T5 Kupe/pollen-filter

Her kan du legge inn guider og forklaringer på diverse saker og ting.
Post Reply
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

T5 Kupe/pollen-filter

Post by silenhag »

Simpel sak å gjøre selv (gjøres normalt x 1 per år). Denne beskrivelse går gjennom skifte av kupefilter samt rengjøring av ac/ventilasjon-system.

Opp under dash på høyre side finner du kupefilteret .




Image





Først fjerner man deksel/plate som sitter med clips, enkelt og greit. På noen biler kan denne sitte med et par skruer.
Deretter finner du frem 5,5 mm pipenøkkel og løsner de to skruene som holder det rektangulære lokket på plass under filterhuset.
Trekk ut filteret. Det er trangt men det går å lirke ut filteret.
Deretter frem med støvsuger og sug bort alt løst dritt.





Image

Image

Image

Image

Image

Image





Det å rense ac/ventilasjon med noen typ av renseprodukt anbefales av mange, hvilket også jeg gjorde denne dag. I/på/rundt fordamperen dannes det mye kondensvann, spesielt om sommeren, hvilket ofte kan ses når man parkert bilen og en liten vannpytt dannes under bilen på høyere side. All denne fukt i systemet kan føre til optimal miljø for tilvekst av bakterier og dritt som gir sur og muggen lukt.

Drenasjerøret til fordamperen kan man se ved siden av filterhuset, rett under fordamperen. Dette rør/slange kan man godt løsne for å undersøke med speil og lys at det er fritt løp opp til fordamperen samt spraya litt vann in i røret/slangen for å se at det kommer ut under bilen.

Image

Image





Når jeg sen skulle undersøke luftinntak ovenfor panseret, under frontruten på høyre side fant jeg så mye dritt at jeg valgte å ta bort hele greia for å kunne støvsuge ned i vannkasse.

Image

Image





Jeg har denne gang valgt ”CRC Airco Cleaner” som er et rense-skum man appliserer gjennom en medfølgende tynn slange (det finnes også typer av ac-rens-spray hvor man tømmer hele flasken inne i bilen og lar denne rense-dugg resirkulere i anlegget i 10 min). AC-rense-produktet bruker man etter instruksen på flaske.
Jeg valgte å fylle opp hele filterhuset med skum (uten filter i), skum opp bak in gjennom drenasjerøret opp til fordamperen og skum in i de ventiler nærmest fordamperen (ventilene i midten og høyre side). Sett tilbake lokket på filterhuset og drenasjeslangen til fordamperen. AC-rense-skummet får sen virke i 15 minutter før jeg startet bilen, slo på ventilasjonen på høy hastighet, først med varme deretter en stund med kulde og deretter varme igjen. Når jeg sen åpnet filterhuset var alt skum borte og systemet var rent. I med de nye filtret og notere i min egen servicebok om hva jeg utført.

Image

Image





Det finns både papirfilter og karbonfilter. Karbon er noe dyrere men siden noen her inne anbefalt det valgte jeg å gå for karbonfilter.

For å redusere risikoen for dårlig lukt i bilen skal ta sikte på en tørr miljø. Får du rask duggdannelse på rutene er dette tegn til mye fukt i bilen. Man kan da bruke fuktsluker eller luftavfukter og evt parkere innendørs hvis mulig.
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Post Reply