Automatgear. Oljenivå og peiling.

Transporter 1968-1979
Post Reply
HC
-
-
Posts: 396
Joined: 28 Nov 2006, 09:51
Car: VW T2b Westfalia
Location: Buskerud

Automatgear. Oljenivå og peiling.

Post by HC »

Godtfolk!
Nå er bilen hentet ut fra vinteropplag igjen, og da er det på tide å ta en sjekk. Vogna (T2b) har 3-trinns automatkasse (samme som i T3?). Denne har peilepinne som man kn nå gjennom motorrommet. Jeg regner med at røret til peilepinnen også er påfylling for kassa.
Men, skal denne peiles med motor i gang, eller uten at motoren går?
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-

Member of Team Syncronaut.
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Automatgear. Oljenivå og peiling.

Post by Der Postmeister »

Motor i gang, olja varm. Det er nok ganske sikkert samma som T3. Står nok i Haynes boka di eller instruksjonsboka hvis den finnes.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
HC
-
-
Posts: 396
Joined: 28 Nov 2006, 09:51
Car: VW T2b Westfalia
Location: Buskerud

Re: Automatgear. Oljenivå og peiling.

Post by HC »

Takker! :-)
Haynesboka ja. Godt tips. Jeg har jo den boka for luftkjølt T3, og siden kassa (og motoren) er den samme i T2en, så er det et godt sted å begynne ;)

Vil nivået på peilepinnen være høyere eller lavere med motor i gang, enn med motor avstengt? (bare sånn ut av nyskjerrighet)
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-

Member of Team Syncronaut.
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Automatgear. Oljenivå og peiling.

Post by Der Postmeister »

Den er nok lavere.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
HC
-
-
Posts: 396
Joined: 28 Nov 2006, 09:51
Car: VW T2b Westfalia
Location: Buskerud

Re: Automatgear. Oljenivå og peiling.

Post by HC »

Finner ikke igjen Haynes-boka mi. Mulig at jeg har solgt den med en bil en gang i tiden ...
Vet du hvilken spesifikasjon som oljen til automatkassa skal ha?
Og så er det vel egen olje på differensialen på denne, er det ikke? er det vanlig 80W-90 API GL4 EP denne skal ha?
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-

Member of Team Syncronaut.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Automatgear. Oljenivå og peiling.

Post by OddN »

HC wrote:Finner ikke igjen Haynes-boka mi. Mulig at jeg har solgt den med en bil en gang i tiden ...
Vet du hvilken spesifikasjon som oljen til automatkassa skal ha?
Og så er det vel egen olje på differensialen på denne, er det ikke? er det vanlig 80W-90 API GL4 EP denne skal ha?
Hei HC :-) Det er ikke så ofte jeg er inne på T2 delen av forumet og leser, men hvis dette er samme kassa som i T3 så skal den ha ATF Dexron 2. Diffen skal i følge boka ha hypoidolje GL5.
t2maniac
Posts: 15
Joined: 01 Feb 2011, 09:55
Car: 3xT2, T4-99
Phone: 91751818
Location: Vigrestad, sør på flate Jæren

Re: Automatgear. Oljenivå og peiling.

Post by t2maniac »

Er ikke samme girkasse som på T3...har nettopp rasa oljepumpa i min T2...nesten umulig å få tak i ny...mulig en fra T3 passer i bilen men girsjalter sitter på to froskjellige plasser...husker ikke hvilke olje jeg brukte men kan finne det ut.
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Re: Automatgear. Oljenivå og peiling.

Post by Der Postmeister »

Posedyren det var snakk om. Ikke sjølve kassa. Og den er nok lik. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Post Reply