Rocoloco`s Zchmurfobus T4 Multivan 2003 med pop up tak.

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
rocoloco
Posts: 72
Joined: 16 Jul 2016, 23:20
Car: T4 2002 Westfalia
Location: Bergen

Rocoloco`s Zchmurfobus T4 Multivan 2003 med pop up tak.

Post by rocoloco »

Ze famila`s frihetselskende multibuss.
rocoloco
Posts: 72
Joined: 16 Jul 2016, 23:20
Car: T4 2002 Westfalia
Location: Bergen

Re: Rocoloco`s Zchmurfobus T4 Multivan 2003 med Westy Popup

Post by rocoloco »

Ze Smurfobuz

Etter lang tids fintenking blei det plutseleg ein flytur til Stavanger for å sjekke ut ein Multivan 2003 modell, med pop up tak.

California i diverse framtoningar var evaluert men funne for kort, iom at det berre var plass til 4.. Ergo ingen passasjerer, om så.. Diverse bilar blei likevel evaluert, men lå alltid ca 120.000 + over i pris. Så mykje var ikkje nokre skap, vanntanker, og elarrangement verdt, imho.

Bilen blei inspisert, og prøvekjørt , og feiltesta på verksted ( iom at den hadde en alarm på bremseklossene, konstant) . Etter litt finmysing på understellet virka det å være forunderlig lite rust all over, berre ein flekk på tanklokket og noen flekker på panser.

Motor var nyoverhalt med ny topp etter reg havari, og autokasse nyoverhalt. Alt i alt virka det å være en god pakke, med lite potensiale for trøbbel. Forumet blei finmyst etter viktige detaljer, som var relevante for kjøpet.

Multivan`ene er litt merkelige ( iom at de er norskbygd, med innredning og det hele ) trolig pga dei særnorske reglane. Skapene er høgst middels funksjonelle, og korfor dei ikkje har brukt 2000 kr på å montere svingsete, er «beyond me».

Men etter en del tenking, blei bilen med til Bergens Hovedstad, samme dag….

På veien hjem så jeg disse ryggsekkturistene i slakk gang mot Sandvikvåg Ferjekai, berre ei mil igjen... Skiltet redda dei, og svinga av i ei busslommme. Venta tålmodig på dei, til dei var nesten gått forbi bilen, før eg tuta med fløyta og vinka dei inn i bilen. De fekk seg en rimelig tur over med ferga, og avslørte stor hunger og begeistring for Westfalia. Dei var polakker som budde i Nederland, og hadde haika seg fra Oslo, etter en 299 NOK flybilett til Oslo. Lite plan og stor begeistring.

Droppa dei av ved Kronegårdsvannet i Bergen, som de mente var den fineste campingplassen ever.

Image

Her er den på testkjøring i Sunndalen, som vi har kjørt forbi tusen ganger, men denne gang ei.. Merk den profesjonelle markisa, for anledninga stjålet frå min Hennesy hengekøye. Funket som bare det..

Image

Menyen var kvalitetssikra og meget populære blåbærpannekaker!
Image

Når utsikten er slik, blir det ikkje heilt feil, med villkamping.
Image
rocoloco
Posts: 72
Joined: 16 Jul 2016, 23:20
Car: T4 2002 Westfalia
Location: Bergen

Innredning ---

Post by rocoloco »

ImageInnredningen virker grei nok til å begynne med, men gikk ikkje lenge før denne herremannen sendte dei sidelengs ut sidedøra.

Kan forstå litt av tankegangen, men her er ikkje plass igjen, med alt dilldallet på plass.. Her må det slakting til.

Image

En forbanna schvær vask tok farvel...

Image

Bye bye...
rocoloco
Posts: 72
Joined: 16 Jul 2016, 23:20
Car: T4 2002 Westfalia
Location: Bergen

Re: Rocoloco`s Zchmurfobus T4 Multivan 2003 med pop up tak.

Post by rocoloco »

Alle møblerte Zchmurfobus`ar har høvelege bord. Den indre Snekker Anders blei derfor mobilsert, og eit bord blei konstruert fritt etter diverse japanske plantekningar.
Image
Bordene var innfesta vha tekstil i botn, og lagt tett i tett.
Image
Suksess, det står!
Image
Etter litt ytterligere research , virket det å være akseptabelt.
Image
Og til slutt var heile utekjøkkenet på plass, ved en av de bedre utsiktene ..
Image
Hundekrypet som hadde badet for lenge, i altfor kalt vatn, blei pakka i Jervenpose og påspandert gass.
Image
En skikkelig klassikar hadde parkert rett ved siden av oss også.
Image
Bordet var også en frembragende krakk ;)
rocoloco
Posts: 72
Joined: 16 Jul 2016, 23:20
Car: T4 2002 Westfalia
Location: Bergen

Re: Dreieseter kommer på plass.

Post by rocoloco »

Takket en trivelig kar på forumet, ble dreiesete til passasjersetet innplassert.
Image
Oppdaga ein lumsk svakheit i umbrakoskruene på setene, det var med nød og neppe den ene kom opp...

En ny verden dukka opp når stolen kunne svingast!
rocoloco
Posts: 72
Joined: 16 Jul 2016, 23:20
Car: T4 2002 Westfalia
Location: Bergen

Re: Last og brast. Takgrind kommer på. Markise likeså.

Post by rocoloco »

Ferie er lik last, og det var på tide med en takbøyle til å få oppå "ferieboksen". Her skal jo alt mulig tjafs, som en ikke vil ha i kabinen.

Det er ikkje mykje som er spesielt kompatibelt til desse taka, men etter anbefalinger fra forumet, ble det noken "artificial gutters" og takrennebøyle fra Thule. Skikkelige giganter.
Det blei jo ikkje så lett å få opp taket lenger..

Image

Markise er jo sjølvaste varemerket på en Westfalia i mine øyne, så dette ble også tatt i fra budsjettet. Profi-Camper hadde enorme problem med nettsiden sin, så de fikk ikke med seg at jeg skulle ha brakketter til pop up tak, ei heller fikk jeg bestilt det selv.. Så dette dukket opp via Sverige.

Her snakker vi om PostNord ( JokerNord, som jeg kaller de.. ) , som ikke greide å omadressere pakken sin, slik at jeg kunne hente de på Geilo, isf å ta tog til Geilo-Bergen-Geilo. Men dette fikk de ikke til, hverken i Sverige eller Norge. Faktisk ikke postkontoret kunne sende det til rett avsender, selv om eg hadde gjort alt "rett" , og "slik det skulle gjøres".

Men siden eg hadde markisen med meg på taket, så skulle eg ha brakettene mine, koste hva det koste ville.

Og plutselig var eg tilbake med nytt fortelt, braketter og en lang reise i baklommen.

Montering i gang:
Image
Last edited by rocoloco on 11 Sep 2016, 11:52, edited 1 time in total.
t21500
-
-
Posts: 1104
Joined: 23 Aug 2004, 18:55
Phone: 9081tjueen99
Location: Orkanger

Re: Rocoloco`s Zchmurfobus T4 Multivan 2003 med pop up tak.

Post by t21500 »

Får en liten 'deja-vu' her, føles som du er et vestlandsk søskenbarn av Rudeboy her på forumet! :lol: 8)
Pål Strand
rocoloco
Posts: 72
Joined: 16 Jul 2016, 23:20
Car: T4 2002 Westfalia
Location: Bergen

Re: Rocoloco`s Zchmurfobus T4 Multivan 2003 med pop up tak.

Post by rocoloco »

Hehe, har plukket med meg mye fra Rudeboy. Mange gode tips å finne der...
rocoloco
Posts: 72
Joined: 16 Jul 2016, 23:20
Car: T4 2002 Westfalia
Location: Bergen

Re: Murrende automatgir

Post by rocoloco »

Etter litt langkjøyring , virkar det som automatgiret går varmt, og 4 gir slår ikkje inn, før ein slokker og startar bilen på nytt.. Kassa skal være fullt overhalt, men mistenker dårlig spyling, eller dårlig kjøling. Svært hypping om det er bratt klatring.. Mon tro om en ekstra kjøler er tingen. Kjølevannet er sjelden over normen....
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: Murrende automatgir

Post by Buss Marius »

rocoloco wrote:Etter litt langkjøyring , virkar det som automatgiret går varmt, og 4 gir slår ikkje inn, før ein slokker og startar bilen på nytt.. Kassa skal være fullt overhalt, men mistenker dårlig spyling, eller dårlig kjøling. Svært hypping om det er bratt klatring.. Mon tro om en ekstra kjøler er tingen. Kjølevannet er sjelden over normen....
Du kan lete opp hva Mostlyharmless har erfart og skriver om girkasse temperatur. Han har ettermontert oljekjøler og anbefaler det varmt.... Eh.. Veldig.
rocoloco
Posts: 72
Joined: 16 Jul 2016, 23:20
Car: T4 2002 Westfalia
Location: Bergen

Re: Rocoloco`s Zchmurfobus T4 Multivan 2003 med pop up tak.

Post by rocoloco »

Takker. Det skal eg


Sent from my iPhone using Tapatalk
rocoloco
Posts: 72
Joined: 16 Jul 2016, 23:20
Car: T4 2002 Westfalia
Location: Bergen

Re: Rocoloco`s Zchmurfobus T4 Multivan 2003 med pop up tak.

Post by rocoloco »

Innredning III

Innredningen i Multivan er elendig utforma, slik eg ser det. Og til den første campingturen mekka eg meg ein chuck box for matlaging, som eg brukte bak i bilen.

Men til daglig bruk blir dette litt klabert, derfor søkte eg i det vide og breie på nettet., Fann all slags løysingar, men få som eg ville ha sjølv.

Men etter ein del testing av det som var orginalt, fekk kaffetørsten overhand, og saga kom fram.

Multivan Westfalia modellen har stort sett denne innredninga, i alle fall var denne slik hos meg.
Image
I og for seg grei nok, men mykje av sikten ut forsvann, og her var ingen kokeplass.

Etter skalpering og montering av ny skalp, så den slik ut:
Image
Her får man fleire ting på ein gong:
1. Ei bordplate slik den er
2. Ei bordplate utbrettet
3. Eller ein nedfellbar plate.

Image

Når den åpnes ser den slik ut:
Image
Og utfellt blir den slik:
Image

Dette oppsettet gjør det plutselig meget enkelt å sette på kaffe på morgenen, uten å krype ut av dynen; og rigge til alskens..
Slik som her:
Image

Alle delane her er hentet i fra det opprinnelige oppsettet. Den mest vesentlige endringa, er å snu pianohengsla på skapdøren,som var oppe, og dermed passer det meste som hand i hanske..

Voila!
andreaskvistdahl
Posts: 16
Joined: 14 Oct 2016, 13:17
Car: T25 2WD 19DG
Phone: 91829221
Location: Beitostølen/Oslo
Contact:

Re: Rocoloco`s Zchmurfobus T4 Multivan 2003 med pop up tak.

Post by andreaskvistdahl »

Ser ut som en herlig turbil du har her. Håper du har fått fikset girkassa!
---------
lifeofandreas.com

Gi gass
---------
rocoloco
Posts: 72
Joined: 16 Jul 2016, 23:20
Car: T4 2002 Westfalia
Location: Bergen

Re: Rocoloco`s Zchmurfobus T4 Multivan 2003 med pop up tak.

Post by rocoloco »

Da vart det investert i en Eberspacher D2 og en bøyle for å feste den under bilen. Hvordan festes vinkelen? Er det treskruer eller må det festes i gods??


Sent from my iPhone using Tapatalk
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Rocoloco`s Zchmurfobus T4 Multivan 2003 med pop up tak.

Post by Needforspace »

VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
rocoloco
Posts: 72
Joined: 16 Jul 2016, 23:20
Car: T4 2002 Westfalia
Location: Bergen

Re: Rocoloco`s Zchmurfobus T4 Multivan 2003 med pop up tak.

Post by rocoloco »

Needforspace wrote:Kanskje dette er til hjelp?


http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.p ... 51&page=26
Takker! Ble ikke så veldig mye klokere men er nå det ikke så fantastisk fra før. Image

Karosseriskruer og rikelig med sika 122 gjorde susen.

Kobler inneluften fra gulvet og sender ut varmen i dørbrønnen. Dermed holdes trekken i sjakk og kosen på maks.

Liten tut til inneluften
Image


Sent from my iPhone using Tapatalk
rocoloco
Posts: 72
Joined: 16 Jul 2016, 23:20
Car: T4 2002 Westfalia
Location: Bergen

Re: Rocoloco`s Zchmurfobus T4 Multivan 2003 med pop up tak.

Post by rocoloco »

Så ble 3dwz byttet ut i en ny. Stod ute i 8 blå, etter en lang Dag under bilen og jævla med å få den gamle løs. Måtte gi opp kl 01:00. Dagen etter var den som smør. Utrolig lurt med varme slanger og motor!!! Starta øyeblikkelig. Den gamle skal til diagnose.


Sent from my iPhone using Tapatalk
rocoloco
Posts: 72
Joined: 16 Jul 2016, 23:20
Car: T4 2002 Westfalia
Location: Bergen

Kajakk til folket

Post by rocoloco »

Lyst på ein kayak? I en Westfalia.

Då må ein nesten ha hullivator eller en krakk med seg, eller som eg, ein Oru Kayak.

Fann plutseleg denne kompisen her tilgjengelig, og innsåg plutselig at det åpna seg uante muligheiter. Kayak overalt, lett, kjapt og enkelt.

Oru Kayak:

Den passer som hand i hanske baki bagasjerommet, og sjenerer ikkje det minste.
Image

Plutseleg er alt så mykje lettare tilgjengelig. Har ikkje brukt kayak så mange gonger på så liten tid før..

5-6 minutt opprigging og mindre på nedrigging.

Happy days
Image
Anbefales på det sterkaste.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: Rocoloco`s Zchmurfobus T4 Multivan 2003 med pop up tak.

Post by Rudeboy »

-Jeg visste det var en grunn til at ejg skulle innom forumet idag, blitt altfor lenge siden sist.

Meget bra tråd, og ikke minst - meget bra å få se bilder. Ikke alle av oss som får til det der. Kajak står på tapetet, men etter at ham jeg deler sluse meg i garasjeanlegget har parkert sin Honda bakom sin Honda, dvs 2-hjuling (Africa Twin, ikke Transalp som jeg småfunderer på å handle meg)(den andre er en sånn CRV som løker mener er en SUV) så har jeg ikke anledning til å stroppe opp kajaken til ventilasjonsanlegget som går på tverst aller innerst på vår parkeringsplass.

Og jeg skal ha meg sånn 71' Nordkajak når den dag kommer.

Hive ut skapet med vask i "holdt jeg på" å gjøre flere ganger i Kakemonsteret, men jeg så istedet etter vask med gassbluss - og jeg har sett det finnes. Jeg klarte bare aldri finne tak i det. Og selv om utslagsdunken er bare på 10 liter kan man jo lage seg hurtigkobling slik at det står en større dunk for spillvann/gråvann utenfor bilen.

Ifm hurtigkobling og utendørsdunk så jeg på muligheten for å ha det lave skapet innerst men det var såpass sent at de to husstander skulle bli én og det på to adresser. Samlivsbruddet medførte jo at jeg umiddelbart startet se etter en California Coach syncro, og jaggu fant jeg ikke en jeg er knakande godt fornøgd med også 8)

Men en god Multivan har kun de begrensningen bruker tillater, snur en på flisa har man uendelige muligheter. Thule 542 artificial gutter for å bære takstativ er en ting, sykkelstativ på bakluka (60kg) et annet - det finnes jo fremdeles bagasjebrett for hengerfestemontasje (trur det er 60kg der også) hos Torshov bilrekvisita. Da kan man ha med objekter som har for stor vekt for takboksen, og samtidig bo godt i bilen.

Savner forteltet, det får jeg si - "bo i teltet, sove i bilen" rakk vi formulere oss før vi splitta lag og solgte Kakemonsteret med telt og diverse ekstrautstyr. Markise får gjøre nytten sin når den dag kommer.

Fortsett med billedtakingen og ikke gjør som meg, lagre dem bare på laptop - har et femsifret antall bilder på tapte harddiscer liggende hjemme. Bruk nettskyer og fora.

Kjør på.
rocoloco
Posts: 72
Joined: 16 Jul 2016, 23:20
Car: T4 2002 Westfalia
Location: Bergen

Installert Eberspacher under bilen

Post by rocoloco »

For å kunne ta med den utkårede og barna på tur , var jo en parkeringsvarmer høyst nødvendig. Bergensk luftfuktighet, og norsk snitt-temperatur på 7,5 grader ( sic!), er såklart fingeren på vektskålen.

Etter litt finluring og rådspørring på forumet, og mye googling, bestemte jeg meg for å montere under passasjersetet. Og det var helt til jeg skulle løsne den fulle dieseltanken, for å komme til.

Dermed ble det ny plan. Den defekte vannvarmeren min ble røkket ut vha store doser forbannelse, og tanken på å stjele diesel fra denne innstallasjonen til min «nå enklere» installsjon.

Et ventilasjonsopplegg som krevde to 60 mm hull, var ikke så lett å få på plass..

Dermed ble det en ny plan, som til tross for advarsel, gikk inn på varmesystemet til den bakre delen av bilen. Normalt ville man ikke kjøre denne samtidig, som parkeringsvarmeren, og i så fall ville det bare bli snakk om ekstra ventilasjonsløp, imho??

Innsuget satte jeg til venstre side bak, ved starten av baksetet. En aldri så liten feilberegning, medførte et ekstra dekorativt element..

Siden jeg ikke er spesielt smart, og gjerrig/økonomisk, kjøpte jeg en brukt D2, med dieseltank, fra en elbil. Dermed var det litt orginale løsninger mht ledninger og farger. Fikk strippet denne litt ned, og begynte hodekløingen, på den ikke akkurat fagre manken.

Heldigvis stiller man med Pippi innstilling i alt, «Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert»

Man kjøpte også inn litt fjernkontroll og temperaturfølere, for å gjøre det litt mer oversiktlig.

Men så var man i alle fall i gang. En vinkelbrakett ble innkjøpt og plassering satt til ved ekstravarmeanlegget.
Nye dieselslanger og klammer ble innkjøpt.

Image

Innsugsluften ble dratt over til den andre siden.
Image

Sika ble grundig påsmurt alle veier, og et lite spjeld satt på , for at det ikke skal komme rusk og rask inn i kanalen.
Image

Når man satt inne i bilen og varmet seg etter oppholdet i 8 blå, hadde man god tid til å betrakte alle de deilige løsningene som Eberspächer har brukt til sine forskjellige modeller. Gode muligheter til å dobbelsjekke at alle ledninger satt korrekt ihht koblingsdiagrammene, osv

Den mest vanlige:
Image

Her blir det litt som i «Nytt på Nytt» ( før bleiehumorgeneralen tok over) , hvem skal ut?
Image

Men til slutt ble det besluttet å ta ledningene inn samme veien som luften + dugelig med sika.
Image
Og det blir lett å føre ledningene videre.
Image

For å få inn ledningene måtte gitteret få en omgang med en Dremel, og føres deretter mot midtstolpen.
Image

Deretter kunne resten av salaten i fra fjernkontroll-enheten kobles inn her.
Image

Nye ledninger til strøm ble trekt frem til motorrommet, og disse kobles mot fritidsbatteriet som monteres der også. Et skillerele burde fikse biffen, om jeg ønsker ekstra lading. Men normalt ikke, tenker jeg..

Så var det tid til en liten testkjøring. Og den satt som et skudd. Easystart T oppførte seg flott, og funket til og med på ventilasjonsprogrammet.
Men til slutt var det en liten bump i veien. Et halveis intakt sett og en singel fjernkontroll var innkjøpt. Og såklart er ikke Easystart R+ og Easystart Remote+ kompatibelt.. Heldigvis.

Noen som har en Remote+ fjernkontroll liggende? Nice Price?

En liten skum - ring for å dempe innsugslyden, burde kanskje skaffes...
rocoloco
Posts: 72
Joined: 16 Jul 2016, 23:20
Car: T4 2002 Westfalia
Location: Bergen

Eber reparasjonsmanual D3/D4- auf der Sweden

Post by rocoloco »

Her er en link til reparasjons og feilsøking . Har ikke funnet denne andre plasser, have a go.

https://www.dropbox.com/s/bm5429qy67al1 ... 1.PDF?dl=1
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Rocoloco`s Zchmurfobus T4 Multivan 2003 med pop up tak.

Post by Needforspace »

rocoloco wrote:
Hundekrypet som hadde badet for lenge, i altfor kalt vatn, blei pakka i Jervenpose og påspandert gass.
Image
En skikkelig klassikar hadde parkert rett ved siden av oss også.
Image
Bordet var også en frembragende krakk ;)

Satt og leita litt i egne bilder, men hadde ikke helt riktig retning, syns allikevel at havmotivet virker litt kjent, er det muligens fra Grotle?
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
rocoloco
Posts: 72
Joined: 16 Jul 2016, 23:20
Car: T4 2002 Westfalia
Location: Bergen

Re: Rocoloco`s Zchmurfobus T4 Multivan 2003 med pop up tak.

Post by rocoloco »

Rudeboy wrote:-Jeg visste det var en grunn til at ejg skulle innom forumet idag, blitt altfor lenge siden sist.

Kjør på.
Godt å ha deg tilbake. Takk for flotte rapporter, du også;) California Synco , alt i en pakke! På tide å poste noen skrytebilder da!
rocoloco
Posts: 72
Joined: 16 Jul 2016, 23:20
Car: T4 2002 Westfalia
Location: Bergen

Re: Rocoloco`s Zchmurfobus T4 Multivan 2003 med pop up tak.

Post by rocoloco »

Needforspace wrote:
rocoloco wrote:
Hundekrypet som hadde badet for lenge, i altfor kalt vatn, blei pakka i Jervenpose og påspandert gass.
Image
En skikkelig klassikar hadde parkert rett ved siden av oss også.
Image
Bordet var også en frembragende krakk ;)

Satt og leita litt i egne bilder, men hadde ikke helt riktig retning, syns allikevel at havmotivet virker litt kjent, er det muligens fra Grotle?
Definitivt Grotle ja. Heimstaden dette ;)
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: Rocoloco`s Zchmurfobus T4 Multivan 2003 med pop up tak.

Post by Needforspace »

Da lurer jeg på om jeg møtte deg rett borti veien 5 min etter at dette bildet ble tatt 9. Oktober

Image
Last edited by Needforspace on 26 Feb 2017, 09:07, edited 1 time in total.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Post Reply