T3 JX; koking

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
grepst1
-
-
Posts: 228
Joined: 24 Jun 2013, 10:26
Car: 87 Westfalia, 59cab, 64 KG cab, 65 Samba ++
Phone: 90113303
Location: Førde

T3 JX; koking

Post by grepst1 »

Kjørte heim idag frå hytta, ca 5 mil. Nesten framme i Førde tok varsellampa på kjølevatn til å blinke, tempertaurmålar var så vidt oppe på det kvite feltet og kjølevifte kobla ikkje inn. Kom meg heim, men det då var det gammaldags koking og ved kontroll var det ikkje kjølevatn i beholder.
Har berre parkert bilen og vil prøve å finne feil. Nokon som har erfaring med dette og kva bør eg undersøke først?
Gåen toppakning eller vannpumpe?
Gåen topp.
???
Enkel måte å få luft ut av systemet?
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: T3 JX; koking

Post by Renax »

Kan bare starte leting etter ny topp/motor med en gang, JX topp tåler ikke koking...
grepst1
-
-
Posts: 228
Joined: 24 Jun 2013, 10:26
Car: 87 Westfalia, 59cab, 64 KG cab, 65 Samba ++
Phone: 90113303
Location: Førde

Re: T3 JX; koking

Post by grepst1 »

Rekna nok med dette.
Må prøve å finne årsak til kokinga så er det nokon som ser samanheng med vifte som ikkje startar/temperaturmålar som ikkje går opp vs blinkande lampe/koking?
Ønskjer fleire innspel frå folk med erfaringar.
bjørn53
-
-
Posts: 1303
Joined: 18 Oct 2009, 00:37
Car: t3 + golf
Phone: 90134047
Location: Utenfor brumunddal

Re: T3 JX; koking

Post by bjørn53 »

1. Lekk toppakning.
2. Eksos presses inn i kjølevannet.
3. Kjølevannet presses ut.
4. Alarm fra kjølevann trykktank.
5.lokal overheting i topp.
6. Topp sprekker kanskje.
7. Det ser ut som om motor koker.
Eller
1. Sprekk i trykktank slanger eller kjølesystemet.
2. Kjølevannet presses ut
3. Kjølevannet sirkulerer ikke i deler av topp.
4. Lokal overheting i topp.
5. Toppen sprekker kanskje.
6. det ser ut som motoren koker
Eller
1. Den brukte 25-30 år gamle motoren har en sprekk som blir større og større.
Eller
Er du heldig så er ikke toppen sprukket. :)
Last edited by bjørn53 on 24 Jun 2015, 13:35, edited 2 times in total.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
grepst1
-
-
Posts: 228
Joined: 24 Jun 2013, 10:26
Car: 87 Westfalia, 59cab, 64 KG cab, 65 Samba ++
Phone: 90113303
Location: Førde

Re: T3 JX; koking

Post by grepst1 »

Er AAZ ein "bedre og sikrare" motor å satse på?
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: T3 JX; koking

Post by OddN »

grepst1 wrote:Er AAZ ein "bedre og sikrare" motor å satse på?
Det korte svaret er JA.

Men også her er det skjær i sjøen. De fleste AAZ motorer begynner å dra på årene og viser svakhetstegn de og. Blant annet registerdrev og kilespor på veiva har vist seg å være en svakhet. Men det er en enkel motor å konvertere, de aller fleste delene som trengs har du allerede på JX motoren.

Får du tak i en delebil (Golf eller Passat) som du kan prøvekjøre og sjekke at det ikke er ubalanse i reimskivene på veiva er du tryggere enn å kjøpe noe uspesifisert.
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: T3 JX; koking

Post by hansstef »

Pass på ved prøvekjøring at ikke reimhjulet på veiven ikke har kast.

Samt kan det være lurt å sjekke at ikke strammehulet utsettes for vibrasjoner/hamoniske svingninger når man slipper turtallet ned.

Noen AAZ er utstyrt med generator UTEN frihjulsnav og generatoren vil da prøve å bremse veiven ettersom dens turtall faller med lavere hastighet en veiven selv. Det er vel dette som sliter ut det de kaller en "woodruff key" på registerdrevet som da er årsaken il kast i reimhjulet ? Rett meg hvis jeg roter.

Hvis ikke syndromet med kast i veiven har pågått for lenge er det mulig å reparere ved å bytte til nytt AAZ multireimhjul og tdi generator/geerator med frikobling på drevet. Du må da også ha ny srekkbolt til reimhjulet (90Nm).

Har dette syndromet på min bil, men det er nå ganske mye kast i reimhjulet og jeg vet ikke om det er noe å reparere på lenger....
Hans Sæle
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: T3 JX; koking

Post by Tur-Bo »

1,9 sugediesel feks AEF fra Skoda er også et godt alternativ, de har oljespylte stempler og går bra med turbo og utstyr fra JX.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
gaston
-
-
Posts: 283
Joined: 12 Jul 2012, 03:04
Car: 57 panel
Location: Bergen / Oslo

Re: T3 JX; koking

Post by gaston »

Har gått litt varmt i bilen min også (AAZ) siden jeg byttet vannpumpe og fikk i ny termostat...
Når den har blitt for varm så har den begynt å slippe ut vann i fremkant av det ene faste røret under bilen.. Har tredd gummien litt lenger innpå og stramma litt på slangeklammen en del ganger nå.

Kokt en gang her også.
Har kanskje tatt litt for lett på det.. Nåla gikk i dag forbi midten, så hele dioden ble synlig. Men kommer seg fort ned til nesten normal igjen...
Får vel ta gummislangen helt av og se om det er noen grunn til at den blåser av hver gang. Overtrykk skal vel heller gå ut av det blå lokket..
Og det introduseres vel luft i systemet når det lekker litt fra rør under bil. (?)
Bugman
-
-
Posts: 2206
Joined: 24 Apr 2007, 19:48
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Location: Fjelldal/Harstad-Sør-Troms

Re: T3 JX; koking

Post by Bugman »

grepst1 wrote:Er AAZ ein "bedre og sikrare" motor å satse på?
Ja, den er nå litt sterkere, og har i mange tilfeller vært enklere å få tak i en i brukbar stand, enn tilfellet er for en 1,6 JX - da disse i all hovedsak har stått i vesentlig letter biler. :wink:

Men også disse er (notorisk) kjent for å ha det varmt rundt sylinder nummer 3! Og motoren vil "takke deg" om du i tillegg monterer en ekstern oljekjøler - i tillegg til den veksleren som står mellom blokk og filter. (Olja varmes i sistnevnte opp av kjølevannet, og temperaturen holdes deretter nede av den samme).
OddN wrote:
[...]

Men også her er det skjær i sjøen. De fleste AAZ motorer begynner å dra på årene og viser svakhetstegn de og. Blant annet registerdrev og kilespor på veiva har vist seg å være en svakhet. Men det er en enkel motor å konvertere, de aller fleste delene som trengs har du allerede på JX motoren.

Får du tak i en delebil (Golf eller Passat) som du kan prøvekjøre og sjekke at det ikke er ubalanse i reimskivene på veiva er du tryggere enn å kjøpe noe uspesifisert.
Den svakheten som Odd nevner, kommer ofte av at ukyndige løsner den bolten som holder selve registerdrevet til veiva - når de skal bytte register-reim!
Denne bolten (Som kan ha 6-kant hode på din JX) skal når den har 12-kant hode IKKE gjenbrukes heller! Noe som betyr at den bør byttes, om den er løs. Koster ikke all verden heller! :)
SKAL trekkes til med et durabelig moment - 90Nm og så 90grader!

Og er den løs, bør du også ta av register-reima - og sjekke sporet til sporkilen (woodroof-kile) samt anleggsflaten.
Og dette gjør du ved å skru løs de 4 unbrakoskruene som holder kilereimshjulet til registerdrevet, slik at du får løs register-reima.
Som oftest er det ikke her man finner de store problemene med en AAZ, om den har hatt sine servicer innenfor merkeverkstedene. (De løsner ikke viktige bolter i vanvare, ei heller benytter de for lavt tiltrekkingsmoment). Men de tar av drevet, om en tettering må byttes.

Nå kan det nevnes, at veiva til 1Z etc. passer i AAZ'n - og den har en avflating tangentielt, som gir bedre "thrustflate" for det tilhørende registerdrevet.

Prøv gjerne motoren i donorbilen, ja!
hansstef wrote:
[...]
Noen AAZ er utstyrt med generator UTEN frihjulsnav og generatoren vil da prøve å bremse veiven ettersom dens turtall faller med lavere hastighet en veiven selv. Det er vel dette som sliter ut det de kaller en "woodruff key" på registerdrevet som da er årsaken il kast i reimhjulet ? Rett meg hvis jeg roter.

[...]
Er vel heller slik at motoren forsøker å bremse ned dynamoen, slik at denne får en del torsjonsbelastning. Men helt klart; om registerdrev allerede er løst - så er det ingen fordel om andre ting kan påvirke "slamringa" :)

Lykke til, enten du går for å reparere/fikse din 1,6 JX - eller konverterer til enten 1,9 TD eller rent ut går for TDI! :)
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: T3 JX; koking

Post by OddN »

Ja, dette med alternativ dieselmotor i T3 er et stort tema, og her finnes ikke noen absolutt fasit. Alle alternativene har fordeler og ulemper, noen av fordelene oppveier for ulempene, og noen ulemper må man bare leve med.

JX: fordelen er at den er original. For noen er det viktig. Ulempen er at den er sørgelig undermotorisert, og at den i en så tung bil som T3 jobber på høytrykk hele tiden, og dermed får topp og toppakning stor belastning, og ryker før eller senere (som regel før)

AAZ: Fordelen er at den er tilnærmet lik JX'en og dermed enkel å konvertere, samt at det hele ser originalt ut når du er ferdig. Den har også ca samme turtallsspekter, og passer dermed bra på standard JX girkasse. Ulemper er at de begynne å bli gamle, og ikke lengre enkelt å finne et godt eksemplar. Og dette med innfesting av registerdrevet på veiva. Men om du likevel skulle velge å overhale, er det som Roar sier mulig å bruke TDI veiv og tilhørende drev som er mye bedre. Det er også mulig å maskinere AAZ-veiva så TDI-drevet passer.

TDI/mTDI: Fordeler er at det er moderne motorer, med masse kraft. Lavere forbruk enn JX/AAZ. Ulemper er at det er mer komplisert å konvertere, girkassene tåler egentlig ikke så mye moment, lavere turtallsområde gjør at du bør vurdere enten bensinkasse eller (på syncro) større hjul. Lavere forbruk gir ubønnhørlig mindre overskuddsvarme og dermed lite effekt i varmeapparat.

Det er mange gode tråder både her og på andre fora som beskriver dette i dybden, så om du vurderer å oppgradere har du mange timer med god lesing i vente :-)
grepst1
-
-
Posts: 228
Joined: 24 Jun 2013, 10:26
Car: 87 Westfalia, 59cab, 64 KG cab, 65 Samba ++
Phone: 90113303
Location: Førde

Re: T3 JX; koking

Post by grepst1 »

Takkar for mange gode innspel.

Fann feilen på min bil i går: Gummislange ut av topp som går framover i bil var sprukken. Har no korta den inn og vil prøve på utlufting etter påfyll av nytt kjølevatn. Berre å håpe på at toppen/toppakning ikkje har fått seg ein knekk...

Prøver å oppdatere tyskkunnskapane mine ved å lese om utlufting kjølevatn T3....., men tek gjerne imot opplysningar frå folk med erfaring....
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: T3 JX; koking

Post by OddN »

Krysser fingrene for at motoren har overlevd.

Når det gjelder lufting er det flere måter å gjøre det på. Men fronten høyt og åpne lufteskruen foran på radiatoren bruker å hjelpe.
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: T3 JX; koking

Post by hansstef »

HappyT3 har vel en prosedyre på å åpne litt på skruen fremme og så ta seg en liten tur opp en bratt humpete bakke med litt turtall :)

Min erfaring er at så lenge du får fronten godt opp og lufter der og kanskje det samme med hekken. På beholderen bak er det lett å miste en del væske hvis man slipper turtallet uten å ha på lokket først.

Husk full varme på apparatet så ikke kranen der står stengt.
Hans Sæle
bjørn53
-
-
Posts: 1303
Joined: 18 Oct 2009, 00:37
Car: t3 + golf
Phone: 90134047
Location: Utenfor brumunddal

Re: T3 JX; koking

Post by bjørn53 »

grepst1 wrote:Takkar for mange gode innspel.

Fann feilen på min bil i går: Gummislange ut av topp som går framover i bil var sprukken. Har no korta den inn og vil prøve på utlufting etter påfyll av nytt kjølevatn. Berre å håpe på at toppen/toppakning ikkje har fått seg ein knekk...

Prøver å oppdatere tyskkunnskapane mine ved å lese om utlufting kjølevatn T3....., men tek gjerne imot opplysningar frå folk med erfaring....
Det er ikke kritisk med lufting fremme dersom du bare skal finne ut om topp er sprukke. Fyll trykktanken mens motor går. Ettersom motor blir varm vil den lufte seg sjøl. Bare litt luft vil stå igjen fremme. Dra på litt turtall (2000-2500) Etter en stund vil det slutte å boble I ekspansjonstanken. Om det ikke slutter å boble så har du et problem. om kjølevannet renner over når du gir litt gass så kan det være tegn på sprukken topp. ellers Sett på korka og fyll påfyllingstanken.

Overtrykk I bunnpanne kan også være pga sprekk I toppen. se etter eksos ut v peilepinn.

Små sprekker kan bli større med tiden. Følg nøye med og ha litt vann med I reserve.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
grepst1
-
-
Posts: 228
Joined: 24 Jun 2013, 10:26
Car: 87 Westfalia, 59cab, 64 KG cab, 65 Samba ++
Phone: 90113303
Location: Førde

Re: T3 JX; koking

Post by grepst1 »

St.Hans feiring....
Har fylt på med rikeleg frostvæske/vatn og lufta etter beste evne. Kom så langt at eg fekk det "nesten" luftfritt. Kjølevifte koblar inn når temp går opp. Får ikkje opp temp på varmeapparat så må nok gå på att når ikkje alle naboar sit ute og grillar. JX-støy passar sikkert ikkje for alle på ein slik kveld.

Elles virker ting normalt sålangt, men....
bjørn53
-
-
Posts: 1303
Joined: 18 Oct 2009, 00:37
Car: t3 + golf
Phone: 90134047
Location: Utenfor brumunddal

Re: T3 JX; koking

Post by bjørn53 »

Varmeregistre er ikke varm pga luft i systemet. Varmereg må stå på varmt når du lufter.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
grepst1
-
-
Posts: 228
Joined: 24 Jun 2013, 10:26
Car: 87 Westfalia, 59cab, 64 KG cab, 65 Samba ++
Phone: 90113303
Location: Førde

Re: T3 JX; koking

Post by grepst1 »

Kjenner til at varmereg må stå på varmt, men det er ingen lufteskrue i varmluftsystemet?
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: T3 JX; koking

Post by Tur-Bo »

grepst1 wrote:Kjenner til at varmereg må stå på varmt, men det er ingen lufteskrue i varmluftsystemet?
nei, det er det ikke, men kan jo hende at pumpa di ikke gir nok trykk ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
grepst1
-
-
Posts: 228
Joined: 24 Jun 2013, 10:26
Car: 87 Westfalia, 59cab, 64 KG cab, 65 Samba ++
Phone: 90113303
Location: Førde

Re: T3 JX; koking

Post by grepst1 »

Har kanskje fått ut all luft i sjølve kjølinga, men varmeapparat oppfører seg litt snodig. Ved fullt turtal kan eg få ut varme ei stund, men når eg slakkar ned litt så forsvinn varmen. Kan dette vere indikasjon på kompresjonstrykk som går ut i vatnsystemet?
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: T3 JX; koking

Post by hansstef »

Om det er tilfellet så vil det ve lboble boldsomt i tanken din vel?
Hans Sæle
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: T3 JX; koking

Post by Tur-Bo »

Er nok heller vannpumpa som ikke pumper godt nok på lavt turtall
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
grepst1
-
-
Posts: 228
Joined: 24 Jun 2013, 10:26
Car: 87 Westfalia, 59cab, 64 KG cab, 65 Samba ++
Phone: 90113303
Location: Førde

Re: T3 JX; koking

Post by grepst1 »

Frå BMW-verden kjenner eg til at impellarane på pumpa kan ryke. Kan dette også vere tilfelle på JX eller er det eiga lufting for å få drag igjennom pumpa?
Skifter gjerne vannpumpe...
grepst1
-
-
Posts: 228
Joined: 24 Jun 2013, 10:26
Car: 87 Westfalia, 59cab, 64 KG cab, 65 Samba ++
Phone: 90113303
Location: Førde

Re: T3 JX; koking

Post by grepst1 »

...eller at pumpa jobbar med luft frå kompresjon slik at det ikkje fører til vannsirkulasjon?
bjørn53
-
-
Posts: 1303
Joined: 18 Oct 2009, 00:37
Car: t3 + golf
Phone: 90134047
Location: Utenfor brumunddal

Re: T3 JX; koking

Post by bjørn53 »

grepst1 wrote:Har kanskje fått ut all luft i sjølve kjølinga, men varmeapparat oppfører seg litt snodig. Ved fullt turtal kan eg få ut varme ei stund, men når eg slakkar ned litt så forsvinn varmen. Kan dette vere indikasjon på kompresjonstrykk som går ut i vatnsystemet?
Fortsatt luft i kjølesystemet. :lol: ta av lokket på trykktanken og fyll på vann. Helst med litt turtall på motor. :D
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Post Reply