Tankmåler piper når jeg svinger til høyre

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Dusipel
Posts: 5
Joined: 13 Jul 2016, 07:06
Car: T5 Multivan 2004
Phone: 40782784
Location: Vardø

Tankmåler piper når jeg svinger til høyre

Post by Dusipel »

For noen dager siden sluttet speedometret å fungere og samtidig fikk jeg problemet m at tankmåleren faller helt ned så reserve tank lampa hyler/piper. Har prøvd å byttet speedometer giveren men det ble ikke noe bedre. Noen her som har peiling på hva det kan være???
Drittsekken
-
-
Posts: 768
Joined: 02 Jan 2010, 16:07
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720
Location: Nedstrand, Tysvær, Rogaland
Contact:

Re: Tankmåler piper når jeg svinger til høyre

Post by Drittsekken »

Er vel en gjenganger med dårlig kontakt i instrumentpanelet.
Flere som demonterer dette og går over alle loddingene, andre bytter det ut.

[edit] Altså, når man får flere feil på ting som presenteres i instrumentpanelet, og som er uforstående, er det som regel at feilen ligger i instrumentpanelet.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Dusipel
Posts: 5
Joined: 13 Jul 2016, 07:06
Car: T5 Multivan 2004
Phone: 40782784
Location: Vardø

Re: Tankmåler piper når jeg svinger til høyre

Post by Dusipel »

Ok, må høre m brodern om æ får prøve instrumentpanelet fra caravellen hans...
Drittsekken
-
-
Posts: 768
Joined: 02 Jan 2010, 16:07
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720
Location: Nedstrand, Tysvær, Rogaland
Contact:

Re: Tankmåler piper når jeg svinger til høyre

Post by Drittsekken »

Kan selvfølgelig være feil på tankmåler også. Hvis noe har løsnet er den påvirkelig for gravitasjon/G-krefter.

Men siden du nevner flere ting som går gjennom instrumentpanel, OG at instrumentpanel har vært en gjenganger på disse bilene. Har ikke hatt problemer selv, men du finner fort de som har hatt hvis du søker her på forumet.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
MostlyHarmless
-
-
Posts: 202
Joined: 20 May 2014, 09:48
Car: Passe jålete T4 Caravelle 2002 :-)
Location: Bjerke, Oslo

Re: Tankmåler piper når jeg svinger til høyre

Post by MostlyHarmless »

Det som kan være litt slitsomt, er at det ikke nødvendigvis er lett å se at et loddepunkt er gåent :(

Jeg hadde utfall av tankmåleren på min T4 1994. Hadde instrumentpanelet oppe flere ganger og kikket uten å se noe opplagt dårlig loddepunkt.

Etter å ha feilbedømt og kjørt tanken tom en gang gikk jeg drastisk til verks og loddet alle punktene jeg fant som hadde med tankmåleren å gjøre.

Da fungerte den feilfritt i flere år etterpå så lenge jeg hadde bilen.

I dag hadde jeg funnet et forstørrelsesglass og sett veldig nøye etter ringer i loddepunktene før jeg loddet alle blindt.
Han som fant opp hjulet var ganske smart.
Han som fant opp de tre andre var et geni.
MostlyHarmless
-
-
Posts: 202
Joined: 20 May 2014, 09:48
Car: Passe jålete T4 Caravelle 2002 :-)
Location: Bjerke, Oslo

Re: Tankmåler piper når jeg svinger til høyre

Post by MostlyHarmless »

Hvor bor du på kant i landet ? Det kan være lurt å oppdatere profilen din med bosted - så ser vi hvor du holder til :-)

Er du i nærheten av Oslo, kan jeg hjelpe deg med å lodde - så slipper du å demontere en annen T4 for å prøve...
Han som fant opp hjulet var ganske smart.
Han som fant opp de tre andre var et geni.
Dusipel
Posts: 5
Joined: 13 Jul 2016, 07:06
Car: T5 Multivan 2004
Phone: 40782784
Location: Vardø

Re: Tankmåler piper når jeg svinger til høyre

Post by Dusipel »

Det som virker litt mystisk er at det er bare når jeg svinger til høyre det skjer. Når jeg kjører rett frem eller svinger til venstre så virker alt normalt bortsett fra at speedometret ikke funker. Har også lagt merke til at temperatur nåla bruker veldig lang tid på å komme opp til "normal" temp.
MostlyHarmless
-
-
Posts: 202
Joined: 20 May 2014, 09:48
Car: Passe jålete T4 Caravelle 2002 :-)
Location: Bjerke, Oslo

Re: Tankmåler piper når jeg svinger til høyre

Post by MostlyHarmless »

Vardø var kanskje litt utenfor hva som vanligvis er Oslo og omegn ja ... med mindre man finner frem en globus :-)

har lært meg at i en bil kan en et symptom skyldes mange forskjellige feil... i en PC er det alltid en feil til... og når det kommer til lodding, kan usynlige feil i en lodding gi de rareste feil.

instrumentpanelet ditt er en liten datamaskin som er loddet fast til et kort som står skrudd fast i en bil.... gir uante muligheter for trøbbel....

det er umulig for noen å si at du har en dårlig lodding i instrumentpanelet ditt. men at takkmåleren bare kutter ut i høyresvinger kan faktisk være et loddepunkt.... det er helt marginale vridninger i karosseriet eller g-krefter som skal til får å trigge slike feil.

er det noen forskjell på varm og kald bil? (instrumentlyset stått lenge på?) nå skriver du 2002-modell og da er det vel mest led-lys som ikke blir så varme men likevel.

loddetrøbbel kan ofte finnes ved å pøse på med kjølespray. tanken er da at loddetinnet trekker seg nok sammen pga kulde at det skaper kontakt igjen. men om man finner slikt på en bensinstasjon vet jeg ikke. jeg kjøper slikt fra http://www.elfa.se (varer blir sendt fra norsk avdeling ferdig momset og tollet)
Han som fant opp hjulet var ganske smart.
Han som fant opp de tre andre var et geni.
Dusipel
Posts: 5
Joined: 13 Jul 2016, 07:06
Car: T5 Multivan 2004
Phone: 40782784
Location: Vardø

Re: Tankmåler piper når jeg svinger til høyre

Post by Dusipel »

Ok, tusen takk for svarene. Skal prøve til helgen å bytte instrumentpanelet så får vi se om det forsvinner. Kommer med ei tilbakemelding om det funket.
MostlyHarmless
-
-
Posts: 202
Joined: 20 May 2014, 09:48
Car: Passe jålete T4 Caravelle 2002 :-)
Location: Bjerke, Oslo

Re: Tankmåler piper når jeg svinger til høyre

Post by MostlyHarmless »

er det helt lik t4 som du har du tenket å bytte med?
da tenker jeg både årstall og utstyr?

kjenner du til vcds?

det er som jeg nevnte en datamaskin i instrumentpanelet - den kan kodes og stilles inn for hver bil.

så jeg ville vært litt forsiktig med å bytte om med en annen bil som skal virke etterpå den også... hadde du hatt et løst panel å teste med hadde det vært enklere...

noen andre som har synspunkter og eller erfaringer med dette?
Han som fant opp hjulet var ganske smart.
Han som fant opp de tre andre var et geni.
joheri
-
-
Posts: 179
Joined: 08 Aug 2007, 12:58
Car: T4 2002 2,5 TDI
Location: Dilling

Re: Tankmåler piper når jeg svinger til høyre

Post by joheri »

Jeg har hatt samme problem. Det var giveren fra girkassen som hadde gått. Kjøpte ny, som virket en stund, men så gikk sikringen. Til slutt viste det seg å være kortslutning et sted, som gjorde at sikringen gikk hele tiden. Løsningen ble å finne kortslutningen. Etter det har det ikke vært problemer med speedometeret. ( Speedometer - og tankmålerfeilen henger sammen).

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
--
Eric

T4 2,5 TDI (102hk) - lang 2002 modell
Rygge
Dusipel
Posts: 5
Joined: 13 Jul 2016, 07:06
Car: T5 Multivan 2004
Phone: 40782784
Location: Vardø

Re: Tankmåler piper når jeg svinger til høyre

Post by Dusipel »

Jeg byttet giver i dag men det ble ikke bedre, glemte selvfølgelig å sjekke sikringene... Fikk faktisk solgt bilen i dag, gikk ned 6000 i pris pga speedo og tankmåler, har nå kjøpt en multivan 2004 mod. Må få takke for alle svar :)
Post Reply