Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by Renax »

Jeg har tidligere brukt parklysstrøm til signal til både spiller og forsterker, men det skal da finnes 12v signal fra tenningslås også!

Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
4x4syncro
-
-
Posts: 801
Joined: 28 Aug 2011, 12:36
Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
Phone: 95294695
Location: Nittedal

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by 4x4syncro »

trauMa wrote:
GLENN MARVIN wrote:Har du koblet pluss på både den røde og den gule ledninger på pioneren? Og de står med spenning på hele tiden, ikke koblet via bryter eller tenningsbryter? Pioneer slår seg ikke helt av selv om du slår den av på panelet. Derfor er forsterker på hele tiden og både spiller og forsterker trekker strøm - flatt batteri.
Den er koblet slik at den står med strøm hele tiden. Tenningsstrømen gir bare 7v (hvertfall i min bil), og det godtok ikke spilleren, og slo seg dermed ikke på. Så det betyr at jeg må slå den av og på manuelt. Så enten må jeg koble opp en ny ledning med tenningsstrøm/ styrestrøm som gir 12v, eller koble en bryter på forsterkeren?
På min syncro så fant jeg en kabel som går inn i et gult avlangt kontaktstykke. Fant den over sikkringsboksen når jeg løsna den fra brakketen. Var ingen kabler som kom ut fra denne, men den fikk 12v når tenning ble slått på, så har brukt den til å styre relé til el-vinduene og relé til sirkulasjonspumpa til intercooleren.
Last edited by 4x4syncro on 06 Sep 2015, 01:42, edited 1 time in total.
Åsmund

T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
trauMa
-
-
Posts: 203
Joined: 29 Aug 2010, 23:24
Car: T3 1.6TD, SB '90
Location: Oslo

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by trauMa »

Hmm. Ja skulle jo helst hatt spilleren på tenningsstrøm så jeg slapp å slå den av og på manuelt. Og da hadde jeg forhåpentligvis sluppet bryter på forsterkeren også.
- Martin :)

T3 1.6TD, SB 1990
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by Renax »

Ang motor, kan jeg legge til at denne Jettaen kjører med slik motor.
https://youtu.be/tMJ-7_faEZg

Vel, blokka hverfall, det er noen oppgraderinger på den, bla AAZ topp.

Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
trauMa
-
-
Posts: 203
Joined: 29 Aug 2010, 23:24
Car: T3 1.6TD, SB '90
Location: Oslo

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by trauMa »

Renax wrote:Ang motor, kan jeg legge til at denne Jettaen kjører med slik motor.
https://youtu.be/tMJ-7_faEZg

Vel, blokka hverfall, det er noen oppgraderinger på den, bla AAZ topp.

Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
Wow, rått! :shock:

Hadde vært moro å trimmet min litt ja :)
- Martin :)

T3 1.6TD, SB 1990
trauMa
-
-
Posts: 203
Joined: 29 Aug 2010, 23:24
Car: T3 1.6TD, SB '90
Location: Oslo

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by trauMa »

Da kan jeg med glede melde at jeg er tilbake i Oslo igjen med ny clutch! Det var veldig deilig å få det til, selv om det tok litt tid. Brukte mest tid på å få på plass girkassa, men det var rett og slett fordi at clutchen ikke var sentrert, og derfor gikk den ikke inn. Clutchsentreringsverktøyet fra biltema funket ikke. Men vi sentrerte med øyemål og da gikk kassa "rett" inn :)


Etter mange timers arbeid kunne vi endelig se clutchen!
Image

Vi måtte også bygge en plattform for å ha girkassejekken på for uten den hadde det blitt for høyt for jekken.
Image
- Martin :)

T3 1.6TD, SB 1990
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by OddN »

Så bra at det gikk greit. Og sentreringa er viktig, det er det flere som har erfart.
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by Renax »

Når du sier det, så stemmer det at biltemas sentreringskit passer dårlig på JX cluch. Er vel derfor de erfarne bruker en gammel inngående aksel til girkasse. Jeg har alltid brukt en kombinasjon av ½" forlenger, øyemål og "fingern i hullet-mål". Er ikke pinlig nøyaktig...

Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
trauMa
-
-
Posts: 203
Joined: 29 Aug 2010, 23:24
Car: T3 1.6TD, SB '90
Location: Oslo

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by trauMa »

Renax wrote:Når du sier det, så stemmer det at biltemas sentreringskit passer dårlig på JX cluch. Er vel derfor de erfarne bruker en gammel inngående aksel til girkasse. Jeg har alltid brukt en kombinasjon av ½" forlenger, øyemål og "fingern i hullet-mål". Er ikke pinlig nøyaktig...

Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
Men så lenge girkassa går på så er det vel greit?
- Martin :)

T3 1.6TD, SB 1990
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by Renax »

Ja, om det ikke er helt 100% så justerer det seg selv første gang du trør inn cluchen:-)

Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
trauMa
-
-
Posts: 203
Joined: 29 Aug 2010, 23:24
Car: T3 1.6TD, SB '90
Location: Oslo

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by trauMa »

Hei og god jul alle sammen!

Det er lenge siden forrige oppdatering nå, og det har vel mest med å gjøre at bilen går som den skal, og den har vært i daglig bruk t/r jobb nå uten problemer. Den skulle jo egentlig vært å kost seg på vinterlagring, men det viste seg at vinterbilen jeg hadde kjøpt ikke trivdes i kulda, og dermed måtte den settes ned til en bekjent for reprasjon av forgasseren, så jeg måtte ta i bruk T3'en. Håper den kan få hvile seg nå etter jul og frem til våren da.

Men! Jeg har kjøpt felger, type Ronal penta(?). De ser i alle fall slik ut:
Image

Prøvemonterte igår kveld og det var ikke helt problemfritt. Eikene tok i trommelen, og kom dermed ikke helt inn. Har vært hos "dekkservice" idag og fått en fagmanns innspill. Han sa at jeg kunne space de litt ut, men da blir boltene for korte. Dekket tok i døra, men det løser jeg ved å få på noen smalere dekk. Dimensjonen på dekkene som står på er 225/60.. Litt i bredeste laget. Foran passet de fint.

Slenger med noen flere bilder:
Image
Døra tar i.

Image
Bredt og fint :P

Image
Stikker ikke ut da!

Image

Image
Anleggsflata kommer ikke helt inntil.

Så nå er jeg på leting etter lengre pinnebolter! Sleng ut hvis du vet hvor jeg kan få tak i dette :)
- Martin :)

T3 1.6TD, SB 1990
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by OddN »

Vet ikke om jeg helt skjønner hva du plages med... Har hatt mange slike felgsett på mine T3'er.

Men er dette vanlige Ronal R9 7x15 med et23?

Har du fjernet de små festeskruene som holder trommelen? De er det nemlig ikke plass til "inni" disse felgene og vil forårsake akkurat det du beskriver.
trauMa
-
-
Posts: 203
Joined: 29 Aug 2010, 23:24
Car: T3 1.6TD, SB '90
Location: Oslo

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by trauMa »

OddN wrote:Vet ikke om jeg helt skjønner hva du plages med... Har hatt mange slike felgsett på mine T3'er.

Men er dette vanlige Ronal R9 7x15 med et23?

Har du fjernet de små festeskruene som holder trommelen? De er det nemlig ikke plass til "inni" disse felgene og vil forårsake akkurat det du beskriver.
Ja stemmer! 7x15 et23. Nei har ikke fjernet festeskruene til trommelen, men det kan jeg jo prøve på!

Men det er jo uthuling på innsiden i felgen, vil ikke de festeskruene treffe i mellom boltehullene og dermed gå klar?
Image
- Martin :)

T3 1.6TD, SB 1990
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by OddN »

trauMa wrote:
OddN wrote:Vet ikke om jeg helt skjønner hva du plages med... Har hatt mange slike felgsett på mine T3'er.

Men er dette vanlige Ronal R9 7x15 med et23?

Har du fjernet de små festeskruene som holder trommelen? De er det nemlig ikke plass til "inni" disse felgene og vil forårsake akkurat det du beskriver.
Ja stemmer! 7x15 et23. Nei har ikke fjernet festeskruene til trommelen, men det kan jeg jo prøve på!

Men det er jo uthuling på innsiden i felgen, vil ikke de festeskruene treffe i mellom boltehullene og dermed gå klar?
Image
Noen har disse uthulingene, og andre ikke. Og på noe så treffer boltene i kanten på uthulingen... så sjekk det først :-)
trauMa
-
-
Posts: 203
Joined: 29 Aug 2010, 23:24
Car: T3 1.6TD, SB '90
Location: Oslo

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by trauMa »

OddN wrote:
trauMa wrote:
OddN wrote:Vet ikke om jeg helt skjønner hva du plages med... Har hatt mange slike felgsett på mine T3'er.

Men er dette vanlige Ronal R9 7x15 med et23?

Har du fjernet de små festeskruene som holder trommelen? De er det nemlig ikke plass til "inni" disse felgene og vil forårsake akkurat det du beskriver.
Ja stemmer! 7x15 et23. Nei har ikke fjernet festeskruene til trommelen, men det kan jeg jo prøve på!

Men det er jo uthuling på innsiden i felgen, vil ikke de festeskruene treffe i mellom boltehullene og dermed gå klar?
Image
Noen har disse uthulingene, og andre ikke. Og på noe så treffer boltene i kanten på uthulingen... så sjekk det først :-)
Skal sjekke det før jeg handler pinnebolter ja! For du har aldri opplevd at eikene tar i ytterkant av trommel med disse felgene? For det hadde jo vært fint å slippe spacer og lengre pinnebolter. Kan jeg ha 205 bredde og fortsatt få opp døra, eller må jeg ha enda smalere dekk tror du?
- Martin :)

T3 1.6TD, SB 1990
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by OddN »

trauMa wrote:
For du har aldri opplevd at eikene tar i ytterkant av trommel med disse felgene? For det hadde jo vært fint å slippe spacer og lengre pinnebolter. Kan jeg ha 205 bredde og fortsatt få opp døra, eller må jeg ha enda smalere dekk tror du?
Har aldri opplevd at de ikke passer, nei. Har hatt Ronal R9 i 7x15, 7x16, 8x16 og 9x16 samt flere av "kopiene" fra ATS, Penta, og Melber, og alle har passet uten videre. På forrige syncroen var det montert Melberfelger i 7x15 uten at de festeskruene var fjernet, og der hadde jeg akkurat slike symptomer. Fjernet skruene og alt i orden.

Du bør få opp døra med 205 og egentlig med 235 og, hvis du bare får felgene inntil.

Er det originale bremser forresten?
trauMa
-
-
Posts: 203
Joined: 29 Aug 2010, 23:24
Car: T3 1.6TD, SB '90
Location: Oslo

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by trauMa »

OddN wrote:
trauMa wrote:
For du har aldri opplevd at eikene tar i ytterkant av trommel med disse felgene? For det hadde jo vært fint å slippe spacer og lengre pinnebolter. Kan jeg ha 205 bredde og fortsatt få opp døra, eller må jeg ha enda smalere dekk tror du?
Har aldri opplevd at de ikke passer, nei. Har hatt Ronal R9 i 7x15, 7x16, 8x16 og 9x16 samt flere av "kopiene" fra ATS, Penta, og Melber, og alle har passet uten videre. På forrige syncroen var det montert Melberfelger i 7x15 uten at de festeskruene var fjernet, og der hadde jeg akkurat slike symptomer. Fjernet skruene og alt i orden.

Du bør få opp døra med 205 og egentlig med 235 og, hvis du bare får felgene inntil.

Er det originale bremser forresten?
Så langt jeg vet er det orginale bremser ja. Jeg har hvertfall ikke byttet de :P Det skal jeg undersøke i morgen hadde jeg tenkt. Skal fjerne festeboltene til trommelen også i morgen så ser jeg hva som skjer da :)
- Martin :)

T3 1.6TD, SB 1990
trauMa
-
-
Posts: 203
Joined: 29 Aug 2010, 23:24
Car: T3 1.6TD, SB '90
Location: Oslo

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by trauMa »

Du hadde helt rett OddN. Passa fint når jeg skrudde ut festeboltene i trommelen :D Nå må jeg bare få tak i nye dekk og senterkopper så blir det bra :)
- Martin :)

T3 1.6TD, SB 1990
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by Renax »

Du trenger ikke smalere dekk, men lengre bøyle til skyvedøra:-P
Jeg hadde 235 bredde med ET35, og minnes å huske en god cm klaring...

Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by OddN »

trauMa wrote:Du hadde helt rett OddN. Passa fint når jeg skrudde ut festeboltene i trommelen :D Nå må jeg bare få tak i nye dekk og senterkopper så blir det bra :)
Så bra :-)

Husker da jeg hentet den blå syncroen så var det bra med vibrasjoner i bilen. Tenkte ikke noe mer over det da jeg kjørte hjem, utover at dekkene sikkert var dårlig balanserte. Fikk litt hakeslepp da jeg kom hjem og sjekket, og oppdaget avtrykk av boltene på innsiden av felgene. Skjønte rimelig raskt hva det var, og etter at jeg fjernet boltene var alt i orden. Men etter avtrykkene å dømme regner jeg med felgene var montert med muttertrekker...
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by OddN »

Renax wrote:Du trenger ikke smalere dekk, men lengre bøyle til skyvedøra:-P
Jeg hadde 235 bredde med ET35, og minnes å huske en god cm klaring...

Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
Et23 og 235 skal gå klar med standard bøyle.

Kan subbe litt avhengig av dekkmerke, men så lenge du ikke må kjøre med døra åpen er det vel ikke noe problem?
trauMa
-
-
Posts: 203
Joined: 29 Aug 2010, 23:24
Car: T3 1.6TD, SB '90
Location: Oslo

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by trauMa »

Haha nei kjører stort sett med døra lukket altså! Men døra går klar av dekket nå, så da setter jeg på nye dekk i samme bredde.

Noen som vet hvor jeg kan få tak i senterkopper? I flg min unøyaktige måling med tommestokk så er hullet 80mm, og sliter litt med å finne dette. Har lyst på Wolfsburg senterkopper :)
- Martin :)

T3 1.6TD, SB 1990
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by OddN »

Dårlig med kopper til disse felgene. Det fantes kopper med Ronal skrift, Projekt Zwo skrift, og med Mercedes stjerne. De to første er sjeldne i dag, egentlig pussig at ikke noen har reprodusert de... og Mercedes kopper fra w123 tiden og tidligere passer. Dukker imidlertid av og til opp på ebay, så det er igrunn bare å følge med.
trauMa
-
-
Posts: 203
Joined: 29 Aug 2010, 23:24
Car: T3 1.6TD, SB '90
Location: Oslo

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by trauMa »

Da var jeg tilbake igjen i Oslo etter juleferie hos familien på sørlandet. Forferdelig skitten bilen ble :P Tror jeg trenger nye bremseklosser, hvor er det best å bestille det fra? Martin S. kanskje?
- Martin :)

T3 1.6TD, SB 1990
trauMa
-
-
Posts: 203
Joined: 29 Aug 2010, 23:24
Car: T3 1.6TD, SB '90
Location: Oslo

Re: Martins 1990 T3 -1.6TD, SB!

Post by trauMa »

Hei.

Idag var det på høy tid å gi skyvedøra litt TLC. Den har vært litt ugrei med meg nå som det har vært så kaldt. Har ikke holdt seg lukket, så den har blitt holdt igjen med strips og jekkestropp. Ikke ideelt og nå skal jeg låne ut bilen min til helga og da skal det unger og greier inn og ut bak, så da følte jeg det måtte være i orden.

Fikk ikke gjort så mye annet enn å justere den pinnen som låsen fester seg til. Men tror jeg har fått den ganske greit justert nå. Syns det var litt rart for når jeg stakk et skrujern inn og låste den så klarte jeg ikke å få mekanismen til å slippe samme hvor mye jeg rikket med skrujernet. Men når døra er lukket så åpner den seg bare man ser på den føler jeg.. Men nå holdt den seg lukket fra onkelen min sin garasje og hjem da. Ikke rare turen da, det skal sies. (850m)

Så smurte jeg opp flatene hvor døra ruller på med kobberfett.
Image

Etter justering så det slik ut foran på døra:
Image

Image

Ser dette ut som en normal glipe eller er den litt større enn den burde være?
- Martin :)

T3 1.6TD, SB 1990
Post Reply