1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 2018

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Post Reply
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 2018

Post by Italjohn »

Heisann.

Som noen har fått med seg, så har jeg kjøpt meg en T3 camper som er så og si strøken.
Jeg finner ingen rust på den, men den har en liten skade ved støtfanger på høyre side bak.

Image

Foreløpige planer for den er:
1. Elektrisk vindusheis. (Kjøpt på ebay.)
2. Alarm/sentrallås med "klappnøkkel" fjernkontroll. (Montert)
3, Ombygging av dashboard med kraftig oppgradert lydanlegg. (Pioneer DAB og dashboard monterte høyttalere + sub)
4. Bytte motor til 1,9 TDK. (Golf)
5. Bytte blinklys foran og oppgradere til switchback LED. (Montert)
6. Elektrisk servo?

Ting som må gjøres før EU er:
1. Bytte lekk bunnpanne. (Utført)
2. Få start på motor. (Måtte bytte startmotor, motor startet med en gang)
3. Få reparert kjørelys. (Forrige eier hadde satt inn feiltype relè, samt funnet brente kontakter på sikring nr.12. reparert og teste over lang tid=ok)
4. Fikse ryggelys. (Feilen var defekt sikring pga. korsluttning i sigaret-lighter)
5. Fikse bremselys. (Kun en defekt sikring)

Spørsmål:
Noen som har erfaring med vindusheis fra Kina?
http://www.ebay.co.uk/itm/Universal-2-D ... 2200941614
Image

Sentrallås med alarm. (Kjøpt og montert. Fungere utmerket)
http://www.ebay.co.uk/itm/380334524140? ... EBIDX%3AIT

Image

Hjulbolter: http://ultimate-engineering.co.uk/wheelstuds.html (Kjøpt fra brickwers, montert=ok)
Servo: https://www.ebay.co.uk/itm/ELECTRIC-POW ... SwSzdXB5yb
Skyvevindu venstre side: https://www.serial-kombi.com/en-GB/tran ... cm-n313206
Last edited by Italjohn on 10 May 2019, 13:01, edited 18 times in total.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop 1,6 TD camper

Post by Italjohn »

Da har jeg endelig fått bilen hjem :D
Link til første tråd:viewtopic.php?f=4&t=45028

Da er det bare å begynne jobben med å bytte bunnpanne.

Image
Image
Image

Vanntank.

Image

Gasstank

Image
Last edited by Italjohn on 23 Jan 2017, 10:18, edited 2 times in total.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop 1,6 TD camper

Post by Italjohn »

Noen som vet hvordan jeg får ut batteriet som ligger under føresete?
Stolen har en svivelplate montert, og det kan se ut som denne blokkerer hullet litt for mye.
Er det noen triks som får stolen lengere frem?
Eller må jeg demontere hele stolplaten?
Last edited by Italjohn on 02 Nov 2016, 22:00, edited 1 time in total.
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: 1986 Hightop 1,6 TD camper

Post by ducce999s »

Du må skru av plata som setet sitter på.
1 ta av setet fra skinnene
2 snu plata ca 45 grader så ser du skruene som holder plata.
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop 1,6 TD camper

Post by Italjohn »

Takker for tips, ducces.

Har en funnet en Golf GTD som jeg tror har en AAZ motor.
Kan noen eksperter verifisere dette ved hjelp av de dårlige bilden jeg fikk sendt på mobilen?

Image

Image

Image

Trenger jeg denne turbo-spaceren når jeg bytter fra 1,6TD til 1,9TD AAZ?
Eller for å si det på en annen måte: Hva trenger jeg av deler for å bygge om til AAZ?
Pakninger, stag/braketter, sensorer etc...
Skal legge inn en ordre hos https://www.brickwerks.co.uk/

Image
narle
-
-
Posts: 3207
Joined: 17 Nov 2004, 21:20
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
Location: Raufoss,Oppland

Re: 1986 Hightop 1,6 TD camper

Post by narle »

Det er 1,9tdk på bildet der.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: 1986 Hightop 1,6 TD camper

Post by Needforspace »

Det er anbefalt å flytte over alt utvendig fra JX til AAZ så da trenger du ikke noen adaptere og eksos anlegg trenger ikke omarbeides.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: 1986 Hightop 1,6 TD camper

Post by hansstef »

Fra JX:
- Bunnpanne
- Inntaksmanifold
- Eksosmanifold
- Turbo (alternativt kan du vri AAZ Turboen til å passe, viktig å få oljeretur på rett plass)
- Motorfester til blokk
- Slanger og kjølevannsflenser på blokken kan brukes om igjen
- JX svinghjul hvis du skal slippe å tilpasse startermotor (husk nytt lager for giraksling som sitter I svinghjulet)
- Termostathus
- Eksosanlegg

Behold gjerne AAZ dynamo og multireim-oppsett, men da får du ikke bruke JX peilepinne tror jeg. Jeg liker AAZ dynamo, HVIS du har den med frihjulsnav på drevet. Har du en uten frihjulsnav, er det mulig at låsesporet på kamdrevet på veiven er skadet. Dette er ikke bra og drevet må da byttes. Sjekk derfor alltid dette ved bruk av "ny" AAZ. Det som skjer er at låsesporet slites av når dynamoen prøver å motvirke turtallsfall når du slipper gassen på en diesel.
Needforspace wrote:Det er anbefalt å flytte over alt utvendig fra JX til AAZ så da trenger du ikke noen adaptere og eksos anlegg trenger ikke omarbeides.
Turboadapterener vel for å få turboen I rett høyde ift oljereturslangen. AAZ blokken er noe høyere enn JX. Bruker du JX oljeretur er den strengt tatt litt kort og det er vel der adapteren kommer inn. BW selger også en forlenget oljeretur nå. Jeg ser på denne som et bedre alternativ enn turboadapter. Da får du byttet den gamle returen som potensielt har fått seg en kink i braidingen uansett. Samtidig vil turboen henge litt høyere med mer fall mot bunnpanne. Ser for meg at dette drenerer bedre og at man minker sjansen for mottrykk/surge på returen i krappe og lange høyresvinger.
Hans Sæle
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop 1,6 TD camper

Post by Italjohn »

Fantastisk Hans (og dere andre) meget nyttig info her.

Er dette riktig returslange?
https://www.brickwerks.co.uk/turbo-oil- ... 3-aaz.html

Image

Jeg trenger vel også noen nye pakninger.
Har kjøpt bunnpanne pakning til JX allerede, men ser at bunnpakning til AAZ er helt anderledes?
Hvilken pakning skal jeg bruke ved motorbyttet?

Image
Image

Slenger med en ny bunnpanne med det samme. (Siden min er sveiset)

Image
Last edited by Italjohn on 01 Nov 2016, 10:39, edited 2 times in total.
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: 1986 Hightop 1,6 TD camper

Post by Needforspace »

På AAZen går oljereturen til blokka, på JX til bunnpanne. Her er det greit å vite at du bør legge den til bunnpanne uansett for å sikre retur med minst mulig motatand og som Hans sier vil nok lengden på blokka virke positivt for fallet.
Jeg har en AAZ med AAZ manifolder og turbo med retur til blokk. Dette sies å være en dårlig løsning som på sikt vil føre til turbohavari. Derfor blir min forandret til bunnpanne retur etterhvert, i alle fall når jeg må skifte/overhale turboen. :roll:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
hansstef
-
-
Posts: 2055
Joined: 18 Jul 2009, 21:41
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
Location: Bergen

Re: 1986 Hightop 1,6 TD camper

Post by hansstef »

Italjohn wrote:Fantastisk Hans (og dere andre) meget nyttig info her.

Er dette riktig returslange?
https://www.brickwerks.co.uk/turbo-oil- ... 3-aaz.html

Image

Jeg trenger vel også noen nye pakninger.
Har kjøpt bunnpanne pakning til JX allerede, men ser at bunnpakning til AAZ er helt anderledes?
Hvilken pakning skal jeg bruke ved motorbyttet?

Image
Image

Slenger med en ny bunnpanne med det samme. (Siden min er sveiset)

Image
Dette ser rett ut. Du kan gjerne ta den pakningen med baffle plate på. Jeg har alltid kjørt uten, men det viktigste er at du har en pakning med gummi og ikke slik papirpakning som følger med i pakningskit til diesler rundtom.
Hans Sæle
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop 1,6 TD camper

Post by Italjohn »

hansstef wrote:Fra JX:

- JX svinghjul hvis du skal slippe å tilpasse startermotor (husk nytt lager for giraksling som sitter I svinghjulet)

Kan du sende meg en link til dette lageret?
Jeg vet ikke hvordan det ser ut eller heter hos https://www.brickwerks.co.uk/t3-parts/drivetrain.html
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: 1986 Hightop 1,6 TD camper

Post by Needforspace »

https://www.brickwerks.co.uk/spigot-sha ... nline.html

Spigot bearing = pilot lager

Tenker dette passer, i alle fall det jeg har brukt.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop 1,6 TD camper

Post by Italjohn »

Takk, Needforspace.

Image
Last edited by Italjohn on 09 May 2017, 14:07, edited 1 time in total.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop 1,6 TD camper - bygges om til 1,9 AAZ

Post by Italjohn »

Er Biltemas måler noe å satse på?
Er billige ihvertfall :D
199,- + 159,- med føler/giver står det.

Image
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... 000028455/

Image
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... 000028456/
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: 1986 Hightop 1,6 TD camper - bygges om til 1,9 AAZ

Post by Needforspace »

De er nok på den nedre del av rangstigen, men jeg har de og klarer meg så langt. Riktignok måtte jeg bruke et potmeter i forbindelse med trykk måleren for den viste alt for lavt. Satte inn et potmeter som jeg justerte til 0 bar med tenning på, men uten at motoren gikk. Regner med at det er sånn noenlunde riktig nå, men om jeg syns trykket blir litt lavt kan jeg jo justere op litt til.... :roll:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop 1,6 TD camper - bygges om til 1,9 AAZ

Post by Italjohn »

Hvordan koblet du potmeteret?
I parallel med jord som på tegningen under, eller i serie med signalet?
Image
Needforspace
-
-
Posts: 4333
Joined: 07 Jun 2005, 14:19
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391
Location: Måløy

Re: 1986 Hightop 1,6 TD camper - bygges om til 1,9 AAZ

Post by Needforspace »

Neimen om jeg husker, tror det må ha vert i serie med signalet.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop 1,6 TD camper - bygges om til 1,9 AAZ

Post by Italjohn »

Motor ute av donor Golfen :D

Image
Image
Tur-Bo
-
-
Posts: 4498
Joined: 17 Jan 2009, 22:27
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366
Location: Treungen Telemark

Re: 1986 Hightop 1,6 TD camper - bygges om til 1,9 AAZ

Post by Tur-Bo »

Husk å ta kopi av papirene på golfen, er lettere å få ordnet godkjenning av motorbytte/ kjøpe deler i framtida.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop 1,6 TD camper

Post by Italjohn »

Needforspace wrote:På AAZen går oljereturen til blokka, på JX til bunnpanne. Her er det greit å vite at du bør legge den til bunnpanne uansett for å sikre retur med minst mulig motatand og som Hans sier vil nok lengden på blokka virke positivt for fallet.
Jeg har en AAZ med AAZ manifolder og turbo med retur til blokk. Dette sies å være en dårlig løsning som på sikt vil føre til turbohavari. Derfor blir min forandret til bunnpanne retur etterhvert, i alle fall når jeg må skifte/overhale turboen. :roll:
Hva gjør jeg med hullet i AAZ blokka når jeg bruker bunnpanne returen?
Finnes noen plugg jeg kan bruke?
ducce999s
-
-
Posts: 5757
Joined: 07 Aug 2009, 01:52
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Location: Rjukan / Oslo
Contact:

Re: 1986 Hightop 1,6 TD camper - bygges om til 1,9 AAZ

Post by ducce999s »

Finner plugg hos brickwerks
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
subwoofer
-
-
Posts: 3264
Joined: 12 Jan 2009, 19:26
Phone: 9entre3989en
Location: Sandefjord

Re: 1986 Hightop 1,6 TD camper - bygges om til 1,9 AAZ

Post by subwoofer »

TESS har, kostet 70kr da jeg kjøpte for noen år siden.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop 1,6 TD camper - bygges om til 1,9 AAZ

Post by Italjohn »

Last edited by Italjohn on 09 May 2017, 14:22, edited 1 time in total.
Italjohn
-
-
Posts: 955
Joined: 26 Sep 2016, 12:23
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119
Location: Molde
Contact:

Re: 1986 Hightop 1,6 TD camper - bygges om til 1,9 AAZ

Post by Italjohn »

Italjohn wrote:Er Biltemas måler noe å satse på?
Er billige ihvertfall :D
199,- + 159,- med føler/giver står det.

Image
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... 000028455/

Image
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... 000028456/
Når det gjelder disse Biltema målerene så er gjengene oppgitt i 1/8" NPT, mens hos Brickwerks er de oppgitt til M10x1
Må jeg da ha noen form for overgang?
Post Reply