Skru av display - California?
-
stigbhansen
- Car: T4 2001
Skru av display - California?
Hei jeg er sylfersk eier av en 2001 Californina. Inne i bilen omtrent ved bakspeilet er det et lite display som viser strøm på fritidsbatter, temp ol - det ser ut til at mitt display er på selvom tenningen er av - skal det være slik? Og startbatteriet og fritidsbatteriet er koblet hver for seg slik at man ikke bruker opp startbatteriet til kjøleskap el.?
Re: Skru av display - California?
Start- og fritidsbatteri er elektronisk skilt fra hverandre, og har forskjellige brukere. Alle brukere du finner i displayet over speilet går på fritidsbatteri, muligvis også de to lampene i bodelen. Øvrige brukere snylter på startbatteri.
Når motor går lades begge batterier fra dynamo.
Ved tilkopling av landstrøm (der bak) lades kun fritidsbatteri. Da kan også 220volts uttaket bak førerstol også benyttes.
Startbatteri må ha særskilt lader.
Display over speil (tenning av) tennes ved bruk men slokkes etter litt tid. Ved bruk av luftvarmer i bodel lyser display hele tiden (irriterende).
Er ingen brukere tilkoplet i displayet skal det absolutt ikke lyse ved tenning av.
Ved tilkopling av landstrøm (der bak) lades kun fritidsbatteri. Da kan også 220volts uttaket bak førerstol også benyttes.
Display over speil (tenning av) tennes ved bruk men slokkes etter litt tid. Ved bruk av luftvarmer i bodel lyser display hele tiden (irriterende).
Er ingen brukere tilkoplet i displayet skal det absolutt ikke lyse ved tenning av.
JanO
02 California 2.5TDI ACV / FJS
97 Transporter 2.4D AAB ex
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Nja.Bole wrote:Start- og fritidsbatteri er elektronisk skilt fra hverandre, og har forskjellige brukere. Alle brukere du finner i displayet over speilet går på fritidsbatteri, muligvis også de to lampene i bodelen. Øvrige brukere snylter på startbatteri.
Lampene bak får sin strøm fra fritidsbatteriet med mindre bilen går.
Ved tilkobling av 230V lader der Ladegerät fritidsbatteriet, tilfører 230V til stikk og drifter alle 12V-drevne element i bodelen slik som kjøleskapet fra Electrolux eller luft-Eberen der denne er montert. Det er årsaken til at jeg etter snart fire år enda ikke har funnet erstatter til der Ladegerät eller fått loddet inn det aller, aller siste sprukne komponent på kretskortet ("printplata") i der ladegerät i Vidvandre. (mangler jo bare 1 elektrolyttkondensator der nå, så det blir vel en vakker dag at jeg klarer identifisere hva det er for en sak og kjøpt ny).
Ellers rekti all over
Funderer på hvor jeg skal koble inntaket for solcellepanel hen på der Ladegerät, forslag til påkobling ? Samme som ladespenning fra dynamoen kommer fra med relé kanskje..
-
stigbhansen
Så når mitt står på til tross for at tenningen er av så har jeg trøbbel?
Det er en liten slags "tank" øverst i venstre hjørne som lyser og batterisymbolet pluss tre streker og en V.
Når jeg sier lyser så er det ikke et lys men svarte symboler.
Og hva med km standen - den står også med svarte bokstaver ti tross for at tenningen er av...
mvh
Stig
Det er en liten slags "tank" øverst i venstre hjørne som lyser og batterisymbolet pluss tre streker og en V.
Når jeg sier lyser så er det ikke et lys men svarte symboler.
Og hva med km standen - den står også med svarte bokstaver ti tross for at tenningen er av...
mvh
Stig
-
Rudeboy
- -

Det er for spillvann og ferskvann på venstresiden av displayet, den ene er "på" alltid uavhengig av mengde vann og den andre kun ved bruk av panel/kjøring.
Km.stand i speedometerhuset ?
Ittno å bry seg om.
Km.stand i speedometerhuset ?
Ittno å bry seg om.
-
stigbhansen
Takk - så det skal stå slik selv om tenningen ikke er på?
-
Rudeboy
- -

Den ene tanken gjør det, ja - km.stand husker jeg ikke men de bruker såpass lite strøm at selv jeg har ikke engang merket spenningsfall i den grad at startbatteriet har lite strøm
Pust gjennom nesen, tyskern mener det skal være slik.
Pust gjennom nesen, tyskern mener det skal være slik.
-
stigbhansen
Tusen takk.
Men hva med batterisymbolet, V´en og de tre strekene. Skal de også være konstant på (i svart) ?

mvh
Stig
Men hva med batterisymbolet, V´en og de tre strekene. Skal de også være konstant på (i svart) ?

mvh
Stig
Tanksymbolet indikerer at din vanntank er sgs full. Det er ikke helt bra under en vinterlagring. Har du sjekket tanken? Du finner den i høyskapet bak kjøleboksen. Er tanken tom, så er det feil på giveren i tanken (har samme feil på min).stigbhansen wrote:Det er en liten slags "tank" øverst i venstre hjørne som lyser og batterisymbolet pluss tre streker og en V.
Fikk du ingen litteratur for Westfaliadelen på bilen med i mappa som fulgte bilen?
Her en link på tysk som omhandler 'Zentralelektronik mit Bedienung Standheizung und Zeitschaltuhr', altså displayet du spør om;
http://www.westfaliat4.info/VW_T4_Zentr ... ik2006.pdf
JanO
Ja, med tenning av så er dette hvordan informasjon i multidisplay og i kombiinstrument (km.stand) vises.stigbhansen wrote:Men hva med batterisymbolet, V´en og de tre strekene. Skal de også være konstant på (i svart) ?
JanO
-
Rudeboy
- -

Jeg fikk nada lesestoff med Vidvandre, jeg fikk manualen til California i versjonen før sisteutgaven i T4b som jo jeg har..
Tankene kan tømmes innenfra. Ene krana for det, for gråvannstanken er i skapet nærmest baksetet. Håndtak opp = åpen stilling og tanken tømmer.
Det andre håndtaket er i langskapet som vel best nås når bakluka er åpen (evt bakdørene, for dem som har sånt). Da feller du ut vippedøra til skapet og tar ut metallplata i nederste rom i skapets bakre del. Der vil du se og nå krana til ferskvannet og du kan tappe ferskvannstanken uten å måtte tappe over vannet via krana fra ferskvannstank til gråvannstank.
Kuriosa - første eier var glad i antirustbehandling, og han hadde fått sauset inn understellet på Vidvandre med god antirustmiddelbehandling. Men overflommingsløsningen på spillvannstanken/nedløpet fra vaskekummen var da tettet og overflødig vann i gråvannstanken skvalpet rundt og skvettet tidvis under kjøring opp i vaskekummen min. Med dette hullet åpent vil ikke gråvannstanken kunne fylles slik at vannet kommer så høyt at det kan nå vaskekummen - det renner ut og under bilen.
Tankene kan tømmes innenfra. Ene krana for det, for gråvannstanken er i skapet nærmest baksetet. Håndtak opp = åpen stilling og tanken tømmer.
Det andre håndtaket er i langskapet som vel best nås når bakluka er åpen (evt bakdørene, for dem som har sånt). Da feller du ut vippedøra til skapet og tar ut metallplata i nederste rom i skapets bakre del. Der vil du se og nå krana til ferskvannet og du kan tappe ferskvannstanken uten å måtte tappe over vannet via krana fra ferskvannstank til gråvannstank.
Kuriosa - første eier var glad i antirustbehandling, og han hadde fått sauset inn understellet på Vidvandre med god antirustmiddelbehandling. Men overflommingsløsningen på spillvannstanken/nedløpet fra vaskekummen var da tettet og overflødig vann i gråvannstanken skvalpet rundt og skvettet tidvis under kjøring opp i vaskekummen min. Med dette hullet åpent vil ikke gråvannstanken kunne fylles slik at vannet kommer så høyt at det kan nå vaskekummen - det renner ut og under bilen.
-
stigbhansen
Takk skal dere ha - utrolig fint å få så bra svar!
Jeg tømte tanken før vinterparkering så da regner jeg med at det er noe feil
men måleren. Kanskje det løsner når jeg fyller opp tanken og bruker den litt. Jeg bør sikkert også kjøpe et nytt fritidsbatteri - noen som har gode tips der?
Jeg tømte tanken før vinterparkering så da regner jeg med at det er noe feil
På min vises batterispenningen selv når tenningen av avslått og nøkkelen ute. Er ikke helt fan av det for et voltmeter bruker gjerne noe strøm.. hvis bilen står flere uker mellom bruk er det ikke heldig. Jeg kunne lese 12.2 V i går.
Når det gjelder fritidsbatteri: gå for et AGM batteri. Gel er enda dyrere og krever spesiell lader. (Du har ikke spesiell lader til gelbatteri verken i der Ladegerät eller i dynamoen.) Anslå hvor mange Wh (watt-timer) du trenger. Kjøleskapet i Westfaliaen trekker opptil 55W, hvis jeg husker riktig. Hvis det skal gå på full puff i 6 timer tilsvarer det 55 W x 6 h = 330 Wh. I følge Sønnak skal en legge på 20% sikkerhetsmargin og velge batteri med Wh rating i henhold til dette.
Når det gjelder fritidsbatteri: gå for et AGM batteri. Gel er enda dyrere og krever spesiell lader. (Du har ikke spesiell lader til gelbatteri verken i der Ladegerät eller i dynamoen.) Anslå hvor mange Wh (watt-timer) du trenger. Kjøleskapet i Westfaliaen trekker opptil 55W, hvis jeg husker riktig. Hvis det skal gå på full puff i 6 timer tilsvarer det 55 W x 6 h = 330 Wh. I følge Sønnak skal en legge på 20% sikkerhetsmargin og velge batteri med Wh rating i henhold til dette.
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
Dog...
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... ss_mat_agmAs with all gelled and sealed units, AGM batteries are sensitive to overcharging. A charge to 2.40V/cell (and higher) is fine; however, the float charge should be reduced to between 2.25 and 2.30V/cell (summer temperatures may require lower voltages). Automotive charging systems for flooded lead acid often have a fixed float voltage setting of 14.40V (2.40V/cell); a direct replacement with a sealed unit could overcharge the battery on a long drive. (See BU-403: Charging Lead Acid.)
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
Nytt batteri ble satt inn i min bil for tre år siden. Batteriet har elegant taklet de utfordringene det har fått. Langturer med overnattinger der fryser har stått på 18 minusgrader og Eber luftvarmer har vært satt til 10 plussgrader. Som nevnt lyser da også displayet kontinuerlig. Før oppstart etter nattinger har displayet foreløpig aldri vist lavere enn 12.6 volt.stigbhansen wrote:Jeg bør sikkert også kjøpe et nytt fritidsbatteri - noen som har gode tips der?
Batteri i min bil er et Bosch Startbatteri SBT4076 12V 140 Ah. Og selvfølgelig blir batteriet kalt T4
Batteriet har en innebygget teknologi som gjør det lettladet. Det er beregnet for tyngere kjøretøy med en masse krimskrams av brukere.
JanO
Dersom ditt fritidsbatteri var toppladet (hvilespenning 12.78v ca) og har på et par uker falt med drøyt 60% pga at displayet er i standardvisning, da må grunnlaget være noe annet enn displayet.Harald wrote:På min vises batterispenningen selv når tenningen av avslått og nøkkelen ute. Er ikke helt fan av det for et voltmeter bruker gjerne noe strøm.. hvis bilen står flere uker mellom bruk er det ikke heldig. Jeg kunne lese 12.2 V i går.
Eks - dårlig kontakt på batteripoler, batteriet får ikke tilstrekkelig lading
- underdimensjonert batteri
- batteriet er i sluttfasen grunnet sulfatering
- dårlig jording, delvis ledningsbrudd
- brudd på temperaturføler mellom batteri og 'Der Ladegerät', batteriet lades da bare med 12.6 volt
- ....
Aller først ville jeg gravd fram batteriet og fått belastningstestet dette.
JanO
Ved krisemaksimering, eller en vellykket fisketur med kontinuerlig nedfrysing av nyflekka fileter så kan kanskje frysern gå kontinuerlig. Normalt vil boksen ta kortere eller lengre pauser, alt etter fyllingsgrad og konsistens på innholdet.Harald wrote:Kjøleskapet i Westfaliaen trekker opptil 55W, hvis jeg husker riktig. Hvis det skal gå på full puff i 6 timer tilsvarer det 55 W x 6 h = 330 Wh.
Jeg er allikevel enig i at batteri med god teknologi og god reservekapasitet er langt å foretrekke for et mer bekymringsfritt turliv med sin Westfalia T4
JanO