Ombygging Transporter t4 til campingbil
-
- Posts: 26
- Joined: 11 Aug 2015, 23:04
- Car: 1998 mod Transporter 2,5TDI Golf MK1
- Phone: 41283141
- Location: Aksdal (Rogaland)
Re: Ombygging Transporter t4 til campingbil
Ingen som har noen erfaring med dieselvarmere?
Har fått gjort en del i det siste. Fått opp kjøkkenet unntatt skapdører. Innredingen blir som grå på bilde, mens skapdørene blir i havblå farge for å få litt farge og kontrast i bilen.
Benkeplate er på plass og SMEV gassbluss er montert. Neste steg nå er å male resten, legge om elektro med stikkontakt, led lys, styring av kjøleskap, 12-230v omformer, høyttalere bak, pluss ladeløsning av bruksbatteri.
Ellers begynner bilen å blir klar, blir innkjøp av teppe, trekke om dørpaneler osv etterhvert.
Har fått gjort en del i det siste. Fått opp kjøkkenet unntatt skapdører. Innredingen blir som grå på bilde, mens skapdørene blir i havblå farge for å få litt farge og kontrast i bilen.
Benkeplate er på plass og SMEV gassbluss er montert. Neste steg nå er å male resten, legge om elektro med stikkontakt, led lys, styring av kjøleskap, 12-230v omformer, høyttalere bak, pluss ladeløsning av bruksbatteri.
Ellers begynner bilen å blir klar, blir innkjøp av teppe, trekke om dørpaneler osv etterhvert.
-
- Posts: 59
- Joined: 27 Aug 2017, 17:00
- Car: A4 B5 1,9tdiQ,80 typ81 Gte quattro, T4 2.5tdi
- Location: Måløy
Re: Ombygging Transporter t4 til campingbil
Kva laddeløysning du har tenkt deg ?
-
- Posts: 26
- Joined: 11 Aug 2015, 23:04
- Car: 1998 mod Transporter 2,5TDI Golf MK1
- Phone: 41283141
- Location: Aksdal (Rogaland)
Re: Ombygging Transporter t4 til campingbil
Tenker å ha et forbruksbatteri på rundt 100amp. Skal lade dette med dynamo fra bil, men bruke et skillerele slik at startbatteri blir førsteprioritet lading.
-
- Posts: 59
- Joined: 27 Aug 2017, 17:00
- Car: A4 B5 1,9tdiQ,80 typ81 Gte quattro, T4 2.5tdi
- Location: Måløy
Re: Ombygging Transporter t4 til campingbil
kunne vell vært eit tips å ha ein defa batteriladder ? viss du skal på ein campingplass eller ein plass du har tilgong til straum so er det jo lett å plugge i defa kabelen
-
- Posts: 26
- Joined: 11 Aug 2015, 23:04
- Car: 1998 mod Transporter 2,5TDI Golf MK1
- Phone: 41283141
- Location: Aksdal (Rogaland)
Re: Ombygging Transporter t4 til campingbil
Ja har tenkte å ha en batterilader utenom og et strøminntak utenfor bilen når vi er på campingplasser
Tenkte også å montere et solcellepanel på taket av typen som er fleksible
Tenkte også å montere et solcellepanel på taket av typen som er fleksible
-
- Posts: 26
- Joined: 11 Aug 2015, 23:04
- Car: 1998 mod Transporter 2,5TDI Golf MK1
- Phone: 41283141
- Location: Aksdal (Rogaland)
Re: Ombygging Transporter t4 til campingbil
Veldig dårlig med å oppdatere her. Har blitt gjort en del i vinter/vår. Bilen er blant annet rustsveiset og Eu-godkjent.
Det meste er ferdig på bilen nå, men gjenstår noen småting som lading til forbruksbatteri, lister på kjøkken osv.
Har laget en seng som vi bretter ut når seteryggen legges ned, denne ble ganske bra og går akkurat å ligge to stykker på. Sveiste fast hengsler på rammen på sete og laget en ramme ved hjelp av 3 stålprofiler som holder oppe sengen.
Ellers har jeg de siste dagen laget lufting for kjøleskap på skyvedøren. Laget både lufting for brenner og eksos. Har også koblet opp gassen og har både gass til kjøleskap og bluss. Gass og kullosalarm er også montert.
Bilen er allerede brukt noen turer og den fungerer veldig bra, angrer ikke på at vi valgte lang utgave da det er kjekt med det store bagasjerommet.
Til uken blir generalprøven for bilen, da setter vi kurs mot Lofoten (Fra Haugesund i Rogaland).
Det meste er ferdig på bilen nå, men gjenstår noen småting som lading til forbruksbatteri, lister på kjøkken osv.
Har laget en seng som vi bretter ut når seteryggen legges ned, denne ble ganske bra og går akkurat å ligge to stykker på. Sveiste fast hengsler på rammen på sete og laget en ramme ved hjelp av 3 stålprofiler som holder oppe sengen.
Ellers har jeg de siste dagen laget lufting for kjøleskap på skyvedøren. Laget både lufting for brenner og eksos. Har også koblet opp gassen og har både gass til kjøleskap og bluss. Gass og kullosalarm er også montert.
Bilen er allerede brukt noen turer og den fungerer veldig bra, angrer ikke på at vi valgte lang utgave da det er kjekt med det store bagasjerommet.
Til uken blir generalprøven for bilen, da setter vi kurs mot Lofoten (Fra Haugesund i Rogaland).
-
- -
- Posts: 7775
- Joined: 15 Mar 2005, 12:29
- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
- Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø
Re: Ombygging Transporter t4 til campingbil
Steike, du kunne fått ei skyvedør med nederste høl ferdig kappa av meg, men sånn er det nå
Landstrøm er det mange som legger opp kontaktpunkt i høyre tåkebaklys siden den likevel er dummy lykt. Bort med dummy, fram med lokk og IPstandard kontakt. Setter man jordfeilbryter og evt annet antigåistykkerremedier innafor veggen, kan man koble seg til på de mest lugubre campingplasser og likevel ha bilens el-nett intakt.
Landstrøm er det mange som legger opp kontaktpunkt i høyre tåkebaklys siden den likevel er dummy lykt. Bort med dummy, fram med lokk og IPstandard kontakt. Setter man jordfeilbryter og evt annet antigåistykkerremedier innafor veggen, kan man koble seg til på de mest lugubre campingplasser og likevel ha bilens el-nett intakt.
-
- Posts: 26
- Joined: 11 Aug 2015, 23:04
- Car: 1998 mod Transporter 2,5TDI Golf MK1
- Phone: 41283141
- Location: Aksdal (Rogaland)
Re: Ombygging Transporter t4 til campingbil
Ja ville egentlig hatt skyvedør med vindu, men fant ingen i nærområde nå så måtte bare montere ventilene.
Tenker å lage et landstrøm system, men det må bli litt på sikt.
Skal lage et ladesystem i dag tenker eg. Tenker å bruke skillerele fra biltema og 16mm2 kabel.
Noen som har noen formening om hvordan det bør kobles opp? Hvordan det blir med sikringer? Tenker å ha Agu sikring foran og bak? Dynamoen er 120a, hvilken sikring bør jeg velge? Ser nå at det bare selges Agu sikringer opp til 80a.
Tenker å lage et landstrøm system, men det må bli litt på sikt.
Skal lage et ladesystem i dag tenker eg. Tenker å bruke skillerele fra biltema og 16mm2 kabel.
Noen som har noen formening om hvordan det bør kobles opp? Hvordan det blir med sikringer? Tenker å ha Agu sikring foran og bak? Dynamoen er 120a, hvilken sikring bør jeg velge? Ser nå at det bare selges Agu sikringer opp til 80a.
-
- Posts: 26
- Joined: 11 Aug 2015, 23:04
- Car: 1998 mod Transporter 2,5TDI Golf MK1
- Phone: 41283141
- Location: Aksdal (Rogaland)
Re: Ombygging Transporter t4 til campingbil
Da er vi kommet opp til Lofoten, bilen går som en klokke og brukte utrolige 0,59 per mil Haugesund-Mosjøen, dette med både mye bagasje, skiboks og to surfebrett på taket..
Prøvd å kjøre kjøleskapet på 12v mens vi kjører med får ikke helt skikkelig kjøling på tross av at det står på full guffe. Propan driften virker å være en del bedre.
Prøvd å kjøre kjøleskapet på 12v mens vi kjører med får ikke helt skikkelig kjøling på tross av at det står på full guffe. Propan driften virker å være en del bedre.
-
- -
- Posts: 7775
- Joined: 15 Mar 2005, 12:29
- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
- Location: 59°55′58″N 10°44′03″Ø
Re: Ombygging Transporter t4 til campingbil
propan virker generelt å kjøle bedre på (den typen) kombiskap, ja. Husker ikke hvorfor.
Så bra at bilen svarer til forhåpninger og forventninger, det er kjempebiler - ingen tvil.
Så bra at bilen svarer til forhåpninger og forventninger, det er kjempebiler - ingen tvil.
-
- Posts: 26
- Joined: 11 Aug 2015, 23:04
- Car: 1998 mod Transporter 2,5TDI Golf MK1
- Phone: 41283141
- Location: Aksdal (Rogaland)
Re: Ombygging Transporter t4 til campingbil
Nå skal bilen muligens selges da jeg har for mange biler.
Noen som har en formening om pris?
Enkel campingbil med god motor og forholdsvis lite rust.
Info:
- 1998 modell
- 2,5 TDI 102HK
- Eu til 02-2020
- Kun 181000 km
- Det meste av servicer holdt
- Veldig god å fast å kjøre (0,6 på langkjøring)
- Byttet bærekuler, fremre eksos 2017, Oljeservice 2018
- Grei for rust, litt overflaterust (Understellsbehandlet 2018) Nye kanaler og hjulbuer foran.
- Sliten lakk, med en del flekkpensling på små rustbolbler (Pusset ned først og lakk etterpå)
- Lang versjon så har god plass selv med innredning
Selvlaget campinginnreding innvendig som er bra laget og fine farger, svingstoler og 2 seter bak. 2 seter gjøres om til 110cm seng.
Kvalitets gassbluss og kjøleskap. Strøm med vekselretter, lys i tak, elektrisk vannkran, gass og kullosalarm, eget batteri bak i bil som blir ladet ved kjøring osv.
Negativt:
- Må skifte en glødeplugg eller batteri
- Noen småting igjen på innredning (Knotter til skap, lister osv.)
- Bremsesylinder har innvendig lekkasje og må skiftes pakning på
- Vakumpumpe klikker litt av og til (Vanlig problem på T4)
- En stykk drivaksling mansjett må byttes
Noen som har en formening om pris?
Enkel campingbil med god motor og forholdsvis lite rust.
Info:
- 1998 modell
- 2,5 TDI 102HK
- Eu til 02-2020
- Kun 181000 km
- Det meste av servicer holdt
- Veldig god å fast å kjøre (0,6 på langkjøring)
- Byttet bærekuler, fremre eksos 2017, Oljeservice 2018
- Grei for rust, litt overflaterust (Understellsbehandlet 2018) Nye kanaler og hjulbuer foran.
- Sliten lakk, med en del flekkpensling på små rustbolbler (Pusset ned først og lakk etterpå)
- Lang versjon så har god plass selv med innredning
Selvlaget campinginnreding innvendig som er bra laget og fine farger, svingstoler og 2 seter bak. 2 seter gjøres om til 110cm seng.
Kvalitets gassbluss og kjøleskap. Strøm med vekselretter, lys i tak, elektrisk vannkran, gass og kullosalarm, eget batteri bak i bil som blir ladet ved kjøring osv.
Negativt:
- Må skifte en glødeplugg eller batteri
- Noen småting igjen på innredning (Knotter til skap, lister osv.)
- Bremsesylinder har innvendig lekkasje og må skiftes pakning på
- Vakumpumpe klikker litt av og til (Vanlig problem på T4)
- En stykk drivaksling mansjett må byttes