BLÅ -88 T3 Syncro

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: BLÅ -88 T3 Syncro

Post by Needforspace »

Niels sin. :wink:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
4x4syncro
-
-
Posts: 801
Joined: 28 Aug 2011, 12:36
Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
Phone: 95294695
Location: Nittedal

Re: BLÅ -88 T3 Syncro

Post by 4x4syncro »

OddN wrote:
Needforspace wrote:Det går en annen blå rundt om der nede med originale drivknuter og 53cm senter til hjulbue. Har gjort det i noen år, litt rart egentlig. Husker ikke med sikkerhet hvilke fjærer han kjører med men tror kanskje det er GoWesty.
Nå husker jeg ikke i farta hvor høy Winterbeateren er, men den har Porscheknuter og er på grensen til hva de tåler. (her kan sikkert Åsmund fylle inn...)
Hadde målt dette på prosjekt tråden min men det var den gang jeg hadde org knuter men det hørte man godt. Tror det er samme høyde på den nå eller noe rundt der.
4x4syncro wrote:
ducce999s wrote:Hva har du for høyde nå fra nav til original skjermkant frem og bak, samt Markfrigang

Sent fra min C6903 via Tapatalk
Har vært ute å målt litt
-Fra bakke og opp til ramma under foran er det 42-43cm
-Fra bakken og opp til hjulbue foran (stålbua) 92 cm
-Fra nav til stålbue foran 57cm
-Fra bakke til hjulbue bak (stålbua) 93-94cm
-Fra nav til stålbue bak 58-59cm
Åsmund

T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: BLÅ -88 T3 Syncro

Post by OddN »

4x4syncro wrote: Har vært ute å målt litt
-Fra bakke og opp til ramma under foran er det 42-43cm
-Fra bakken og opp til hjulbue foran (stålbua) 92 cm
-Fra nav til stålbue foran 57cm
-Fra bakke til hjulbue bak (stålbua) 93-94cm
-Fra nav til stålbue bak 58-59cm
Det var såpass ja. Og husker jeg rett at du mente dette var på grensen til hva Porscheknutene tåler når du får litt utfjæring?

Stormvogna mi har 52-53cm og det går helt fint med Porscheknutene.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: BLÅ -88 T3 Syncro

Post by Needforspace »

Og hva er det som begrenser utfjæringen? Demperene? Om så, eller ikke noe der er forandret så blir det jo ikke noe mer vandring en originalt, bare høyere i utgangspunktet.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: BLÅ -88 T3 Syncro

Post by OddN »

Needforspace wrote:Og hva er det som begrenser utfjæringen? Demperene? Om så, eller ikke noe der er forandret så blir det jo ikke noe mer vandring en originalt, bare høyere i utgangspunktet.
Det er som regel demperne ja. Mine Trailmasterdempere er lengre enn standard, så foran var det faktisk øvre broarm (eller rettere sagt øvre kule) som stoppet mot selve fjæra. Ble bedre når jeg vrei litt på fjæra og monterte spacere på kula.

Og med heving bør man jo bytte til lengre dempere uansett...
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: BLÅ -88 T3 Syncro

Post by Needforspace »

Enig, men når det ikke er gjort så blir ikke vinkelen ved utfjæring et problem for knutene. ( Moderat heving)
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: BLÅ -88 T3 Syncro

Post by OddN »

Needforspace wrote:Enig, men når det ikke er gjort så blir ikke vinkelen ved utfjæring et problem for knutene. ( Moderat heving)
Ja, ved moderat heving, la oss si opp til ca 50cm navavstand, så bør originaldemperne være ok, og med originale dempere bør også originale knuter holde.

Jeg ville likevel ha sjekket at det er tilstrekkelig utfjæring igjen etter heving, ellers så kan det fort bli en "bumpy ride" hvis demperne strekkes helt ut over hver lille fartsdump.
4x4syncro
-
-
Posts: 801
Joined: 28 Aug 2011, 12:36
Car: 1991 caravelle syncro 90 Coach Automat
Phone: 95294695
Location: Nittedal

Re: BLÅ -88 T3 Syncro

Post by 4x4syncro »

OddN wrote: Det var såpass ja. Og husker jeg rett at du mente dette var på grensen til hva Porscheknutene tåler når du får litt utfjæring
Ja med de 944 knutene og så høy, så er ikke dette idielt for off-roadkjøring da man garantert kommer til å få noen vinkler (særlig bak) som kommer til å ta livet av de ganske kjapt tenker jeg. Så hadde jeg gjort denne oppgraderingen igjen så hadde jeg nok kostet på meg 930 knuter og alt det fører med seg med en gang. Men skal man begynne å tenke slik så kommer bilen aldri på veien igjen :lol:

Og et annet tips er å bruke en stropp som gjør at den ikke kommer lengre enn det den tåler sånn at man bevarer knutene litt.
Last edited by 4x4syncro on 10 Jan 2018, 10:28, edited 1 time in total.
Åsmund

T3 Caravelle Coach 1990 Automat
T3 Caravelle Syncro 1991
T1 transporter 1953
T2 transporter 1969
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: BLÅ -88 T3 Syncro

Post by Needforspace »

Og da dukker spørsmålet opp, hvor langt kan det være mellom øvre og nedre støtdemperfeste med originalknuter, 944 knuter og 930 knuter?
Når det gjelder dempere er det jo alt fra originale, originale med "feste adaptere", til lenger uoriginale og kreative løsninger. Alle må forholde seg til maksgrensene for gjeldende knuter. Vet om vinklene på 17 grader 23 grader og hva mer?, men konkrete mål mellom senter bolter bak og bolt mot anleggs flate oppe fremme hadde vert veldig ok å ha. :wink:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
halvard
Posts: 36
Joined: 08 Jan 2015, 09:01

Re: BLÅ -88 T3 Syncro

Post by halvard »

Har fått det for meg at denne bilen skal bli med på tur gjennom Russland til sommer. Har skaffet solcelle, så snar kan en bo i doningen.
Ellers er det jo en tur der mye kan gå galt. Tenkte å ta med reservedeler som dynamo, starter, plugger og fordeler.

Er det annet som en burde ta med, ordne for å komme gjennom havari enklest mulig? Bensin har også lavere oktan, kan det by på store problemer?

Lurer også på anbefaling av verksted for bilen på Østlandet. Har problemer med at den starter når det passer. Klarer ikke å se et mønster i når den starter og ikke. Med det er ca 50/50. Får start etter noen minutter med kinning.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: BLÅ -88 T3 Syncro

Post by OddN »

Spennende. Skriv gjerne noen ord om solcellepaneloppsettet... Eller enda bedre legg ut noen bilder :D

Russlandstur høres kjempepennende ut. Men det er et godt poeng du har der med dårlig bensinkvalitet. Spesielt når du har en 112i, som jo er såpass høykomprimert at den helst skal ha 98 oktan. Kan riktignok justere tenninga sånn at den klarer seg med 95 oktan.
halvard
Posts: 36
Joined: 08 Jan 2015, 09:01

Re: BLÅ -88 T3 Syncro

Post by halvard »

Da var turen gjort, 16000km fra Ål til Stillehavet.
Turen gikk gjennom Russland, med svipptur innom Mongolia. Bilen fungerte utmerket, og bensinkvalitet var som regel meget bra. Ingen større skader på bilen enn et par punkteringer, feilfylling av drivstoff, knekt eksos og ødelagt demper. T3 må være tidenes turbil! :D

Solcellepanelet er på 100W, i tillegg til isolator mellom batteriene (Battery Doctor 12-Volt Battery Isolator). Solcellepanelet ble i minste laget for å drive kjøleskap på fulltid, men fikk ladet begge batteriene så lenge jeg kjørte litt hver dag. For de fleste tures vel jeg påstå at isolator, batteri og inverter holder i lange baner.

Bilen står nå å venter på båt til Vancouver. Er det noen her som har erfaring med import av biler i Canada eller USA? Planen er å ta en real roadtrip over dammen, før jeg selger den til høystbydende.

Image

Image

Gjelder å passe på når en får drivstoff i Mongolia. Full tank med diesel holder for ca 30m.
Image

Image

Image

Image

https://www.youtube.com/watch?v=8013VxyCHF8
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: BLÅ -88 T3 Syncro

Post by Needforspace »

Fantastisk! Her må det jo være nok å fortelle om til flere sider her inne? Flott video, spektakulær stuping!
Steinar Øyhagen har erfaring med eksport/import av bil til Amerika.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: BLÅ -88 T3 Syncro

Post by hansstef »

halvard wrote:...

Bilen står nå å venter på båt til Vancouver. Er det noen her som har erfaring med import av biler i Canada eller USA? Planen er å ta en real roadtrip over dammen, før jeg selger den til høystbydende.
...
Kanskje denne gjengen kan hjelpe til med import i USA:

http://autostadtwest.com/
Hans Sæle
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: BLÅ -88 T3 Syncro

Post by Rudeboy »

Steinar on Tour finner du på både Facern, her og på Tur på Hjulsidene. Har nummeret hans om det er av interesse, men det finner man sikkert vha telefonkatalogen online og "Horten" som hjemsted.

Han sendte sin T3 til Canadas østkyst, rattet rundt i Canada og bortover mot Alaska før han dro ned til Ushuaia for noen år tilbake.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: BLÅ -88 T3 Syncro

Post by Italjohn »

Jeg skjønner ikke helt?
Han "Steinar on tour" jeg følger på facebook kjører en Mercedes Sprinter og ikke en T3?
Har jeg feil Steinar, eller har han byttet bil?

https://www.facebook.com/Steinarontour/
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: BLÅ -88 T3 Syncro

Post by Rudeboy »

Nei, han har opptil flere. Sprinteren er spesialbygget etter hans ønsker, den er ny'ish og T3'ern kjørte han - som nevnt - borti der borti med.
Post Reply