Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Postinger som ikke faller under andre spesifikte modeler.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Jeg har fått sveiset bunnpanne og olje-pickup, men begynnelsen på motorfeste brakettene ble ganske feil, så der må jeg muligens begynne på nytt. Nå er motoren i bilen og koblet til LT girkassa, og jeg håper jeg får laget ferdig motorbrakettene i morgen, så får jeg se rekefølgen videre, om jeg tar LT kassa ut og setter inn volvo kassa, for å begynne på girkasse feste og giroverføring. Da kan jeg få levert mellomakselen til GKN, så de får laget nye mellomaksel, men da må altså girkassa være i, så jeg får målt skikkelig. Men det gar i alle fall fremover. Jeg må også få byttet tannreimer og alle Oljer, samt laget tilførsler av olje til og fra turbo. Trenger også noen deler til volvo girkassa, ATF type F olje, filter til girkassa, noen pakninger og sensor for at 4 gir er. Men jeg har kjøpt 240mm sinter lamell med fjærer.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

En liten status på dette prosjektet, som har stått stille siden rett før jul. Fjærene på sinter lamellen tar borti boltene på svinghjulet så boltene er både slipt ned på toppen og etter de var festet også litt på yttersiden, så forhåpentlig går de fri fra fjærene. De nye boltene jeg kjøpte på Møller E18 (Fikk vondt i magen av å handle der, da det er mot mine prinsipper) har innvendig mønster for 12kant AZX, ASK eller hva det nå heter for noe, så jeg regner med jeg skal klare å få dem av om behovet skulle være der. Alt av motorfester og girkasse fester er ferdig. Mellomakselen ble levert til GKN Unikardang på Karihaugen på en tirsdag og var ferdig på fredagen og kostet 4750kr og er dermed den største enkeltkostnaden, ved siden av bilen som var 5000 minus vrakpant=2000. Mellomaksel og girkasse og motor har vært montert sammen, alt ser ut til å passe. Det er laget 2 braketter på girkassen, på høyre, 100% ferdig for å holde eksosanlegg, og venstre for giroverføring. Der er det en del arbeid som gjenstår. Det blir elektrisk kjølevifte fra Biltema, 14 tommer. Fester og blekk rundt vifta er ferdig sveiset. Eksosanlegget er 95% ferdig, original katalysator blir beholdt ellers er det fra Biltema og litt større en det originale. Om jeg skal ha rett rør de siste 60cm eller sette på en potte nr2 bestemmer jeg når bilen er startet og prøvekjørt. Blir det for mye støy, blir det en potte nr2. Olje til og fra Turbo er også i orden. Jeg gjorde tabben å sette tilbake Audien's reimhjul og min muttertrekker klarer ikke å løsne bolten i midten, så da må motoren ut og ned til en kammerat som har muttertrekker for tung bil. Det er dog bare en 15 min jobb å ta ut motoren for øyeblikket. Den gamle gasspedalen er ute og deksel over hullet laget, lakkert og montert. Jeg har en grei plan for den nye elektriske gasspedalen så det blir nok også greit. Det jeg ikke har kommet i gang med er vannslanger mellom motor og radiator og forbindelse mellom Luftfilter, turbo, Intercooler og innsugsmanifold. Og så blir det det elektriske opplegget....
For øyeblikket er jeg i Mumbai og skal i morgen ta tog videre i 18 timer til Jaipur, så videre noen dager i Agra og Delhi, før det blir 20 timer i Colombo på Sri Lanka og 13 timer i Dubai. Jeg regner med jeg da har en masse pågangsmot og entusiasme til å fortsette prosjektet når jeg kommer hjem, så blir det forhåpentlig sommerferie i Dennis.
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by ducce999s »

Buss Marius wrote: For øyeblikket er jeg i Mumbai og skal i morgen ta tog videre i 18 timer til Jaipur, så videre noen dager i Agra og Delhi, før det blir 20 timer i Colombo på Sri Lanka og 13 timer i Dubai. Jeg regner med jeg da har en masse pågangsmot og entusiasme til å fortsette prosjektet når jeg kommer hjem, så blir det forhåpentlig sommerferie i Dennis.
Du kommer ikke tilbake før coronaviruset har gitt seg, når du vært i de regionene!!!!!!


;)
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Det var en del kinesere i Dubai. Der har de også registrert en kinesisk familie på 4 som smittet, men alle er uten for fare. Her i India har jeg knapt sett en Kineser. På hotellet vi sjekket inn på i dag sto det Kinesere ingen adgang på døra.
Jeg satser på å komme hjem som planlagt..
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by ducce999s »

:)
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Akafa%¤*¤%€#$$$$ Jeg skulle skru fra hverandre volvo girkassen i dag, for å lakke litt og bytte pakningene. Jeg skrudde av overdrive enheten og mellomstykket, så skrudde jeg av lokket og så noe nede ved tappepluggen. Dermed skrudde jeg den ut og da kom det en liten metalbit og en slags låsering eller fjær, som var tynn men ganske stor. så ser jeg at en gullfarget ring, som da er syncroniseringsring sitter på skrå. Jeg dreier den rundt og ser at det mangler ca 2 cm av den. Nå har jeg liten peiling på å skru girkasser, så det spørs om jeg ikke må kjøpe en ny girkasse. "Garanti tiden" på girkassa er ute, da jeg kjøpte den i begynnelsen av Juli. Vel vel, det er opptil flere M46 kasser til salgs på Finn, så jeg får se hva jeg finner på.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Vi tok en tur til Vallset i dag og kjøpte en "ny" M46 girkasse. For å spare oss for en masse bompenger, lånte vi mine foreldres Tesla Modell 3. Dette var første gang vi kjørte den bilen, og milde måne for ett kjøretøy. For å si det slik, jeg har overtatt de fleste av mine foreldres gamle biler, men denne håper jeg de selger relativt fort. Automatisk av og på for vindusviskere virket heller dårlig, dermed må man justere hastighet og intervall manuelt. Dette gjøres med diverse knapper på en skjerm, som medfører at du MÅ ta blikket av veien. cruisekontrollen justerer hastigheten etter fartsgrensen og ev biler foran, av og til kan den bremse ganske hardt. Plutselig ble rattet hardere og da hadde den funnet ut at den skulle kjøre selv. På retur nedover E6'n ved Espa, var det så mye sne/sørpe/møk på avstands sensoren foran at den ikke ville la oss kjøre på cruisekontroll i det hele tatt, dermed måtte vi bruke beinet for å regulere hastigheten. Slipper man opp gasspedalen begynner den å bremse, DVs regenerere. men det er en relativt uøkonomisk kjørestil. Vi startet med 430km rekkevidde på batteriet. Da vi kom hjem, etter 240km, var det 24km rekkevidde igjen. Men vi hadde komfortabel temperatur i bilen, det har vi aldri hatt elbil på langtur før.
I morgen blir det vask og demontering av girkasse og forhåpentlig får vi puttet motoren, som nå lagres bak i T4'n inn igjen i Dennis. Det er meldt ophaldsvær noen dager, så bør jeg få gjort noe.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Image
Jeg gjør ett lite forsøk på å legge ut ett bilde, men det fungerer vist ikke.
Image
https://www.flickr.com/photos/183605473 ... ed-public/
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Absolut alt tar tid. Braketten som holder dynamoen er flyttet over fra gamle motoren. Når man dytter dynamoen så langt inn som mulig, klarer man akkurat å sette på viftereima på 10x800mm. Jeg kjøpte en som var 25mm lenger, men da er strammingen helt på max, selv med ny reim. Dermed er det bare 800mm som kan brukes. Jeg skulle sette på dekselet over øvre del av reimhjulet, som dekker nedre del av tannreima. Men det fikk jeg ikke på uten å ta ut bolten som holder strammeren til viftereima. Satte jeg strammeren på etterpå, så kom dekselet over tannreima over, så det ikke vil være mulig å løsne den for ett senere reimbytte, dermed måtte det byttes bolt til en med innvendig 6kant og så lages hull i dekselet, dermed ble det bart stål, så da måtte jeg lakke dekselet. Det måtte lages to enkle små "braketter" for å holde syclonfilteret som tar ut olje fra ånderørert og sender det ned i bunnpanna. Det tok et par timer hele greie det også. For å få på slangen fra syclonfilteret måtte det legges inn en kobling på slangen fra turbo til bunnpanne, og alle muffer som går inn i slangen måtte kappes 1,5 til 2cm og 6 cm, så alt tar tid.
Nå driver jeg å setter på clutch huset fra girkassa, men må fremdeles ha flere bolter. I tillegg er det så store hull til boltene, 18 til 20mm, til 12mm bolter at jeg må lage "skiver" av 6mm stålplate, det tar også tid. Ellers er motoren nå helt ferdig til å settes inn, det er bare ting i bilen som er lettere å gjøre når motoren er ute, som nå blir gjort.
Det største problemet for tiden er at overdriven fra 740 kassa ikke passer på 240 kassa, da utgående aksel er noen tykkere på 740 kassa. Foreløpig er det litt på hold, men jeg må begynne å gjøre noe med den om noen få dager. I løpet av dagen skal jeg ha klart å gjøre ferdig gasspedalen og dets feste, håper jeg.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Needforspace »

Image

Veldig enkelt med Postimage
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Motoren er "ferdig" og i bilen. Brakett for dieselfilterholder måtte lages 2 ganger. 2 braketter måtte lages for å feste holderen med en del elektriske koblinger, ved siden av motoren i motor rommet, under førersetet. Stramme armen til servopumpa måtte forlenges i vinkel og reim på 850mm måtte anskaffes. Girkassen sitter enda ikke på, så jeg er ikke sikker på hvilken klaring det blir mellom XXX og servopumpa. Jeg har montert inn radiatoren og prøver nå å finne ut av slanger og koblinger. Både til kjølesystem og turbo-intercooler systemet og luftinntak. Det er 9 forskjellige dimensjoner på koblinger i kjølesystem. Alle slanger har forskjellig dimensjoner i hver ende. I tillegg er ingen av tilkoblingene på ny og gammel motor like. Jeg vurderer Saab intercooleren, som egentlig skal i syncroen, da den fra A6'n er for vanskelig å plassere. Men Saab IC'n er en del mindre. Alternativt, kjøpe en annen med inn og ut luft på samme side. Partner/Berlingo har en slik. Dette krever rett og slett litt tid til tenking. Dermed får jeg vel begynne på det elektriske som også krever en del tenking, samt at det også er en haug med vakumslanger til sensorer, så ja det er litt arbeid, men jeg føler ikke at noe er umulig.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Etter litt leting på finn fant jeg en intercooler for A6 06-11 modell som så ut til å passe greit. Dermed bar det avgårde til noe polsk dele import på Skedsmokorset, der de hadde splitter ny for 750kr. Jeg har hatt noen silkonslanger liggende, så klarte sånn noen lunde å koble opp fra IC til manifold, så jeg fikk litt peiling på hva jeg trenger. Dermed har jeg bestilt slanger, rør og koblinger fra Do88.no 16 deler, 15 er forskjellige. Det ankommer i begynnelsen av kommende uke, så da er det bare å begynne å lappe sammen. Det blir spennenede å se om alt passer og om det er plass til alt, og om jeg må ha noe mer. ikke minst røret fra luftfilteret er jeg spent på, da det er 60mm og skal igjennom et sted som er 50mm høyt, og derfor må presses ovalt.
Det blir nok bra til slutt
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Slanger kom fra DO88 etter 1 uke og er blitt montert opp. Det det ser ikke ut, skikkelig hjemme mekka. Dermed kunne jeg feste intercooleren. Jeg har nå laget braketter for intercooler, så den sitter der den skal, så kan jeg flytte om litt silikonslanger, så jeg får lagt alt eksakt der det skal, så kan jeg bestille ett par slanger til, så det både ser og blir bra. Nå gjenstår bare å montere luft mengde måleren. Den virker å være identisk til de på DJ motoren i T3, med en klaff som sensor. Nå blir måleren stående på høykant og klaffen blir da hengslet i toppen. Skulle den endrede stilling på LMM ha noe å si?
Kjølesystemet er også "klart", det ble en del kapping av innkjøpte slanger. Dermed er jeg kommet til vakum slangene, der skjemaet jeg har ikke helt stemmer med min motor, men jeg får det vel til. Elektronikken er da det neste, som er det jeg gruer meg mest til, men det skal jo være en logikk i dette, så jeg må vel få det til. Girkassen sliter jeg også med. Det mangler en brikke som sitter imellom tannhjulene. Det skal være 3, jeg har 2 og det virker å være eneste utgåtte del. Dermed er jeg litt usikker på hvordan jeg løser det, men det blir vel en råd.
Etter jobbing i dag skal jeg innom en kar som selger LT deler på finn.no Jeg skal kjøpe nye blinklys og frontlykter, rett og slett for å ha i reserve. Brickwerks selger bare glasset til blinklyset for ca 250kr, så da sørger jeg for å ha reserve av det også. Det blir original turteller, som felles inn i dashbordet, dermed må jeg finne noe annet å ha i hulet jeg hadde tenkt å ha VDO turtelleren jeg kjøpte fra Brickwerks (Ny 52mm VDO turteller til salgs) knotten i enden av kaldstart wiren skal jeg kjøpe. Denne er så vidt jeg vet identisk med diff-look knotten på T3 Syncro og produseres ikke lenger. Jeg kunne derfor ikke la denne muligheten gå fra meg. Det største blir ny motorkasse, da den nye har åpning i fronten, for å sjekke og etterfylle kjølevæske , uten å måtte ta ut forsete og åpne motorkassa.
Det blir nok bra til slutt
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Der jeg har hatt Dennis lagret siden vi kjøpte han, for 6 år siden, kan vi ikke stå lenger. Nå står hele gartneriet i brann. Det brukes til oppbevaring av biler. Ducce999s hadde også opptil 6 biler lagret der. Jeg vet at det stod ett T2, 70 modell, prosjekt der.
Jeg har hatt Dennis hjemme siden Juli og den har overvintret ute, pga motor ombygningen. Jeg hadde egentlig håpet at jeg kunne stå der kommende vinter, men nå må jeg se meg om etter ett nytt sted.
https://www.sa.no/brann-i-gartneri-pa-g ... -46-879718
pigland
-
-
Posts: 129
Joined: 04 Aug 2008, 15:03
Car: 2xLT
Location: Agder

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by pigland »

Huff, fryktelig kjedelig for de som hadde biler der. Hell i uhell at Dennis var hos deg. Håper det meste var forsikret.
'87 LT 31 D Karmann H2 campingbil
'94 LT 35 TD varebil. tidl. byggebil, nå sannsynlig motordonor
ex: '89 T3 112i Westfalia C.J m/hevetak (solgt), '86 LT 31D pickup (vraket)
+ ymse kjøretøy fra mange land, mest fransk
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Det har skjedd veldig lite med Dennis i sommer. Jeg har jobbet 6 dager i uken og totalt over 60 timer hver uke, med vekkerklokka innstilt på 03:40 så har jeg ikke hatt den energien som kreves for å jobbe med elektronikken. Det krever 100% fokus i flere dager når jeg skal gjøre det. Men behovet for en liten ferie var tilstede, dermed fikk jeg endelig fikset ledningsherven i døra på T4'n Jeg har montert opp 2 sukkerbiter i hver ende og alle de 22 ledningene mellom døra og karosseriet går mellom sukkerbittene, dermed skulle det være lettere å bytte ved en senere anledning. Deilig å endelig, etter 5 år kunne ta ned vinduene. Fiamma sykkelstativet vi kjøpte for 5-6 år siden ble montert på for første gang og har gjort nytten sin. Det ble sveiset feste for boret som normalt skal stå på sokkelen til førersetet i T3'n. Dermed kan det brukes i T4'n og. Sammen med svingunderstellet på pax setet foran har vi nå kunnet sitte i bilen å spise. Vi har kjørt over Hardangervidda, vært gjennom Eidfjord var opp til vannet du ser i bakgrunnen på bildene av Trolltunga. Spiste frokost i Odda, kjørt folgefonntunellen, vært innom P-plassen til Baroniet i Rosendal, Sett Stabæk tape i Haugesund, Hatt en fin tur til Utsira, Grillet på Kaia i Skudeneshavn, Prøvd verdens lengste undersjøiske og Norges nest lengste tunell, Ryfast tunellen. Vært på Prekestolen for 8 gang, og Hannes 1ste. I dag har vi Vært på Kvitsøy. Planen var å være der i 3 timer. Det ble med 1:40 da det ikke var noe av interesse å se. Nå er vi på Ikea Forus. for å slå ihjel litt tid og finne ut noe å se på turen hjem. På Søndag kan jeg begynne med Dennis igjenn. Det gleder jeg meg til.
Post Reply