Hjulvinkel bak på syncro 16"
Hjulvinkel bak på syncro 16"
Har problemer med å få justert camber bak på min 16" syncro.
I følge møller skal camber være 0 + - 30min bak, noe jeg ikke har mulighet til å komme i nærheten av. Har nå rett under 3° positiv og ikke mer å justere.
Mener at de 16" jeg har sett rundt om kring ofte har positiv camber, stemmer dette?
Hva kan jeg gjøre videre, er det bare å sette i gang å slipe ut av sporet for å få mer å justere på?
Her trenger jeg noen gode tips.
I følge møller skal camber være 0 + - 30min bak, noe jeg ikke har mulighet til å komme i nærheten av. Har nå rett under 3° positiv og ikke mer å justere.
Mener at de 16" jeg har sett rundt om kring ofte har positiv camber, stemmer dette?
Hva kan jeg gjøre videre, er det bare å sette i gang å slipe ut av sporet for å få mer å justere på?
Her trenger jeg noen gode tips.
Endre Engelsgjerd
1950 T1
1963 Tomeliten camping tilhenger
1967 T1
1968 T1
1969 T2 Dormobile
1973 T1
1973 412
1988 Karnann Gipsy
1990 16" Syncro panelbil
http://www.srvwk.com/e107_plugins/forum ... pic.php?81
1950 T1
1963 Tomeliten camping tilhenger
1967 T1
1968 T1
1969 T2 Dormobile
1973 T1
1973 412
1988 Karnann Gipsy
1990 16" Syncro panelbil
http://www.srvwk.com/e107_plugins/forum ... pic.php?81
Re: Hjulvinkel bak på syncro 16"
Det finnes også "camberplater" som du legger imellom broarm og hjulnav. Husker ikke i farta hvem som hadde dette eller hvor mye det gav.Eddi wrote:Har problemer med å få justert camber bak på min 16" syncro.
I følge møller skal camber være 0 + - 30min bak, noe jeg ikke har mulighet til å komme i nærheten av. Har nå rett under 3° positiv og ikke mer å justere.
Mener at de 16" jeg har sett rundt om kring ofte har positiv camber, stemmer dette?
Hva kan jeg gjøre videre, er det bare å sette i gang å slipe ut av sporet for å få mer å justere på?
Her trenger jeg noen gode tips.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
Re: Hjulvinkel bak på syncro 16"
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
Re: Hjulvinkel bak på syncro 16"
Dette er jo en god løsning, men hva sier biltilsynet om dette?OddN wrote:Der var de: http://www.brickwerks.co.uk/index.php/c ... -rear.html
Endre Engelsgjerd
1950 T1
1963 Tomeliten camping tilhenger
1967 T1
1968 T1
1969 T2 Dormobile
1973 T1
1973 412
1988 Karnann Gipsy
1990 16" Syncro panelbil
http://www.srvwk.com/e107_plugins/forum ... pic.php?81
1950 T1
1963 Tomeliten camping tilhenger
1967 T1
1968 T1
1969 T2 Dormobile
1973 T1
1973 412
1988 Karnann Gipsy
1990 16" Syncro panelbil
http://www.srvwk.com/e107_plugins/forum ... pic.php?81
-
- -
- Posts: 4498
- Joined: 17 Jan 2009, 22:27
- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
- Location: Treungen Telemark
Re: Hjulvinkel bak på syncro 16"
rent bortsett fra at disse vel justerer feil vei ? Kanskje de kan snues ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Re: Hjulvinkel bak på syncro 16"
Tja, regner med de sier: "Så bra at hjulvinklene dine er rette"Eddi wrote:Dette er jo en god løsning, men hva sier biltilsynet om dette?OddN wrote:Der var de: http://www.brickwerks.co.uk/index.php/c ... -rear.html
Kan ikke tenke meg at dette skulle være verre enn hva du opprinnelig foreslår, nemlig å slipe lengre spor i festene. Eller for så vidt å kjøre med 3 grader positiv camber... Det er heller ikke riktig heldig for kjøreegenskapene.
Men det må de nesten svare på selv...
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
Re: Hjulvinkel bak på syncro 16"
Så vidt jeg vet så er boltene symmetrisk plassert. så ja de bør kunne snues.Tur-Bo wrote:rent bortsett fra at disse vel justerer feil vei ? Kanskje de kan snues ?
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
Re: Hjulvinkel bak på syncro 16"
Platene kan nok snues.
Men om biltilsynet godtar understellsdeler som endrer sporvidden uten TÜV eller lignende ville jeg forhørt meg med de på forhånd om...
Forøvrig har jeg aldri sett en T3 med positiv camber bak, nesten alle jeg har sett står med endel negativ camber...
Men så skal jeg innrømme at jeg ikke har studert så mange 16" syncroer på nært hold...
Sent from my Lenovo P780
Men om biltilsynet godtar understellsdeler som endrer sporvidden uten TÜV eller lignende ville jeg forhørt meg med de på forhånd om...
Forøvrig har jeg aldri sett en T3 med positiv camber bak, nesten alle jeg har sett står med endel negativ camber...
Men så skal jeg innrømme at jeg ikke har studert så mange 16" syncroer på nært hold...
Sent from my Lenovo P780
Re: Hjulvinkel bak på syncro 16"
Søl litt olje, jord og møkk i området, så er det vel ingen som ser camberplatene?
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
-
- -
- Posts: 5167
- Joined: 06 Feb 2005, 23:30
- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
- Location: porsgrunn
Re: Hjulvinkel bak på syncro 16"
Er dette den hvite KB registrerte vi snakker om? Den hadde ekstrem negativ camber bak når jeg hadde den her..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
-
- -
- Posts: 2720
- Joined: 18 Dec 2003, 14:38
- Car: T3 SYNCRO
- Phone: 40492641
- Location: Hemnes - Nordland
Re: Hjulvinkel bak på syncro 16"
Tage Vedal
T3-fan
T3-fan
Re: Hjulvinkel bak på syncro 16"
Joda, men her er det vel snakk om at det ikke er nok å gå på for å komme innenfor spesifikasjonene.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
-
- -
- Posts: 4573
- Joined: 31 Oct 2003, 13:11
- Car: 2010 Multivan T5
- Phone: 40204030
- Location: Heggedal
- Contact:
Re: Hjulvinkel bak på syncro 16"
Min tanker er at om det ikke er mulig å få den innenfor originale spesifikasjoner må det vel være noe som er galt ?
Bruk mail martin@vwbus.no Jeg svarer ikke PM
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
Re: Hjulvinkel bak på syncro 16"
Har tenkt samme tanken. Hvis bilen har standard høyde så burde det være mulig å få den innenfor. Kan nok være lurt å inspisere broarmer og innfesting for skader.Martin Sandvik wrote:Min tanker er at om det ikke er mulig å få den innenfor originale spesifikasjoner må det vel være noe som er galt ?
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
Re: Hjulvinkel bak på syncro 16"
Forsåvidt enig, slitne foringer og bøyde/vridde broarmer er mulige årsaker.Martin Sandvik wrote:Min tanker er at om det ikke er mulig å få den innenfor originale spesifikasjoner må det vel være noe som er galt ?
Senk og forsåvidt, og senking kommer ikke nødvendigvis slik man tror. (I gule og røde fjærpakker) det kan også komme "sigende", eller som resultat av feil fjører på feil bil. 14" fjører på 16" bil?
Sent from my Lenovo P780
Re: Hjulvinkel bak på syncro 16"
Noen generelle betraktninger omkring heving/senking av T3...
Men først en liten avklaring. Hvis det er så at Rapid mener å ha sett samme bilen med for mye NEGATIV camber, samtidig som trådstarter kommenterer for mye POSITIV camber:
Ved negativ camber heller toppen av hjulet innover i hjulbuen.
Ved positiv camper heller toppen av hjulet utover.
På grunn av geometrien i bakhjulopphenget (primært på grunn av at innfestingene til broarmene ikke er på linje) vil en T3 når den senkes få mer negativ camber. Når den heves får den mer positiv camber. Dette gjelder bak. Foran er det litt mer komplisert.
Dette justeres på den ytre innfestingen til broarmen, her er det vertikale spor som bolten kan flyttes i, opp for mer negativ camber, ned for mer positiv camber. Den indre innfestingen har horisontale spor og er for å justere spissing. Dette forandrer seg imidlertid lite ved heving/senking.
Men først en liten avklaring. Hvis det er så at Rapid mener å ha sett samme bilen med for mye NEGATIV camber, samtidig som trådstarter kommenterer for mye POSITIV camber:
Ved negativ camber heller toppen av hjulet innover i hjulbuen.
Ved positiv camper heller toppen av hjulet utover.
På grunn av geometrien i bakhjulopphenget (primært på grunn av at innfestingene til broarmene ikke er på linje) vil en T3 når den senkes få mer negativ camber. Når den heves får den mer positiv camber. Dette gjelder bak. Foran er det litt mer komplisert.
Dette justeres på den ytre innfestingen til broarmen, her er det vertikale spor som bolten kan flyttes i, opp for mer negativ camber, ned for mer positiv camber. Den indre innfestingen har horisontale spor og er for å justere spissing. Dette forandrer seg imidlertid lite ved heving/senking.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
Re: Hjulvinkel bak på syncro 16"
Her var det kommet en del siden jeg var inne sist.
Denne bilen har hatt positiv camber så lenge den har vert på vestlandet.
Tvilsomt at det er skade på armer eller infesting som fororsaker dette da det er tilnermet ligt på begge sider, pluss at det ikke er synlige skader som tilsier at det skal ha blitt deformert.
Får ta en ekstra runde å sjekke foringer, men rart at det ikke ble oppdaget på 4 hjulskontroll i så tilfelle?
Dette er jo en panel varebil som er helt tom baki, kan det ha noe å si? Burde jeg hatt litt vekt i?
Denne bilen har hatt positiv camber så lenge den har vert på vestlandet.
Tvilsomt at det er skade på armer eller infesting som fororsaker dette da det er tilnermet ligt på begge sider, pluss at det ikke er synlige skader som tilsier at det skal ha blitt deformert.
Får ta en ekstra runde å sjekke foringer, men rart at det ikke ble oppdaget på 4 hjulskontroll i så tilfelle?
Dette er jo en panel varebil som er helt tom baki, kan det ha noe å si? Burde jeg hatt litt vekt i?
Endre Engelsgjerd
1950 T1
1963 Tomeliten camping tilhenger
1967 T1
1968 T1
1969 T2 Dormobile
1973 T1
1973 412
1988 Karnann Gipsy
1990 16" Syncro panelbil
http://www.srvwk.com/e107_plugins/forum ... pic.php?81
1950 T1
1963 Tomeliten camping tilhenger
1967 T1
1968 T1
1969 T2 Dormobile
1973 T1
1973 412
1988 Karnann Gipsy
1990 16" Syncro panelbil
http://www.srvwk.com/e107_plugins/forum ... pic.php?81