Verkstedhåndbøker er første steg i vedlikehold.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Der Postmeister
-
-
Posts: 12746
Joined: 31 Oct 2003, 17:22
Phone: 99454090
Location: Nesbyen, Hallingdal
Contact:

Verkstedhåndbøker er første steg i vedlikehold.

Post by Der Postmeister »

Dette er i igrunn et must sammen med relevant verktøy for alle som skal skru på egen bil.
Slikt finnes på flere språk. Jeg foretrekker de tyske fra So wirds gemacht, andre Haynes engelske eller svenske utgaver. Andre alternativer finnes og. Det er vel det viktigste at man med dette skaffer seg et minimum for å hjelpe seg sjøl. Forumet er et supplement til dette.

Med hjelp av slike bøker eller annen litteratur, kommer man langt på egen hånd.

Det finnes ikke dumme spørsmål sies det, men med for mye spørsmål av samme art som alt er spurt tre innlegg nedenfor stadig vekk, sliter man ut bidragsytere på slike forum som dette. Tenk litt på det, neste gang du ikke får svar på det du spør om, eller ikke akkurat får svaret du ønsker. (Les i forumet, kjøp litteratur, Google det etc ).

Derfor er din egeninnsats også viktig. Kjøp litteratur først som sist!

Med hilsen litt til tider frustrert moderator.

Her er en link til en leverandør av bøker:
http://www.bilboken.no/mobile/index.php#cat_85

Biltema hadde iallefall bøker før. Kan være verdt å sjekke.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Harald
-
-
Posts: 612
Joined: 10 Jun 2009, 01:37
Location: Vestfold

Re: Verkstedhåndbøker er første steg i vedlikehold.

Post by Harald »

Et google-søk så finner man nettside hvor det er mulig å kjøpe tilgang på ETKA til sin aktuelle bilmodell.

http://www.emanualonline.com/Cars/Volks ... hicles.htm
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
VWT4aWayOfLivving
Posts: 37
Joined: 04 Sep 2013, 09:44
Car: T4 2.4D -98
Phone: 47170187
Location: Ålesund

Re: Verkstedhåndbøker er første steg i vedlikehold.

Post by VWT4aWayOfLivving »

Masse på bokkilden.no billig :)

F.eks: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... Id=1635689
Kim Jacobsen

T4 2.4D -98 Transporter
Sovereign
-
-
Posts: 144
Joined: 23 May 2011, 08:45
Car: 2003 T4 Multivan
Location: Stord

Re: Verkstedhåndbøker er første steg i vedlikehold.

Post by Sovereign »

So wird's gemacht. Har også detaljer om spesifikke detaljer for California.

https://www.buecher.de/shop/vw-bus/so-w ... /04490777/
-VW T4 Multivan 2003, Westfalia
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Verkstedhåndbøker er første steg i vedlikehold.

Post by Rudeboy »

Satt og finleste i Brooklands Books' VW Transporter T4 Workshop Manual Owners Edition (ISBN978-1-8552-0681-6) hvor jeg påvei til det jeg "egentlig skulle lese om", stoppa opp over skildringen av hvordan bilen går opp og ned på hjulopphenget foran.

Plankekjøring ift boka, men her kommer da kvisten man lett kan hekte i - da jeg avsluttet lesinga mye lenger bak i selvsamme bok om heving bak, sto det (og da først) at du må på verksted for å få korrigert camber & caster korrekt. Firehjulskontroll etter heving, med andre ord. Noe som slett ikke var beskrevet ved emnefeltet om hevinga foran.

Det innebærer at man skal lese sakte og rolig igjennom, gjøre seg sine tanker og så lese litt til før man setter igang. Det er jo ikke sikkert verkstedet har eldig time umiddelbart etter at du har skrudd på bilen så kanskje en bestilling av slik time i forkant kunne vært noe ?

Og samtidig - skal en kjøre dit med feil caster- og cambervinkel ? Innbiller meg det nesten er lurere å ta hevinga på verkstedets gårdsplass..
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: Verkstedhåndbøker er første steg i vedlikehold.

Post by OddN »

Rudeboy wrote:Satt og finleste i Brooklands Books' VW Transporter T4 Workshop Manual Owners Edition (ISBN978-1-8552-0681-6) hvor jeg påvei til det jeg "egentlig skulle lese om", stoppa opp over skildringen av hvordan bilen går opp og ned på hjulopphenget foran.

Plankekjøring ift boka, men her kommer da kvisten man lett kan hekte i - da jeg avsluttet lesinga mye lenger bak i selvsamme bok om heving bak, sto det (og da først) at du må på verksted for å få korrigert camber & caster korrekt. Firehjulskontroll etter heving, med andre ord. Noe som slett ikke var beskrevet ved emnefeltet om hevinga foran.

Det innebærer at man skal lese sakte og rolig igjennom, gjøre seg sine tanker og så lese litt til før man setter igang. Det er jo ikke sikkert verkstedet har eldig time umiddelbart etter at du har skrudd på bilen så kanskje en bestilling av slik time i forkant kunne vært noe ?

Og samtidig - skal en kjøre dit med feil caster- og cambervinkel ? Innbiller meg det nesten er lurere å ta hevinga på verkstedets gårdsplass..
Du kan selv justere camber og spissing med enkle midler, også caster om du er litt snedig. Mange filmer på youtube beskriver dette i detalj. Kanskje ikke like bra som en dyktig mekaniker klarer med moderne hjulinnstillingsapparater, men definitivt bedre enn ikke noe.

Egentlig tror jeg ikke det gjør noe å kjøre til verkstedet uten en slik grovjustering også, men det er selvsagt avhengig av hvor langt det er. Noen kilometer i rolig tempo kan jeg ikke tenke meg er noen fare, hverken for egne dekk eller for den øvrige trafikken. Men 10 mil på motorvei hadde jeg ikke lagt ut på uten i allefall en grovjustering.
Torle
-
-
Posts: 800
Joined: 29 Nov 2006, 12:13
Car: T4 2002
Phone: 90994928
Location: Hordaland, Askøy

Re: Verkstedhåndbøker er første steg i vedlikehold.

Post by Torle »

Mange har spurt om register skift på VW T4 med 5'er TDI. Fant en utrolig bra beskrivelse

http://atlib.info/blog/96-vw-transporte ... eplacement
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Indian
-
-
Posts: 3431
Joined: 24 Dec 2006, 13:38
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546
Location: Skjeberg

Re: Verkstedhåndbøker er første steg i vedlikehold.

Post by Indian »

Jeg har T4 manual klar til nedlasting.
Post Reply