California T5 mangler piksler DIY

Her kan du legge inn guider og forklaringer på diverse saker og ting.
Post Reply
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

California T5 mangler piksler DIY

Post by silenhag »

Ett mkt vanligt fel på California:n är frånvarande pikselrader i LCD-Display:n i taket, den så kallade Camper Unit eller Central Control Panel.

!!! Detta kan DU fiksa med ett gummiband och en penna !!!

Image

Image



Detta Tips og Triks beskriver hur man kan fiksa detta. Problemet är att flatkabeln (LCD ribbon) får dålig kontakt med kretskortet (PCB Printed circuit board). Öppna upp hela Camper Unit:en och plassera något som pressar på flatkabeln så att denna får kontakt så är problemet löst. Jag valde att klippa till lagom långa bitar av ett gummiband, ihop med ett tunnt rör från en penna. Allt plasserades därefter in i, och runt flatkabeln där den fäster på kretskortet. Var extremt noga med att få jämt tryck över hela flatkabeln då det är detta som är hemligheten för ett bra resultat. Flatkabeln är tydligen fäst med lim och inte med lödning. Oavsett så är det så smått att jag inte vågar löda eller limma.


Hela beskrivelsen:

Demontera hela Central Control Panel:en genom att först öppna facket för solglasögon, lossa nästa panel genom hål inne i glasögonfacket (clips) och lossa tillslut Central Control Panel:en försiktigt med en skruvmejsel (evt med tejp på) eller ännu bättre en plastbrytspak. Lossa alla kablar och ledningar. ! Vid återmontering skal den lilla/minsta kabeln kopplas in först på Central Control Panel:en. Detta tydligen för att Central Control Panel:en skal "känna igen" Webasto:n (?).

Image

Image

Image

Image

Image



Skär med glädje upp garanti-klisterlappen.

Øppna upp Central Control Panel:en genom att pressa in totalt 6 st ”hakar” (2 på långsidorna och 1 på kortsidorna), helst alla 6 samtidig.

Demontera vidare Central Control Panel:en i två delar genom att att trycka loss kontakten till två mindre flatkablar.



Image

Image

Image

Image



Lossa kretskortet med fyra skruvar (Torx T6).

Böj ut metallflänsarna (8st) på metallkassetten som håller LCD på plats mot kretskortet. Observera att displayen nu ligger löst (hålls fast av metallkasetten) och gå fram varsamt.

Nu har du kommit fram till problemets kärna, den breda flatkabeln til LCD-display:n:


Image

Image

Image

Image



Konstruera en sandwich med till exempel gummiband i lagom långa bitar samt något runt, jag tog ett tunt rör från inmatet i en penna.
Tänk på att dagens gummiband ofta är av en dålig kvalitet och vill torka/spricka efter kort tid. Det kan därför vara förnuftigt att inhandla gummiband av god kvalitet. Jag smörjde också mina gummibandsbitar med lite siliconfett.

Metall-kassetten kommer nu att pressa på sandwich:en så att flatkabeln får god kontakt.



Image

Image




Montera ihop allt i omvänd ordning.

Och resultatet:



Image
Last edited by silenhag on 16 Apr 2020, 20:41, edited 15 times in total.
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: California T5 mangler piksler DIY

Post by ducce999s »

Super beskrivelse og om 15 år så er den gull verdt :-)
Bare å fortsette med slike beskrivelser
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: California T5 mangler piksler DIY

Post by silenhag »

Tillegg:

1. Du trenger Torx T6 til dette, sørg for å ha det tilgjengelig. I vanlige bitssett finner man ofte ned til T7. Pinsett kan være bra å ha, evt forstørrelsesglass og god belysning. Ellers ikke noe spesialverktøy.

2. Vask hendene godt eller bruk tynne gummihandsker for å unngå fett fra hender på kretskort.

3. Bruk gummistrikk av god kvalitet siden de ofte tørker og sprekker etter en tid. Jeg smurte mine med gummipleie/silikon (ikke ledende produkt!) før montering i håp om att de skal fungere i mange år uten å tørke.

4. Når "metallkassetten" er løs vil også display:en være helt løs. Var forsiktig sånn at du ikke mister den i gulvet. Når metallkassetten kommer på plass vil display:en posisjonere seg riktig.
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
sindrejh
Posts: 1
Joined: 25 Jul 2019, 12:42
Car: T5 California 2005
Phone: 90074738

Re: California T5 mangler piksler DIY

Post by sindrejh »

Tusen takk for en god beskrivelse, silenhag! Mitt display hadde ila. den siste tiden mista så mange rader at jeg nå ikke klarte å bruke det lenger. Fulgte din veiledning og nå funker 95 % av det. Jeg var kanskje litt hardhendt, for jeg mistet noen vertikale kolonner, men det kan jeg leve med. Også ser jeg at jeg nok ikke fikk bra nok press helt øverst, for der mangler fortsatt et par rader.
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: California T5 mangler piksler DIY

Post by silenhag »

Takk, og bra jobba.
Jeg har gjort denne jobben på 4-5 stk nå. På de fleste blir det 100%, noen 80-90%. Men oftest blir det ytterligere spontant bedre de første ukene/månedene av noen grunn. Presset på flatkabelen jevner ut seg?

Helt off topic: Kan også opplyse her at hvis man trenger å bytte den rotering-multi-knappen så kan jeg anbefale den i vedlagt link. Fra engelsk CaliforniaClubShop, 35 pund. Man får da en helt ny front i tillegg. Antar at det er vw-original, går ikke å se noen som helst forskjell. Har også prøvd 3D-print knapp, men med meget dårlig resultat, funket ikke og man så i tillegg stor nyanse-forskjell på farge...

https://vwcaliforniaclub.com/shop/produ ... ement-knob
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
grumpy
Posts: 12
Joined: 13 Sep 2018, 14:58
Car: 2004 VW California (T5)
Phone: 908 71 638
Location: Tau, Rogaland

Re: California T5 mangler piksler DIY

Post by grumpy »

Jeg har lest om denne fiksen flere steder, men jeg har en snodig sak med mitt display. Det mangler ikke rader i det hele tatt, men... vel, dersom man ser for seg at du deler det i to helt på midten, vertikalt, så flytter du den venstre delen en piksel ned og den høyre en piksel opp, slik at det er litt...eh...off?

så av og til, så bytter de to halvdelene side, slik at det blir helt umulig å forstå noe som helst. napper den ut, og setter inn kablene på nytt (fra bilen), så pleier det å gå tilbake til 1-2 pikslers forskyvelse på midten. Noen som har hørt om denne før, og vil denne fiksen ta dette også?
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: California T5 mangler piksler DIY

Post by silenhag »

Ikke hørt om dette problemet. Men ikke umulig det har å gjøre med noen av flatkabel-ledningene inne i takpanelet...Dårlig/varierende kontakt? Jeg hadde åpnet opp for å sjekke alt...
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Post Reply