1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 2018

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Busbonde
Posts: 50
Joined: 12 Feb 2016, 23:04
Car: 88 coach JX 91 Cara. C syn JX 05 Transp 2,5 TDI4M
Phone: 97198986
Location: Stokmarknes, Nordland fylke

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by Busbonde »

Grattis!
Har en makan stående. Har du fått blod på tann etter aaz ombygginga, sånn at det blir donor motor? :D
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by Italjohn »

Ja, har alltid ønsket meg en TDI.
Det er bare dette med girkasse som bekymrer meg litt.
Trenger nok å få den ombygget med høyere utveksling og sterkere tannhjul.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by Buss Marius »

Når du tar ut motoren av Sharan, skaff deg oversikt over ledningsnettet først. Finn ut hva hver sikring og hvert rele går til, mens bilen er opperativ, og skaff kobblingskjema, før du tar motoren ut. Det er ledningen under dashbordet og i kupeen som er utfordringen. Det i motor rommet gir seg selv egentlig.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by Italjohn »

Buss Marius wrote:Når du tar ut motoren av Sharan, skaff deg oversikt over ledningsnettet først. Finn ut hva hver sikring og hvert rele går til, mens bilen er opperativ, og skaff kobblingskjema, før du tar motoren ut. Det er ledningen under dashbordet og i kupeen som er utfordringen. Det i motor rommet gir seg selv egentlig.
Hadde tenkt å demontere hele ledningsnettet komplett, med brytere og allting.
Så blir det muligens sendt til England http://syncrosport.com/harness/ for ombygging. (Kommer til å se om jeg klarer det selv først)

Ingen som tilfeligvis skulle ha noe skjema eller manualer til denne Sharanen?
Passer Ford Galaxy sin Haynes bok også til Sharan?

Image

https://www.ebay.co.uk/itm/192843891123

Finner denne russiske, men ikke hvor den kan kjøpes.
Image

Fant download link her: https://www.auto-manual.com/volkswagen/
Last edited by Italjohn on 07 Feb 2020, 10:34, edited 1 time in total.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by Buss Marius »

Bensinmotorene i Galaxy kom fra Ford, men Diesel motorene var fra VAG, og etter som den russiske manualen gjelder alle merker, kan jeg ikke skjønne annet enn at Galaxy manualen skulle dekke din bil, dersom den også dekker Galaxy Diesel, noe den gjør.

Vet du hvor lett det er å få ut ett helt ledningsnett?? og skal du ha ut hele så inkluderer det ledninger til sentrallås og varmetråder i bakluken, baklys, el-vinduer i bakdører osv. Starter du med en opperativ bil og så f.eks starter med å koble ut alt som går bakover, så kan du enkelt jobbe deg fremover til ett nett som bare inneholder det du trenger.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by Italjohn »

Har bestilt Galaxy boken, men har også fått tak i skjema, så da blir det vesentlig enklere å få oversikten.

Image

https://stockpiezasvw-audi.com/en/2038- ... 3513c.html
Last edited by Italjohn on 28 Jan 2020, 15:55, edited 1 time in total.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by Italjohn »

Da var motor ute :D
Ledningsnettet neste :)

Image
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by Italjohn »

Gir og motor adskilt :D

Image
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by Italjohn »

Ledningsnettet ute av bilen

Image
Image
Image
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by Italjohn »

Da var det meste av ledningene klippet ut.

Image
Image


Må spare denne linken her til senere.
https://cnpengxing.en.made-in-china.com ... lf-87.html
Last edited by Italjohn on 28 Jan 2020, 14:50, edited 2 times in total.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by Italjohn »

Hadde tenkt å bruke Sharan speedometer, men det passet ikke i T3 dashbordet, speedometer ble for bredt.

Image

Så jeg har bestilt meg et Golf 4 speedometer fra eBay, og vil prøve meg på en løsning jeg fant på nett.

Image

Her er det som er på vei til meg.
Viktig at det er VDO samt for diesel (se på turteller) og innholder nr: ***919***

Image
Image
Image

Blir litt utfordrene å få til VSS'en, men har en plan på det også.
4 pulser på Golf speedo.

Image

En kan bruke baksiden på original speedometer og en slik 4 puls sensor i linken under.
Image

Image

https://speedbullz.de/?product=speedsen ... 04&lang=en
Last edited by Italjohn on 04 Feb 2020, 11:52, edited 1 time in total.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by Italjohn »

Plukket av bremsene på Sharanen også.
Håper å kunne bruke de på T3'en sammen med epytec adaper.

Før og etter glassblåsing.
Image
Image

Sagde av de to "tuppene" da ikke trenger å være der.
Image
Image

Litt lakk må de få også.
Image
Image

https://www.youtube.com/watch?v=iCMpI7Bl1Bc&t
Last edited by Italjohn on 08 Sep 2021, 12:10, edited 1 time in total.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by Italjohn »

Ved montering av dualmasse svinghjul må girkasse modifiseres litt.
Fant dette bildet på nett som viser hvor en skal slipe/pusse.



Image

https://www.brickwerks.co.uk/dual-mass- ... i-gti.html
Image

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt ... ?p=6584945
Last edited by Italjohn on 27 Jul 2022, 10:54, edited 2 times in total.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by Italjohn »

Lagde denne overgangen fra gammel T3 til moderne VSS speedometer.
Ser faktisk ut til at den stemmer akkurat med hastighet på speedometer også :D
Tegning ligger her: https://www.thingiverse.com/thing:4185384

Image
Image
Image
Image
Image
https://www.youtube.com/watch?v=jOPKV6KRPf4
Last edited by Italjohn on 08 Sep 2021, 12:10, edited 5 times in total.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by Italjohn »

Har nå tenkt ut en mulig løsning på dette med cruise control arm (som ikke kan skaffes lengre)
Kjøpte meg en Golf 5 cruise control arm på eBay (150,-) og nye armer fra Brickwerks. (ca.300,- for begge med porto)
Måtte ha viskerarmen også da jeg vil prøve å få MFA displayet til å fungere også.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Edit 15.04.2021 Fant en smart løsning på problemet her:
http://www.rostra.com/aftermarket-cruis ... rostra.php

Image
Last edited by Italjohn on 15 Apr 2021, 11:50, edited 1 time in total.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by Italjohn »

Fikk mine nye 312mm Audi A6 skiver fra BrakesNorge i dag. klikk på denne linken https://bit.ly/2TXKSXe for å se.
Og det må jeg si, de ser og kjennes helt fantastiske ut :D.
Passer perfekt i epytec hubben også.
Blir spennede å se om alt passer på bilen nå.
Og så er det dette med godkjenning da. Noen som har gjort dette tidligere?

https://www.youtube.com/watch?v=OY_kluWNtSE&t=]
Image
Image
Image
Image
Last edited by Italjohn on 08 Sep 2021, 12:11, edited 4 times in total.
Buss Marius
-
-
Posts: 1917
Joined: 04 Jan 2011, 14:49
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467
Location: Lommedalen i Bærum

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by Buss Marius »

1) Det svinghjulet, for hvor stor clutch er det? 228mm? På mitt pågående TDI prosjekt, med 2,5TDI er det 240mm dobbeltmasse svinghjul, men girkassen jeg bruker er fra Volvo 240 Diesel, som opprinnelig hadde 228mm lamell, men der jeg nå må bruke 6 puck sinter lamell med fjærer, da det var eneste jeg har funnet med 22 splines, på 240mm. Stålet i lamellen fra Audien bulet ut på mitten, noe det ikke gjør på den nye, dermed tar den borti boltene som holder svinghjulet til blokka. Boltene er slipt ned og byttet fra 6 kant til 6 kant med unx eller hva det heter (12kant) inni. Jeg er derfor veldig interesert i alternativer, i tilfelle jeg må endre på oppsettet.
2) Epytec adapter. Jeg er veldig spent på hvordan SVV reagerer på bremse oppgraderingen, med tanke på å gjøre noe tilsvarende på Syncroen når den har kommet seg på veien. Etter noen episoder med bestikkelser osv, virker det som om SVV nå har mulighet til å bruke mer skjønn på ombygninger. 6 år med FRP i regjering har heller ikke skadet tror jeg. Jeg har tross alt fått godkjent TDI oppgradering, fra 75 til 116hk uten ett eneste dokument fra Møller. Men rett og slett med fornuftige argumenter. Jeg vet ikke om du har vært i kontakt med Om og Oppbygnings gruppa i SVV, for TDI prosjektet ditt. Enten du har det eller ikke, skriv ett nytt brev om bremse oppgradering. Henvis til Rjukan ulykken, med 50 taleren som mistet bremsene og gikk i fjellveggen. Hadde den ikke hatt originale bremser, men oppgraderte skiver så ville den ikke funnet sted. Dette er tross alt økning av sikkerheten og så vidt jeg vet er det TUV dokumentasjon på selve adapteren, som du selvfølgelig legger ved.
3) Etter som du tydelig hvis har lest mye om elektrisk speedometer, så lurer jeg på om du har noen forslag, da jeg kommer til å beholde wiredrift, men trenger hastighet signal inn på motorstyringen. Mulig den fungerer uten, men jeg ønsker også cruisekontroll og da må jeg vel ha hastighets signal. Ellers er det samme hendler på LT og T3, så jeg kommer nok til å kopiere cruisecontroll hendelen din.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by Italjohn »

Mesteparten av delene jeg bruker finner jeg hos brickwerks.

1. Jeg vet ikke noe mere enn det som står på siden deres: https://www.brickwerks.co.uk/dual-mass- ... i-gti.html
2. Har ikke vært i kontakt med SVV enda, men kommer til å snakke med de om bremsene.
3. Hvis du har den siste typen speedometer, er det en utsparring på baksiden som er laget for et slik hastighets signal.
Har du gammeltypen vet jeg ikke hvordan du får løst det, annet enn at du får prøve å få kjøpt et av nytypen
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by Italjohn »

Nye yellow stuff bremsekolosser fra http://www.brakesnorge.no og EBC

Image
Image
Image
Image
Image
Last edited by Italjohn on 07 Jan 2021, 10:16, edited 3 times in total.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by Italjohn »

Fikk noen problemer når jeg skulle montere bremsene.
Det viser seg at jeg har for gamle typen spindler, så da må jeg enten skaffe nye (-86 og nyere)
eller modifisere mine egne.

Fant "bruksanvisning" på the samba.
Ser ut for at jeg trenger å maskinere de ca.2mm, da skal de visst passe :D

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt ... c&start=20

Gammel versjon
Image

Ny versjon.
Image

Slik ble mine
Image
Last edited by Italjohn on 07 Jan 2021, 10:17, edited 2 times in total.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by Italjohn »

Da fikk jeg endelig tid til å monter min kinesiske diesel varmer.

Denne er nyttig: https://www.brickwerks.co.uk/t-piece-7- ... e-off.html

https://www.youtube.com/watch?v=-H9zH0xJMOo&t=
Last edited by Italjohn on 08 Sep 2021, 12:11, edited 2 times in total.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by Italjohn »

Da har fått tatt ut varmeboksen.
Tok ca. 1 time å ta ut dashbord, og 2 timer på å dele boksen.

Image
Image
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by Italjohn »

Last edited by Italjohn on 08 Sep 2021, 12:12, edited 1 time in total.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by Italjohn »

Mine nye 312mm Audi bremser.
Fått begge spindlene maskinert slik at de har blir "oppgradert" til nytypen spindel. (1986 og nyere)

Image
Image
Image
Last edited by Italjohn on 30 Oct 2020, 11:06, edited 1 time in total.
Runewilliam_Mercury1952
-
-
Posts: 309
Joined: 25 Aug 2015, 22:41
Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Post by Runewilliam_Mercury1952 »

Hei! Blir tøft!

Hvis du ikke monterer fjæra som skal inn i hullene på yttersiden av calipperne, så vil klossene kunne slites skjevt.

Hilsen Rune Waltoft

Sent fra min S52 via Tapatalk
Post Reply