Hjulvinkel bak på syncro 16"

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Eddi
Posts: 55
Joined: 24 Aug 2009, 07:45
Phone: 90190831
Location: Sandnes Rogaland
Contact:

Hjulvinkel bak på syncro 16"

Post by Eddi »

Har problemer med å få justert camber bak på min 16" syncro.
I følge møller skal camber være 0 + - 30min bak, noe jeg ikke har mulighet til å komme i nærheten av. Har nå rett under 3° positiv og ikke mer å justere.
Mener at de 16" jeg har sett rundt om kring ofte har positiv camber, stemmer dette?
Hva kan jeg gjøre videre, er det bare å sette i gang å slipe ut av sporet for å få mer å justere på?

Her trenger jeg noen gode tips.
Endre Engelsgjerd

1950 T1
1963 Tomeliten camping tilhenger
1967 T1
1968 T1
1969 T2 Dormobile
1973 T1
1973 412
1988 Karnann Gipsy
1990 16" Syncro panelbil
http://www.srvwk.com/e107_plugins/forum ... pic.php?81
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Hjulvinkel bak på syncro 16"

Post by OddN »

Eddi wrote:Har problemer med å få justert camber bak på min 16" syncro.
I følge møller skal camber være 0 + - 30min bak, noe jeg ikke har mulighet til å komme i nærheten av. Har nå rett under 3° positiv og ikke mer å justere.
Mener at de 16" jeg har sett rundt om kring ofte har positiv camber, stemmer dette?
Hva kan jeg gjøre videre, er det bare å sette i gang å slipe ut av sporet for å få mer å justere på?

Her trenger jeg noen gode tips.
Det finnes også "camberplater" som du legger imellom broarm og hjulnav. Husker ikke i farta hvem som hadde dette eller hvor mye det gav.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Hjulvinkel bak på syncro 16"

Post by OddN »

Eddi
Posts: 55
Joined: 24 Aug 2009, 07:45
Phone: 90190831
Location: Sandnes Rogaland
Contact:

Re: Hjulvinkel bak på syncro 16"

Post by Eddi »

Dette er jo en god løsning, men hva sier biltilsynet om dette?
Endre Engelsgjerd

1950 T1
1963 Tomeliten camping tilhenger
1967 T1
1968 T1
1969 T2 Dormobile
1973 T1
1973 412
1988 Karnann Gipsy
1990 16" Syncro panelbil
http://www.srvwk.com/e107_plugins/forum ... pic.php?81
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: Hjulvinkel bak på syncro 16"

Post by Tur-Bo »

rent bortsett fra at disse vel justerer feil vei ? Kanskje de kan snues ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Hjulvinkel bak på syncro 16"

Post by OddN »

Eddi wrote:
Dette er jo en god løsning, men hva sier biltilsynet om dette?
Tja, regner med de sier: "Så bra at hjulvinklene dine er rette"

Kan ikke tenke meg at dette skulle være verre enn hva du opprinnelig foreslår, nemlig å slipe lengre spor i festene. Eller for så vidt å kjøre med 3 grader positiv camber... Det er heller ikke riktig heldig for kjøreegenskapene.

Men det må de nesten svare på selv...
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Hjulvinkel bak på syncro 16"

Post by OddN »

Tur-Bo wrote:rent bortsett fra at disse vel justerer feil vei ? Kanskje de kan snues ?
Så vidt jeg vet så er boltene symmetrisk plassert. så ja de bør kunne snues.
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Hjulvinkel bak på syncro 16"

Post by Renax »

Platene kan nok snues.

Men om biltilsynet godtar understellsdeler som endrer sporvidden uten TÜV eller lignende ville jeg forhørt meg med de på forhånd om...

Forøvrig har jeg aldri sett en T3 med positiv camber bak, nesten alle jeg har sett står med endel negativ camber...

Men så skal jeg innrømme at jeg ikke har studert så mange 16" syncroer på nært hold...

Sent from my Lenovo P780
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: Hjulvinkel bak på syncro 16"

Post by subwoofer »

Søl litt olje, jord og møkk i området, så er det vel ingen som ser camberplatene?
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Rapidspeed
-
-
Posts: 5167
Joined: 06 Feb 2005, 23:30
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170
Location: porsgrunn

Re: Hjulvinkel bak på syncro 16"

Post by Rapidspeed »

Er dette den hvite KB registrerte vi snakker om? Den hadde ekstrem negativ camber bak når jeg hadde den her..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
TaigAGreEn
-
-
Posts: 2720
Joined: 18 Dec 2003, 14:38
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641
Location: Hemnes - Nordland

Re: Hjulvinkel bak på syncro 16"

Post by TaigAGreEn »

Er ikkje dette justerbart?

http://youtu.be/SPBRiwuR6d4

Fra 1:20.
Tage Vedal

T3-fan
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Hjulvinkel bak på syncro 16"

Post by OddN »

TaigAGreEn wrote:Er ikkje dette justerbart?

http://youtu.be/SPBRiwuR6d4

Fra 1:20.
Joda, men her er det vel snakk om at det ikke er nok å gå på for å komme innenfor spesifikasjonene.
Martin Sandvik
-
-
Posts: 4573
Joined: 31 Oct 2003, 13:11
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030
Location: Heggedal
Contact:

Re: Hjulvinkel bak på syncro 16"

Post by Martin Sandvik »

Min tanker er at om det ikke er mulig å få den innenfor originale spesifikasjoner må det vel være noe som er galt ?
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Hjulvinkel bak på syncro 16"

Post by OddN »

Martin Sandvik wrote:Min tanker er at om det ikke er mulig å få den innenfor originale spesifikasjoner må det vel være noe som er galt ?
Har tenkt samme tanken. Hvis bilen har standard høyde så burde det være mulig å få den innenfor. Kan nok være lurt å inspisere broarmer og innfesting for skader.
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Hjulvinkel bak på syncro 16"

Post by Renax »

Martin Sandvik wrote:Min tanker er at om det ikke er mulig å få den innenfor originale spesifikasjoner må det vel være noe som er galt ?
Forsåvidt enig, slitne foringer og bøyde/vridde broarmer er mulige årsaker.

Senk og forsåvidt, og senking kommer ikke nødvendigvis slik man tror. (I gule og røde fjærpakker) det kan også komme "sigende", eller som resultat av feil fjører på feil bil. 14" fjører på 16" bil?

Sent from my Lenovo P780
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Hjulvinkel bak på syncro 16"

Post by OddN »

Noen generelle betraktninger omkring heving/senking av T3...

Men først en liten avklaring. Hvis det er så at Rapid mener å ha sett samme bilen med for mye NEGATIV camber, samtidig som trådstarter kommenterer for mye POSITIV camber:

Ved negativ camber heller toppen av hjulet innover i hjulbuen.
Ved positiv camper heller toppen av hjulet utover.

På grunn av geometrien i bakhjulopphenget (primært på grunn av at innfestingene til broarmene ikke er på linje) vil en T3 når den senkes få mer negativ camber. Når den heves får den mer positiv camber. Dette gjelder bak. Foran er det litt mer komplisert.

Dette justeres på den ytre innfestingen til broarmen, her er det vertikale spor som bolten kan flyttes i, opp for mer negativ camber, ned for mer positiv camber. Den indre innfestingen har horisontale spor og er for å justere spissing. Dette forandrer seg imidlertid lite ved heving/senking.
Eddi
Posts: 55
Joined: 24 Aug 2009, 07:45
Phone: 90190831
Location: Sandnes Rogaland
Contact:

Re: Hjulvinkel bak på syncro 16"

Post by Eddi »

Her var det kommet en del siden jeg var inne sist.
Denne bilen har hatt positiv camber så lenge den har vert på vestlandet.
Tvilsomt at det er skade på armer eller infesting som fororsaker dette da det er tilnermet ligt på begge sider, pluss at det ikke er synlige skader som tilsier at det skal ha blitt deformert.

Får ta en ekstra runde å sjekke foringer, men rart at det ikke ble oppdaget på 4 hjulskontroll i så tilfelle?

Dette er jo en panel varebil som er helt tom baki, kan det ha noe å si? Burde jeg hatt litt vekt i?
Endre Engelsgjerd

1950 T1
1963 Tomeliten camping tilhenger
1967 T1
1968 T1
1969 T2 Dormobile
1973 T1
1973 412
1988 Karnann Gipsy
1990 16" Syncro panelbil
http://www.srvwk.com/e107_plugins/forum ... pic.php?81
Post Reply