Nok en svak punkt på disse biler. Heldigvis er det et meget simpelt system når man vit litt om de ulike komponentene. Min har gradvis over flere måneder mistet trykket for å til sist ikke gi vann i det hele tatt. Det klikker inne i kranen men vannpumpa starter ikke.
Etter å ha stiftet bekjentskap med dette kan jeg godt dele med meg av denne fiks.
Hva jeg kan se så er det tre vanligste feilen ødelagt vannpumpe, eller slangen løsnet fra vannpumpe eller feil i micro switch inne i kranen. I tillegg kommer gåen sikring selvfølgelig. Sitter under førersete, 5 amp. Jeg hadde to 5 amp, begge var hele.
Jeg startet med å sjekke vannpumpa som sitter inne i vanntanken. Adgang via lokk som man finner inne i klesskapet.
Dette lokk sitter så inni helvete på ren skandinavisk. Du må tilvirke et verktøy. Jeg tok et flatjern jeg hadde liggende og bore hull + satte in to bolter.
Det er 2 ledninger in i vanntanken, en til vannpumpa og en til nivå-flottør. Disse kobles bort ved hurtig kobling.
Vannpumpa er blå og ligger løst ned i tanken i et hjørne hvor tanken er støpt for å ha vannpumpa liggende. Fra vannpumpa går en slange opp til en kobling i ovre del. Denne kan løsne her har jeg lest på nettet. Man vil da høre vannpumpen gå og vannplask inne i tanken uten at det kommer vann på krana.
Jeg tok ut vannpumpa helt for å prøvekjøre den i en bøtte men fant ut sen at det ikke er nødvendig siden det går fint å få den prøvekjørt på plass. Jag koble den til en gammel batterilader jeg hadde, 12 volt og da gikk den i gang uten anmerkning. Er den ødelagt kan man bestille den på nett. Jeg målte merkelig nok 12 v med multimeter på ledningen fra vannkranen (med vannkranen på), men med vannpumpen koblet til ledningen ble det bare 0.9 v.
Du bør også blåse med munnen i slangen fra vannpumpen for å sikre at det ikke er noe motstand ut til vannkrana.
Deretter demonterte jeg hele vannkrana for feilsøking i den enden. Trenger du en ny vannkran så finnes det hos bobilforhandler eller for eksempel her: https://www.reimo.com/de/630097L-wasserhahn_chrom/
Skal visst sitte en ”micro switch” inne i den som kan feile. Det sitter en hurtigkobling under sink som er meget enkel at løsne. Fant ut at om jeg kortsluttet denne så startet vannpumpen i vanntanken. Dermed må feilet være i den der micro switch greia. Dette med å kortslutte hurtigkoblingen bør være det første man prøver.
For å komme åt micro switchen på rett sett, så vrir du litt på håndtaket (setter på vannet) bare sånn at den ikke er stengt, og så trekker du det lille håndtaket rett ut så løsner det. Inne i der ser du micro switchen. Gjør du på feil måte, det vil si trekker rett ut uten å ”sette på vannet” så vil en lite fjær sprette til værs (noe jeg selvfølgelig gjorde). Jeg rengjorte kontakten med hva jeg hadde, litt filler og elektro-rens fra biltema. Det virket fint og plutselig fungerte alt helt glimrende.
Monterte alt sammen igjen og gledet meg over å ikke gi en krone til dyre verksteder som bare vil skifte hele enheter.
T5 Friskvannpumpe California DIY
-
- -
- Posts: 630
- Joined: 21 Feb 2015, 12:14
- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
- Location: Fjellhamar
T5 Friskvannpumpe California DIY
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
- Posts: 6
- Joined: 04 Sep 2015, 00:52
Re: T5 Friskvannpumpe California DIY
Inspirerende å lese ditt innlegg. Desverre strekker ikke mine tekniske ferdigheter til. Postet nettopp et innlegg der jeg spør etterlyser hjelp til lignende problem på min California Exclusive. Vet du om noen verksted som tar slike jobber?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- -
- Posts: 4333
- Joined: 07 Jun 2005, 14:19
- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
- Location: Måløy
Re: T5 Friskvannpumpe California DIY
Disse kranene med microbryterene har alle campingvogner og bobiler. Helt vanlig at det er lagt opp for hovedstrøm til pumpe via disse. Det er også vanlig å skifte ut pumpene til kraftigere type som trekker mer strøm. Dette gir to resultater, svidde microbrytere og ikke ønsket effekt hva angår vannmengde og trykk.
Det er derfor vanlig å montere ny hovedstrøm via relè og bruke microbryterene til å styre dette. Da avlastes microbryterene og trykk og mengde blir bedre.
Flott og grundig tråd, settes pris på!
Det er derfor vanlig å montere ny hovedstrøm via relè og bruke microbryterene til å styre dette. Da avlastes microbryterene og trykk og mengde blir bedre.
Flott og grundig tråd, settes pris på!
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
-
- -
- Posts: 7775
- Joined: 15 Mar 2005, 12:29
- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
- Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø
Re: T5 Friskvannpumpe California DIY
Kan bekrefte samme mikrobryter i California Coach syncro fra 2000, også.
-
- -
- Posts: 630
- Joined: 21 Feb 2015, 12:14
- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
- Location: Fjellhamar
Re: T5 Friskvannpumpe California DIY
Jeg bor i Fjellhamar (Lørenskog). Jeg kan se på det, eller bor du langt unna?
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
- Posts: 11
- Joined: 16 Jul 2017, 21:05
- Car: T5 2004
Re: T5 Friskvannpumpe California DIY
Tusen hjertelig takk for en veldig fin og oversiktlig tråd!
Vi hadde samme problem med vår bil, og fant heldigvis tråden din her inne som løste vårt problem.
Vi hadde allerede sjekket sikringen og skjønte at det ikke kunne være den, og da var det greit å ha de tre mulighetene som du beskrev å forholde seg til.
Vi startet med å sjekke mikrochipen, vi koblet fra kranstarteren som du beskrev (uten å koble fra hele krana fra undersiden) slik at vi fikk tilgang til mikrochipen. Så spraya vi godt med wd-40 multispray og vipps så var krana i gang med fullt trykk igjen så vi slapp altså å sjekke vannpumpa der bak og var overlykkelige for at problemet løste seg så fort!!
Så tusen takk for en veldig fin tråd:-)
Vi hadde samme problem med vår bil, og fant heldigvis tråden din her inne som løste vårt problem.
Vi hadde allerede sjekket sikringen og skjønte at det ikke kunne være den, og da var det greit å ha de tre mulighetene som du beskrev å forholde seg til.
Vi startet med å sjekke mikrochipen, vi koblet fra kranstarteren som du beskrev (uten å koble fra hele krana fra undersiden) slik at vi fikk tilgang til mikrochipen. Så spraya vi godt med wd-40 multispray og vipps så var krana i gang med fullt trykk igjen så vi slapp altså å sjekke vannpumpa der bak og var overlykkelige for at problemet løste seg så fort!!
Så tusen takk for en veldig fin tråd:-)
-
- -
- Posts: 630
- Joined: 21 Feb 2015, 12:14
- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
- Location: Fjellhamar
Re: T5 Friskvannpumpe California DIY
Bra jobba! Fint når man kan ordne med ting selv, gratulerer.kine&magnus wrote:Tusen hjertelig takk for en veldig fin og oversiktlig tråd!
Vi hadde samme problem med vår bil, og fant heldigvis tråden din her inne som løste vårt problem.
Vi hadde allerede sjekket sikringen og skjønte at det ikke kunne være den, og da var det greit å ha de tre mulighetene som du beskrev å forholde seg til.
Vi startet med å sjekke mikrochipen, vi koblet fra kranstarteren som du beskrev (uten å koble fra hele krana fra undersiden) slik at vi fikk tilgang til mikrochipen. Så spraya vi godt med wd-40 multispray og vipps så var krana i gang med fullt trykk igjen så vi slapp altså å sjekke vannpumpa der bak og var overlykkelige for at problemet løste seg så fort!!
Så tusen takk for en veldig fin tråd:-)
Jeg hjelpte kompisen med dette i helgen som var. Han hadde to ting feil, 1. Ødelagt vannpumpe. 2. Dårlig kontakt i mikroswitch. Ny vannpumpe på møller var ca 700kr (finnes billigere på Ebay). Mikroswitch rengjort/renset på plass slik dere gjorde. Tok litt 1500 sandpapir mellom kontaktene i tillegg. Skyllet med electro-rens-spray...Sen funket allt super.
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
- -
- Posts: 630
- Joined: 21 Feb 2015, 12:14
- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
- Location: Fjellhamar
Re: T5 Friskvannpumpe California DIY
Takk for tips.Needforspace wrote:Disse kranene med microbryterene har alle campingvogner og bobiler. Helt vanlig at det er lagt opp for hovedstrøm til pumpe via disse.
Det er derfor vanlig å montere ny hovedstrøm via relè og bruke microbryterene til å styre dette. Da avlastes microbryterene og trykk og mengde blir bedre.
Flott og grundig tråd, settes pris på!
Jeg gjorde dette på min bil nylig. Håper jeg nå slipper å rense microbryterne i ny og ne...
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
- -
- Posts: 630
- Joined: 21 Feb 2015, 12:14
- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
- Location: Fjellhamar
Re: T5 Friskvannpumpe California DIY
Ny vannpumpe går at kjøpe i mange campingbutikker.
Den jeg funnet som er mest lik original, og made in Germany er i campingbutikken på Ferda Jessheim, koster 345kr.
Vw original pumpe kan kjøpes på møller eller her:
https://vwcaliforniaclub.com/shop/produ ... p-ocean-se
Den jeg funnet som er mest lik original, og made in Germany er i campingbutikken på Ferda Jessheim, koster 345kr.
Vw original pumpe kan kjøpes på møller eller her:
https://vwcaliforniaclub.com/shop/produ ... p-ocean-se
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
- -
- Posts: 4333
- Joined: 07 Jun 2005, 14:19
- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
- Location: Måløy
Re: T5 Friskvannpumpe California DIY
I campingvogna har jeg i noen år nå hatt en membranpumpe med trykkbryter. Denne lager litt mer lyd enn en senkepumpe men er langt mer driftsikker og når jeg vil tømme anlegget for vann i vinterhalvåret lar jeg den bare gå og produsere lufttrykk som jeg blåser rørene med. Dette er mer omfattende i vogn med varmtvannsystem. Alle sånne kraner må stå åpne ved frost fordi en liten dråpe på feil plass fører til defekter og lekkasjer. I en California og spesielt i en Exclusive ville jeg vurdert å ha en sånn pumpe siden det er mer omfattende system der. Jeg hadde nok også komplettert med varmtvann i en sånn og dermed gjort alt mer komplisert.
Det er selvfølgelig viktig å bruke en pumpe med riktig trykk.
Dette er tilsvarende type pumpe:
https://www.marineonline.no/seaflo-tryk ... DYQAvD_BwE
Edit: Her er den jeg har hatt i noen år nå: https://www.marineshop.no/elektrisk/pum ... 0000319709
Det er selvfølgelig viktig å bruke en pumpe med riktig trykk.
Dette er tilsvarende type pumpe:
https://www.marineonline.no/seaflo-tryk ... DYQAvD_BwE
Edit: Her er den jeg har hatt i noen år nå: https://www.marineshop.no/elektrisk/pum ... 0000319709
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com