Travelle's camper prosjekt: ex ambulanse 2,5l 4motion manuel

T5-Prosjekter (Multivan/Transporter 2004 - 2015)
Post Reply
Travelle
-
-
Posts: 160
Joined: 07 Jul 2012, 00:17
Location: Volda

Travelle's camper prosjekt: ex ambulanse 2,5l 4motion manuel

Post by Travelle »

Tenkte å legge ut prosjektet mitt, der jeg skal forvandle en utrangert ambulanse til en camper. Kjøpte bilen i sommer en gang, men har ikke kommet skikkelig i gang enda. Men når våren kommer, daaa..... :twisted:

Bilen er en forøvrig 2009 modell lwb twin slider som akkurat har runda 300kkm. Bilen føles fast og fin å kjøre, og 131hesteren under panseret kjennes sprek ut. Hadde den gjennom er EU-kontroll nå i høst, noe som var stort sett greit. Måtte bytte begge bakfjærene, bremseklosser bak, og et "dogbone" på stabstaget foran. Relativt kjente feil på T5 har jeg forstått... Bytta også støttelager på mellomaksling, for den laga mye støy viste det seg.

Planer i nærmeste fremtid er blant annet:

-bygge om webasto til parkeringsvarmer
-bygge om til facelift front
-montere tilhengerfeste. (Vil gjerne ha avtagbar krok. Noe spesielt merke som anbefales/frarådes?)
-få på noen større hjul...
-montere en pioneer dobbel-DIN navi jeg har liggende.
-og så skal det vel bygges en hel camper innredning baki der...

Dårlig med bilder foreløpig, men et par fra annonsen har jeg da..

Image

Image


.
Travelle
-
-
Posts: 160
Joined: 07 Jul 2012, 00:17
Location: Volda

Re: Travelle's camper prosjekt: ex ambulanse 2,5l 4motion ma

Post by Travelle »

Noen som kan bekrefte at det er dette kit'et jeg trenger for å bygge om den originale kjørevarmeren til parkeringsvarmer?

http://www.carsystems.pl/vw-transporter ... d1547.html


Eller bør jeg/vil jeg ha denne med timer i tillegg?

http://www.carsystems.pl/vw-transporter ... d1157.html


Og hvor mye varme får jeg fra denne som parkeringsvarmer? Vil den være tilstrekkelig for å kunne campe om våren og høsten? Vintercamping er nok uansett uaktuelt...


.
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Travelle's camper prosjekt: ex ambulanse 2,5l 4motion ma

Post by Der Postmeister »

Hengerfeste fra Westfalia er jo alltid gull. Kjøpte akkurat nå fra VW. Der står det som VOTEX da det er husleverandør av ekstrautstyr. Med VW el koblinger så kom det på ca 5k.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: Travelle's camper prosjekt: ex ambulanse 2,5l 4motion ma

Post by silenhag »

Travelle wrote:

Og hvor mye varme får jeg fra denne som parkeringsvarmer? Vil den være tilstrekkelig for å kunne campe om våren og høsten? Vintercamping er nok uansett uaktuelt...
.
Tilsrekkelig varme for å varme opp kupen ja, men meget ineffektiv og i tillegg kan du bare kjøre den i 120 minutter åt gangen. Du varmer først kjølvannet og motoren...kommer sannsynligvis belaste startbatteriet...Men for å varme opp bilen om morgen funker det kanskje...
De biler som har en bodelsvarmer har en andre Webasto inmontert som varmer kun kupeen.
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Travelle
-
-
Posts: 160
Joined: 07 Jul 2012, 00:17
Location: Volda

Re: Travelle's camper prosjekt: ex ambulanse 2,5l 4motion ma

Post by Travelle »

Der Postmeister wrote:Hengerfeste fra Westfalia er jo alltid gull. Kjøpte akkurat nå fra VW. Der står det som VOTEX da det er husleverandør av ekstrautstyr. Med VW el koblinger så kom det på ca 5k.

Har sett at westfalia har avtagbart til T5 ja. Har vel også inntrykk av at dette er blant de mest vanlige. Synes vel 5000 er litt i overkant, så det er ikke utenkelig at jeg ser etter et brukt på høggeren eller evt finn. Vanligvis er jo dette plankekjøring å montere selv, men er det noe spes man må ta hensyn til ved koblingen av det elektriske (mtp canbus)? Er dine el. koblinger koblet direkte til lyktene som "i gamle dager", eller har vw laget et eget koblingspunkt?



.
Travelle
-
-
Posts: 160
Joined: 07 Jul 2012, 00:17
Location: Volda

Re: Travelle's camper prosjekt: ex ambulanse 2,5l 4motion ma

Post by Travelle »

silenhag wrote:
Travelle wrote:

Og hvor mye varme får jeg fra denne som parkeringsvarmer? Vil den være tilstrekkelig for å kunne campe om våren og høsten? Vintercamping er nok uansett uaktuelt...
.
Tilsrekkelig varme for å varme opp kupen ja, men meget ineffektiv og i tillegg kan du bare kjøre den i 120 minutter åt gangen. Du varmer først kjølvannet og motoren...kommer sannsynligvis belaste startbatteriet...Men for å varme opp bilen om morgen funker det kanskje...
De biler som har en bodelsvarmer har en andre Webasto inmontert som varmer kun kupeen.


Vet at Californiaen har en luft-webasto i tillegg til den vanlige, så jeg har vel hatt en mistanke om at den originale kjørevarmeren ikke er helt optimal for camping... Tror ikke det er startbatteriet den tapper forresten, ettersom min bil har et originalt ekstrabatteri under førersetet. Mulig jeg legger til et ekstra batteri under det andre setet også, slik at jeg har to paralellkoblede camping-batterier.

Var ikke klar over at den originale webastoen bare kan stå på i to timer sammenhengende. Kan man bare starte den på nytt etter to timer, eller må den kjøle seg ned en viss tid før den kan startes igjen?

Tenker jeg kommer til å prøve et kit for ombygging til parkeringsvarmer først, og så får jeg se senere om jeg må supplere med mer varme. Evt får jeg campe i varmere land... :wink:



.
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: Travelle's camper prosjekt: ex ambulanse 2,5l 4motion ma

Post by silenhag »

Travelle wrote:
silenhag wrote:
Travelle wrote:

Og hvor mye varme får jeg fra denne som parkeringsvarmer? Vil den være tilstrekkelig for å kunne campe om våren og høsten? Vintercamping er nok uansett uaktuelt...
.
Tilsrekkelig varme for å varme opp kupen ja, men meget ineffektiv og i tillegg kan du bare kjøre den i 120 minutter åt gangen. Du varmer først kjølvannet og motoren...kommer sannsynligvis belaste startbatteriet...Men for å varme opp bilen om morgen funker det kanskje...
De biler som har en bodelsvarmer har en andre Webasto inmontert som varmer kun kupeen.


Vet at Californiaen har en luft-webasto i tillegg til den vanlige, så jeg har vel hatt en mistanke om at den originale kjørevarmeren ikke er helt optimal for camping... Tror ikke det er startbatteriet den tapper forresten, ettersom min bil har et originalt ekstrabatteri under førersetet. Mulig jeg legger til et ekstra batteri under det andre setet også, slik at jeg har to paralellkoblede camping-batterier.

Var ikke klar over at den originale webastoen bare kan stå på i to timer sammenhengende. Kan man bare starte den på nytt etter to timer, eller må den kjøle seg ned en viss tid før den kan startes igjen?

Tenker jeg kommer til å prøve et kit for ombygging til parkeringsvarmer først, og så får jeg se senere om jeg må supplere med mer varme. Evt får jeg campe i varmere land... :wink:



.
Det går at starte den på nytt etter 120 min. Faktisk så går det i løpet av de første 120 minuttene trykke på fjernkontrollen når som helst og starte om de 120 minuttene. Hvis man gør det mange ganger antar jeg att batteriet blir flatt.
Min parkeringsvarmer (Webasto ThermoTop C) belaster mitt startbatteri mens bodelsvarmer (Air Top 3500) belaster de to forbruksbatteriene.

Image
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Travelle
-
-
Posts: 160
Joined: 07 Jul 2012, 00:17
Location: Volda

Re: Travelle's camper prosjekt: ex ambulanse 2,5l 4motion ma

Post by Travelle »

Tja... har vel ikke blitt mye til prosjekt-tråd dette, men heldigvis har jeg fått jobbet litt mer med bilen enn med tastaturet. Alt er jo ikke helt ferdig selvsagt, men vi har vertfall vært ca 5 uker på tur i bilen, stort sett i Tyskland, Frankrike og Italia.

Oppdaget en ganske stor lekkasje av servoolje rett før vi skulle kjøre inn på danskebåten, så det var en stund jeg tvilte på hele ferieringa... Viste seg jo at det bare var å etterfylle for å holde greiene i sjakk inntil videre, så det har vel gått med en 5l-kanne ca :roll: Ikke helt ideelt kanskje, men så er dette det eneste lille problemet som har dukket opp også. Hvis noen har vært borti bytting av tetninger på tannstang til T5 vil jeg gjerne ha tips :wink:

Slenger ut noen bilder fra turen så lenge, så får vi heller se om jeg kommer tilbake med noen byggebilder etter hvert... Første bildet er for øvrig fra jomfruturen til fotballcup i Sogndal, så da var ikke takteltet kommet på enda.


Image

Image

Image

Image

Image

Image



.
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Travelle's camper prosjekt: ex ambulanse 2,5l 4motion ma

Post by Der Postmeister »

Største skiboksen jeg har sett noen gang, tenkte jeg! Til jeg så duken. ;)

Hengerfeste er grei skuring å montere. El ledningsnett derimot.... Fytta h...te for no drit å dra på plass.
T5 er klart ikke beregna å ettermontere slikt uten en goood pose med tålmodighet, bittesmå fingre/hender og en dæsj ennå ikke oppfunne banneord. Det hjelper å være halvt nordlenning...

Det gikk fløyta en lufteventil bak fangern i reint dritsinne, men siden den kosta nesten ikkeno, skjønte jeg at de skal gå fløyta i dritsinne. Både her på hjemmebane og hvis idioten på samlebåndet før han/henne som monterer elnettet har klart å dytte det på plass...

Men når du først har fått dratt ledningene opp, så er det plugg and play bak på lampa. Jeg har ikke pærevarsler eller ryggetullesensor, så jeg klarte meg med dette bak lampa. Og DET skal man være veeldig glad for. ;)

Så lykke til. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Travelle's camper prosjekt: ex ambulanse 2,5l 4motion ma

Post by Needforspace »

Ser umiddelbart ut som dette er en av de absolutt bedre ambulanseombygginger jeg har sett. Må nok se nærmere på denne.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Post Reply