Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Postinger som ikke faller under andre spesifikte modeler.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Buscamp i Tinn gikk helt uproblematisk. Vi dro fra Bærum ca kl 17 på torsdag, hadde 15min handlestopp på Kiwi etter Kongsberg og var fremme i på Sandviken Camping rett før kl 20 Vi parkerte rett ved siden av denne sure nederlenderen i telt, som heldigvis dro hjem på fredagen, og stod der til vi dro hjemmover, som noen av de siste på søndag. Vi hadde samme elektriske varmeovn som i fjor, men pga mildere vær hadde jeg ikke noe problem med temperaturen på natta i år.
De mørke felgkapslene som satt på Dennis da vi kjøpte den, har vi aldri likt. Vi har snakket om å kjøpe noen nye, i sølvgrå, som likner mer på originalkapslene, men det har aldri blitt til å kjøpe det. Ved en tilfeldighet oppdaget jeg at Europris har lakk på boks, som virker å være ganske lik beige fargen til Dennis. Vi gravde dypt i lommeboken og investerte 59,90 i en boks og lakket kapslene på høyre side. Dette tok ca 30 min fra vi begynte å pusse over med fint slipepapir til vi var ferdige med å lakke. Vi ble veldig godt fornøyd, og med tilbakemeldingene vi fikk på Tinn. Vi har nå lakket de på andre siden også.
På fredag tømte vi Dennis for alt som ikke skulle være i under vinterlagring. Jeg tappet av 2 liter godt utvannet kjølevæske og helte på 2,2 liter konsentrat. Kannen lot jeg bli igjenn hjemme. Turen sørover E6 forløp problemfritt og vi snakket om at den nå har kjørt 14.000km problemfritt, (bortsett fra et røket dyserør, som vi oppdaget hjemme) Så sier Hanne at varsellampen for kjølevæske nivå begynner å blinke. Vi holder øye med temperaturen som sakte begynner å stige og kjører inn til siden og stopper, ca 750m før Follotunellen. Litt krise for vi har jo ikke noe kjølevæske med oss. Etter ca 1,5 min ringer min far, han var på veg hjem fra Harrytur med elbilen. Vi får han til å kjøre innom 7-11 i Vestby, finne 3 kanner og fylle dem med vann. Når han kommer finner vi en kjempesprekk i en lang slange fra bakenden av toppen, til radiatoren. Jeg putter lett 2 fingere inn i sprekken. Det virker som om slangen har eksplodert. Vi kjører mot Shell ved sonsveien St. Hanne kjører og jeg sitter der pax setet normalt er og fyller på vann, etter hvert som det renner gjennom.(Kjekt med midtmotor gitt) På Shell surrer vi med Vevtape og setter på en slangeklemme, etterfyller med vann og kjører mot Moss på gamle E6. I Moss blir det en liten stopp, vi etterfyller 1 liter vann og så bærer det ut på motorvegen som vi kjører problemfritt til Shell på Solli, der vi svinger av mot Greåker der lagringsplassen er.
Dennis er nå parkert ved siden av en rad med T3 tilhørende Ducce 999. "Desverre" må vi komme oss ned å bytte den sprukne slangen og få på frostvæske før vinteren setter skikkelig inn. Men i Østfold blir det neppe kuldegrader før vinteren er kommet til Januar.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

I morgen blir det tur til Fredrikstad, der vi skal kjøpe et sett brukte alufelger til Dennis. http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=78391647 Disse er ET 53, et par mm for stor innpress, men jeg tror det går greit. I tilegg skal vi montere inn slangen vi fikk fra VW Classic parts og fylle opp med kjølevæske.
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by ducce999s »

Ikke få en sjokk når du kommer ned. Er rimelig tettpakket rundt bilen din nå!!
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Needforspace »

Haha, har du stappet inn enda mer Paul? :D :wink:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
pigland
-
-
Posts: 129
Joined: 04 Aug 2008, 15:03
Car: 2xLT
Location: Agder

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by pigland »

Stilig med alufelger på campingbil, hadde slått til jeg også til en slik pris. Må tydeligvis legge inn et autosøk på finn :)
Her planlegger jeg varebilpensjonering og motortransplantasjon mellom LTene. Går alt bra så har camperen 95 "spreke" turbohester til neste sesong..
'87 LT 31 D Karmann H2 campingbil
'94 LT 35 TD varebil. tidl. byggebil, nå sannsynlig motordonor
ex: '89 T3 112i Westfalia C.J m/hevetak (solgt), '86 LT 31D pickup (vraket)
+ ymse kjøretøy fra mange land, mest fransk
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Nå var jeg forberdet på at det skulle være flere biler der enn sist gang jeg var der. Jeg hadde egentlig forberedt meg på at det skulle vært fullere. Men jeg hadde ikke forberedt meg på at det skulle stå enda en T3 der. Det tok ikke mange sekundene før jeg skjønte hvilken bil dette var. Den hadde like mange sylindre som Dennis, men ca dobbelt så mange hk.

Slangen ble montert på, det var vanskelig å få den på under reima til pumpa, men heldig vis var Hanne med, og med hennes endel mindre hender en mine fikk vi dyttet slangen langt nok på. På venderen til varmeaparatet slet jeg litt med å få slangen på, men da jeg først fikk den innpå gikk den helt inn med en gang. Dermed var det bare å sette på klemmene, noe som gikk som en lek, med spesialverktøyet fra Biltema og så fylle på frostveske blanding og starte opp. Etter 2-3 min gikk det ikke på mer, så da var det bare å avslutte og dra til camping butikken i Strømstad for å handle julepresanger til Dennis (og Hanne) Ble utelampe til å ha over døren, med bryter, og trekk til syklene på sykkelstativet, samt refleksplate til trekket.

@pigland: Jeg har fulgt med på Finn siden i fjor og søkt på både Transit, og 5x160, og både under deler og dekk og felg. Denne gangen søkte jeg bare på Ford under dekk og felg. Det var ca 900 anonser med det. Jeg fant et sett med 16 tommer, men da jeg så på de dukket disse opp som liknende. Da var det bare å slå til. Det ligger enda et par med helt nye dekk og felg på finn, til 6000 tror jeg det var. Dekken er godkjent for 900kg stykke, så det går akkurat.
Nå gjenstår bare å skaffe riktig bolter og muttre og få de på. Før Tinn lakket jeg kapslene på h side i beige, noe som ble veldig bra, så det siste som ble gjort før parkering var å lakke kapslene på V side. akkurat nå føles det ganske bortkastet. Samtidig lurer jeg på om jeg skal lakke felgene i beige.
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by ducce999s »

Små hender kan være til stor hjelp når trange ting skal på :mrgreen:
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

På fredag var jeg innom Biltilsynet med dokumentasjonen fra Møller om at den er bygd 16.02.87 Dette kjente ikke den eldre karen jeg pratet med, noe til, men han skulle undersøke og gi meg tilbakemelding. I dag ble jeg oppring med beskjed om at det ble lagt inn som info på bilen, men at selvfølgelig dato for første registrering ikke kunne endres. Desverre var det andre oppgaver, som gjorde at han ikke kunne få gjort det før til tirsdag og dermed vil jeg ha dokumentet på Onsdag. Deretter må jeg henvende meg til Skatteetaten for å endre selve avgiften.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

I går sendte jeg en henvendelse til skatteetaten om å få Dennis godgjendt som veteranbil fra og med neste år. Dette måtte gjøres via Altinn. I dag fikk jeg svar at saken var mottat og lagt i køen for saksbehandling, denne køen var på 3 måneder.... Da blir det 20 mars og det er vel dagen årsavgiften skal betales.

Ellers var jeg hos Dennis noen timer på søndag. Først ble den siste delen av jobben med den ødelagte slangen fikset og grillen montert. Deretter monterte jeg på dekk med alufelg på ene bakhjulet. Det var ikke noe sjokk at muttrene ikke gikk helt på, så da får jeg ut å lete mutre og bolter. Det skal være 14x1,5 skrå, mutre bak og bolter forran. Dekkene er litt bredere men ikke mye høyere en de gamle. Jeg synes faktisk jeg kjente en vektforskjell på dem, så dette blir nok bra.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Jeg hadde ikke fått regning på årsavgift på Dennis, så jeg logget meg på skatteetaten.no for å sjekke. Der lå den inne med 455kr i ubetalt årsavgift for 2017. Dette var lagt inn 24.02. Dermed har Dennis blitt veteran og vi har spart 2835kr for i år. Dette får vi da bruke på Dennis.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by OddN »

Buss Marius wrote:Jeg hadde ikke fått regning på årsavgift på Dennis, så jeg logget meg på skatteetaten.no for å sjekke. Der lå den inne med 455kr i ubetalt årsavgift for 2017. Dette var lagt inn 24.02. Dermed har Dennis blitt veteran og vi har spart 2835kr for i år. Dette får vi da bruke på Dennis.
Så bra. Så det er fortsatt mulig å argumentere med produksjonsår. Var litt spent på det nå når skatteetaten har overtatt. Kanskje jeg må prøve det på syncroen og. Den er 91 modell i følge chassisnr men beviselig i følge fødselsattest fra VAG produsert i desember 90...
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

OddN wrote:
Buss Marius wrote:Jeg hadde ikke fått regning på årsavgift på Dennis, så jeg logget meg på skatteetaten.no for å sjekke. Der lå den inne med 455kr i ubetalt årsavgift for 2017. Dette var lagt inn 24.02. Dermed har Dennis blitt veteran og vi har spart 2835kr for i år. Dette får vi da bruke på Dennis.
Så bra. Så det er fortsatt mulig å argumentere med produksjonsår. Var litt spent på det nå når skatteetaten har overtatt. Kanskje jeg må prøve det på syncroen og. Den er 91 modell i følge chassisnr men beviselig i følge fødselsattest fra VAG produsert i desember 90...
Dersom jeg har forstått dette riktig, men det er det jo ikke sikkert at jeg har.... Så går dette etter modellår. Du kan derfor ikke få godkjent en 88 modell bygd i sept 87 men først registrert i 89, som veteran før i 2018. Men det koster jo ikke noe å prøve, annet en litt tid.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by OddN »

Buss Marius wrote:
OddN wrote:
Buss Marius wrote:Jeg hadde ikke fått regning på årsavgift på Dennis, så jeg logget meg på skatteetaten.no for å sjekke. Der lå den inne med 455kr i ubetalt årsavgift for 2017. Dette var lagt inn 24.02. Dermed har Dennis blitt veteran og vi har spart 2835kr for i år. Dette får vi da bruke på Dennis.
Så bra. Så det er fortsatt mulig å argumentere med produksjonsår. Var litt spent på det nå når skatteetaten har overtatt. Kanskje jeg må prøve det på syncroen og. Den er 91 modell i følge chassisnr men beviselig i følge fødselsattest fra VAG produsert i desember 90...
Dersom jeg har forstått dette riktig, men det er det jo ikke sikkert at jeg har.... Så går dette etter modellår. Du kan derfor ikke få godkjent en 88 modell bygd i sept 87 men først registrert i 89, som veteran før i 2018. Men det koster jo ikke noe å prøve, annet en litt tid.
Før var det slik at det var en av tre alternativer som bestemte veteranstatusen:

1.gangsregistrert år (Det som automatisk ble brukt dersom man ikke gjorde noe mer)

Modellår (I utgangspunktet i vognkortet det samme som forrige, bortsett fra ved bruktimport og av og til på overliggere, og man måtte dokumentere dette hvis det skulle endres)

Produksjonsår (Dette måtte man dokumentere hvis det avvek fra de to forrige)

Så tidligere, da tollvesenet styrte dette kunne man faktisk få 88 modellen som var bygd i september 87 som veteran i 2017.
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Renax »

Produsert side om side med min denne da, bare stått lengre hos forhandler før salg..?
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Renax wrote:Produsert side om side med min denne da, bare stått lengre hos forhandler før salg..?
Eller så hadde din akkurat gått ut porten når mitt chassis ankom. Jeg har nr 216 som byggenummer på plata på siden av dashbordet. Jeg lurer veldig på byggenummeret til den som var til salgs nær Stjørdal for noen måneder tilbake. Den hadde jo chassi nr 88 høyere en min.

Ellers besøkte vi Dennis for et par uker siden. Vi monterte opp utvendig lampe over døren, så nå har vi utvendig lys. Vi satte på motorkassa, som har vært av siden vi fikk vannlekasjen på veg til Vinterlagringen i oktober. Vi satte på alufelgen på den ene forhjulet, med bolter fra Biltema. Det ser veldig greit ut, men jeg har ikke testet med fullt ratt utslag enda, men jeg tror det også er problemfritt. Boltene hadde bare en klaring på under 1mm til calipperen, så de 5 vi ikke brukte tok vi med hjem. De kappet jeg ca 4mm for 1 time siden, så de er nå klare. Muttere til bakjulet er billigst hos Wintage Wheels i Sandefjord, så vi får se om de blir bestilt med levering hjemme, eller om vi stikker innom i Sandefjord og henter dem i forbindelse med en Sandefjord-Strømstad tur til neste besøk hos Dennis.
Etter besøket hos Dennis dro vi til Strømmstad for å bestille en sideveg til markisen, hos Utstyrbutiken i Trädgårdsgatan. Vi ankom kl 15.15 men de hadde allerede stengt kl 14 :( På MS Oslofjord fikk vi en skikkelig underholdende tur. En Seaking fra Rygge drev ombordsettings øvelse fra vi kom inn i Norsk farvann til vi var mellom holmene ved Sandefjord. De gjorde 5-6 repetisjoner og på det meste hadde 10-12 man på akterdekket. I tillegg ble de fulgt av 2 Bell helikoptre. Begge helt mørklagte og lå ca 100m fra skipet, uten at vi klarte å se dem. Det var visst første gang de har hatt denne typen øvelse på dette skipet.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Dennis ble besøkt på Skjærtorsdag. Vi hadde planlagt en overnattingstur i Sverige, der vi fikk med oss "Rånerparaden" i Strømstad på veien nedover. Etter som jeg hadde blitt advart av Ducce 999 om at Dennis fremdeles var parkert inne, forberedte vi oss på at turen ikke ble noe av. Og ganske riktig stod det fremdeles parkert en Volvo 242, som sperret Dennis.
Mandag før påskeuken hadde jeg et ærend i Sandefjord, så jeg sendte en mail til Vintage Wheels i Sandefjord, om jeg kunne betale for hjulmuttrene på nettet og så plukke dem opp på en bensin stasjon eller noe sånt. Svaret jeg fikk var at de heller kunne komme og åpne butikken for meg, så kunne jeg betale med kort der. Så klokken 21.30 kom en hyggelig kar i 60 årene og åpnet butikken så jeg fikk mine hjulmutere til 22kr/Stk. Det kaller jeg service.
Vi satte på h. bakhjul på Dennis og festet med de nye muttrene. Det ble veldig bra. i tilegg kjørte jeg forhjulene opp på klosser så vann som drypper fra taket renner av bak. Ellers er det ikke så mye mer vi får gjort da det er for trangt på venstre side. Nå får vi bare vente på sommer og at Volvoen skal flytte seg. Vi dro til Strømstad og kjøpte sidevegg til Fiamma markisen for noe av pengene vi har spart på at den har blitt veteran. Veggen kostet 1895kr. Så så vi på Rånerparaden, tuslet litt i sentrum, dro til Nordby senteret der vi spiste buffet på den kinesisk-asiatiske restauranten ved siden av Rusta, så hjem og videre til hytta ved Sperillen.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Dennis+Julia=Sant.
Dennis har fått selskap av Julia, en gummibåt, som får godt plass i bagasjeboksen bakpå. Nå mangler bare en 5hk påhengsmotor, så er vi kalare for de 7 hav, innsjøre, elver og kanaler verden rundt.
Kjøpt på tilbud på Jula for 1999kr http://www.jula.no/catalog/fritid/bat-o ... at-650389/
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Needforspace »

Ehm, 2.72 hp max sto det. Hadde du ikke sett det? :roll: :wink:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
pigland
-
-
Posts: 129
Joined: 04 Aug 2008, 15:03
Car: 2xLT
Location: Agder

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by pigland »

Medbrakt båt er jo kjekt. Har plasket rundt i en innsjø i Spania i gummibåt. Der var det ikke bølger og godt var det. Er nok ikke beregnet for utaskjærs slike.

Hva med en el-motor og batterier, begynner det å bli greit tilgjengelig til båt til en overkommelig pris? Så kan man jo bruke den i innlandsvann også som bølger lite.

Tror jeg skal holde meg til medbrakt scooter og sykler enn så lenge :)
'87 LT 31 D Karmann H2 campingbil
'94 LT 35 TD varebil. tidl. byggebil, nå sannsynlig motordonor
ex: '89 T3 112i Westfalia C.J m/hevetak (solgt), '86 LT 31D pickup (vraket)
+ ymse kjøretøy fra mange land, mest fransk
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Needforspace wrote:Ehm, 2.72 hp max sto det. Hadde du ikke sett det? :roll: :wink:
Å pokker...
Vel det står 1,6 liter og 70hk i vognkortet på syncroen også.
Ja jeg vet at den er godkjent for 2Kw men jeg tror det går greit med 5hk også. Jeg har en 9 fot Askeladden på hytta. Den er godkjent for 6hk uten ratt og 10hk med. Jeg har av og til kjørt den med 20hk uten ratt og det har jo godt greit det også, men i mangel på dødmansbryter har jeg tatt det litt pent.

@ Pigland. min bror har satt en liten El motor på min Askeladden og det beveger seg jo, men det går ikke særlig fort. Jeg tror nok jeg vil ha en bensin påhengsmotor. Jeg kommer nok neppe til å bruke noe mer en 10-20 liter i året.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Sommerferien nærmer seg og vi hadde enda ikke fått tatt noen prøveture med Dennis. Faktisk stod den parkert inne av en annen bil helt til i forrige uke. Vi bestemte oss derfor for å ta en overnattingstur får å få en skikkelig funksjonstest. Men først måtte jeg ta et Oljeskift. Vi dro derfor til vaskeplassen på Statoil og utførte det der. tappepluggen var enkel og finne, en vanlig bolt med en kobberpakkning som krevde 19mm pipe. Oljefilteret var vanskelig å finne i mørket men med en lykt fant jeg det oppe i et hull. Det er av samme type som på T4 og må ha "mutter" i bånn så man kan løsne det med en pipe. Filteret sitter så skrått at det ikke er mulig å ungå å søle når man skal ha det ut. Når oljeskiftet var utført, måtte vaskeplassen og utstyret spyles rent og så bar det avgårde til Sverige. Hanne Marit hadde aldri vært på Tanumshede kjøpesenter så vi dro dit for å overnatte. Bak senteret stod det noen andre bobiler og alle var koblet til strøm. Her har de strømmuttak til 8 bobiler. Plassene er rett ved Tessla ladestasjonen. Etter noen timer med Shopping der vi bl.a. kjøpte flytevester til å ha i Julia kjørte vi til Strømmstad og utstyrsbutikken. Der bestilte vi nytt endestykke til Fiamma markisen på Dennis og holdere for Omnistore markisen på Syncroen. På Nordbysenteret ble det kjøpt 2 jakker og så dro vi til Tunevannet via vaskeplassen på Statoil, der vi grillet, monterte nye vindusviskere fra biltema og polerte hele fronten for å lettere få bort fluene til sommeren. Store deler av bagasjeboksen be også polert og det ble satt på noen klistremerker og store klistremerker med flagg ved siden av vinduene ved alkoven. Ellers konstanterte vi at de nye hjulene fungerer utmerket og at dynene vi har, funket godt på Tinn, men nå må erstattes med noe mye tynnere.
Det er litt over 1 uke til vi puttrer sørover. Vi starter som vi avsluttet. Natt ferge mellom Trelleborg og Rostock, der vi overnatter i alkoven, så følger vi kysten vestover, men tar en tur innom Schwerin, muligens Lubeck, Hanne Marit vil i alle fall dit. Vi skal på omvisning på Airbus fabrikken 6.7 og vi skal besøke Nordtysklands beste og største førnøyelses park, Heide Park i Soltau, fredag 7.7. Etter på kjører vi et par kilometer til http://www.bullis-verbinden.de/ som vi har tenkt å delta på, hele helgen. Jeg tror vi blir de første norske på dette familivenlige treffet. Så blir det Rihndalen og Moselldalen og så rundt i BeNeLux under Fotball EM. Før vi er tilbake i gamlelandet noen dager før vi er i august.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Dennis har oppført seg eksemplarisk i hele sommer. Vi startet ferien sent på kvelden 01 juli og kjørte helt til IKEA, sør for GTB. Der koblet vi oss på strømmen til Elbilene, så kjøleskapet fikk kjølt seg ned. Neste dag var vi innom Ullared før vi tok ferge kl 23.35 fra Trelleborg til Rostock. Vi tanket i Rostock, etter ankomst 06.30 og hadde da hatt et snitt forbruk på 1,39 fra Svinesund. Det hadde da vært kraftig sidevind hele vegen. Vi rotet lit rundt i Hamburg ommerådet et par dager og har vært innom Hagenbeck dyrehave. Vi deltok på Bullis Verbinden treffet i Soltau, som de første norske, fra torsdag til søndag. Det var ca 150 biler der. 2 T1, 2 T2, mange T3, nesten like mange T4, 6 T5, 1 T6 og 6 LT1 og 2 Crafter. Fra fredag kveld til Søndag fikk vi selskap av en helt nyrestaurert T2 og en urestaurert T1 fra Gøteborg, dermed var vi ikke de eneste utlendingene. Vi fikk i alle fall frisket opp (det er vel egentlig forbedret) Tysk kunskapene. Fredagen var vi innom Heide park, kanskje verdens råeste tivoli, Dette ligger også i Soltau. Soltau ligger forøvrig ca en mil vest for Witsendorf. Vi har så vært innom Køln og Bonn, Kjørt Rihndalen opp til Mainz og Moseldalen til Trier. Tuslet et par timer i Luxembourg by. Så stilte vi GPSen på et sted i Nord Luxembourg og etter 15 min var vi i Belgia, der vi nå er på IKEA, 500m fra grensen. Vi har handlet div sport og camping artikler på Decathlon og kjører øyeblikkelig tilbake til Luxembourg for å bestige Knieff, Landets høyeste fjell, med 560 meter. og så får vi se hva dagene bringer.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Her er litt om Bullis Verbinden treffet i Soltau, Neders er det link til bildene fra treffet:
http://www.bullis-verbinden.de/19.html

Og her en som filmet med drone https://www.youtube.com/watch?v=mIsDmwksfno

Neste års treff er 12 til 15 Juli.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Vi kjørte til Knieff, 560m Ikke akkurat noe fjell, knapt en knaus og bonden som eier stedet hadde kanskje sett seg lei på alle som kom for å oppsøke det, og derfor lagt en haug med kvister på stedet. Men rett ved var det et geometrisk punkt, en slags stein som var malt med hvitt. Det var det. Eller nesten. Vi er tydelig hvis ikke de eneste norske som har besøkt stedet, for den eneste ekstra markeringen var ett lite 17mai flagg, av den typen de aller mindste holder på 17.mai Det var ingen skilting til stedet og bare en smal veg, dog med asfalt. Vi fant frem ved å legge den geografiske possisjonen in i GPSn. Ja 17mai flagget var altså norsk. Vi fortsatte så vider nordover, gjennom et kuppert landskap i Belgia, til Belgias høyeste punkt, Signal de Botrange på 694 meter. Der er det en sliten restaurant med et 15m høyt tårn. Tårnet virket å være stengt, men det er et lite annet "tårn" eller en trapp man kan gå opp så kommer man akkurat opp på 700meter. Ellers er det utleie av langrennski og oppkjøring av skiløyper i ommerådet. Vi ga oss heller ikke med det og fortsatte videre nordover gjennom Belgia, til Vaalsberg 321m. Dette er ikke bare Nederlands høyeste punkt, men også dens eneste 3 riks røys, Vi ankom dermed Nederlands høyeste punkt fra Belgia og forlot det til Tyskland, og ankom Nederland først dagen etter. Her er det både restauranter, suvernirsjapper og et høyt tårn, som er på den Belgiske siden av grensen, men vi kom såpass sent at alt var stengt. Hva som er åpent på dagtid vet jeg heller ikke, da det hele virket litt uryddig. Vi overnattet på parkeringsplassen på Belgisk side. Både Nederlandsk og Belgisk politi, samt vektere kjørte forbi, men ingen sa noe til oss. Dagen etter kjørte vi til Brussel, via Maastricht i NL. Vi prøvde å finne stellplass i Brussel, men det eneste vi fant på nettet var 5 plasser ved et ungdomsherberge, tilsamme pris som de tar på campingplass med alle fasiliteter. Vi lette etter plasser nær Heyzel Stadion og "Atomet" men gav opp og la inn Grimsbergen Camping på GPSn for å se om de hadde ledig. På veg dit så vi en gate, som virket grei å parkere i, men vi fant en liten stikkveg fra denne, som het Hazelaarlaan, som vi overnattet i. Her grillet vi også. Vi syklet 5min til Heyzel stadion og kjøpte bilett for 24 timer, til 7,50€ og utforsket Brussel. Vi fortsatte utforskingen neste dag, frem til ca kl 15 før vi kjørte nordover mot Utrecht, der norge skulle spille åpningskampen i Fotball EM, mot vertsnasjonen. Vi parkerte og overnattet 2 netter på P-plassen til treningsfeltet til Utrecht fotballklubb. Før kampstart var vi i Fanzone, som stort sett de eneste Norske, sammen med 3-4000 nederlendere. Kampen var det ikke så mye å skryte om. Alle norske satt spredt over hele stadion. en grei beskrivese av gjennomføringen er: Elendig organsisering. Dagen etter kampen dro vi til Zealand (Ikke New, men Old Zealand) på lykke og fromme. vi fant frem til byen Vlissingen, der fant vi campingen DeNolle som vi var på 2 netter. Litt spesielt att alle plasser var på grus, men det var en større gressplen der ingen fikk slått opp telt. Alt var rent og greit og det kostet ca 525kr for 2 netter med strøm. Man måtte heller ikke betale ekstra for å dusje. Vlissingen har, som eneste by i denne delen av NL en strandpromenade med hus, der man kan se ut over sjøen. Innseilingen til en av Europas største havnebyer, Antwepen i B går rett utenfor og Los stasjonen, som bemannes både av los fra NL og B ligger her. Det var 100m å gå til stranden, og vannet holdt ca 24 grader. Deilig med 2 dagers avslapping, vi skulle gjerne vært her lenger.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Dennis, Hanne og Marius sin 89 Karmann Lt L

Post by Buss Marius »

Etter Vlissingen kjørte vi vestover og fulgte egentlig kysten, men på baksiden av vollen mot den engelske kanal. Vi stoppet i Westkapelle og så på utsikten. Litt nord for Westkapelle kan man kjøre opp på vollen, og enkelt steder også på sjøsiden av vollen, parker og gå ned og bade. Det var dog skiltet med ingen natt camping, noe jeg tror blir kontrolert, ellers hadde det krydd av campingbiler der. Det var mange T3 på disse stedene.
Post Reply