T5 Friskvannpumpe California DIY

Her kan du legge inn guider og forklaringer på diverse saker og ting.
Post Reply
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

T5 Friskvannpumpe California DIY

Post by silenhag »

Nok en svak punkt på disse biler. Heldigvis er det et meget simpelt system når man vit litt om de ulike komponentene. Min har gradvis over flere måneder mistet trykket for å til sist ikke gi vann i det hele tatt. Det klikker inne i kranen men vannpumpa starter ikke.

Etter å ha stiftet bekjentskap med dette kan jeg godt dele med meg av denne fiks.

Hva jeg kan se så er det tre vanligste feilen ødelagt vannpumpe, eller slangen løsnet fra vannpumpe eller feil i micro switch inne i kranen. I tillegg kommer gåen sikring selvfølgelig. Sitter under førersete, 5 amp. Jeg hadde to 5 amp, begge var hele.

Jeg startet med å sjekke vannpumpa som sitter inne i vanntanken. Adgang via lokk som man finner inne i klesskapet.

Image


Image




Dette lokk sitter så inni helvete på ren skandinavisk. Du må tilvirke et verktøy. Jeg tok et flatjern jeg hadde liggende og bore hull + satte in to bolter.

Image


Image


Image




Det er 2 ledninger in i vanntanken, en til vannpumpa og en til nivå-flottør. Disse kobles bort ved hurtig kobling.

Vannpumpa er blå og ligger løst ned i tanken i et hjørne hvor tanken er støpt for å ha vannpumpa liggende. Fra vannpumpa går en slange opp til en kobling i ovre del. Denne kan løsne her har jeg lest på nettet. Man vil da høre vannpumpen gå og vannplask inne i tanken uten at det kommer vann på krana.

Image




Jeg tok ut vannpumpa helt for å prøvekjøre den i en bøtte men fant ut sen at det ikke er nødvendig siden det går fint å få den prøvekjørt på plass. Jag koble den til en gammel batterilader jeg hadde, 12 volt og da gikk den i gang uten anmerkning. Er den ødelagt kan man bestille den på nett. Jeg målte merkelig nok 12 v med multimeter på ledningen fra vannkranen (med vannkranen på), men med vannpumpen koblet til ledningen ble det bare 0.9 v.

Du bør også blåse med munnen i slangen fra vannpumpen for å sikre at det ikke er noe motstand ut til vannkrana.

Deretter demonterte jeg hele vannkrana for feilsøking i den enden. Trenger du en ny vannkran så finnes det hos bobilforhandler eller for eksempel her: https://www.reimo.com/de/630097L-wasserhahn_chrom/


Skal visst sitte en ”micro switch” inne i den som kan feile. Det sitter en hurtigkobling under sink som er meget enkel at løsne. Fant ut at om jeg kortsluttet denne så startet vannpumpen i vanntanken. Dermed må feilet være i den der micro switch greia. Dette med å kortslutte hurtigkoblingen bør være det første man prøver.


Image




For å komme åt micro switchen på rett sett, så vrir du litt på håndtaket (setter på vannet) bare sånn at den ikke er stengt, og så trekker du det lille håndtaket rett ut så løsner det. Inne i der ser du micro switchen. Gjør du på feil måte, det vil si trekker rett ut uten å ”sette på vannet” så vil en lite fjær sprette til værs (noe jeg selvfølgelig gjorde). Jeg rengjorte kontakten med hva jeg hadde, litt filler og elektro-rens fra biltema. Det virket fint og plutselig fungerte alt helt glimrende.

Image


Image



Monterte alt sammen igjen og gledet meg over å ikke gi en krone til dyre verksteder som bare vil skifte hele enheter.


Image
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
eirikkrystad
Posts: 6
Joined: 04 Sep 2015, 00:52

Re: T5 Friskvannpumpe California DIY

Post by eirikkrystad »

Inspirerende å lese ditt innlegg. Desverre strekker ikke mine tekniske ferdigheter til. Postet nettopp et innlegg der jeg spør etterlyser hjelp til lignende problem på min California Exclusive. Vet du om noen verksted som tar slike jobber?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: T5 Friskvannpumpe California DIY

Post by Needforspace »

Disse kranene med microbryterene har alle campingvogner og bobiler. Helt vanlig at det er lagt opp for hovedstrøm til pumpe via disse. Det er også vanlig å skifte ut pumpene til kraftigere type som trekker mer strøm. Dette gir to resultater, svidde microbrytere og ikke ønsket effekt hva angår vannmengde og trykk.
Det er derfor vanlig å montere ny hovedstrøm via relè og bruke microbryterene til å styre dette. Da avlastes microbryterene og trykk og mengde blir bedre.
Flott og grundig tråd, settes pris på!
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: T5 Friskvannpumpe California DIY

Post by Rudeboy »

Kan bekrefte samme mikrobryter i California Coach syncro fra 2000, også.
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: T5 Friskvannpumpe California DIY

Post by silenhag »

Jeg bor i Fjellhamar (Lørenskog). Jeg kan se på det, eller bor du langt unna?
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
kine&magnus
Posts: 11
Joined: 16 Jul 2017, 21:05
Car: T5 2004

Re: T5 Friskvannpumpe California DIY

Post by kine&magnus »

Tusen hjertelig takk for en veldig fin og oversiktlig tråd!
Vi hadde samme problem med vår bil, og fant heldigvis tråden din her inne som løste vårt problem.
Vi hadde allerede sjekket sikringen og skjønte at det ikke kunne være den, og da var det greit å ha de tre mulighetene som du beskrev å forholde seg til.

Vi startet med å sjekke mikrochipen, vi koblet fra kranstarteren som du beskrev (uten å koble fra hele krana fra undersiden) slik at vi fikk tilgang til mikrochipen. Så spraya vi godt med wd-40 multispray og vipps så var krana i gang med fullt trykk igjen :-) så vi slapp altså å sjekke vannpumpa der bak og var overlykkelige for at problemet løste seg så fort!!

Så tusen takk for en veldig fin tråd:-)
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: T5 Friskvannpumpe California DIY

Post by silenhag »

kine&magnus wrote:Tusen hjertelig takk for en veldig fin og oversiktlig tråd!
Vi hadde samme problem med vår bil, og fant heldigvis tråden din her inne som løste vårt problem.
Vi hadde allerede sjekket sikringen og skjønte at det ikke kunne være den, og da var det greit å ha de tre mulighetene som du beskrev å forholde seg til.

Vi startet med å sjekke mikrochipen, vi koblet fra kranstarteren som du beskrev (uten å koble fra hele krana fra undersiden) slik at vi fikk tilgang til mikrochipen. Så spraya vi godt med wd-40 multispray og vipps så var krana i gang med fullt trykk igjen :-) så vi slapp altså å sjekke vannpumpa der bak og var overlykkelige for at problemet løste seg så fort!!

Så tusen takk for en veldig fin tråd:-)
Bra jobba! Fint når man kan ordne med ting selv, gratulerer.

Jeg hjelpte kompisen med dette i helgen som var. Han hadde to ting feil, 1. Ødelagt vannpumpe. 2. Dårlig kontakt i mikroswitch. Ny vannpumpe på møller var ca 700kr (finnes billigere på Ebay). Mikroswitch rengjort/renset på plass slik dere gjorde. Tok litt 1500 sandpapir mellom kontaktene i tillegg. Skyllet med electro-rens-spray...Sen funket allt super.
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: T5 Friskvannpumpe California DIY

Post by silenhag »

Needforspace wrote:Disse kranene med microbryterene har alle campingvogner og bobiler. Helt vanlig at det er lagt opp for hovedstrøm til pumpe via disse.
Det er derfor vanlig å montere ny hovedstrøm via relè og bruke microbryterene til å styre dette. Da avlastes microbryterene og trykk og mengde blir bedre.
Flott og grundig tråd, settes pris på!
Takk for tips.
Jeg gjorde dette på min bil nylig. Håper jeg nå slipper å rense microbryterne i ny og ne...
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
silenhag
-
-
Posts: 630
Joined: 21 Feb 2015, 12:14
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794
Location: Fjellhamar

Re: T5 Friskvannpumpe California DIY

Post by silenhag »

Ny vannpumpe går at kjøpe i mange campingbutikker.
Den jeg funnet som er mest lik original, og made in Germany er i campingbutikken på Ferda Jessheim, koster 345kr.
Vw original pumpe kan kjøpes på møller eller her:
https://vwcaliforniaclub.com/shop/produ ... p-ocean-se

Image


Image
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: T5 Friskvannpumpe California DIY

Post by Needforspace »

I campingvogna har jeg i noen år nå hatt en membranpumpe med trykkbryter. Denne lager litt mer lyd enn en senkepumpe men er langt mer driftsikker og når jeg vil tømme anlegget for vann i vinterhalvåret lar jeg den bare gå og produsere lufttrykk som jeg blåser rørene med. Dette er mer omfattende i vogn med varmtvannsystem. Alle sånne kraner må stå åpne ved frost fordi en liten dråpe på feil plass fører til defekter og lekkasjer. I en California og spesielt i en Exclusive ville jeg vurdert å ha en sånn pumpe siden det er mer omfattende system der. Jeg hadde nok også komplettert med varmtvann i en sånn og dermed gjort alt mer komplisert.
Det er selvfølgelig viktig å bruke en pumpe med riktig trykk.

Dette er tilsvarende type pumpe:

https://www.marineonline.no/seaflo-tryk ... DYQAvD_BwE

Image

Edit: Her er den jeg har hatt i noen år nå: https://www.marineshop.no/elektrisk/pum ... 0000319709
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Post Reply