Dette er i igrunn et must sammen med relevant verktøy for alle som skal skru på egen bil.
Slikt finnes på flere språk. Jeg foretrekker de tyske fra So wirds gemacht, andre Haynes engelske eller svenske utgaver. Andre alternativer finnes og. Det er vel det viktigste at man med dette skaffer seg et minimum for å hjelpe seg sjøl. Forumet er et supplement til dette.
Med hjelp av slike bøker eller annen litteratur, kommer man langt på egen hånd.
Det finnes ikke dumme spørsmål sies det, men med for mye spørsmål av samme art som alt er spurt tre innlegg nedenfor stadig vekk, sliter man ut bidragsytere på slike forum som dette. Tenk litt på det, neste gang du ikke får svar på det du spør om, eller ikke akkurat får svaret du ønsker. (Les i forumet, kjøp litteratur, Google det etc ).
Derfor er din egeninnsats også viktig. Kjøp litteratur først som sist!
Med hilsen litt til tider frustrert moderator.
Her er en link til en leverandør av bøker:
http://www.bilboken.no/mobile/index.php#cat_85
Biltema hadde iallefall bøker før. Kan være verdt å sjekke.
Verkstedhåndbøker er første steg i vedlikehold.
-
- -
- Posts: 12746
- Joined: 31 Oct 2003, 17:22
- Phone: 99454090
- Location: Nesbyen, Hallingdal
- Contact:
Verkstedhåndbøker er første steg i vedlikehold.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Re: Verkstedhåndbøker er første steg i vedlikehold.
Et google-søk så finner man nettside hvor det er mulig å kjøpe tilgang på ETKA til sin aktuelle bilmodell.
http://www.emanualonline.com/Cars/Volks ... hicles.htm
http://www.emanualonline.com/Cars/Volks ... hicles.htm
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
-
- Posts: 37
- Joined: 04 Sep 2013, 09:44
- Car: T4 2.4D -98
- Phone: 47170187
- Location: Ålesund
Re: Verkstedhåndbøker er første steg i vedlikehold.
Kim Jacobsen
T4 2.4D -98 Transporter
T4 2.4D -98 Transporter
Re: Verkstedhåndbøker er første steg i vedlikehold.
So wird's gemacht. Har også detaljer om spesifikke detaljer for California.
https://www.buecher.de/shop/vw-bus/so-w ... /04490777/
https://www.buecher.de/shop/vw-bus/so-w ... /04490777/
-VW T4 Multivan 2003, Westfalia
-
- -
- Posts: 7775
- Joined: 15 Mar 2005, 12:29
- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
- Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø
Re: Verkstedhåndbøker er første steg i vedlikehold.
Satt og finleste i Brooklands Books' VW Transporter T4 Workshop Manual Owners Edition (ISBN978-1-8552-0681-6) hvor jeg påvei til det jeg "egentlig skulle lese om", stoppa opp over skildringen av hvordan bilen går opp og ned på hjulopphenget foran.
Plankekjøring ift boka, men her kommer da kvisten man lett kan hekte i - da jeg avsluttet lesinga mye lenger bak i selvsamme bok om heving bak, sto det (og da først) at du må på verksted for å få korrigert camber & caster korrekt. Firehjulskontroll etter heving, med andre ord. Noe som slett ikke var beskrevet ved emnefeltet om hevinga foran.
Det innebærer at man skal lese sakte og rolig igjennom, gjøre seg sine tanker og så lese litt til før man setter igang. Det er jo ikke sikkert verkstedet har eldig time umiddelbart etter at du har skrudd på bilen så kanskje en bestilling av slik time i forkant kunne vært noe ?
Og samtidig - skal en kjøre dit med feil caster- og cambervinkel ? Innbiller meg det nesten er lurere å ta hevinga på verkstedets gårdsplass..
Plankekjøring ift boka, men her kommer da kvisten man lett kan hekte i - da jeg avsluttet lesinga mye lenger bak i selvsamme bok om heving bak, sto det (og da først) at du må på verksted for å få korrigert camber & caster korrekt. Firehjulskontroll etter heving, med andre ord. Noe som slett ikke var beskrevet ved emnefeltet om hevinga foran.
Det innebærer at man skal lese sakte og rolig igjennom, gjøre seg sine tanker og så lese litt til før man setter igang. Det er jo ikke sikkert verkstedet har eldig time umiddelbart etter at du har skrudd på bilen så kanskje en bestilling av slik time i forkant kunne vært noe ?
Og samtidig - skal en kjøre dit med feil caster- og cambervinkel ? Innbiller meg det nesten er lurere å ta hevinga på verkstedets gårdsplass..
Re: Verkstedhåndbøker er første steg i vedlikehold.
Du kan selv justere camber og spissing med enkle midler, også caster om du er litt snedig. Mange filmer på youtube beskriver dette i detalj. Kanskje ikke like bra som en dyktig mekaniker klarer med moderne hjulinnstillingsapparater, men definitivt bedre enn ikke noe.Rudeboy wrote:Satt og finleste i Brooklands Books' VW Transporter T4 Workshop Manual Owners Edition (ISBN978-1-8552-0681-6) hvor jeg påvei til det jeg "egentlig skulle lese om", stoppa opp over skildringen av hvordan bilen går opp og ned på hjulopphenget foran.
Plankekjøring ift boka, men her kommer da kvisten man lett kan hekte i - da jeg avsluttet lesinga mye lenger bak i selvsamme bok om heving bak, sto det (og da først) at du må på verksted for å få korrigert camber & caster korrekt. Firehjulskontroll etter heving, med andre ord. Noe som slett ikke var beskrevet ved emnefeltet om hevinga foran.
Det innebærer at man skal lese sakte og rolig igjennom, gjøre seg sine tanker og så lese litt til før man setter igang. Det er jo ikke sikkert verkstedet har eldig time umiddelbart etter at du har skrudd på bilen så kanskje en bestilling av slik time i forkant kunne vært noe ?
Og samtidig - skal en kjøre dit med feil caster- og cambervinkel ? Innbiller meg det nesten er lurere å ta hevinga på verkstedets gårdsplass..
Egentlig tror jeg ikke det gjør noe å kjøre til verkstedet uten en slik grovjustering også, men det er selvsagt avhengig av hvor langt det er. Noen kilometer i rolig tempo kan jeg ikke tenke meg er noen fare, hverken for egne dekk eller for den øvrige trafikken. Men 10 mil på motorvei hadde jeg ikke lagt ut på uten i allefall en grovjustering.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
-
- -
- Posts: 800
- Joined: 29 Nov 2006, 12:13
- Car: T4 2002
- Phone: 90994928
- Location: Hordaland, Askøy
Re: Verkstedhåndbøker er første steg i vedlikehold.
Mange har spurt om register skift på VW T4 med 5'er TDI. Fant en utrolig bra beskrivelse
http://atlib.info/blog/96-vw-transporte ... eplacement
http://atlib.info/blog/96-vw-transporte ... eplacement
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Eks Multivan 2002 TDI 102
-
- -
- Posts: 3431
- Joined: 24 Dec 2006, 13:38
- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
- Location: Skjeberg
Re: Verkstedhåndbøker er første steg i vedlikehold.
Jeg har T4 manual klar til nedlasting.