Page 23 of 24

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Posted: 29 Oct 2020, 19:50
by 4x4syncro
Greit med litt stoppekraft på en camper 8) skal du prøve å få det skrevet inn?

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Posted: 29 Oct 2020, 22:46
by Italjohn
Ja, har snakket med biltisynet og de kjente til Epytec sine bremser, men de mente jeg burde montere skiver bak også slik at det ikke skulle bli så stor forskjell på bremsene.
De kommer til å teste de for å forsikre seg om de holder riktig % fordeleing mellom fram og bak.

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Posted: 29 Oct 2020, 22:47
by Italjohn
Runewilliam_Mercury1952 wrote:Hei! Blir tøft!

Hvis du ikke monterer fjæra som skal inn i hullene på yttersiden av calipperne, så vil klossene kunne slites skjevt.

Hilsen Rune Waltoft

Sent fra min S52 via Tapatalk
Fjær er montert :D

Image

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Posted: 30 Oct 2020, 10:17
by Buss Marius
Italjohn wrote:Ja, har snakket med biltisynet og de kjente til Epytec sine bremser, men de mente jeg burde montere skiver bak også slik at det ikke skulle bli så stor forskjell på bremsene.
De kommer til å teste de for å forsikre seg om de holder riktig % fordeleing mellom fram og bak.
Det var bra. Jeg har lurt litt på om de ville godkjenne bremsene dine når du har såpass store foran og beholdt de puslete bakbremsene. Bra at de bruker hue og ikke godkjenner en bil med så stor forskjell. Forbremsen dine er jo nesten litt overkill.
Skal man kunne fortsette å bruke originale tromler bak så bør man holde seg til det minste oppsettet fra Epytec, det som bruker 288mm skiver fra A6 og A6 calippere. Og kan brukes på 15toms felger.
Har du allerede 16 tommers reservehjul på bakluka? Hva slags bakbremser har du tenkt deg? T4 102hk TDI eller T4 151hkTDI, eller noe annnet?

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Posted: 30 Oct 2020, 10:53
by Italjohn
Siden jeg har de gamle bakbremsene fra min dele-Sharan, hadde jeg tenkt å bruke de.
Det er Lucas 38mm caliperer, og Epytec lager kit til Girling 38mm som jeg håper er kompatible med mine fra Lucas.
De bruker 268x10mm skiver fra VW Sharan 2.8 VR6 (7M8, 7M9, 7M6) (1995) VW NR: 7M0615601 https://www.skruvat.no/Bremseskive-P580833.aspx
Art.nr : 580833 (998,- m/frakt)

Image

Eller denne som koster the halve (686,- m/frakt) Art.nr:363389: https://www.skruvat.no/Bremseskive-P363389.aspx

Image

Eller denne fra Biltema (660,-) 64-357: https://www.biltema.no/bil---mc/bildele ... 2000024386

Image

https://epytec.de/en/brake-system/adapt ... er-adapter

Image

https://www.youtube.com/watch?v=rK_8D0iC7kY

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Posted: 30 Oct 2020, 19:42
by subwoofer
Skulle ellers til å si at jeg har funnet ut at brukte deler til det ene av Epytec-bakbremsesettene (det til Golf-bremser) er hønsetenner på hoggerne for tida, men Sharan stod ikke på lista jeg har funnet med kompatible deler. Ville kanskje heller gått for T4-versjonen med 280 eller 294mm skiver, men du har antakelig allerede handlet.

Såvidt jeg forsto på karen på trafikkstasjonen i Drammen skal nok bremsetrykk-"regulatoren" (som jeg mistenker en en tilbakeslagsventil for å holde resttrykk på sylinderne) fjernes ved montering av skiver. Har ikke prøvd selv, men han sa det vanligvis skulle stå omtrent 1 bar igjen i systemet bak for å hindre luftinntrengning elns. Med skiver betyr det varme bremser.

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Posted: 30 Oct 2020, 19:43
by subwoofer
Har ikke Sharan-forbremsene 54mm stempel, forresten? Det flytter jo bremsebalansen bakover i forhold til 57mm-kaliperne Epytec anbefaler.

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Posted: 02 Nov 2020, 09:26
by Italjohn
subwoofer wrote:Har ikke Sharan-forbremsene 54mm stempel, forresten? Det flytter jo bremsebalansen bakover i forhold til 57mm-kaliperne Epytec anbefaler.
Det står ATE 57 på kaliperne.

Image

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Posted: 02 Nov 2020, 13:41
by subwoofer
Visst gjør det det... :)

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Posted: 06 Nov 2020, 08:21
by Italjohn
Fant noe fine foldbare (returfjær) kroker på eBay.

Image
Image
Image

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Posted: 12 Jan 2021, 08:56
by Italjohn

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Posted: 15 Feb 2021, 15:36
by Italjohn
Mine flotte, men noe slite ISRI seter hadde vel fortjent noen nye sitteputer. (ISRI 1000/518)
Den gamle skumgummien holder på å gå i oppløsning, så noen nye hadde helt sikkert gjort seg.
€128,- + frakt

Fant noe info her: https://www.dt-classics.de/westfalia-au ... ckenlehne/

Image


Fant selve skumputen her: https://www.cabrio-heckscheibe.de/unser ... 7025646759

Image

Er på lager 15.04.2021
Noen som har vært borti dette putefirmaet?

Image

https://www.youtube.com/watch?v=QyAjHiZ4kz8

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Posted: 16 Feb 2021, 07:43
by hansstef
Ikke hørt om disse folka før, men veldig kult!
Har et par fremstoler som kunne hatt godt av ny rumpepute

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Posted: 16 Feb 2021, 11:06
by Buss Marius
Meget interessant. Jeg antar det er samme ISRI seter jeg har i min VWLT. Vi har lagt i en sittepute og et trekk oppå, for å sitte mer komfortabelt. Stoffet i passasjer setet er revnet på flere steder. Jeg antar det skyldes at noen har tråkket på det når de har beveget seg mellom forsetet og lenger bak i bilen.

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Posted: 23 Feb 2021, 14:56
by Italjohn
Denne delen er defekt på min bil, så jeg har montert en silikonslange fra Brickwers der. Men se nå at det er mulig å få tak i original delen igjen. Tror den skal ha en lyddemper effekt på innsugslyden. Hva tror dere, er det verdt å bytt til denne med lyddemper? € 59.49

https://shop.bus-service-bodensee.de/VW ... QNxztWVPXg

Image
Image

test

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Posted: 07 Mar 2021, 01:09
by hafse
Kan ikke si jeg er nevneverdig sjenert av innsugslyden, er jo flust av andre lyder å bry seg om i en T3 lissom! :wink:

(PS! kul prosjekttråd, og bil :D )
Italjohn wrote:Denne delen er defekt på min bil, så jeg har montert en silikonslange fra Brickwers der. Men se nå at det er mulig å få tak i original delen igjen. Tror den skal ha en lyddemper effekt på innsugslyden. Hva tror dere, er det verdt å bytt til denne med lyddemper?

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Posted: 25 Mar 2021, 22:09
by Italjohn
Litt mere info angående ombygging fra trommel til skiver bak.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=nmJIuI1G6d4[/youtube]

Image

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 20

Posted: 18 Apr 2021, 00:00
by Italjohn
Mine nye hydro mounts er montert.

[media]https://www.youtube.com/watch?v=DNOE78pIE_Y[/media]

Image

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 2018

Posted: 21 Sep 2021, 10:14
by Italjohn
Info angående sensorer i motorrom på JX/AAZ

Thermal switch and the like in the engine compartment:

1 = oil pressure switch 1.4 bar (Black sensor) - yellow. On the CS; 0.9 bar (Gray sensor) for JX and petrol engines
2 = additional water pump overrun, starts at 104 to 107 degrees. Brown, rectangular connector; Brown / red cable, JX only
3 = oil pressure switch 0.3 bar - blue / black (Blue sensor)
4 = cooling water temperature display (yellow / red)
5 = preheating regulator (blue / white) You can extend the preheating time by installing a 1KOhm resistor in the line.
Image
Image

Water bleeding:
Just let it stand up straight is no problem.
Yes, the engine has to be running. Unscrew the blue cover on the expansion tank (it will be refilled).
Then knead the thick water hoses at the back until no more air comes out of the expansion tank. Put some gas on the injection pump by hand. The level in the expansion tank drops. Hold gas and fill up cooling water.
Hold the gas and put the blue lid back on. Only then do you take the gas off again.
Now you go forward to the fan, which has a vent screw on top. You don't have to turn it out completely, just loosen it until it bubbles out. When only water comes out (i.e. without splattering) turn the thing back on. If a lot of air came out at the front repeat the whole thing, but then it is definitely done bleeding.

https://www.t3-infos.de/index.html

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 2018

Posted: 23 Sep 2021, 00:51
by ducce999s
Vedrørende lufting, så er dette en grei måte å gjøre det på. Kjør opp bilen, åpne lufteskruen på radiator, blø litt tils det ikke kommer mer bobler, starte og sjekk igjen, og husk å fylle på i trykktanken. Når det ikke kommer flere bobler, steng lufteskruen, dra opp turtallet til ca 2000 rpm, toppfyll trykktanken, sett på lokket.

Image

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 2018

Posted: 23 Sep 2021, 10:58
by subwoofer
Har du vist bilen med nye bremser ennå, Johnny? Bare lurte på hva du har gjort med den rare kladunken som sitter i bremserøret til bakbremsene, på høyre rammevange sånn ca ved tannstanga?

Har aldri fått helt klarhet i hva den klumpen egentlig gjør, men mistenker at det er en tilbakeslagsventil som beholder litt trykk i bakbremsene for at fjærene ikke skal dra stemplene for langt tilbake, er det noen som vet? I så tilfelle skal den plukkes bort for å få godkjent bremseombyggingen, inspektøren i Drammen lette ganske godt etter om det fortsatt satt noe sånt på Frk Jensen da jeg fikk godkjent bremseombyggingen på den.

Edit: Hadde visst spurt om det en gang allerede, men det var fryktelig stille fra alle...

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 2018

Posted: 24 Sep 2021, 08:13
by Italjohn
Jeg har ikke vært å fått mine bremser godkjent enda.
VIl bygge om de bak først.
Du tenker sikkert på denne "Pressure reducing valve for rear brakes". Jeg er heller ikke helt sikker på virkemåten, annet enn at den reduserer/softer bremseeffekten til bremsene bak ved hard bremsing.
https://www.brickwerks.co.uk/t3-parts/b ... ve-t3.html

Image

Svar fra Brickwerks:
It’s a very basic system of a ball that slides back and forth under braking.
I remember hearing about some German tuners changing the angle of the unit on models with big rear brakes, but no experience of it.
I'm running mine with rear discs and no issues to date.
Regards
Michael

http://what-when-how.com/automobile/hyd ... utomobile/
Image
https://youtu.be/7Pa8J2V67rA

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 2018

Posted: 24 Sep 2021, 09:36
by subwoofer
Det var den kameraten der jeg tenkte på, ja. Litt avhengig av dimensjonen på kula i forhold til sylinderen hvor mye oppbremsing påvirker, men for at den skal redusere trykket må kula tette hullet i stempelet. Det øyeblikket det skjer reduseres trykket til bakkretsen med forholdet mellom arealet av endeflatene på det oransje stempelet. Gitt at alle tetninger er intakte, selvfølgelig.

Tror jeg har en ekstra liggende, bør høre kula bevege seg hvis 3D-modellen stemmer.

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 2018

Posted: 08 Oct 2021, 11:35
by jostein
Jeg venter også på hvordan dette går hos tilsynet. Hører gjerne om bremsefordeling mellom foran og bak. Om det evt kan være nok med 280mm bak. Som på vanlig t4. Eller om man må på 294. Hadde min gamle doka syncro på EU kontroll hos biltilsynet for mange år siden. Da hoppet den opp av rulla, når han skulle teste bremser bak. Hvordan får de kontrollert dette på en syncro? Må vi stille opp uten mellomaksel?

Re: 1986 Hightop Westfalia 1,6 TD, byttet motor til AAZ i 2018

Posted: 08 Oct 2021, 15:22
by subwoofer
Bremsetest gjøres vel med hjula roterende i hver sin retning, tror jeg?