litt lenger på hver økt da...
Vi har planer om å dra sørover på tirsdag eller onsdag, for å henge oss på konvoien fra Drammen til Båstad. Vi må returnere på lørdag formiddag. Det hadde jo vært artig å møtes.
Vår er helt original innvendig, det er knapt satt i en skrue eller montert opp en lampe, vi mangler altså de små forbedringene som er på deres. Derimot er vår uoriginal utvendig, da den er lakkert i samme beige som oppe, fra øverst på det brune og ned.
Vårt kjøleskap virker kunn når motoren lader, hvordan er det på deres?
Ellers gikk henteturen på nesten 2200km + 10 ferger uten problemer, dog har vi etterfylt tilsammen 4 liter vann og 0,5 liter olje og fylt Diesel 5 ganger
Øst for Elverum kjørte vi på vekta, vi hadde 120kg å gå på, (40kg forran og 80 bak) da var tankmåleren øverst på det røde og 30liter i ferskvannstanken. I aluminiumskassen bakpå var det 90kg vinterdekk
Re: LT28 Karmann model L prosjekt
Kjøleskapet har jeg ikke fått til på 12v, kun gass og 230v. Skal prøve på 12v med motoren igang og se, funker det så skal det sikkert vere slik?
Så høyt vannforbruk? Du har det nye motorlokket med luke til vannpåfylling da?:-P
Vi kunne jo prøvd å rekke sverige til freddan, evt møtes et sted på veien?
Akkurat nå står jeg dieseltom på vei hjem fra butikken og steker pølser. Skulle helst vert på flat mark da, men man går alltid tom i en oppoverbakke?
Så høyt vannforbruk? Du har det nye motorlokket med luke til vannpåfylling da?:-P
Vi kunne jo prøvd å rekke sverige til freddan, evt møtes et sted på veien?
Akkurat nå står jeg dieseltom på vei hjem fra butikken og steker pølser. Skulle helst vert på flat mark da, men man går alltid tom i en oppoverbakke?
Re: LT28 Karmann model L prosjekt
Fikk diesel, og jovvist funket kjøleskapet på 13,5v:-)
Re: LT28 Karmann model L prosjekt
Hvor mye hadde dere med, min kommer akkurat på 2890 med full diesel og ferskvannstank, gassflaske, portapotti, sengetøy og meg i førersetet. Noe framtung men håper det jevner seg ut med mer vekt bak. (Har bare 80kg å gå på framme, god unnskyldning til å be kona slanke seg?)
Har litt rariteter i vognkortet mitt ang vekt, bla drøye 12 tonn egenvekt aksel, og 1200kg koblingsvekt:-)
Og om jeg husker riktig er det ikke de samme tallene ellers som på din? Jeg har 3180kg tilatt totalvekt...
Siden jeg var med vekta, kan jeg og fortelle deg at pga det store overhenget bak blir 85kg på stativet bak til 150kg ekstra bakakselvekt. Vektforsjellen her trekkes selvsagt ifra foraksel. Greit å vite ved pakking:-)
Har litt rariteter i vognkortet mitt ang vekt, bla drøye 12 tonn egenvekt aksel, og 1200kg koblingsvekt:-)
Og om jeg husker riktig er det ikke de samme tallene ellers som på din? Jeg har 3180kg tilatt totalvekt...
Siden jeg var med vekta, kan jeg og fortelle deg at pga det store overhenget bak blir 85kg på stativet bak til 150kg ekstra bakakselvekt. Vektforsjellen her trekkes selvsagt ifra foraksel. Greit å vite ved pakking:-)
-
- -
- Posts: 1917
- Joined: 04 Jan 2011, 14:49
- Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
- Phone: 92023467
- Location: Lommedalen i Bærum
Re: LT28 Karmann model L prosjekt
Med Hanne og meg i bilen, kom vekten på 3060kg. Nå har vi tatt ut piggdekkene, så da er den vel blitt 140kg lettere bak og 50kg tyngre forran. Tar jeg av boksen bak, som jeg antar veier rundt 40kg. blir den enda lettere bak og tyngre forran.
Etter som hele motorkassen må vippes opp, for å fylle kjølevæske, noe som ikke er mulig pga stativet for campingbatteriet vurderer jeg å flytte batteriet til bakerst i sittebenken på h. side.(Eller kanskje helt bakerst?) Hvis jeg huser riktig så er tilat aksellast forran lik på alle, forskjellen er på bakakselen.
Kjøleskapet er koblett slik at det kun fungerer når motoren lader, har jeg nå funnet ut. Jeg får prøve å koble det om, slik at motoren ikke må være i gang, og så montere opp et solcellepanel på taket. Vi kommer ikke til å bruke campingplasser i noen særlig grad og ser ikke hvorfor det skal gå på dyr gass.
Ellers er det en grei bil å gå dieseltom i
Etter som hele motorkassen må vippes opp, for å fylle kjølevæske, noe som ikke er mulig pga stativet for campingbatteriet vurderer jeg å flytte batteriet til bakerst i sittebenken på h. side.(Eller kanskje helt bakerst?) Hvis jeg huser riktig så er tilat aksellast forran lik på alle, forskjellen er på bakakselen.
Kjøleskapet er koblett slik at det kun fungerer når motoren lader, har jeg nå funnet ut. Jeg får prøve å koble det om, slik at motoren ikke må være i gang, og så montere opp et solcellepanel på taket. Vi kommer ikke til å bruke campingplasser i noen særlig grad og ser ikke hvorfor det skal gå på dyr gass.
Ellers er det en grei bil å gå dieseltom i
Re: LT28 Karmann model L prosjekt
Motorlokk til nyere modeller, (evt turbodiesler?) Har luke tilsvarende den du har til oljepåfylling, også framme til kjølevannet:-)
Jeg løfter fint opp motorlokket etter å ha plukket ut passaskjersetet, med batteriene fortsatt montert.
Kjøleskap på gass noen dager er inget problem, det bruker ikke mye gass:-) (og gassen er da ikke dyr?:O )
Grunnen til at det er koblet slik det er er sikkert at det også at det kan stå på mens man kjører, uten at resten av 12v anlegget er på.
Jeg løfter fint opp motorlokket etter å ha plukket ut passaskjersetet, med batteriene fortsatt montert.
Kjøleskap på gass noen dager er inget problem, det bruker ikke mye gass:-) (og gassen er da ikke dyr?:O )
Grunnen til at det er koblet slik det er er sikkert at det også at det kan stå på mens man kjører, uten at resten av 12v anlegget er på.
Re: LT28 Karmann model L prosjekt
Batterikassen på passaskjersia:-)
Re: LT28 Karmann model L prosjekt
Ordner styrer og rydder klar for tur, tenkte å dra imorra. Men noe må selvfølgelig skje. Min mor skulle bare sveive inn markisen, den gikk rett i vidåpen dør og topphengsla brakk. Alu denne så jeg kan ikke sveise den heller, og alle bekjente som kan sveise alu er bortreist. Fikk tips om en butikk som kan ha på lager, så sjekker det imårra.
På vei hjem med døra kilt fast gikk bremsene rett i gulvet, ikke så galt at det ikke er bremser, men ubehagelig å måtte trø pedalen helt ned i gulvet for å kunne stoppe shiten.
Heldigvis er det noe så enkelt som bremseveske som koker pga en frambrems som henger, så får forhåpentligvis fikset det og imorra...
På vei hjem med døra kilt fast gikk bremsene rett i gulvet, ikke så galt at det ikke er bremser, men ubehagelig å måtte trø pedalen helt ned i gulvet for å kunne stoppe shiten.
Heldigvis er det noe så enkelt som bremseveske som koker pga en frambrems som henger, så får forhåpentligvis fikset det og imorra...
Re: LT28 Karmann model L prosjekt
Forresten, drev Karmann spotting idag:
Så igrunn helt ok ut, med omtrekte seter og noe mosevekst her og der. Han hadde hatt lekkasjeproblemer ved frontruta i alkoven.
Er LT31, noe lengre og høyere egenvekt, men så ellers helt lik ut inni.. og heldiggrisen har turbodiesel, så det flytter seg også litt...
Så igrunn helt ok ut, med omtrekte seter og noe mosevekst her og der. Han hadde hatt lekkasjeproblemer ved frontruta i alkoven.
Er LT31, noe lengre og høyere egenvekt, men så ellers helt lik ut inni.. og heldiggrisen har turbodiesel, så det flytter seg også litt...
-
- -
- Posts: 760
- Joined: 20 Feb 2011, 10:04
- Car: t2a 69 1.9 m-tdi Allrad
- Phone: 004915904504925
- Location: Eckernførde / tyskland
Re: LT28 Karmann model L prosjekt
Se ja veldig ba ut denne, få adressen hans og sikkere deg en option på driveline med TD vs resten ta kvelden
hilsen jørg
mekke på alt som dufter Diesel
mekke på alt som dufter Diesel
Re: LT28 Karmann model L prosjekt
Har en kontakt ang TD drivlinje:-) men er så forbaska bra stand denne motoren min så har ingen forhåpninger om at den havarerer med det første:-P
Meen, skrudd litt idag. Av med calipper, sitter som støpt på ene sia, får ikke rikka stempel hverken ut eller inn.
Romnes klarer å skaffe ny til imorgen, så får vi kjøre på Torsdag forhåpentligvis. Viss ikke feriebudsjettet ryker i delehandel før vi kommer oss avgårde:-\
Meen, skrudd litt idag. Av med calipper, sitter som støpt på ene sia, får ikke rikka stempel hverken ut eller inn.
Romnes klarer å skaffe ny til imorgen, så får vi kjøre på Torsdag forhåpentligvis. Viss ikke feriebudsjettet ryker i delehandel før vi kommer oss avgårde:-\
-
- -
- Posts: 515
- Joined: 01 Jul 2012, 23:01
- Car: T3SYNCRO
- Phone: 91647900
- Location: Kristiansand
Re: LT28 Karmann model L prosjekt
Alle "treveis" kjøleskap er koblet med et relé via ladelampen slik at det kun kan operere på 12v når dynamo lader.
De bruker såpass mye strøm at batteriet blir fort tomt. Vanligvis er det et element på 85w.
Da skal du ha et ganske stort solcellepanel som kan drive kjøleskapet.
De bruker såpass mye strøm at batteriet blir fort tomt. Vanligvis er det et element på 85w.
Da skal du ha et ganske stort solcellepanel som kan drive kjøleskapet.
87 blå 112i Syncro halvpanel decoupler 2 diff rock n roll inr
87 blå 112i SiKaSyncro 2 diff
90 rød Coach 1,9 TDI
79 oransje Golf 1,5 automat
Kristiansand Bus-Depot.
87 blå 112i SiKaSyncro 2 diff
90 rød Coach 1,9 TDI
79 oransje Golf 1,5 automat
Kristiansand Bus-Depot.
Re: LT28 Karmann model L prosjekt
Caliper byttet, dørhengsle byttet, ferdig pakket og klar til tur:-D
Var borte på vekta ferdig pakket. 30kg for mye framme, og drøye 100kg til gode bak.
Med litt ekstra matvarer og full tank diesel. (Er over halvfull nå) så ligger vi og heelt i grenseland, så får vi heller tappe ut vannet ved evt kontroll:-P
Var borte på vekta ferdig pakket. 30kg for mye framme, og drøye 100kg til gode bak.
Med litt ekstra matvarer og full tank diesel. (Er over halvfull nå) så ligger vi og heelt i grenseland, så får vi heller tappe ut vannet ved evt kontroll:-P
Re: LT28 Karmann model L prosjekt
Går som ei kule denne, kom til Charlottenberg igår, sitter og spiser nystekte rundstykker før Hypermat åpner. Så skal vi handle "litt" før kursen settes mot Lærdal. Noen med en ruteanbefaling så blir jeg glad for det.
Underveis på turen synes jeg svartrøyken har blitt tynnere, samt at den går litt bedre. Skulle tro den har godt av å bli brukt:-)
Forbruk er fåreløpig 1.22l/mil. Ikke verst for en 3 meter høy kasse på drøye 3tonn...
Underveis på turen synes jeg svartrøyken har blitt tynnere, samt at den går litt bedre. Skulle tro den har godt av å bli brukt:-)
Forbruk er fåreløpig 1.22l/mil. Ikke verst for en 3 meter høy kasse på drøye 3tonn...
Re: LT28 Karmann model L prosjekt
Stryk denne, fylte diesel på statoil, og da var det tilbake til samme greie. Esso neste takk! Må bare kjøre ut detta skvipet først, "miles" du lissom...Renax wrote: Underveis på turen synes jeg svartrøyken har blitt tynnere, samt at den går litt bedre. Skulle tro den har godt av å bli brukt:-)
Re: LT28 Karmann model L prosjekt
Kom fram til Lærdal etter å ha hilset på BussMarius på Gol, han kjørte riktignok ikke VWbus da, men en større buss. Likevel hyggelig å hilse så får vi ta LT-treff en annen gang:-)
Fremdeles disse problemene med sløv motor, begynner å lure på om det har vert noe shit i den dieselen, da den plutselig dauer helt av som om filteret er tett, flat fjøl for å holde 80 i nedoverbakke. Så plutselig løsner det og holder 100 i slake oppoverbakker.
Får sjekke litt mens vi er her, blir nok en ukes tid:-)
Fremdeles disse problemene med sløv motor, begynner å lure på om det har vert noe shit i den dieselen, da den plutselig dauer helt av som om filteret er tett, flat fjøl for å holde 80 i nedoverbakke. Så plutselig løsner det og holder 100 i slake oppoverbakker.
Får sjekke litt mens vi er her, blir nok en ukes tid:-)
Re: LT28 Karmann model L prosjekt
Denne reisetråden trenger bilder