1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 2018

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, bygges om til AAZ i 2018

Post by Italjohn »

Ble noen utfordringer når vi skulle ha på dette "AAZ lokket".
Passet ikke helt til min motor iallefall.

Image
Image
Image
Image

Dynamo ser derimot ut til å passe uten alt for store modifikasjoner :D
Begge hadde D+ og W tilkobling.

Gamle dynamoen:
Image

Og her den nye dyanmoen:
Image

Hadde heldigvis spart på AAZ ledningen, så det var en smal sak å bytte den ene pluggen.
Ser nesten fabrikkmessing ut :D

Blir spennede å se i morgen, da skal den startes opp for første gang.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, bygges om til AAZ i 2018

Post by Italjohn »

Siste nytt, motor startet omsider.
Måtte kjøpe en slik påhengsmotor bensinpumpe for å få sugd opp diesel fra tank til filter.
Men da startet den med en gang :-)

Oljetrykk ved kald motor er 6 bar, ved varm motor 1,6 bar.
Dynamo lader også :D

Feil som er oppdaget er at dieselpumpen lekker ved kaldstart spjeld :(
Pumpen må da ut for å få byttet O-ringer.

Gear tips: http://wiki.club8090.co.uk/index.php/Ge ... djustments
https://vwt25.blog/2016/03/21/gear-link ... rbishment/
Maling: http://wiki.club8090.co.uk/index.php/Bo ... r_painting
Last edited by Italjohn on 04 Nov 2018, 19:05, edited 2 times in total.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, bygges om til AAZ i 2018

Post by Italjohn »

Svar fra BT angående motorbyttet
----------------------------------------------------------------------------------------
Emne: Bytte av motor?

Heisann.

Jeg har en gammel VW T3 camping hvor motor har takket for seg.
Jeg har derfor tenkt å bytte motor til en som er noe større.
Min bil har reg.no: FS61604 og donorbil har reg.nr: XR38117
Min gamle motor er på 1,6 – 51kW – 69HP – 138Nm (motorkode JX)
Den nye motoren er på 1,9 – 55kW – 75HP – 150Nm (motorkode AAZ)

Hva må gjøres for å få denne godkjent?
Eller sagt på en annen måte, er det mulig å få dette godkjent?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hei

Din bilmodell kunne leveres med 1.9 l motor med tilnærmet lik effekt/dreiemoment og det er ikke her snakk om noen stor økning.
Det var ingen øvrige forskjeller på modellene, så kravet til omfattende dokumentasjon vil ikke være tilstede.
Motoren du har tenkt å benytte kommer fra en annen bilmodell, så endringer som må gjøres for tilpasning (eks. motorfester) må være utført på en fagmessig god måte.
Du må ha kvittering på anskaffelse av motor som skal benyttes. (Edit: er ok med vrakmelding eller signert salgskontrakt)
Time for godkjenning av ombyggingen bestilles ved trafikkstasjon som har kompetanse på slike ombygginger. I vårt fylke er det Kristiansund eller Ålesund.

Med hilsen
Helge Gundersen
avdelingsingeniør

Faggruppe: Kjøretøy Møre og Romsdal
Postadresse: Statens vegvesen Region midt, Postboks 2525, 6404 MOLDE
Besøksadresse: Verkstedvn. 7, KRISTIANSUND N
Telefon: +47 74135743 Mobil: +47 91510575 e-post/Lync: helge.gundersen@vegvesen.no
http://www.vegvesen.no e-post: firmapost-midt@vegvesen.no
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, bygges om til AAZ i 2018

Post by Italjohn »

Mine "nye" 16" vinterfelger som jeg kjøpte for 300,- (for alle 4) når jeg var på Scootertreff i Holmenkollen i sommer, er nå straks klare for nye Continentaldekk :-)

To var kantkjørte!
Image

Fikset med glasfibersparkel, får håpe det holder.
Image

Grunnet med primer
Image

En ferdig og en grunnet.
Image
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, bygges om til AAZ i 2018

Post by Italjohn »

Da var de nye vinterdekkene på plass.
Load index = 96 = 710kg

Les testen her: https://www.motor.no/tester/vinterdekk/ ... econtact2/

Image
Image
Image
Image

Image
Last edited by Italjohn on 30 Nov 2018, 23:00, edited 2 times in total.
Rudeboy
-
-
Posts: 7775
Joined: 15 Mar 2005, 12:29
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666
Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, bygges om til AAZ i 2018

Post by Rudeboy »

Rent bortsett fra at NAF alltid tester dekk på småbiler som A4, Passat etc, så har jeg trua på dem.

Mener jeg kjørte forløperen på Tyskerbrakka i sin tid, satt som stein vinteren igjennom.
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, bygges om til AAZ i 2018

Post by hansstef »

Spesialbestillt med brune pigger? :P
Hans Sæle
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, bygges om til AAZ i 2018

Post by OddN »

Blir bra det der. Continental er aldri feil.

Spent på å se om sparklingen holder.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, bygges om til AAZ i 2018

Post by Italjohn »

OddN wrote:Spent på å se om sparklingen holder.
Ja det er jeg også.
Ser han her har brukt "metall" sparkel.
Burde kanskje brukt det eller JB weld jeg også.
Se her: https://amzn.to/2QXpxca

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=9WQiqYlpxoY[/youtube]
[media][/media]
Last edited by Italjohn on 08 Sep 2021, 12:16, edited 1 time in total.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, bygges om til AAZ i 2018

Post by Italjohn »

Brukte den gamle JX dipsticken.
Her med 4,5 liter olje.
Ser perfekt ut for meg.

Image

Kjøpte en O-ring og en kobberskive fra Brickwerks. Trede de på dipsticktuben og trykte den nede i hullet.
Dipstick tube seal - T3 Petrol and Diesel. Stop that dipstick leaking! Sealing Washer - M8 / Copper

ImageImage

Image
Det nye korte oljefilteret. God klaring til vannslangene
Image

Gjenbruk av den originale dynamokontakten.
Image
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, bygges om til AAZ i 2018

Post by Italjohn »

Var hos opphugger og kjøpe dette Honda CRV bordet. (200,-)
Planen var å montere det mellom framsetene.
Litt uklart om det går klar fra sete når det snurres rundt.
Edit: Mangler ca.4-5mm for at det skal gå klart. Tror jeg skal klage å lure det til.

Image
Image
Image
Last edited by Italjohn on 04 Nov 2018, 21:38, edited 4 times in total.
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, bygges om til AAZ i 2018

Post by OddN »

Det ser bra ut. Skulle selvsagt vært brunt... :D

Ønsker meg også bord mellom forsetene.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, bygges om til AAZ i 2018

Post by Italjohn »

OddN wrote:Det ser bra ut. Skulle selvsagt vært brunt... :D

Ønsker meg også bord mellom forsetene.
Ja litt dumt at det var grått, men det var det eneste de hadde.

Fikk ideen fra Samba: https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt ... p?t=532973
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, bygges om til AAZ i 2018

Post by OddN »

Italjohn wrote:
OddN wrote:Det ser bra ut. Skulle selvsagt vært brunt... :D

Ønsker meg også bord mellom forsetene.
Ja litt dumt at det var grått, men det var det eneste de hadde.

Fikk ideen fra Samba: https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt ... p?t=532973
Skulle akkurat til å nevne det. Mener å ha sett på Samba at det bordet fra Honda Odyssey også fantes i lysebrunt/beige... Men det var kanskje ikke ett alternativ på norske CRV.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, bygges om til AAZ i 2018

Post by Italjohn »

Var å testet "ny"motoren i referansebakken i dag.
Den greide lett 80km/t, kunne presse den oppi 85 til og med :-). Dette i 4.gir, i 5 var den ikke like dravillig.
Dette også på speedometer, så vi kan legge til 4 km/t på disse tallene.
Vil ikke akkurat påstå at den er sååå mye bedre en JX motoren da.
Det som ikke var så bra er at den drypper olje under clutchen :-(
Greier ikke helt å se hvor det kommer ifra, så må prøve å få den opp på en bukk og se litt nøye på dette.
Mistenker lekkasje ved simring på veiva, så da blir det ut med girkasse denne gangen :(
narle
-
-
Posts: 3207
Joined: 17 Nov 2004, 21:20
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
Location: Raufoss,Oppland

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, bygges om til AAZ i 2018

Post by narle »

Italjohn wrote:Var å testet "ny"motoren i referansebakken i dag.
Den greide lett 80km/t, kunne presse den oppi 85 til og med :-). Dette i 4.gir, i 5 var den ikke like dravillig.
Dette også på speedometer, så vi kan legge til 4 km/t på disse tallene.
Vil ikke akkurat påstå at den er sååå mye bedre en JX motoren da.
Det som ikke var så bra er at den drypper olje under clutchen :-(
Greier ikke helt å se hvor det kommer ifra, så må prøve å få den opp på en bukk og se litt nøye på dette.
Mistenker lekkasje ved simring på veiva, så da blir det ut med girkasse denne gangen :(
Du trenger å justere opp dieselpumpe og turbotrykk,da blir det mer kraft.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, bygges om til AAZ i 2018

Post by Italjohn »

narle wrote:
Italjohn wrote:Var å testet "ny"motoren i referansebakken i dag.
Den greide lett 80km/t, kunne presse den oppi 85 til og med :-). Dette i 4.gir, i 5 var den ikke like dravillig.
Dette også på speedometer, så vi kan legge til 4 km/t på disse tallene.
Vil ikke akkurat påstå at den er sååå mye bedre en JX motoren da.
Det som ikke var så bra er at den drypper olje under clutchen :-(
Greier ikke helt å se hvor det kommer ifra, så må prøve å få den opp på en bukk og se litt nøye på dette.
Mistenker lekkasje ved simring på veiva, så da blir det ut med girkasse denne gangen :(
Du trenger å justere opp dieselpumpe og turbotrykk,da blir det mer kraft.
Har kjøpt meg en slik boost pin.
Skal prøve den en dag og se om det hjelper.
Hadde tenkt å leke litt med dieselpume og turbutrykk også :-)

Image
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, bygges om til AAZ i 2018

Post by OddN »

Italjohn wrote:
narle wrote:
Italjohn wrote:Var å testet "ny"motoren i referansebakken i dag.
Den greide lett 80km/t, kunne presse den oppi 85 til og med :-). Dette i 4.gir, i 5 var den ikke like dravillig.
Dette også på speedometer, så vi kan legge til 4 km/t på disse tallene.
Vil ikke akkurat påstå at den er sååå mye bedre en JX motoren da.
Det som ikke var så bra er at den drypper olje under clutchen :-(
Greier ikke helt å se hvor det kommer ifra, så må prøve å få den opp på en bukk og se litt nøye på dette.
Mistenker lekkasje ved simring på veiva, så da blir det ut med girkasse denne gangen :(
Du trenger å justere opp dieselpumpe og turbotrykk,da blir det mer kraft.
Har kjøpt meg en slik boost pin.
Skal prøve den en dag og se om det hjelper.
Hadde tenkt å leke litt med dieselpume og turbutrykk også :-)

Image
Akkurat sånn monterte jeg og. Og i kombinasjon med rundt en bar ladetrykk og tilsvarende oppskrudd pumpe så synes jeg det fungerer veldig bra. Men det var den ladekjøleren som skulle være der da. Sånn som det er nå så må jeg begrense meg i bakkene og det er jo ikke så artig.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, bygges om til AAZ i 2018

Post by Needforspace »

Begrenese?! :shock:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
OddN
-
-
Posts: 7604
Joined: 27 Aug 2004, 17:57
Location: Skjønhaug, Indre Østfold

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, bygges om til AAZ i 2018

Post by OddN »

Needforspace wrote:Begrenese?! :shock:
Ja, jeg slakker av med det samme jeg ser vanntempen begynner å øke. Kan hende det er i seneste laget, men det skjer bare i lange bakker. Opp Oslofjordtunnelen i 70 i tredjegir er ikke noe problem.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, bygges om til AAZ i 2018

Post by Italjohn »

Angående oljelekasjen bak svinghjulet.
Ser det finnes et oppgradert simringhus å få kjøpt.
Tror jeg kjøper et slik og bytter hele greia når jeg først må gjøre jobben.

Updated design features oil seal more suited to modern engine oils and pre-installed with a rubber lip seal to face the engine block that neagtes the need for an additional gasket.
Please adhere to fitting instructions in the box with regards to fitting and waiting time after installation before engine is started.
https://www.brickwerks.co.uk/crank-oil- ... l-end.html
ImageImage
Last edited by Italjohn on 13 Nov 2018, 15:49, edited 3 times in total.
Renax
-
-
Posts: 2838
Joined: 21 May 2013, 08:05
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105
Location: Sola

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, bygges om til AAZ i 2018

Post by Renax »

Hmm, jeg hadde tenkt å bytte kun simmeringen... hva er bedre med den der?
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, bygges om til AAZ i 2018

Post by hansstef »

Renax wrote:Hmm, jeg hadde tenkt å bytte kun simmeringen... hva er bedre med den der?
Gummien på den der vil nok danne bedre tetning mot blokken enn den originale pappdriten. Byttet på begge sider av motoren min for to år siden var det vel. Kanskje seinere. Den svetter igjen allerede på registersiden.
Hans Sæle
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, bygges om til AAZ i 2018

Post by Italjohn »

Fant dette flotte bremselyset på eBay :D
Tror det vil passe bra på innsiden av bakruten.
100,- med frakt :D https://www.ebay.com/itm/Waterproof-144 ... 2749.l2649

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=YLamo1iZ8rI[/youtube]
[media][/media]
Last edited by Italjohn on 08 Sep 2021, 12:16, edited 1 time in total.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, bygges om til AAZ i 2018

Post by Italjohn »

Ganske flotte disse flammelyktene :D

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=3W86uSJzJus[/youtube]
[media][/media]
Last edited by Italjohn on 08 Sep 2021, 12:16, edited 1 time in total.
Post Reply