T5 - Skifte gummimuff + frihjul (i service-posisjon)
-
- -
- Posts: 630
- Joined: 21 Feb 2015, 12:14
- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
- Location: Fjellhamar
T5 - Skifte gummimuff + frihjul (i service-posisjon)
Følgende tekst skrives med reservasjon for diverse feil og mangler siden undertegnet ikke er noen bilmekaniker.
Gjeldende Vw T5 -2004 til 2009 med 2,5 L tdi, motorkode AXD/AXE, BNZ/BPC.
Skifteintervall: hver 150000 km (180000 km sier noen).
Estimert tid: 4-6 timer for den som er vant, og det doble om det er første gang (?).
Vanskelighetsgrad: 4 av 5 skiftenøkler. Ved slik stor service som denne bør du være vant til å skru, de er mange ting som kan gå galt og alt kan ikke få rom i en beskrivelse som dette. Har du ikke tid/kan ikke/gidder ikke/vil ikke gjøre det på verksted kan du sikkert få hjelp av noen her inne, evt meg.
Verktøy: Bl.a. XZN-bits M-nummer 10, kort og lang. "Free Wheel Removal Tool 33 spline" til å demontere frihjul (se bilde 1 og 2). Et dynamo-service-kit kan være et alternativ https://www.bildeler.no/dynamo-verktoy/?Vare=46198
Eller verktøy fra Ebay og Biltema (se bilde 3 og 4).
Service-posisjon stenger, kjøpt på Møller 403 kr (se bilde 5).
Latmannsarm/stålrør til å få ekstra hevestang når frihjul skal demonteres. Diverse torx, pipenøkler, forlengere, ringnøkler, skruetrekker og andre standardverktøy.
Kostnad:Jeg spurte Møller Bil Kalbakken 24.05.2016 om hva dette koster å få skiftet. Det ga meg pris på 16172 NOK (inkludert obligatorisk Inspeksjonsservice 1926 nok). Kun deler fra Møller (gummimuff x 2 og frihjul x 2) 6405 NOK. Det endte med at vi kjøpte delene fra http://www.autodeler.co.no (SKF) 2062 NOK.
VIDEO: https://youtu.be/4dCFUoVuHHQ Tekst og bild nedenfor er mest dekkende, mens videoen tilfører litt underholdning.
TING Å SKIFTE
Gummimuff x 2: Gates Fleksible Coupling sitter på fremside av motor. En til dynamo og en til AC-kompressor. De drives av registertannhjulene og hensikten er å utjevne vibrasjoner og rykk fra motor (?) når motor starter/stopper/øker i turtall osv. I tillegg vil den også fungere som sikring hvis noe går galt med dynamo eller AC-kompressor. Blir det bomstopp i dynamo eller AC-kompressor ryker gummimuffen for å beskytte registertannhjul.
Frihjul x 2: Roterer kun en vei, stopp andre veien. Hensikten (?) med dette frihjul er at frikoble dynamo og AC-kompressor fra motorbrems, dvs når turtall på motor reduseres vil dynamo og AC-kompressor fortsette i sitt turtall inntil de gradvis kommer ned i samme turtall som motor og frihjulet griper inn igjen. Samme som et sykkelhjul hvor man kan slutte å tråkke men hjulet fortsetter å rulle inntil man begynner å tråkke på nytt og driver på.
Skruer og styringshylse: Alt av skruer skal skiftes heter det. I praksis er det utfordrende fordi man som hobbymekaniker sjelden vet nøyaktig hva slags skruer det gjelder frem til man står der og demonterer alt. Men nå, thanks to this eminent tutorial, vil man få full oversikt på alle skruer (se Bilde 8, 10 og 13). Skift alle skruer i henhold til hensiktsmessig litteratur. Man bør i det minste skifte alle skruer som inngår i del 3 (se lengre ned), dvs alt til motoren, men eventuelt ikke nødvendigvis alt i karossen (enhver bestemmer selv hva man gjør på sin egen bil)(gjør du det på kompisens bil, skift alt).
På den bilen kompisen og jeg arbeidet med, satt både dynamoen og AC-kompressor med 3 skruer i motorblokk . I to av disse hull satt det også en liten styringshylse for å få disse komponenter på nøyaktig riktig plass, hvilket er helt essensielt, hvis ikke vil akselen fra dynamo/AC-kompressor hamne eksentrisk fra akselen inn i registeret og man vil ødelegge den nye gummimuffen rimelig fort. Man bør altså skifte disse styringshylser i forbindelse med montering.
BESKRIVELSE
Vi gjorde dette jobb med fronten i "service-posisjon", noe vi oppfatter som "guldstandarden", enklest/tryggest men med mye skruing. Noen påstår at det går å gjøre på andre måter, hvilket jeg også tror, men vet veldig lite om.
Vi hadde bilen med framhjulene på rampe. Husk å koble bort batteri!
Hele operasjonen har jeg valgt å beskrive i 3 deler (se nedenfor).
Ha gjerne 3 ulike plastkasser, en til hver av de 3 delene (samle skruer og alt annet).
Del 1 ”Få av frontfanger”:
Se bild 6, 7 og 8 for full oversikt på alle skruer som skal demonteres.
Innerskjermer i hjulhus må løsnes nok at man kommer til de to mutterne (10 mm) som sitter på pinnbolter fra frontfanger. Her trenger du en dypkopp 10 mm og ledet forlenger med skralle.
For å få av plastdeksel x 4 (ved tåkelys og ovenfor) bruker du demonteringsjern i plast. Her innenfor finner du flere skruer.
Det er 3 elektriske hurtigkoblinger som skal løsnes. To sitter bak høyre tåkelys. En sitter i batterikasse. Når alt er løs er det bare å løfte hele frontfanger av bilen og stelle den til siden.
Del 2 ”Sette bilen i serviceposisjon”:
Start med å henge opp panseret med tau (feks over taket ned til hengerfeste) og skru løs støttepinnen til panseret.
Man trenger fire spesielle stenger (se bilde 5) som erstatter fire bolter og som muliggjør at hele fronten kan skyves fremover slik at man får nok rom til å arbeide mellom radiator og motor. Jeg kjøpte mine på Møller for 403 nok.
Løsne kjølevannbeholder og heng opp i ståltråd siden denne ikke kan følge med fronten ut i serviceposisjon. Vi tok også styrservo-beholder og spylervæske-rør. Løsne intercooler-slange (x 2) på begge sider om intercooler. Luftinntak deler seg selv når du skyver fronten ut.
Det er totalt 14 skruer som håller fronten på plass (se bilde 9, 10, 11 og 12). Løsne først skru nr 1 og 2 (se bilde 9) og skru inn service-posisjon-stenger. Løsne deretter skru nr 3, 4, 5, 6 og 7 (se bilde 9).
Skyv så hele fronten ut ca 10-15 cm. Ta det rolig og sjekke at du ikke glemt noen ledning, slange eller annet (jeg fikk løsne noe clips etc. til slanger).
Del 3 ”Get to the Gates”:
Stort sett alt under del 3 tas fra undersiden.
Balansevekt på subframe demonteres ved å først fjerne plasthette på toppen og deretter komme åt 13 mm skrue ned i der.
Motorfeste rett under AC-kompressor demonteres helt. Man trenger ikke å jekke opp motor (?)(vi gjorde ikke det). Motorfeste består av tre deler med totalt 9 skruer. Bare å skru bort for å komme til (se bilde 13 for oversikt på alt som skal vekk for å "get to the gates")
Løsne elektronikk/ hurtigkobling til AC-kompressor (to koblinger på min bil). Løsne de tre skruene som holder AC-kompressor til motorblokka. Skyv AC-kompressor til siden, ta bort gummimuff og heng opp AC-kompressor i ståltråd eller noe, slik at den ikke blir hengende i slanger (du trenger altså ikke å tømme AC-systemet for kuldemedium). Du har nå bedre adgang til dynamo og fortsetter så med den.
Løsne tynn kabel elektronikk/hurtigkobling til dynamo.
Løsne tykk kabel til dynamo ved å først fjerne plasthette og deretter mutteren (13 mm).
Dynamo sitter på en brakket som i sin tur sitter i motorblokka. Her er det viktig å ikke demontere dynamo fra braketten som da vil miste sin innstilling. Løsne brakett (som holder dynamo) fra motorblokka. Det er tre skruene som holder dynamo til motorblokka.
Skyv dynamoen til siden og fjerne gummimuff. Legg dynamo ned på subframe og demontere frihjulet. Dette kan sitte hardt, bruk stålrør til hevestang. Var meget nøye med at verktøyene entret sitt sete ordentlig og ikke vil slippe taket/bli ødelagt. Det er std høyregjenge på begge frihjul, hvilket betyr at 22 mm ringnøkkel vrides mot klokken mens du holder imot med XZN M10.
Sett på ny gummimuff på tannhjulet som kommer fra registeret. Sørg for at monteringsflater er rene og styringshylser er på plass. Remontere i omvendt rekkefølge.
Gå deretter tilbake til AC-komressor, løsne frihjul på samme måte og remontere nytt frihjul, gummimuff og skru tilbake AC-kompressor (husk rene monteringsflater og styringshylser).
Remontere motorfeste, koblinger etc. og dobbeltsjekke alt et par ganger. Sett tilbake front forsiktig ved å skyve den tilrette og sørg for å få de skjøre plast-styring-pluggene riktig i skjøten mellom hovedlykt og fremskjerm. På med frontfanger og nyt av en kall øl.
Bilde 1 og 2, verktøy til å skifte frihjul.
Bilde 3, verktøy fra Biltema Art. 71-514
Bilde 4, verktøy fra Ebay
Bilde 5, stenger til å sette bilen i serviceposisjon. Kjøpt på Møller 403 kr
Bilde 6, Del 1, oversikt over skruer for demontering av frontfanger.
Bilde 7, Del 1, se det to T-håndtakene (verktøy) ta DE to skruene til sist og la noen hjelpe deg å holde frontfanger.
Bilde 8, Del 1, alle skruer som må løsnes for å få løs frontfanger (de på øverste rad ska egentligen være samme type som rad 2).
Bilde 9, Del 2, oversikt på skruer for å få løs fronten til service-posisjon.
Bilde 10, Del 2, oversikt på alle skruer som må løsnes. 10 stk M8 med 13 mm sekskantet, 4 stk M6 10 mm sekskantet (+støttepinne til panseret)
Bilde 11, Del 2, skru nr 3 og 4, M6 med 10 mm sekskantet, jeg løsne de to i bilens kjøreretning.
Bilde 12, Del 2, skru nr 5 (bilden bør evt roteres 90 grader med klokken for å stemme)
Bilde uten nr, Del 2, viser stenger i/till service-posisjon
Bilde uten nr, Del 2, viser stenger i/till service-posisjon
Bilde 13, Del 3, alt som må vekk for å "get to the gates".
Gang nr 2 jeg gjorde dette, ødela jeg ufrivillig det store motorfestet (de store øverst til høyre). Bolten på tvers gikk tregt hvilket jeg merket umiddelbart. Det var ingen belastning på dette feste, lå ikke i spenn. Prøvde å unngå på alle måter men var tilslutt nødt til å skru ut skruen hvilket ødela gengen inne i hullet. Vet ikke hvorfor dette skjedde. Men jeg har hørt om andre som funnit sprukket motorfeste så nå får jeg et nytt og fint.
Bilde 14, Del 3, Gates kobling fjernet.
Bilde 15, Miss Gates and Mr Freewheel, old and new.
Bilde 16, Miss Gates and Mr Freewheel, old and new.
Bilde 17, Miss Gates and Mr Freewheel, old and new.
Mine gummimuffer var meget slitt og slakk som kunne kjennes (146 kkm).
Måler jeg tennene med skyvelær får jeg det til 5,7 mm på ny og 4,9 på gammel !!!
Kompisens bil (153 kkm) hadde problem med lading fra dynamo av og til da han kjørte på ujevn veg, hvilket fikk varsellampen (dynamo-lading) til å lyse. Dette var sannsynligvis frihjulet som slure, siden han etter skiftet av frihjul + gummimuff ble kvitt dette dette problem.
Bilde 18, Miss Gates and Mr Freewheel, old and new.
Imponerende dynamo, 180 amp !
Bilde 19, dynamo.
Bilde 20, nye fine gummimuffer og frihjul.
Last edited by silenhag on 12 Apr 2021, 14:12, edited 43 times in total.
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
- Posts: 87
- Joined: 07 Sep 2016, 21:10
- Car: -16 2,0/150tdi, 4MO, DSG, Exclusive
- Location: Oslo/Norefjell
Re: T5 - Skifte gummimuff + frihjul
Hei!
Knallbra initiativ dette!
Snakket med Møller for et par dager siden ang en 2,5tdi 09 T5 130hk (BNZ), og da sa de at intervall var 180.000.
Ser du skriver 150.000, er det kortere intervall på 174hk?
Knallbra initiativ dette!
Snakket med Møller for et par dager siden ang en 2,5tdi 09 T5 130hk (BNZ), og da sa de at intervall var 180.000.
Ser du skriver 150.000, er det kortere intervall på 174hk?
-
- -
- Posts: 12746
- Joined: 31 Oct 2003, 17:22
- Phone: 99454090
- Location: Nesbyen, Hallingdal
- Contact:
Re: T5 - Skifte gummimuff + frihjul
God sak. Men det går an å skifte mye uten å ta av fangeren i det hele tatt.
Og når det gjelder T5: Skift alle bolter og muttre uansett. Det aller meste er strekkbolter og låsemuttre.
Og når det gjelder T5: Skift alle bolter og muttre uansett. Det aller meste er strekkbolter og låsemuttre.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
- -
- Posts: 630
- Joined: 21 Feb 2015, 12:14
- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
- Location: Fjellhamar
Re: T5 - Skifte gummimuff + frihjul (i service-posisjon)
Takk for kommentarer og innspill.
Ja, AC-kompressor kommer man fint åt uten serviceposisjon.. Dynamo er verre. Men jeg har sett på nettet at noen tatt alt underifrån ved å demontere styrservopumpe for adkomst til dynamo. Har også sett de som tatt av frontfangeren men siden ikke satt bilen i serviceposisjon, og istedet demontert radiator osv. Dette er ikke logisk for meg. Ut fra min etterforskning så antok jeg at serviceposisjon er det enkleste/tryggeste, men med mye skruing som tar lang tid. Tenkte at jeg første gang gjør dette i serviceposisjon og vurderer siden om jeg vil gjøre det på annen måte gang nr 2. Jeg vil sannsynligvis gjøre samme jobb på en annen bil i løpet av 1-2 mnd og vil også da gjøre det i serviceposisjon. Syns det var trangt som det var og tør ikke prøve annet. Jeg endrer litt i det første innlegget:
Vi gjorde dette jobb med fronten i "service-posisjon", noe vi oppfatter som "guldstandarden", enklest/tryggest men med mye skruing. Noen påstår at det går å gjøre på andre måter, hvilket jeg også tror, men vet veldig lite om.
...Har også endret tittelen for økt tydlighet.
Sen er det -Skift alle bolter og muttere uansett. Ja du har sikkert rett i det. Jeg hadde nye bolter til dynamo og til AC-kompressor samt nye styringshylser. Siden jeg sannsynligvis skal gjøre jobbet igjen ila 1-2 mnd (på annen bil) kommer jeg at få full oversikt på skruer. Vil da oppdatere det første innlegget slik at man vet hva slags skruer man skal bestille til dette jobb om man ønsker det. Takk.
La til et par bilder også...
I min servicebok står det "Torsionselastische Kupplung und Freilauf - Alle 150.000 km", hvilket jeg tolker som gummimuff og frihjul hver 150 kkm. Men Vw/Møller kan ha endret dette. Jeg skal spørre min lokale Møllerverksted om dette. Takk.Lifferton wrote:Snakket med Møller for et par dager siden ang en 2,5tdi 09 T5 130hk (BNZ), og da sa de at intervall var 180.000.
Ser du skriver 150.000, er det kortere intervall på 174hk?
Der Postmeister wrote:Men det går an å skifte mye uten å ta av fangeren i det hele tatt.
Og når det gjelder T5: Skift alle bolter og muttre uansett. Det aller meste er strekkbolter og låsemuttre.
Ja, AC-kompressor kommer man fint åt uten serviceposisjon.. Dynamo er verre. Men jeg har sett på nettet at noen tatt alt underifrån ved å demontere styrservopumpe for adkomst til dynamo. Har også sett de som tatt av frontfangeren men siden ikke satt bilen i serviceposisjon, og istedet demontert radiator osv. Dette er ikke logisk for meg. Ut fra min etterforskning så antok jeg at serviceposisjon er det enkleste/tryggeste, men med mye skruing som tar lang tid. Tenkte at jeg første gang gjør dette i serviceposisjon og vurderer siden om jeg vil gjøre det på annen måte gang nr 2. Jeg vil sannsynligvis gjøre samme jobb på en annen bil i løpet av 1-2 mnd og vil også da gjøre det i serviceposisjon. Syns det var trangt som det var og tør ikke prøve annet. Jeg endrer litt i det første innlegget:
Vi gjorde dette jobb med fronten i "service-posisjon", noe vi oppfatter som "guldstandarden", enklest/tryggest men med mye skruing. Noen påstår at det går å gjøre på andre måter, hvilket jeg også tror, men vet veldig lite om.
...Har også endret tittelen for økt tydlighet.
Sen er det -Skift alle bolter og muttere uansett. Ja du har sikkert rett i det. Jeg hadde nye bolter til dynamo og til AC-kompressor samt nye styringshylser. Siden jeg sannsynligvis skal gjøre jobbet igjen ila 1-2 mnd (på annen bil) kommer jeg at få full oversikt på skruer. Vil da oppdatere det første innlegget slik at man vet hva slags skruer man skal bestille til dette jobb om man ønsker det. Takk.
La til et par bilder også...
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
- -
- Posts: 12746
- Joined: 31 Oct 2003, 17:22
- Phone: 99454090
- Location: Nesbyen, Hallingdal
- Contact:
Re: T5 - Skifte gummimuff + frihjul (i service-posisjon)
VW krever skifte av det aller meste av bolter og muttre. Boltene på AC kan visst brukes om igjen, men det er like greit å ta de og.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
- -
- Posts: 4333
- Joined: 07 Jun 2005, 14:19
- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
- Location: Måløy
Re: T5 - Skifte gummimuff + frihjul (i service-posisjon)
Det er vel som oftest mer enn en vei til målet, men uansett, sånn beskrivelse med bilder og det hele er veldig bra at man tar jobben med å lage.
Håper at bilder er forsvarlig lagret, her er for mange tråder med hull i sånn det er.
Selv har jeg solgt T5en og har ikke overskuelige planer om å kjøpe en sånn igjen, men setter stor pris på det som blir vist her uansett.
Håper at bilder er forsvarlig lagret, her er for mange tråder med hull i sånn det er.
Selv har jeg solgt T5en og har ikke overskuelige planer om å kjøpe en sånn igjen, men setter stor pris på det som blir vist her uansett.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
-
- -
- Posts: 185
- Joined: 04 Oct 2013, 22:48
- Car: Vw T4 caravelle, passat 3bg
- Location: Modum
Re: T5 - Skifte gummimuff + frihjul (i service-posisjon)
Ja, tommel opp[THUMBS UP SIGN]bra tråd[THUMBS UP SIGN]
-
- -
- Posts: 630
- Joined: 21 Feb 2015, 12:14
- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
- Location: Fjellhamar
Re: T5 - Skifte gummimuff + frihjul (i service-posisjon)
Da har jeg gjort jobben en andre gang og oppdaterer første innlegg med bilder x flere. Totalt nå 23 bilder !
Jeg prøver å bidra mest mulig her inne. Jeg ønsker å inspirere andre til å tørre å skru med bilen sin. Man blir godt kjent med bilen og gjenkjenner problem tidig. Sen spar man rett mange kronor også ved å unngå dyre reparasjoner på verksted. Jeg jobber på sykehus og burde ikke klare disse greier, men er litt hendig, har intresse og før universitetsutdanning jobbet jeg 9 år innen verkstadsindustri i Sverige (cnc-operatør).
Jeg ødela et motorfeste denne gang, se bilde 13. Får sykle imorgen for å få fatt i nytt :/
Mine gummimuffer var meget slitt (146 kkm) se bilder i beskrivningen. Kompisen (153 kkm) hadde problem med dynamo som etter denne service forsvant, se teksten ved bilde 18.
Om noen har gjort dette uten å ha bilen i service posisjon så skriv det gjerne her. Jeg syns som sagt det er trangt og syns det virker umulig å gjøre på annen måte.
Jeg prøver å bidra mest mulig her inne. Jeg ønsker å inspirere andre til å tørre å skru med bilen sin. Man blir godt kjent med bilen og gjenkjenner problem tidig. Sen spar man rett mange kronor også ved å unngå dyre reparasjoner på verksted. Jeg jobber på sykehus og burde ikke klare disse greier, men er litt hendig, har intresse og før universitetsutdanning jobbet jeg 9 år innen verkstadsindustri i Sverige (cnc-operatør).
Jeg ødela et motorfeste denne gang, se bilde 13. Får sykle imorgen for å få fatt i nytt :/
Mine gummimuffer var meget slitt (146 kkm) se bilder i beskrivningen. Kompisen (153 kkm) hadde problem med dynamo som etter denne service forsvant, se teksten ved bilde 18.
Om noen har gjort dette uten å ha bilen i service posisjon så skriv det gjerne her. Jeg syns som sagt det er trangt og syns det virker umulig å gjøre på annen måte.
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Re: T5 - Skifte gummimuff + frihjul (i service-posisjon)
Veldig fin gjennomgang! Jeg har en t5 som plutselig ikke lader. Vet ikke om det er dynamo som er røket eller dette som er beskrevet ovenfor. Km er 170 000, akkurat kjøpt bilen. Er det noe annet man bør bytte i samme slengen hvis en først skal gi seg i kast med dette? Hvordan kan jeg se om det bare er gummi-muff og frihjul som må byttes eller om også dynamoen er røket? På forhånd takk for svar:)
-72 Vw Boble 1302
-89 Nissan Laurel
-04 Vw Touran
-04 Ford Mondeo
-04 Vw Multivan
-89 Nissan Laurel
-04 Vw Touran
-04 Ford Mondeo
-04 Vw Multivan
-
- -
- Posts: 630
- Joined: 21 Feb 2015, 12:14
- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
- Location: Fjellhamar
Re: T5 - Skifte gummimuff + frihjul (i service-posisjon)
1. Vi byttet ikke noe annet...Evt kan man bytte glødeplugger...men de kan holde også holde langt, langt over 20 kkm.Txlied wrote:Veldig fin gjennomgang! Jeg har en t5 som plutselig ikke lader. Vet ikke om det er dynamo som er røket eller dette som er beskrevet ovenfor. Km er 170 000, akkurat kjøpt bilen. Er det noe annet man bør bytte i samme slengen hvis en først skal gi seg i kast med dette? Hvordan kan jeg se om det bare er gummi-muff og frihjul som må byttes eller om også dynamoen er røket? På forhånd takk for svar:)
2. Tenker at du må undersøke med motor igang, om dynamo snurrer skal det være 14 volt over batteriet, hvis ikke kan dynamoen ha røket.
Er gummimuffen revet i stykker er det ikke noe som driver dynamo.
Hvis gummimuffen er hel, kan frihjulet slure. Det kan bare kontrolleres in situ, på plass. Den skal snurre kun en vei og låse andre veien, jevnt og fint.
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Re: T5 - Skifte gummimuff + frihjul (i service-posisjon)
Takk for svar.
Jeg ser at vannpumpen nevnes som noe man bør bytte jevnlig. Sitter den slik at det er fornuftig å bytte den i samme slengen?
Jeg ser at vannpumpen nevnes som noe man bør bytte jevnlig. Sitter den slik at det er fornuftig å bytte den i samme slengen?
-72 Vw Boble 1302
-89 Nissan Laurel
-04 Vw Touran
-04 Ford Mondeo
-04 Vw Multivan
-89 Nissan Laurel
-04 Vw Touran
-04 Ford Mondeo
-04 Vw Multivan
-
- -
- Posts: 630
- Joined: 21 Feb 2015, 12:14
- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
- Location: Fjellhamar
Re: T5 - Skifte gummimuff + frihjul (i service-posisjon)
Nei, vannpumpen sitter ikke slik...Txlied wrote:Jeg ser at vannpumpen nevnes som noe man bør bytte jevnlig. Sitter den slik at det er fornuftig å bytte den i samme slengen?
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
- -
- Posts: 630
- Joined: 21 Feb 2015, 12:14
- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
- Location: Fjellhamar
Re: T5 - Skifte gummimuff + frihjul (i service-posisjon)
Jeg glemte å oppdatere dette. Nytt motorfeste skulle koste 2-3 tusen, husker ikke helt. Prøvde å få fatt i et brukt, fant en bil men bildemonterere svarte aldri ut e-post. Begynte å bli frustrert og trøtt. Endte opp med en Afrika-løsning, dvs improviserte med hva jeg hadde. Ble en syrefast gjengestang M12 rett gjennom. Se bild. Funker fremdeles fint.silenhag wrote:Da har jeg gjort jobben en andre gang og oppdaterer første innlegg med bilder x flere. Totalt nå 23 bilder !
Jeg ødela et motorfeste denne gang, se bilde 13. Får sykle imorgen for å få fatt i nytt :/
Jeg er også klar med video fra dette jobb (skifte Gates coupling + frihjul). Ska legge opp denne til kvelden!
Bilde 13, Del 3, alt som må vekk for å "get to the gates".
Gang nr 2 jeg gjorde dette, ødela jeg ufrivillig det store motorfestet (de store øverst til høyre). Bolten på tvers gikk tregt hvilket jeg merket umiddelbart. Det var ingen belastning på dette feste, lå ikke i spenn. Prøvde å unngå på alle måter men var tilslutt nødt til å skru ut skruen hvilket ødela gengen inne i hullet. Vet ikke hvorfor dette skjedde. Men jeg har hørt om andre som funnit sprukket motorfeste så nå får jeg et nytt og fint.
Last edited by silenhag on 29 Mar 2017, 18:35, edited 1 time in total.
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
- -
- Posts: 630
- Joined: 21 Feb 2015, 12:14
- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
- Location: Fjellhamar
Re: T5 - Skifte gummimuff + frihjul (i service-posisjon)
Her er videon. Den har litt/noe underholdningsverdi, ellers er tekst + bilder lengre opp dekkende...
https://youtu.be/4dCFUoVuHHQ
https://youtu.be/4dCFUoVuHHQ
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
- Posts: 6
- Joined: 10 Aug 2009, 01:21
Re: T5 - Skifte gummimuff + frihjul (i service-posisjon)
Har nettopp gjort denne jobben på en 2009 Transporter 2.5TDI 130hk, men fant ikke denne balansevekten som er nevnt. Hvor sitter denne og hva er formålet med den?
-
- -
- Posts: 630
- Joined: 21 Feb 2015, 12:14
- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
- Location: Fjellhamar
Re: T5 - Skifte gummimuff + frihjul (i service-posisjon)
Rød pil (se bilde) viser «balansevekt», en klump som veier ca 4 kg? Sitter på sub-frame..umotorsport wrote:Har nettopp gjort denne jobben på en 2009 Transporter 2.5TDI 130hk, men fant ikke denne balansevekten som er nevnt. Hvor sitter denne og hva er formålet med den?
Formålet er for meg ukjent, men jeg antar at den demper vibrasjoner eller annet? Er det noen som vet?
________________________________
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Bosted: Lørenskog
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.